Foto van een Claas Jaguar 980, de morgenstond heeft goud in de mond 🌽🌽. Foto is geplaatst door catfan55 op 25-09-2022 om 22:53:23, met 47 reacties.

Claas Jaguar 980

1.597 foto's van @catfan55

+3
catfan55
Foto van een Claas Jaguar 980, de morgenstond heeft goud in de mond 🌽🌽

Reacties

cb6520
Jd er bij gekocht?
+7
catfan55
@cb6520 nee dat niet, was een demo wat onze JD dealer had geregeld. Het was een 9700 met 10 rijer. Mooie machine & goeie demo!

(klik om te vergroten)

Trekteurke
@catfan55 Wat zijn de pro's en de contra's die jullie ervaren in jullie streek ? Of mogen deze nog niet openbaar opgenoemd worden? 😉
+13
catfan55
@Trekteurke dat is geen geheim hoor en ik durf ook rustig te zeggen dat ik een Claas bril & pet op heb 😅 ik heb er 10-11 uur mee gehakselt en ben blij verrast met de deere!

Pro:

- onze deere dealer op absolute nummer 1
- beter zicht als de Claas vanuit de cabine, voelt als meer glas oppervlak.
- meer comfort, betere stoel, beter geveerd gewoon een erg comfortabele cabine, merkbaar verschil met de Claas
- de liebherr V12 heeft een gunstigere torque curve als de MAN V12. Merkbaar meer power onderin als Claas
- de hakselaar blaast beter als een Claas
- de kemper bek & JD invoer feeden het gewas smoother de kooi in
- de Scheerer korrel kneuzer die deere nu als optie levert, levert fantastisch kneus resultaat
- krappere draai circle
- meer power / kracht op de wielen
- sturen is minder zenuwachtig als de Claas, rijd fijner op de weg en in het veld
- wat ik ook als pro ervaren heb is dat het nog geen 2 uur duurde voordat ik me op me gemak voelde in de chopper en ik in controle was over de machine. Hier had ik bij Claas meer tijd voor nodig

Con:

-Cabine heeft iets meer lawaai als de Claas, maar nog lang niet op een niveau waar het storend is. Niet zo stil als onze 502-980’s maar stiller als de 498-960
- de joystick is een erg oud & historisch iets. Ligt niet lekker in de hand en voor mij zitten de knoppen te ver uit elkaar, ik had graag de nieuwe combine hendel hier in gezien.
- diesel & DEF vullen bij de trap naar de cabine, toch altijd iets smeren met dat spul en dat neem je iets mee de cabine in bij morsen.
- oud 2630 scherm in de armleuning en is redelijk complex qua bediening & dingen vinden. Harveslab via extern 4600/4640 scherm wat in je zicht veld zit. In deze tijd moet dat allemaal via 1 scherm kunnen en alles geïntegreerd (Claas kan het op 1 scherm..)

En als laatste en voor mij misschien we de belangrijkste con: mochten we een deere kopen begint het leer proces opnieuw. Met Claas zijn we nu op een punt waar we eigenlijk alles zelf kunnen & weten op de motor na. Met een deere beginnen we weer bij 0 en dat kost tijd, dus uiteindelijk geld. Dat zou ook mee wegen in de overweging

Had je voor de demo gevraagd naar een deere dan ik nee, Claas gezegd. Na de demo is het 50/50. De demo heeft z’n werk gedaan dus
+2
casejxu
Leuk filmpje op youptoep met Jan Kielstra. Mooie beelden, dikke spullen👌
+1
wart
Interessant om je bevindingen te lezen! Hoe staat de mais daar dit jaar? Weer flink door poten voor de vorst?
+1
casejxu
@wart
hier prima voorbeeld van de mais. Mag hopen dat t gemiddeld zo staat
catfan55
@wart mais is matig tot gemiddeld dit jaar. 20-30 ton/ha. We gingen goed van start maar tegen het eind de regen weer gemist. Redelijk wat verdroogd.
Waar de 2 hakselaars bij elkaar waren in het filmpje was het zelfde veld waar ik de 9700 had. Was een van de de beste percelen dryland mais van het jaar.

Ik keek er al (stiekem) jaren naar uit om een deere te proberen.
+1
Eite62
@catfan55 mooie wereld daar. Wou dat ik 40 jaar jonger was.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @catfan55:
Ik keek er al (stiekem) jaren naar uit om een deere te proberen.

Wat ik hoor van de jongens uit amerika canada is dat je geen john deer op demo kunt krijgen als je een claas op het veld hebt lopen.
Of dat is alleen bij de combines zo?

Heeft de jd ook dezelfde capaciteit als de vergelijkbare (voor zover dat kan) claas op jullie bedrijf?
+9
catfan55
@Fendt926Driver klinkt als een onzin verhaal vind je niet? 😅 dat is toch juist het doel van een demo..

De 9700 is vergelijkbaar met een 970 en valt precies tussen onze 960’s en 980’s in. Hij was zonder twijfel merkbaar meer als een 960. De 9700 had een 10 rijer er voor net als onze 960’s en deed zo’n 1.5 tot 2 mijl per uur harder.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @catfan55:
klinkt als een onzin verhaal vind je niet? dat is toch juist het doel van een demo

Die jongens sturen bij het zien van een nieuwe jd combine ook steevast de tekst een nieuwe jd zaaimachine...
Een claas had 1 bushel verlies waar een jd ruim 3 verlies had
+4
catfan55
@Fendt926Driver wij zien hele andere nummers hier van de combines. Niet alles geloven wat ze vertellen Huub 😅
+9
Fendt612e
@Fendt926Driver waarom denk je dat ze dat tegen jou vertellen 😂
Fendt926Driver
@Fendt612e ik heb geen combine. En wil er ook geen hebben.
Dus daarom hoeft het niet
+4
Ao140
@Fendt612e iemand heeft een leeeevenslang trauma overgehouden aan JD volgens mij😅
+3
bartjuh
@Fendt926Driver en als je dan de filmpjes van Mike Mitchell ziet dan zegt ie dat z'n nieuwe(deels 2e hands) JD combines het weer een stuk beter doen dan z'n fendt ideal combines. Tis maar net hoe je een combine afstelt natuurlijk
Fendt926Driver
Quote Reactie van @bartjuh:
Tis maar net hoe je een combine afstelt natuurlijk

Daar staat en valt alles mee.
Wat kost de machine per uur en hoeveel zaad verlies accepteer je.

Hier zie ik graan groeien in de kalver groeps hokken.
En met balen los schudden de korrels op de beton liggen.
Dat ik denk die zou ik ook in de kar willen hebben.
Want 5 kilo zaad in een baal.
Hoeveel is er dan al wel niet door de wiers gevallen op het land
Fendt926Driver
Quote Reactie van @catfan55:
als onze 960’s en deed zo’n 1.5 tot 2 mijl per uur harder.

Maar de topper van jd kan zich dus niet meten tegen een 980 van claas??
catfan55
@Fendt926Driver maar dat was ook niet de verwachting. Zoals ik zei, de demo 9700 is kleiner als onze 980’s en groter als onze 960’s. En dat was ook exact de ervaring
catfan55
@Fendt926Driver net even nagezocht, de deere 9700 heeft 759pk, onze 980’s ruim 100 meer. Dus nee, hij kan zich niet meten met een 980. Zou wonderbaarlijk zijn als hij het wel kon.
Rokus
@catfan55 volgende keer een 9800 dan met 12 rijen bek, die komt aardig overheen qua vermogen dan?
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Rokus:
volgende keer een 9800 dan met 12 rijen bek,

Ik ga er toch vanuit als je een demo uitzet dat je de top van de serie uitzet die zich ook meten kan met de top van de andere merken waar de (nog niet) klant mee rijdt
+1
catfan55
@Fendt926Driver klandizie voor een 9900 is er erg weinig, wij zouden er ook geen interesse in hebben. dus waarom die als demo in zetten als dealer netwerk? Een 9700 is voor de meeste al te groot.
Deze machine kwam uit zuid alberta en heeft onze dealer hier heen laten trucken zodat (mede) wij hem konden proberen. Dit formaat hakselaar is mooi voor ons. Als we naar een nieuwe Claas kijken zou dat waarschijnlijk ook een 970 zijn.
De 980’s hebben hun plek maar 2 van die kanonnen is genoeg voor ons. De hakselaar zelf is het probleem niet. Het is het bij houden op de kuil en bij houden van transport naar de kuil en het gewas.
Zoals Jan’s filmpje laat zien hebben we hier geen spetterende mais door erg droge jaren. Een 970/9700 met 12 rijer komt dan mooier uit de verf. Nu rijden we vaak te hard in matige gewassen en benutten het extra vermogen niet.
Jotke
Quote Reactie van @catfan55:
Een 9700 is voor de meeste al te groot.

Zou je niet verwachten als je bekijkt dat hier in de directe omgeving bij 2 van de 5 loonwerkers die een eigen hakselaar hebben een 9700 draait. Je zou verwachten dat daar in Canada wel behoefte is aan groter.
Rokus
@Jotke denk eerder dat de 9700 voor NL beetje overdreven is! Met maïs kan ik me er nog wat in voorstellen, maar met gras zie ik de voordelen er niet van!
+1
Jotke
@Rokus

Het zijn hele beesten maar ze kunnen er hier goed zat mee overweg en moet eerlijk zeggen dat ik de keren dat ik een van beide heb gezien de hakselaar niet vaker heb zien wachten dan bij andere loonwerkers met kleinere.

Het is net, wat wil je denk. 8600 doet het in NL ook prima. Waarom zou 1 type hoger het dan niet kunnen? Claas rijden de meeste hier ook 960 of rond die koers.

De ene hier is van Reyrink.grote loonwerker met groot werkgebied. De ander van Heyns Heijkants. Een Belgische loonwerker.
Rokus
@Jotke jah maar ben dan wel benieuwd of je met gras zoveel meer capaciteit hebt dan bijv. een 85/8600! Machine is behoorlijk duurder en brandstof verbruik ook hoger ben ik bang!
catfan55
@Rokus het capaciteitsverschil is merkbaar mits je het gewas er voor hebt liggen zowel gras als mais. En zelf in een licht gewas doe je meer want je remt niet af voor proppen in een zweel. Brandstof verbruik kan hoger liggen maar als een motor minder hard hoeft te werken waardoor je in de regel minder verbruikt. wij zien lager gebruik in een 980 die het op de slofjes doet als een 960 die op 100% draait.

wij gingen van een 940 naar een 960, dat was goed 20% meer capaciteit, dezelfde jump van een 960 weer naar een 980
Rokus
@catfan55 Oke jah zit soms mis teveel met onze polder te vergelijken met veel greppels en water, waar door er lange na niet de capaciteit word gehaald als wat een machine kan halen! Hele grote hakselaars zie je hier ook niet rijden zelf met een 8300 en 7450 en collega loonwerker met 2 940!
catfan55
@Rokus dat is voor daar ook groot zat denk ik. De loonwerker in NL waar ik werkte had een FX40 en een FX60. Maar dat scheelde in capaciteit ook weinig, vooral door perceel grote
+1
catfan55
@Jotke De meest verkochte choppers hier zijn in de 400-600 range net als in NL, dat komt vooral doordat veel boeren graag hun eigen werk doen. In feedlot alley in zuid alberta & zuid manitoba lopen wel een aantal Claas 990's / JD 9900's maar door de zuidelijke ligging hebben hun al veel meer opbrengst / HA als wij hier.

Onze limiterende factor is de breedte van de bek. In een perfecte wereld hadden we 12 rijers voor de 960 & 14 of 16 rijers voor de 980's. Dan kunnen we echt het vermogen van de chopper benutten. Nu draaien de 980's vaak op 70-80% vermogen, op een gegeven moment ligt de rijsnelheid gewoon te hoog.
Fendt926Driver
@catfan55 hoe zitten jullie met de liters diesel per ha mais?
Hier tussen de 33 en 35.5 liter per ha mais hakselen.
En maakt dat nog uit tussen de jd en de claas??
catfan55
@Fendt926Driver Het is een scheve vergelijking want wij moeten meer hectares over voor dezelfde hoeveelheid product. wij doen zo'n 7-9 hectare per uur met de 980's en verbruikt zo'n 100-120 liter per uur, als we de hoge kant aanhouden zou dat 13.3 - 17.1 liter / hectare zijn.

De liters/ton is de juiste vergelijking. we zitten op de 0.45 tot 0.55 liter / ton gemiddeld
+1
Jotke
Quote Reactie van @catfan55:
Onze limiterende factor is de breedte van de bek. In een perfecte wereld hadden we 12 rijers voor de 960 & 14 of 16 rijers voor de 980's. Dan kunnen we echt het vermogen van de chopper benutten. Nu draaien de 980's vaak op 70-80% vermogen, op een gegeven moment ligt de rijsnelheid gewoon te hoog.

Snap ik.

Je zou denken dat het daar allemaal groter is maar dus ook veel hetzelfde. Hier hebben de meeste inmiddels wel 12 rijer denk.

Hier in de omgeving hebben we binnen de gemeente nu 5 loonwerkers met de volgende hakselaars:

Van den Hout Diessen: John Deere 8500i en 2x 7450?( 1 reserve).
Reyrink Diessen: John Deere 9700i.
Gebr. Vingerhoets Diessen: in de mais gehuurde Claas Jaquar 960.
Bosmans Hilvarenbeek: Krone Big X V12, John Deere 6810( gras in/na maistijd).
Hesselmans Biest-Houtakker: Claas Jaquar 940.

Dan net over de grens Heyns Heykants in Poppel: John Deere 9700i en ook een 8000 volgens mij maar weet daarvan het type niet. Volgens mij 8600i.

En net over de gemeentegrens binnen NL Van Raak Hooge Mierde: 2x Claas 940.

Hoeveel rijen mais die allemaal hakselen weet ik zo niet uit men hoofd. Heb ze allemaal een keer op de foto op de 8000 van Heyns na dus zou daarvoor men foto's na moeten kijken maar die heb ik zo niet bij de hand.
Weet alleen dat Bosmans met een 12 rijer Kemper aan de Krone hakselt.

@Rokus
+2
Rokus
@Fendt926Driver of je toont aan dat je met een slag minder een even goed of beter product of levert. Een JD 9900 (de grootste) volgens mij, heeft weer meer vermogen als een claas 980 dus dan is het weer te logisch als hij het beter zou doen!
catfan55
@Rokus 970 = 9700, 980 = 9800 & 990 = 9900
Rokus
@catfan55 aha dat is nog is makkelijk 0tje verschil
catfan55
@Rokus Blijkt dat ik het mis had voor 2023 qua vermogens 😂 Deere zit trouwens wel heel dicht op elkaar met vermogens en heeft alle PK's weer op de schop gegooid voor 2023. vroeger waren de vermogens nagenoeg gelijk met vergelijkbare type nummers (960 = 9600 & 990 = 9900) nu dus niet meer.

9500 755pk
9600 775pk
9700 813pk
9800 856pk
9900 956pk

950 585pk
960 654pk
970 790pk
980 850pk
990 925pk
Rokus
@catfan55 Haha jah zie dat het nu alleen bij de 9800/980 nog overeen komt!
catfan55
@Rokus Ja deere is weer leuk aan het knutselen 😂
rickboer blija
@catfan55 sta jij ook nog ergens op beeld?
+4
catfan55
@rickboer blija ik kom vlug in beeld op 4.35, ik was er net met eten voor de jongens toen Jan er was. Had niet zoveel zin in een camera in m’n gezicht 😂
+2
Rokus
Prachtig spul!
jonathan12
Machtige pijp aan zo’n ding
+1
TTolner
Ik zag jullie in een video van Saskdutch!

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Claas Jaguar 980 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!