Foto van een John Deere 9600 DEMO TIMENO SMOKE NO POKE!Nieuwe JD 18l motor No AdBlue, No DPF. Foto is geplaatst door StijnTheDeereDriver op 30-09-2022 om 21:12:43, met 37 reacties.

John Deere 9600

Foto van een John Deere 9600 DEMO TIME
NO SMOKE NO POKE!
Nieuwe JD 18l motor
No AdBlue, No DPF

Reacties

catfan55
Dat was de chopper die wij heel graag wouden proberen de 95/96/9700 met 18X motor. Maar helaas was deze er nog niet

Hoe zijn de bevindingen daar? Ben erg benieuwd
wim-same
Ik dacht dat Euro 5 op nieuwe grote machines verlicht was in de EU ?
catfan55
@wim-same dit is euro 5/tier5. Door aanpassingen in de motor heeft deere euro 5 gehaald zonder addblue of DPF. Hierover kan Stijn vast meer vertellen. Je kunt er wel het een en ander over vinden op YouTube.
+1
wim-same
@catfan55 dit kan nooit geen Euro 5 zijn.
catfan55
@wim-same maar het is toch echt zo Wim, als deze motor de euro 5 / tier 5 eisen niet zou halen was deze niet in productie. Zoek maar eens op Google / YouTube naar John Deere 18X engine.

Onze 980’s met Man V12 roken ook iets bij het gas geven. En dat is toch ook echt Euro / tier 5
+1
SJB533
Quote Reactie van @wim-same:
dit kan nooit geen Euro 5 zijn.

Strikt genomen: het is geen auto, bestelwagen of vrachtwagen, dus inderdaad geen Euro 5... Fase V (Stage V, als je de Engelstalige versie gebruikt) is voor off road materieel. En Fase V is strenger dan TIER, de Amerikaanse normering. Maar de Fase V geldt al vanaf 2021, dus het zal wel een fase V moeten zijn. Een voordeel: dit zou de laatste aanscherping moeten zijn..
Jotke
@wim-same

Was het niet boven een x aantal pk's niet verplicht om die emmisie beperkende adblue rotzooi er op te hebben?

Heb er geen verstand van.
+1
catfan55
@Jotke dat was vroeger zo (tier 4 final) , nu niet meer met tier / euro 5
wim-same
@Jotke volgens mij wel inderdaad boven een bepaald vermogen, al komen de kleine motoren nu ook aan de beurt
Fast Eddy
Zit er ook geen EGR op?
catfan55
@Fast Eddy dat zit er wel op, maar geen addblue of DPF
Fast Eddy
@catfan55

Dat is dan weer jammer. Ik denk dat ik dan liever Ad blue zou hebben.
+2
catfan55
@Fast Eddy ik het ook het liefst niks er op, maar geef addblue mee hoeveel slepen is ook al een een grote winst. Onze 980’s verbruiken bijna een 1000L vat / week aan addblue 😅
Fast Eddy
@catfan55

In jullie situatie snap ik het Ad blue loze verhaal wel. Zwarte rook en egr zijn meestal geen goede combinatie doordat de roetdeeltjes in de kop de boel kunnen verstoppen.
+1
catfan55
@Fast Eddy ik ben er ook iets sceptisch over maar deere kennende hebben ze hun huiswerk wel gedaan. Ze testen de 18X motor als sinds 2015 heb ik me laten vertellen door Deere.
Fast Eddy
@catfan55

Ze zullen wel wat geleerd hebben van alle egr problemen van de 30-serie.
+3
EA_MF
@Fast Eddy meeste emissie problemen heb je met motoren die te weinig belast worden, zou ik met zo’n hakselaar niet zo bang voor zijn om eerlijk te zijn.
Fast Eddy
@EA_MF

Ja en nee. In de maïs wordt hij op en top belast maar in het gras vaak veel minder. Vooral de latere snedes. Dan zou hij in de maïs de longen weer schoon kunnen blazen. Persoonlijk denk ik dat de Nederlandse markt niet echt geschikt is voor deze grote vermogens hakselaars. Op een paar uitzonderingen na dan.
Jotke
Quote Reactie van @Fast Eddy:
Persoonlijk denk ik dat de Nederlandse markt niet echt geschikt is voor deze grote vermogens hakselaars. Op een paar uitzonderingen na dan.

Voor grote loonwerkers met ook grote klanten kan zo'n hakselaar wel. 86 en 9600 zijn nog types die hier wel kunnen. 9700 rijden er hier meerdere rond. Daarboven wordt het wat groot denk.
Fast Eddy
@Jotke

Wat je hier ziet is dat ze meerdere kleine hakselaars kopen ipv een grote. Als er wat kapot is kan de tweede de boel nog wat overnemen. En een bij een grote hakselaar hoort ook veel capaciteit en dat moet degene op de bult ook bij kunnen benen.
Jotke
@Fast Eddy

Hmm... Hier heb je wel loonwerkers met meerdere hakselaars maar de reserve is dan de oude die ze niet hebben ingerolen.

Staat geen net zo nieuwe in de schuur als reserve.

Zo heeft van den Hout bijv dit jaar een JD 8500i gekocht. Een 6810 of 50 ingerolen en de 7450i's? wat eerst beide de hoofdhakselaars waren staat er nu 1 als reserve.

Reyrink heeft een aantal jaren geleden het roer omgegooid en zijn van 2 of zelfs 3 naar 1 9700i gegaan. Ze hadden na mijn weten 3 hakselaars maar weet maar van 2 zeker dat ze die ingerolen hebben, een Claas en een JD 7950i?. Ze hadden ook een 7400. Nu doen ze na mijn weten in ieder geval alles met een 9700i. Ooit ook een 8500i gehad maar daar gaan verhalen over rond dat dat een korte lease is geweest.

Bosmans heeft een Krone Big X V12 en als reserve, in de maistijd in gebruik als grashakselaar en voorheen zomers ook om gras te maaien een JD 6810.

Heyns Heijkants net over de grens heeft een 9700i en volgens mij ook een 8500i maar denk dat die 8500i gewoon altijd meedraait.
Fast Eddy
@Jotke

De grote loonbedrijven die hier in de buurt hakselen hebben 2 of meer hakselaars. De rest heeft er maar 1 maar dat zijn ook niet de allergrootste uit de serie. 8 rijen is hier wel het maximale wat ze pakken. Op 1 of 2 uitzonderingen na.
Jotke
@Fast Eddy

Oké. Ja het grootste Loonbedrijf hier is Reyrink. Maar die zijn een aantal jaar geleden van 3 naar 1 hakselaar gegaan.

Daar zit een 12 rijer aan in de mais. Van den Hout heeft op de 7000's een 8 rijer en de nieuwe 8500i gok ik een 12 maar heb die nog maar 1 keer gezien en niet op gelet.

Bosmans rijdt al jaren met een 12 rijer.

Dan hebben we Hesselmans nog, die durf ik eerlijk gezegd niet te zeggen hoeveel rijen. Rijden met 1 Claas hakselaar. Vingerhoets huurt in de mais een hakselaar met na mijn weten 12 rijer.

12 rijer is hier best gewoon. Moet er wel bij zeggen dat het wel es voorkomt dat de hakselaars staan te wachten maar dat was ook met minder rijen.
Fast Eddy
@Jotke

Bij jullie staat ook meer maïs als bij ons. De percelen waar maïs staat zijn soms ook klein of er ze zijn niet mooi hoekig. De grotere veehouders hier kopen zelf een hakselaar. Of ze kopen met meerdere boeren samen een hakselaar.
+1
Jotke
@Fast Eddy

Oké. Ja gemiddeld perceel mais is hier zeker 3 hectare met uitschieters naar boven tot 10 hectare of meer en naar beneden tot slechts 1 hectare of nog minder bijv. en meeste zijn mooi hoekig.

Dat kan ook ja. In Esbeek - Hilvarenbeek zitten wat boeren die samen een hakselaar hebben, een hele oude Claas. Gras doen ze volgens mij zelf, mais ligt er volgens mij beetje aan. Verder laat iedereen wat ik zo weet het door loonwerker doen. Zijn er wel meerdere die alleen hakselaar en shovel van loonwerker inhuren en zelf met wagens mee rijden of zelf als extra mee rijden.
+2
@Fast Eddy 30-serie is 10 jaar geleden, waar je nog van spreekt, iedereen heeft zen update-tje gehad 😀
Met de 6R,M geen problemen meer gehad, geen klep vervangen, geen EGR koeler vervangen.
DPF doet goed zijn werk, en hij doet dit allemaal automatische tijdens het rijden, wat bij sommige TOP merken HUIDIG nog niet kan gezegd worden ... 45min in parkeer stand motor vol open ...

Adblue zit bv wel nog op de 9700-9800-9900 Liebherr V12 24l (geen DPF)
Fast Eddy
@StijnTheDeereDriver

De meeste 30-serie trekkers die ik ken is alles wat met EGR te maken heeft eraf gehaald toen de garantie voorbij was. En de meesten zijn toen ook gechipt. Over de 6 R en M heb ik nog nooit wat over de EGR gehoord. Dus dat zal inderdaad verbeterd zijn.
Stilstaand regenereren is inderdaad ouderwets als je het over een nieuwe trekker of machine hebt. Als je het nog nooit hebt mee gemaakt denk je dat de trekker opstijgt als hij tijdens transport gaat regenereren.
bartjuh
@catfan55 en die ad bleu kost ook aardig tegenwoordig. Rijd regelmatig podia door nl met een iveco daily 3.0l diesel. Heeft ook ad bleu en sta om de 10 tanken diesel weer 20 L ad bleu te tanken a €1.29/l
CoenNijenhuis
@bartjuh Ik rij ook met een Iveco, ik heb toch meer als 10 tanken nodig om de adblue leeg te krijgen.., van de week kostte het al €1.99! 😭
+1
bartjuh
@CoenNijenhuis maar ons verbruik ligt ook wel iets hoger denk... Rijd 1op4(tegenwind 1op3) met zo'n kar aan de trekhaak. Weegt ruim 3500 kg, 4mtr hoog, 2,4mtr breed en 12mtr lang. Zijn als combi 18,5mtr lang... 😬

(klik om te vergroten)

Iveco
CoenNijenhuis
@bartjuh Ja dat haal ik niet, ik zit gemiddeld tussen de 1 op 8 en 1 op 9 afhankelijk van welke aanhanger ik mee heb., de 3500 kg kipper of 5.40 m lange tridemas oprijwagen.
bartjuh
@CoenNijenhuis wij rekenen gemiddeld 1op6. Dus met podium heen en dan lege bus weer terug
+1
Jotke
+1
ford8630power
@Jotke zo'n Krone stookt ook waarschijnlijk het dubbele aan diesel erdoor
Jotke
@ford8630power

Die kans zit er wel in ja!😅

2x zo'n pluim voor er 1 plant door de bek ging!😅
+1
@Jotke Dat moet nog een Tier 0.0 zijn 😁

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 9600 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!