Foto van 3 Lanz Bulldogs, 2x D3506 en 1x D7506. Afgelopen zondag was de dag van het werkpaard in Blaricum, daar moesten natuurlijk ook 3 ijzeren paarden staan!De (op de foto) voorste Lanz komt uit 194

Drie 4,7 Liter Bulldogs

+8
Kramer U800
Foto van 3 Lanz Bulldogs, 2x D3506 en 1x D7506.

Afgelopen zondag was de dag van het werkpaard in Blaricum, daar moesten natuurlijk ook 3 ijzeren paarden staan!

De (op de foto) voorste Lanz komt uit 1940 en bezit nog de eerste achterbanden.

Reacties

+1
wim-same
@Kramer U800 Dan zullen ze in Blaricum wel hun neus dicht knijpen. ha ha. Maar misschien heeft een bekende uit Blaricum nog wel met de voorste Lanz uit 1940 gereden.
+3
Kramer U800
@wim-same Blaricum is van oorsprong een echt boeren dorp. In middels zijn alle boeren weg, de laatste boer van Blaricum organiseerd dit evement met hoop andere vrijwilligers. Hij zelf heeft een zorgboerderij midden in Blaricum voor mensen met een beperking, is weg van paarden en tractoren. Op zo'n dag komen dan alle oud Blaricummers samen, dat is heel leuk. Er worden oude ambachten nagebootst, een compleet dorp word opgebouwd en er zijn wedstrijden met paarden. Ze proberen de eerste helft van 1900 na te bootsen, vandaar dat de Lanz Bulldogs daar heel mooi in thuis passen, dat kwam na de paarden. De oudste Lanz van de 3 is van 1936 en de jongste is van 1948.
+2
kramer
@Kramer U800 Heb er wel eens een programma over gezien, klopt helemaal wat je zegt.
+2
JD3010
Mooi clubje zo bij elkaar.👋
+3
Kramer U800
@JD3010 Zeker weten, 2 van ons en de voorste D3506 is van een goede vriend/kennis, deze tractor hebben wij een jaar of 4 terug gereviseerd, de motor tenminste, deze is compleet uit elkaar geweest. En dat was gelijk de eerste keer dat ik met een Lanz kon rijden.
+1
akkermopet
@Kramer U800 Dus je weet hoe je een gloeikop moet starten..😜👌
+2
Kramer U800
@akkermopet Jazeker, en rijden. Want dat is ook nog een vak appart. Het starten (en alles wat daarbij komt kijken) vind ik bijna nog makkelijker dan het rijden. Ik heb wel al terug kunnen schakelen met die 20 pk Bulldog van de 3e naar de 2e versnelling tijdens het rijden. Beetje tussengas en de versnelling floepte er zo in.
+1
JD3010
@Kramer U800 Je mag wel een op cursus bij me hoor. 😀
Gewoon rustig aan doen, geen haast hebben met schakelen.
Kramer U800
@JD3010 Je moet inderdaad geen haast hebben met schakelen, maar je moet ook niet te voorzichtig zijn. Wat ook wel wil helpen als hij niet in de versnelling wil is de koppeling tot het eind trappen waardoor de vliegwielrem erop gaat. Gelukkig hebben onze voetgas.
+1
JD3010
@Kramer U800 Ja klopt, de rem op het vliegwiel kun je ook mooi benutten met schakelen. Goed oefenen en aanvoelen, dan lukt het wel.👋
JD3010
@Kramer U800 Met die van mij erbij hadden ze kunnen kwartetten. 😁😁
+1
Kramer U800
@JD3010 Inderdaad ja, ik had je ook wel willen vragen maar het was allemaal last minute dat bekend was dat we mochten komen. We zijn nu ook nog een andere D3506 goed lopend aan het maken, als die klaar is kunnen we misschien wel 4 D3506'en op een rij krijgen.
Mario-fransen
@Kramer U800 een mooi rijtje kleine Bulldogs, die banden op die 3506 ben ik wel jaloers op. De eerste staat wel in de verf ( je weet inmiddels dat ik het roest mooier vind dan verf) maar ziet er mooi uit. Heb je ook een foto vd andere kant? De andere 3506 ben ik ook wel benieuwd naar. Er zitten wel nieuwe vliegwiel kappen op of niet? Ze lijken alle 3 zeer strak.
+1
Kramer U800
@Mario-fransen De voorste Bulldog uit 1940 met de eerste achterbanden is inderdaad een keer overgespoten vroeger (misschien ook wel 40 jaar geleden), wel netjes hoor. Deze beschikt ook over een benzine installatie compleet met bobine en benzine kraan, en werkend.

De andere D3506 is van ons en heeft vroeger ooit eens een nieuwe vliegwielkap gehad rechts (koppelingszijde), links lijkt origineel. Er is wel het e.e.a. aan versleuteld door de jaren heen, zo moeten al die messing moeren er ook nog af, koplampen willen we zo laten omdat het wel erbij past. De D7506 gaat nog ander handen genomen worden, zoals je misschien wel ziet zijn er een hoop dingen niet zoals origineel (koplampsteun, trekhaak enz. door een oude restauratie in de jaren '90 toen imitatie onderdelen nog niet te krijgen waren en internet amper bestond.

De verroeste D3506 uit 1936 loopt het mooiste van alle 3. Ongeveer zo'n 100 - 120 toeren p/m stationair en ontiegelijk vlak. Het scheint: hoe ouder de Lanz Bulldog hoe zwaarder de vliegwielen.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Mario-fransen
@Kramer U800 de basis is goed, dat is het belangrijke. Dat het oudere restauratie is niks mis mee, de 3506 vind ik dan mooi met verweerde verf, de 7506 heeft te veel glans voor mijn smaak. Maar mooie Bulldogs die 3506 uit 40 ben zuinig op je kop met dit orgineel erin.
En klopt de oude grote zwaardere vliegwielen lopen altijd mooier, mits de regulateur ook goed staat natuurlijk.
Kramer U800
@Mario-fransen De regelateur is bij heel veel Lanz Bulldogs toch niet optimaal hoor als je op een oldtimer evenement komt, dit hangt vaak met heel veel dingen samen, dicht geroette uitlaat, versleten brandstofpomp, slechte verstuiver, slechte oliepomp, maar ook is vaak het luchtfilter het vergeten kindje. We hebben het allemaal al meegemaakt.

Pas geleden nog een klant mee gemaakt die dacht zijn D3506 na 6 jaar tevoorschijn te halen en gelijk mee te gaan rijden. Alles mis ermee, hele plas olie onder de uitlaat... Eerst maar eens begonnen met de brandstofpomp te reviseren, verstuiver testen, nieuw luchtfilter, nieuwe diesel incl filter enz. Het komt heel precies anders lopen ze niet mooi stationair, vooral die kleinere Bulldogs zijn rot dingen. Misschien dat de regelateur ook nog wel aan de beurt komt...
akkermopet
@Kramer U800 En het voorpompen van de olie bij lange stilstand....
De ene is het een paar slagen naar onderen met de brandstof handel en de andere 70x ronddraaien met een oude handboor door de aanwerpschijf zit er speciale rond gat!! 😜
+1
Kramer U800
@akkermopet Je moet inderdaad ook olie voorpompen na lange stilstand, hierbij moet de kruktap onderin staan en het handgas op volgas, er zit op de linker vliegwielkap onder een klein klepje, hierdoor kan de slinger naar binnen steken op de oliepomp, +/- 60 slagen rechts om, dit wordt ook een hoop vergeten door heel veel mensen. Wat wij ook doen vóór het starten om zeker te zijn dat de motor niet op hol slaat is de olie uit het carter aftappen.
+2
akkermopet
@Kramer U800 Oja dat was ik nog vergeten!!
JD3010
@Kramer U800 Die klepjes etc vd brandstofpomp kosten niet veel, die heb ik vervangen, geen idee of die oude slecht waren. De uitloop van de spindel vd verstuiver bijgevijld, ook die verneveld nu weer mooi. Het was 1 dikke straal recht naar beneden, niet gek dat die daar niet lekker op wilt lopen. Ook nieuw vetkoord in de plunjer vd brandstofpomp en verstuiver, nu dat allemaal niet meer lekt loopt die weer heerlijk stationair, pas heeft die meer dan een uur staan draaien dat die net niet afslaat. Daarvoor liep die ontzettend onregelmatig, eigenlijk gewoon slecht.
Kramer U800
@JD3010 Kijk aan goed bezig 👍🏼👍🏼 Het is echt liefhebberij als die goed loopt. De verstuiver kan je trouwens verdraaien, als hij stationair loopt moet hij in één straal inspuiten in de kegel, onder last moet hij breder inspuiten, ik dacht 3 slagen links om vanaf onderen.
+1
JD3010
@Kramer U800 Maar dat deed die van mij dus niet, alleen 1 dikke straal recht naar beneden, verdraaien van de verstuiver hielp niks. Doordat die bovenuit ook lekte heb ik de naald eruit gehaald om ook naar nieuw koord in te doen. Ik zag toen dat die helixen onderaan allemaal beschadigd waren. Waarschijnlijk te vast naar beneden gedraaid waardoor die groefjes dicht zaten. De brandstof zal er dan dus alleen maar buitenom gekunnen hebben, vandaar die 1 dikke straal. Met een vijl heb ik alle groefjes weer open gevijld en getest, hij vernevelde toen weer mooi breed uit
Al met al veel werk maar weinig kosten aan alles gehad, veel geleerd ervan.👋
Kramer U800
@Mario-fransen De verroeste D3506 van ons komt schijnbaar uit noord - Limburg, misschien komt die jou wel bekend voor, hij was van iemand die een grote woonwagen erachter had hij werkte bij Linde als heftruckmonteur, kan zo niet op zijn naam komen.

Familie van mij (Collin) komt uit Castenray en hebben ook een hoop Lanz Bulldogs, en 2 stoomtractors, die zal jij misschien ook wel kennen.
Mario-fransen
@Kramer U800 excuses voor de late reactie( zaterdag een ongelukje gehad) jouw familie ken ik wel. Echter weet wie het zijn en ken hun stoom dames, dat ze meerdere Bulldogs hebben dat is nieuw voor me.
Wie de eigenaar vd D3506 is geweest geen idee, misschien als je de naam weer herinnerd. Hoelang heb je de trekker al in bezit?
Kramer U800
@Mario-fransen We hebben de D3506 nu 6 jaar in bezit, daarvoor is hij van een man geweest uit Blaricum die oude tractoren spaarde, en die man heeft hem dus uit Limburg, dus praat je al snel over 10 tot 12 jaar terug. Hij weet ook niet meer hoe die man heet en waar de Lanz vandaan komt. We lieten hem aan Collin zien en die kende de tractor gelijk, die zeiden dat hij uit de buurt kwam. Er hing een rode zakdoek om de uitlaat heen, dit was scheinbaar het kenmerk van een clubje daar uit de buurt bij jullie.
Mario-fransen
@Kramer U800 die zakdoek zie je hier inderdaad wel meer, of dat bepaalde groepen zijn kan ik zo niet zeggen. Wij zelf zitten nog niet zo lang in het gloeikop wereldje, 10 jaar geleden hier pas de eerste in bezit gekomen. En ik ken ook niet elke gloeikop hier in de regio, zou ook bijzonder zijn met de aantallen. Denk dat er in Nederland en misschien ook wel in Duitsland nergens zoveel gloeikoppen staan als in deze regio.We hebben wel eens met een paar man wat geteld, alleen bij ons in de gemeente Deurne tel je al een 100 Lanz Bulldogs. Kun je voorstellen als je dan een strook pakt vanaf Kleve (D) tot aan Heinsberg (D), daar 30 km aan beide zijdes vd grens kun je dat wel misschien ver viervoudige of meer zelfs. Dan tel ik wel Lanz Ursus Pampa Landini Vierzon ect, dus kan ze niet allemaal voor de geest halen.
Kramer U800
@Mario-fransen Bij jullie in de regio zijn er inderdaad uitzonderlijk veel gloeikop tractoren
+3
marcel-pek
Prachtige gloeikopper's!

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de machines van Lanz Bulldog ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!