Onderweg gespot door één of andere fotograaf 📸. Foto is geplaatst door Kramer U800 op 03-10-2022 om 19:46:30, met 28 reacties.

Kramer U800 Allrad

+13
Kramer U800
Onderweg gespot door één of andere fotograaf 📸

Reacties

+5
Rondeutz06
Ik denk dat hij onderweg is naar de winterstalling 😅
+6
Kramer U800
@Rondeutz06 Dit was het laatste ritje inderdaad, en in de regen... Maar gelukkig heb ik een kachel in de cabine. Inmiddels ligt de versnellingsbak er al weer onder uit en uit elkaar, zijn nog wat verbeter puntjes. Met een aantal uurtje sleutelen is die er onder uit gelukkig want de cabine hoeft er niet af. We hebben een 4 tons hefbrug dus dat is ideaal.

(klik om te vergroten)

+3
Rondeutz06
@Kramer U800 jullie hebben het mooi voor elkaar met die hefbrug en nu maar hopen dat het meevalt met de bak. Je had toch problemen met de aftakas?
+4
Kramer U800
@Rondeutz06 Die hefbrug is echt een uitkomst ja. Ik had inderdaad problemen met o.a. de aftakas, de as waar de aftakas koppeling op zit was afgebroken, waarschijnlijk gekomen door trillingen die een as van 20 mm kats hebben afgebroken, toch iets ruimte gehad op de as verwachten we waardoor bij stationair toerental je een gerammel hoorde. Ik heb inmiddels weer een andere as gevonden die is onderweg, een originele as in verpakking uit 1960.

En dan de keerring tussen de versnellingsbak en de tandwielkast die de kracht naar beneden overbrengt... Die is lek waardoor er in de tandwielkast +/- 2 Liter olie meer zit en deze niet kan koelen + dat de olie uit de tandwielkast loopt achter de koppeling. Er moest op 75 km 1 Liter olie bij.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

De splines zijn toch iets ingesleten, waardoor ruimte ontstond met metaalmoeheid als gevolg.

(klik om te vergroten)

+2
Hannesman
@Kramer U800 boh, even tegenvaller. Succes met de fix. Wel mooi dat je een oem as vond 👌💪
+3
Kramer U800
@Hannesman Dat viel even tegen ja. Maar het komt allemaal goed. Er komen in de aftakasaandrijving deels nieuwe lagers, en allemaal nieuwe afdichtingen rondom. Ik heb gisteren ook besloten om de hele versnellingsbak te voorzien van nieuwe lagers, hiervan zijn de meeste helemaal versleten. Ik heb de versnellingsbak er nu toch onder uit en open liggen dus dan gelijk maar in 1x goed. Is even wat werk want het is best wel een complexe bak.
+1
Hannesman
@Kramer U800 als je hem er toch onderuit hebt liggen, maar dan nog een bult werk. Maar wel zekerheid meestal. Complexe bak? In bouw of in aantal versnellingen/ groepen?
+4
Kramer U800
@Hannesman
Quote:
Complexe bak? In bouw of in aantal versnellingen/ groepen?

Nou, bijde eigenlijk. Het zijn 8 versnellingen, allemaal gesynchroniseerd. Dit maakt het heel complex, daar komt bij dat het een Kramer 50'er versnellingsbak is, hier is dus heel weinig informatie van bekend, weinig mensen hebben deze bakken ooit door hun handen gehad. Er zitten heel veel kleine onderdeeltjes in zoals kogeltjes, veertjes, naaldlagertjes. 3 dubbele holle as (3 assen door elkaar heen lopend).

Ik hoop met de lagers te vervangen ook gelijk het probleem op te lossen van het "gejank" wat de versnellingsbak maakte op hogere snelheid. Hij kan min of meer "geruisloos" draaien, hier zit dus wel verbetering in. Is even een paar dagen extra werk.

(klik om te vergroten)

+2
Hannesman
@Kramer U800 maakt het een stuk interessanter en ingewikkelder inderdaad, maar wel vet helemaal synchro. 3 dubbel holle as, ze wouden dan wel proberen de bak zo compact mogelijk/efficiënt te houden zonder allerlei secondaire parallel assen? Zon een beetje janken... Tis allemaal rechte vertanding maar nieuwe lagers helpt soms wel. Heb bij mijn MF nog steeds een klein jankgeluid met de multipower transmissie, ook na 3 nieuwe lagers 🤷. Vind het fantastisch hoe je het aanpakt allemaal 💪
+4
Kramer U800
@Hannesman Het is wel oude synchromesch, dus je moet die grote zware tandwielen even de tijd geven, je moet het echt aanvoelen. Het doel van Kramer was inderdaad om die versnellingsbak zo compact mogelijk te maken, hij moet namelijk tussen de chassisbalken in passen. Het is inderdaad rechte vertanding voor een groot deel, dit krijg je nooit helemaal lawaai vrij natuurlijk. Maar ik weet het verschil met hoe het moet zijn.
+2
Hannesman
@Kramer U800 ah duidelijk, wel handig dat je al een gevoel hebt waar je kwa resultaat moet zijn. Veel succes kerel
+2
Kramer U800
@Hannesman Dankjewel, ik heb genoeg contacten in de Kramer wereld, dus iemand had een filmpje doorgestuurd van zijn pas gereviseerde versnellingsbak en daar kon je alleen de motor op horen. Bij mij komt het gejank van de versnellingsbak er boven uit 😂

Hier kan je mijn U800 horen vóór de revisie:

+5
draaipiet
Dat is leuk om dit onderweg te spotten, er zijn er niet zo veel van, zeker niet in deze staat!! Mooie foto / U800
+3
Kramer U800
@draaipiet Als je geluk hebt kan je er 3 tegen komen in Nederland 😉
+2
draaipiet
Quote Reactie van @Kramer U800:
kan je er 3 tegen komen

Alle drie zo mooi?
+7
Kramer U800
@draaipiet Alles heeft zo zijn charme, de één vind het Kramer groen niet mooi en zou hem liever rood of blauw zien, maar deze kleur is origineel op mijn U800, zo blijft het altijd een kwestie van smaak. Ik ken er 1 waarvan ik ook foto's heb, deze U800 staat helemaal in Alteveer nabij Oude Pekela. Hij ziet er heel netjes uit, technisch weet ik dat er het e.e.a. aan mankeert. Hij heeft hem uit Duitsland.

Er staat nog een andere U800 op kenteken in Nederland, hiervan ontbreekt elk spoor aan informatie, hij is wel verzekerd dus lijkt mij dat hij ook op de weg komt. Hier ben ik nog mee bezig om met de eigenaar in contact te komen.

Mijn U800 is in ieder geval wel de oudste van Nederland en is de enigste met het oude type cabine (middenstijl tussen bij voorruiten).

(klik om te vergroten)

+5
wim-same
Dan heeft die een of andere fotograaf een mooie foto van een unieke Kramer gemaakt Dirk.
+5
Kramer U800
@wim-same Ja ik vond hem wel de moeite om hem te delen
+4
a3vandiejen
Schitterend foto.👌👌
+6
Martinsame
Mooie foto snap de de fotograaf hem op beeld vastlegt
+3
Towaberg
Prachtige foto 👌👌👌
+1
Hurli356
Zag ik nou goed dat dit prachtding 90 op de teller loopt?
+2
Kramer U800
@Hurli356 Wat bedoel je precies? De snelheid? Hij loopt 70 km/h op tractor kenteken, speciale Unimog verzekering.
+2
Hurli356
@Kramer U800 zie de screenshot uit je YouTube Short?

(klik om te vergroten)

Ik kwam een YouTube Short tegen waar dit in te zien was?
+3
Kramer U800
@Hurli356 Haha dat klopt, daar heb ik al een hoop mensen voor de gek mee gehouden 😂

Er zit een afwijking in de teller, hierdoor moest ik een reduceer tandwielkastje plaatsen. Nou geeft die alsnog +/- 20 km/h te snel aan, als je dat weet is er niks aan de hand.
+1
Hurli356
@Kramer U800 haha was ik dus niet gek 😛
+6
Kramer U800
@Hurli356 Nee zeker niet, goede vraag.

Die Duitsers hadden hierover toen een hele discussie in een Whatsapp groep hoe dit nou kon dat mijn Kramer "90 km/h" zou lopen. Er werden dingen genoemd zoals o.a.: die Deutz motor moet wel 4000 toeren draaien, hij heeft een ander tandwiel geplaatst in de versnellingsbak!! Om een paar dingen te noemen, en ikke niks zeggen natuurlijk om een discussie op gang te brengen, mooi was dat 😂 Vooral omdat die Duitsers geen humor hebben.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Kramer U800 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!