Jaren 80-90 Evolution!Voor zover er bij Schlüter in die tijd evolutie was... toch zeker niet als het op uiterlijk aankwam. Daar hadden ze het idee denk ik dat het tijdloos was.Van links naar rechts;

Schlüter Meerdere

+11
Schluterfan
Jaren 80-90 Evolution!

Voor zover er bij Schlüter in die tijd evolutie was... toch zeker niet als het op uiterlijk aankwam. Daar hadden ze het idee denk ik dat het tijdloos was.

Van links naar rechts; Compact 950V6, Super 1500TVL-LS Special en Compact 1250TV6-LS.

De Compact 950V6 is een overgangsmodel, en moet eind '84, begin 85 gebouwd zijn. Te zien aan de moderne vooras, overgangs moedergewicht (rondere vorm, maar toch geen gaten voor de banaantjes), de beugel om het voorraam dicht te trekken achter het dashboard, maar toch al volledige zijramen, en dus geen openschuifbare.

Super 1500TVL-LS Special, zou volgens de kleurstelling uit 1991 moeten zijn. Alhoewel deze nummertje 021 was, en daarmee bijna de laatste van de baureihe, zou ik haast denken dat hij uit de fabriek gerold is met zilveren velgen,die kwamen in '92. De laatste 1500TVL-LS Special, die nummer 027 ingeslagen kreeg, reed uit de montageruimte in Nov. 93. Alleen zijn bij deze (achteraf) de velgen beige gespoten... Er zijn mij meerdere van deze 1500's bekend, waarvan 017 nog in origineel staat is/was, en ook de beige velgen had. Het blijft toch maar gissen wanneer de zilveren velgen kwamen, en of de klanten toch nog konden kiezen bij de bestelling of niet (dat past natuurlijk wel in Schlüter's filosofie...).

Helemaal rechts een van de allereerste Compact met "Last Schaltung" (electro hydraulisch inschakelbare Hoog/laag), in dit geval een 1250. Met 18 stuks niet de meest geproduceerde, waarvan deze de nummer 003 was. De 1250 was later samen met de (iets beter verkopende) 1350 Schlüter's antwoord op, om een lichtere, goedkopere trekker aan te kunnen bieden in de vermogenklasse van 120-130pk. Bodemdruk was in die tijd nog geen issue... Schlüterkopers kochten steevast liever een duurdere, zwaardere Super, waarin natuurlijk ook een originele Schlütermotor lag. Toch bleven de productiecijfers van deze zwaardere Compacts ver onder dat van een vergelijkbare Super.

Nu vele jaren later zien we niets anders meer dan lichtere trekkers met een hoog vermogen. Een trent die ze bij Schlüter helaas niet meer meegemaakt hebben.

Reacties

+3
a3vandiejen
Weer een mooi verhaal, prachtig.
+2
Martinsame
Prachtig zijn rijtje
Deutz77
Leuke informatie, steek je wat op zo'n zondagmiddag 👌.
caseboy
Een mooi verhaal weer. Wat voor motor lag er in zo'n compact 1250 en 1350 als daar geen schlutermotor in lag?
+1
Schluterfan
@caseboy

M.A.N 6 cilinder turbo, 5,6liter.
caseboy
@Schluterfan dat is niet zo'n hele grote motor voor die tijd in die vermogensklasse.
+1
Schluterfan
@caseboy

Nee klopt. Maar volgens een kennis van mij bouwde M.A.N deze motoren in vrachtwagens, maar met een veel groter vermogen. Daar hielden die het niet altijd uit. In de Schlüter's werden deze motoren met een veel lager ingesteld vermogen ingebouwd, waar de motoren wel een goede reputatie opbouwden. Alleen zonder turbo schenen de motoren niet zo hard te trekken, waardoor er wel eens 950's en 1050's een turbo opgebouwd kregen, aangezien die standaard waren in de 1150, 1250 en 1350, en daardoor beter trokken.
roscho
Prachtige trekkers en mooi verhaal. Wel opvallend dat ze alledrie geen originele koplampen hebben. Zouden die, net als bij die van mij, verongelukt zijn doordat de wielen er tegenaan kwamen?
+1
Schluterfan
@roscho

Koplampen zijn voor alle 3 wel origineel, ik hen dezelfde op de 1250. Kwam vanaf '84.

Ik heb liever deze zelfs, als je zo'n motorkap moet restauren en om die pasklaar te krijgen met de tussenstukjes van de oude koplampen, geen eenvoudig werk... Deze op de foto zijn zonder tussenstukje en maar 1 grote holle bout.
gaituuth
Prachtig verhaal wederom

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de machines van Schlüter ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!