Ik heb het stuur van mijn aurora 45 moeten verwijderen om het wijzertje van de hef hendel te kunnen herstellen.Bij het verwijderen met de polie trekker heb ik de fout gemaakt om de moer van het stuur

stuur same aurora

+2
Niels Costers
Ik heb het stuur van mijn aurora 45 moeten verwijderen om het wijzertje van de hef hendel te kunnen herstellen.
Bij het verwijderen met de polie trekker heb ik de fout gemaakt om de moer van het stuur te verwijderen. door de drukkracht van de polie trekker is waarschijnlijk de schroefdraad beschadigd geraakt. Het stuur is er ondertussen af geraakt maar nu ben ik aan het kijken wat mijn opties zijn voor de schroefdraad. Blijkbaar heeft de aurora 45 als enige een ander type schroefdraad dit zou een (11/16 - 28 tpi uns) zijn de moer is orgineel niet meer te krijgen bij de dealer.
Ik ben al aan het zoeken geweest voor deze maat een tap te vinden om de draad te herstellen maar de enig die ik vindt is in USA en wordt niet verzonden naar hier. iemand een idee waar ik deze zou kunnen vinden?
Ik ben ook raad gaan vragen bij de dealer en wat zij als oplossing zagen was de bestaande draad verwijderen en nieuwe fijn metrische draad op tappen. heeft er nog iemand andere oplossingen?

Reacties

+2
joop-same
@Niels Costers Een paar mm van de as afslijpen en de draad dan iets bijwerken dan past de moer wel weer.
Een gebruikt stuur heb ik nog en de knoppen van de hef ook wel.
+2
boskje
Draadvijl een idee?
+2
Niels Costers
@boskje zou kunnen maar dan moet je die vinden voor draad type uns
+2
wim-same
@Niels Costers toch denk ik dat je inderdaad moet zoeken naar een UNS draadvijl. om gehele nieuwe draad erop te maken valt ook niet mee. Dan moet eigenlijk de as uit het stuurhuis, om in een draaibank te zetten.
+2
Welten
@wim-same ik heb een draadvijl uns dus zijn er wel
+1
Welten
@Welten sorry bedoel unc en unf. Ik zelf heb niet van uns gehoord
+1
wim-same
@Welten Misschien kan jij Niels helpen aan het adres voor zo'n draadvijl. ?
+2
boer
Slijptol met milimeter schijfje erin oplappen zodat die weer pakt en klaar
+2
boer
Slijptol met milimeter schijfje erin oplappen zodat die weer pakt en klaar
+2
JD-4450
@boer het zal voornamelijk gaan om de moer als ik het zo lees. @Niels Costers Mijn eerste ingeving was ook: draad verwijderen en nieuwe metrische erop tappen.
Mocht je de moer er wel nog opgedraaid krijgen, zou je hem evt. met een laspunt kunnen borgen.

Verder is hier op TF een flinke SAME fanclub die mischien wel originele onderdelen hebben liggen 😄
+2
Niels Costers
@JD-4450 na een mislukte poging zijn nu de moer en de as in slechte staat
+2
Niels Costers
@boer heb het geprobeerd met een Dremel maar het is echt heel fijne draad 11/16 - 28 tpi uns de 28 betekent 28 omwenteling per inch dus zijn er redelijk veel
+2
Martinsame
Ik weet niet of een stuurhuis van een minitauro het zelfde is maar dat weet @wim-same wel
+1
wim-same
@Martinsame Ik heb net gekeken, maar een Minitauro heeft andere onderdeel nummers. Ook de moer heeft een ander nummer.Een Minitauro is M20 p 1,5 UNI 5589
+1
Niels Costers
Quote Reactie van @wim-same:
moer

Bij de dealer vertelde ze mij ook dat de Aurora de enige is met deze draad de meeste andere uit deze periode hebben inderdaad de m20 fijn metrische draad
+2
Martinsame
@Niels Costers meschien dat Ronald en reint nog iets op voorraad heeft
+4
Huuuuub
Probeer eens een revisiebedrijf of een restauratiebedrijf gespecialiseerd in Amerikaanse auto's, die hebben waarschijnlijk wel een tap en snijplaat in UNF.
+2
caseboy
Als alleen de eerste paar gangen van de moer en de as beschadigs zijn kan je ook proberen om van beide de slechte gangen eraf te slijpen, is wel een beetje beun oplossing.
+1
Dennis_dB
Is het geen mogelijkheid om een gat in de as te boren en daar draad in te tappen. De hoogte van de buitendraad uit te vullen met een busje en dan een bout met een carrosserie ring in de nieuwe draad te zetten.
+1
Dirk-Costers
@Dennis_dB Had dit ook al voorgesteld aan Niels, wel niet origineel maar nog steeds demonteerbaar.
+1
assink
Ik kan wel een moer voor je maken eventueel. Lijkt me wel een uitdaging, het lastige is alleen dat ik niks heb om de draad te passen natuurlijk.
Het is alleen wel vrij klein allemaal kom ik nu achter 😁 Moet zien of ik met mijn gereedschappen uit kom.
+1
Welten
Maar uns wat is dat nou? Is dat niet gewoon unf ? Unf is fijne draad en unc is grovere draad
+1
assink
Unified Special threads.. leuk he die amerikanen met al hun normen 😬
machiningdoctor.com/threadinfo/?tid=79
+3
Niels Costers
Na lang zoeken heb ik de tap kunnen vinden.
Eentje is uit Amerika gekomen de andere uit China.
De draad is hersteld en de moer zit er terug op.
Het wijzertje waardoor het allemaal begon is ook hersteld.
De toerenteller is ook terug van herstelling door info instruments b.v. en werkt terug perfect met dank aan @jan-kees same voor de info.

(klik om te vergroten)

Draad tap

(klik om te vergroten)

Moer zit terug op de as

(klik om te vergroten)

Nieuw stuur gemonteerd

(klik om te vergroten)

Het wijzertje waardoor het allemaal is begonnen

(klik om te vergroten)

Teller hersteld door info instruments b.v.
+1
caseboy
@Niels Costers ik wist niet dat info instruments ook tellers repareert, op het werk halen wij er nog wel eens tacho's en laten er ook repareren.
JD-4450
Altijd leuk om te lezen dat 'we' op tractorfan bijna overal een oplossing voor vinden!

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Same Aurora 45 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!