10 oktober 2022 Foto van een New Holland TM 135 met Vaia 16-tonner.De laatste karren die nog in onze eigen bewaring pasten. Melody's. Het perceel lag op 450 meter van de schuur. De rooier was een Grim

Karren bij de stortbak

336 foto's van @PieterA

+10
PieterA
10 oktober 2022 Foto van een New Holland TM 135 met Vaia 16-tonner.

De laatste karren die nog in onze eigen bewaring pasten. Melody's. Het perceel lag op 450 meter van de schuur. De rooier was een Grimme Varitron 270 2-rijer met rijdend lossen bunker.

Ik stond in de schuur en kon met lossen de rooier net bijhouden. De rooier kon steeds blijven rijden en ik steeds blijven lossen. Op deze afstand hadden we aan 2 karren te weinig. Elke 10 minuten een kipper aan de stortbak. De rooier reed 8 - 10 km per uur. Inclusief keren op de wendakker deden we bruto zo'n 69 ton per uur van 0,8 hectare. Dit zijn voor mij duizelingwekkende getallen.

Meestal gaat het inschuren wat rustiger bij een tweerijer. De avond ervoor kreeg ik de Varitron 470. Die reed ook 8 km per uur. Dat was natuurlijk helemaal niet bij te houden; elke 5 minuten een kar vol.

Op onze lichte grond stelt het rooien onder ideale omstandigheden niet zoveel voor.

Reacties

+8
PieterA
De andere combinaties. De laatste karren in de cel lossen duurt altijd wat langer. Omdat de rooier snel weg moest hebben we nog een kar met trekker en chauffeur bij de buurman gehuurd. Die JD 6620 met Mullié T-18 QS staat niet op de foto's omdat die al weg was.

(klik om te vergroten)

Fiat 880 DT -5 met Mullié T-12. De oliepomp heeft een lekke pakking. Ff de kap er af om dat vast te kunnen stellen. Normaal staat de Fiat voor de T-10, maar daar brak een stuk ijzer af. Deze kar was tijdelijk werkloos; dus deze er maar even achter gehangen.

Deze combinatie zorgde voor afvoer van de grond.

(klik om te vergroten)

Hier staan ze alle 4 op.

De achterste is de T7.190 met een Mullie T-18 van de buurman. Normaal rijdt deze New-Holland niet mee, om de ploegbanden te sparen, maar nood breekt wet.

(klik om te vergroten)

Onze 6.15 voor de Mullié T-14. Normaal zit de T-14 aan de 120 mk3, maar die was al aan het spitzaaien.
+2
MaxxuM4ever
Gefeliciteerd met de opbrengst, dat moet toch een goed gevoel geven zoveel aardappels uit die ruggen en zoveel momenten in een teeltjaar dat het mis kan gaan. Een bespuiting net te laat, een bemesting die niet lekker aan slaat, regen op het verkeerde moment.
U heeft een vaia en een mullié, trekt de vaia veel zwaarder in het land of best een aardige kipper? Hier rijden er maar een paar en worden ze veelal gekocht vanwege de scherpe prijs volgens mij. Komt er na de mullié nog een vaia of is die kans niet zo groot?

Toen wij met de krakei aan het rooien waren was een buurman ook met een varitron 470 pootgoed aan het rooien. Iedere 10-15 minuten een vgm LK22 of soortgelijks vol kwam er langs. Ik dacht dat ze met 2 reden zoveel aardappels, maar als ik uw verslag zo lees zijn het aardig onvoorstelbare capaciteits machines.
+4
PieterA
@MaxxuM4ever Ja, niet normaal die opbrengst. Dese aardappelen hebben we inmiddels verkocht en geleverd. Het zijn mijn beste aardappels ooit financieel per hectare. Jammer dat het maar 1,85 hectare was.

We zijn ook Agria aan het leveren nu. Die zitten bruto ip 54 - 55 ton. De rest van de aardappelen hebben we globaal in de schuur opgemeten. Die komen ongeveer aan 50 ton netto schat ik; In totaal zijn we met de vele regen in september zo'n 150 ton kwijt geraakt aan rot. Daar hebben we dan niet gerooid of alleen de bovenste helft van de rug.

Één en ander is wel nog afhankelijk van de laatste 1,25 hectare die er nog in zit om uit te rotten. Die kunnen er over een week of 2 uit, maar of dat realistisch is moet ik nog zien.

Ik ben niet zo'n fan van de Vaia. Vooral de hydraulische klep, steunpoot en besturing maken hem tot een veel complexere kar dan de Mullié-kippers die we hebben. Ook de achterklepconstructie met haken werkt niet feilloos; dus altijd in de spiegels kijken bij het kippen.

De constructie met bladveren en de relatief smalle bak is ook een dingetje.

Het meeste last heb ik van de banden; die zijn toch van een ander kaliber dan de Michelin XS van de 14 ton Mullié-kipper.

Het bedrijf van mijn vrouw hebben hem destijds gekocht toen ik nog helemaal niks over investeringen bij hun te vertellen had. Mijn buurman deed de Vaia van toen een jaar of 10 weg voor een nette prijs. Ik kwam daar bij toeval achter en heb mijn vrouw voorgesteld hem te kopen; met in het achterhoofd dat we dan later 2 kippers met exact dezelfde inhoud zouden hebben.

Ondertussen is de kar 17 jaar oud, heeft maar de helft van de Mullié gedaan en er zijn op de banden na wel 10x zoveel kosten aan geweest dan aan de Mullie (1.000 tegenover 10.000 euro schat ik). Daarentegen was de aanschaf veel voordeliger dan de Mullié-kippers.

Wij hebben ook wel overwegend heel lekkere grond voor een aardappelrooier hoor. En een bunker van 7 ton is natuurlijk een mooi tussenbunkertje om even een paar minuten door te kunnen als er een wat onervaren chauffeur op de kar wat aan het klungelen is.

Rooien gaat hier vaak wel een beetje door. In ruim 3,5 dag hebben we dit seizoen 31,5 hectare gerooid waarvan 1 zaterdagavond met een 470 en de rest met de 270 die meer mans is op natte percelen.

De 11,6 bieten waren er in 12 uur uit, waarbij de mannetjes op de kar beiden nog weinig ervaring hadden en sowieso nog nooit naast een bietenrooier hadden gereden. De rooier heeft daardoor zeker een uur stil gestaan.

We zijn nu liatris aan het rooien en ook dat gaat nu als een trein.
+2
2850Johndeere6R
Barre tonnen komen daar van de Zeeuwse gronden, dat getuigt van vakmanschap alom👌 en dan schrijft Pieter er ook nog een pracht reportage bij😀👌 dubbel genieten

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de New Holland TM 135 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!