Ik heb deze foto niet zelf genomen. Ik zit in een Duitse Watsapp-groep en deze foto is vorige zaterdag in Duitsland genomen en ook gepost. Ikzelf vind hem echt te mooi om niet te posten. Er staat ook

Deutz DX 230

+17
Gavrie Willemsen
Ik heb deze foto niet zelf genomen. Ik zit in een Duitse Watsapp-groep en deze foto is vorige zaterdag in Duitsland genomen en ook gepost. Ikzelf vind hem echt te mooi om niet te posten. Er staat ook nog een prachtige Schlüter met 8 cilinder motor er naast. Deze Deutz heeft dezelfde aandrijflijn/achterbrug als een Fendt 626…..
+4
schluterman
@Gavrie Willemsen dezelfde versnellingsbak als een 626 van fendt en van de schlüter super 2500vl

Reacties

+5
caseboy
2 prachtige trekkers
+6
Deutz77
Super foto, brute trekkers 💪.
+7
2850Johndeere6R
Mooi setje lekker ouderwetse werkpaarden 👌
+7
bob de bouwer
Hele mooie trekkers
+8
Rondeutz06
Een plaatje, mooier wordt het niet.
+5
mdoornekamp
Prachtige Deutz
+2
mdoornekamp
Prachtige Deutz
+7
MF 2725
Prachtig duo.
+7
Wimariete
Schitterend stel.
+7
dx11
Mooie deutz! Al weet ik niet wat ik zou kiezen, zo'n 8cilinder in lijn loopt wel heel mooi 😍
+7
Fendt926Driver
Quote Reactie van @dx11:
Mooie deutz! Al weet ik niet wat ik zou kiezen, zo'n 8cilinder in lijn loopt wel heel mooi

Ik zou voor de deutz gaan.
De schluter kan wel (veel) duurder zijn en ik heb gehoord dat zo n 8 cylinder heerlijk loopt.
Maar deutz 230 is in mijn beleving gewoon een enorme beul van een trekker.
Rij er nog wel soms op en krijg bij het deur open doen op 2.20m hoogte al kippenvel
+7
schluterman
@Fendt926Driver ge weet niet wat wat je mist jonge er gaat niks boven een 8 cilinder in lijn
+2
Fendt926Driver
@schluterman 8 cylinder lijn zit ook in het aggregaat bij de geheime zender.
Loopt mooi daar niet van.
Maar de 4 schluters waar ik in mijn leven op gereden heb (4 en 6 cyl) hadden een kleine krappe kabine.
En met maat 48 klompen kon je niet fatsoenlijk op het voetgas staan.
Dan is zo n deutz toch een veel ruimere grote trekker.
+4
schluterman
@Fendt926Driver bij deze schlüter valt dat 100 procent mee hoor dit is een hele grote cabine
+3
Schluterfan
@Fendt926Driver

Dan moet je maar eens in een recentere "lopen". Daar loopt je als het ware naar de stoel. Ik vind de cabine van de 1250 al ruim, die van de jongere zijn op een of andere manier nog iets ruimer, door de andere vorm van de cabine. Ze zeggen er niet voor niets "premie A woningen" tegen...

Maar ik begrijp jouw keuze voor de Deutz ook wel. Ik zou in dit geval nu niet twijfelen en de rode kiezen, maar moest er iets anders naast de groene staan...
+2
RPCounty
@schluterman als dat echt zo was waren dr wel meer merken op over gestapt ben ik bang😅 het is eigenlijk een recept voor ellende en vragen om problemen met zo n lange krukas.....maar prachtig lopen doen ze zeker dat ben ik wel moet je eens
+6
Schluterfan
@RPCounty

Ik had het hier niet over de 8 cilinder in lijn motor, maar enkel over de cabine 😉 . Dat andere fabrikanten dit niet toepassen vind ik niet eens een slechte keuze... Er moet er altijd eentje zijn die de eerste is en zoals ze hier zeggen, de boter moet vreten als het misloopt. Fabrikanten kijken altijd immers naar elkaar van wat loopt goed en waar blijven we maar beter af... De motoren op zich zijn zeker niet slecht, maar je moet er gewoon geluk mee hebben. De een heeft jaren mee gewerkt zonder problemen, waar er een ander misschien nu nog nachtmerries van heeft zal ik maar zeggen. Zo'n lange motor is sowieso voor een stuk een risico, en wat jij vernoemt, de krukas is het grootste delicate onderdeel die in zo'n motor zit. Het niet tijdig vervangen van een trillingsdemper zorgt met der tijd toch voor problemen.

Voor mij is het ook nog steeds de ultieme droom een trekker met zo'n motor te hebben, maar om hem zelf dan ook nog dagelijks in te zetten... Ik denk dat er de schrik er bij mij ook telkens zou inzitten, van hopelijk haal ik het einde van de dag. Krukassen zijn er niet meer, en de rest van wat heen en weer beweegt en draait kost ook genoeg. Maar voor een dagje hobby'en, graag!

Nu heeft veel ook met nostalgie te zien. Mijn baas heeft vroeger nog aan Field Queens gewerkt. Hij vervloekte die dingen op een gegeven moment, maar vind ze nu ook weer leuk. Dat zal bij vele dingen wel het geval zijn denk ik 😉.
+4
MF 2725
@Schluterfan Scania heeft ook een korte periode 8 cilinder lijnmotoren geproduceerd. Dit was volgens mij in de 60's. Vanaf 1969 de beroemde 14 liter V8 motor.
+5
a3vandiejen
Schitterende foto en trekkers.
+3
bob de bouwer
Deze DX 230 ziet er heel wat mooier als die in het museum staat in Lauingen
+4
Kramer U800
Prachtige tractoren! Allebij uniek, je kan ze ook niet met elkaar vergelijken. Een luchtgekoelde 6 cilinder in lijn van Deutz klinkt gewoon heel bruut,

maar de 8 cilinders van Schlüter zijn gewoon éénmalig, dit zal dan ook nooit meer gebouwd worden. Het heeft iets magisch want je weet dat het nooit meer terug komt... Puur en alleen gebouwd omdat men in Süd- Bayern van alles het beste en meest luxe wilde hebben, bij Deutz keken ze nog met enig financiel oogpunt ernaar om die grote tractoren te bouwen, bij Schlüter lijkt het wel van niet.

Maar zo zijn er toen nog veel meer luxe merken op landbouwgebied geweest in Zuid- Duitsland, denk maar aan o.a.: Eicher, Fendt, Kramer, Porsche, Mercedes-Benz, Güldner. Allemaal A merken.
+5
Schluterfan
@Kramer U800

In Beieren zijn ze gewoon eigenzinnig. De landbouw is kleinschaliger als aan de andere kant van Duitsland. Waar ze in het Noorden ondertussen weten dat een stroblazer aan een verreiker veel handiger werkt, hangen ze in Beieren zo'n ding liever achter de trekker... Dat heeft ook voor een stuk te maken met wat voorhanden is. Een trekker met voorlader is daar dan weer niet weg te slaan, waar ze in het Noorden een verreiker of dikke shovel kopen...

Relax, take it easy... Ik als gestresseerde Belg wordt er alleen maar gek van hahaha. Alleen al op gebied van Service...
+4
Kramer U800
@Schluterfan We reden in de vakantie door Zuid Duitsland en zagen boerderijtjes met misschien 40 of 50 koeien, oude MB trac of Eicher op de oprit. En hier in Nederland ben je al een kleine boer als je 80 koeien hebt!! Schaalvergroting is het woord. Hoe kan het nou dat het daar wel kan? Word daar een betere prijs betaald voor hun producten, als je de prijs van het eten ziet is dat nou ook niet duur. Het lijkt daar soms wel of de tijd heeft stil gestaan, heel bijzonder. En al die landbouw op een helling van 30 graden, hoe houden ze dat toch vol.
+4
Schluterfan
@Kramer U800
Voor zover ik begrepen heb van een collega in Duitsland is de melkprijs te vergelijken met hier. Het kleinschalige gaat er ook wel uit, hij zei onlangs dat dit ook snel gaat. Het kleinschalig boeren in arbeidsintensiever en ze krijgen niet meer voor hun producten dan de groten. Ik denk dat de kleine het overleven omdat ze er meestal nog wat naast doen, of ergens een specialisatie in hebben.

Mijn baas was enkele jaren terug in Beieren voor het werk en kwam daar op een boerderij terecht waar de boer zijn dieren gemengd voer gaf met ein Eicher Wotan met Fritzmeier Verdeck. Als wij dat hier zouden zien kijken we onze ogen uit. Mijn baas stuurde mij toen nog een foto ervan door.
+1
roscho
Quote Reactie van @Kramer U800:
Word daar een betere prijs betaald voor hun producten,

Ik denk dat het ten dele komt doordat de Beierse boeren extra subsidie krijgen via de "bergboerenregeling" (edepot.wur.nl/58177/). Een regeling die trouwens niet alleen voor bergen geldt, maar in het algemeen voor gebieden waar landbouw moeilijk ligt. Daarom kunnen ook boeren in Nederland in "moelijke gebieden" er gebruik van maken.

Voor de rest worden in Duitsland de landbouwvoertuigen in optimale staat gehouden omdat ze periodiek moeten worden gekeurd (TÜV). Waar men in Nederland vaak (te) lang wacht met onderhoud, zodat de waarde van het voertuig flink daalt, wordt er in Duitsland alles aan gedaan wat nodig is om ze gekeurd en betrouwbaar te houden. En zo'n trekker die nog in topconditie verkeert, doe je niet snel van de hand.

Een derde reden: automatisering ligt in Duitsland waarschijnlijk nog wat moelijker dan in Nederland. Waar in Nederland vooral gescholden wordt op trekkers die niet werken doordat sensoren en de computer storing aangeeft, koopt men deze trekkers in Duitsland minder. Die oude, daar weet je wat je eraan hebt.
+1
SJB533
Quote Reactie van @Schluterfan:
Waar ze in het Noorden ondertussen weten dat een stroblazer aan een verreiker veel handiger werkt

Gooien ze in Beieren een pak stro neer, om 'm met de gaffel te verdelen? 🤔 🤣
+3
Gavrie Willemsen
@Kramer U800 je schrijft “geweest”, Fendt is er nog hè Dirk 😅😅
+2
Kramer U800
@Gavrie Willemsen Fendt was toen al een A merk in de jaren '60. Nu nog steeds inderdaad.
+7
olro 61
Goed werk om deze foto met ons te delen! Hier genieten velen van!
+3
ljdekker
ZF maakte toen die bakken speciaal voor de Duitse fabrikanten van grote trekkers inderdaad. Kiezen tussen Fendt, Deutz of Schlüter is lastig. Een Dx 8.30 staat nog wel eens te koop. Dat valt bij fendt en Schlüter tegen. Zou persoonlijk voor de Deutz gaan.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz DX 230 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!