Foto van een John Deere 6230. Power beyond op de kop getikt en gemonteerd. Ook weer toekomst ready 👍

John Deere 6230

JD 6110
Foto van een John Deere 6230. Power beyond op de kop getikt en gemonteerd. Ook weer toekomst ready 👍

Reacties

+1
GerbertXL
Heeft jou trekker wel een plunjerpomp? De aansluitingen kun je overigens ook gewoon maken zonder die plak, bij de premiums tenminste.
+1
JD 6110
@GerbertXL de opraap wagen functioneert.? Dus zal het goed zijn
GerbertXL
@JD 6110 dat lijkt me wel ja. Volgens mij was bij deze trekkers een plunjerpomp optie, met een tandwielpomp kun je ook ls aansluitingen maken maar hoe dat precies werkt weet ik niet.
JD 6110
@GerbertXL maar zou het anders niet werken dan ? Want de opraapwagen kan ik dus bedienen. heb misschien niet de volledige druk maar dat wist ik al en neem ik voor lief.
+1
GerbertXL
@JD 6110 dan kan het haast niet anders dan dat je een plunjerpomp hebt. Kun je zo zien aan de pomp.
@GerbertXL ook nog bij Schipper wezen kijken?
GerbertXL
@johndeere6910forever tuurlijk, even buurten.
@GerbertXL ik ben dr ook geweest stond best mooi spul hoop machine's
Fendttrisixfan
@GerbertXL was het niet de SE met tandwielpomp en de andere met load sensing pomp?
casejxu
@Fendttrisixfan geen idee. 6506SE waar ik LS aansluitingen op maakte had ook gewoon LSpomp
johndeere6230
Quote Reactie van @Fendttrisixfan:
was het niet de SE met tandwielpom

Dat was vroeger wel zo volgens mij, wij hebben dacht ik ook een ls pomp, die plak die @JD 6110 ertussen heeft gezet zat er bij ons gelijk al op
john deere 7810
@Fendttrisixfan

was allemaal optie. net hoe je het aanvinkte
Fendttrisixfan
@john deere 7810 dus de 'gewone' 30 serie was standaard met tandwielpomp?
john deere 7810
@Fendttrisixfan

nee dat hoeft niet.
Mauritsdb
@GerbertXL Bij een tandwielpomp kun je ook ls hebben. Verschil is dan wel open center t.o.v. closed center bij een verstelbare plunjerpomp.
+1
CaseCS130
@Mauritsdb Dat betekent in domme boerentaal dat bij een tandwielpomp de olie altijd rond gepompt (alleen in de trekker) wordt en bij een verstelbare plunjerpomp de pomp naar geen opbrengst terug regelt toch?
casejxu
@Mauritsdb ook op trekker met tandwielpomp kun je ccls achtig systeem hebben. Het eerst stukje blijft altijd oc met een ventiel. Je kunt met dit systeem dus wel CCLS systemen aansturen omdat een ventiel de oliestroom terug gooit de tank in. Met plunjer pomp valt opbrengst weg en bijna alle druk. Hier blijft een standbydruk achter
+1
NH-Ford
@casejxu Ford had zoiets al in de jaren 80.
Een prioriteitsventiel op hefdeksel die pas olie stuurt naar de externe ventielen wanneer nodig. Zijn de externe ventielen closed center met snuffelleiding zoals bij een LS systeem, tijd ver vooruit😅
john deere 7810
@NH-Ford

jd had in ''68 al een plunjerpomp. het begin van een ls systeem. alleen toen pompte de pomp altijd op volle druk en geen liters. behalve als je wat vroeg.
JD 6110
@Mauritsdb wat is het verschil dan wat je merkt ? Werktuig reageert langzamer?
Mauritsdb
@JD 6110 Een tandwielpomp levert altijd dezelfde hoeveelheid liters olie (afhankelijk van motortoerental natuurlijk). Er zit dan in het middelste blok tussen de ventielen een schuif die als er geen olie gevraagd word alles terugstuurd naar de retour. Dan heb je dus weing drukopbouw = weinig vermogenverlies en temperatuuropbouw. Trek je een ventiel aan (of zet je druk op de ls aansluiting) dan overwint die ls druk de persdruk tegen die schuif en word de retour afgesloten zodat je drukopbouw naar je werktuig krijgt.
Deze ls druk is begrenst met een overdrukschuif (veer) en lekt ook altijd ergens iets weg zodat die weer afzakt als je geen olie meer naar de ls aansluiting stuurt.
Het zou kunnen dat het iets langer duurt voordat jij drukopbouw hebt doordat de lek van de ls iets meer is als bij een andere trekker. Als je de tandwielpomp hebt is het ook mogelijk dat die langzamer reageert omdat de ls druk eerst de persdruk moet overwinnen in die regelschuif.
Welten
Wat heb je precies gemonteerd?
+2
JD 6110
@Welten dat rechtse ventiel met 3 uitgangen. Waar de Slangen in zitten
Fendt926Driver
@JD 6110 had je er niet meteen ook de 3e hydro functie bijop moeten zetten
Die gebruik je meer denk ik dan de ls
Fendttrisixfan
@Fendt926Driver das wel wat meer werk, ventiel monteren houd niet veel in. Maar om de bediening erbij te leggen ben je al iets langer bezig
Fendt926Driver
@Fendttrisixfan als gemeld bij het ls blok opbouwen. Mooi werk voor de zaterdag...
JD 6110
@Fendttrisixfan ja hendel en kabel moet je allemaal inbouwen. Trek maar een dag voor uit.
+1
JD 6110
@Fendt926Driver klopt . Daar was ik eerst naar opzoek. Gebruikt kwam ik alleen 2 Ventielen met brandschade tegen. Dat risico durfde ik niet aan. En nieuw kost 2000 euro en nog 230 euro voor de hendel en bowlingkabel set. Maar een 3de ventiel wil ik nog wel ja. Ook een Mooie winter klus 😎
Marcsteffens6265
Wat is er precies anders aan dit ventiel dan de andere?
+3
JD 6110
@Marcsteffens6265 kun je een machine bedienen met load sensing . Bijvoorbeeld een opraap wagen of Balen pers met ddn bediening kast in de trekker
+1
Welten
@JD 6110 aha duidelijk 👍
Marcsteffens6265
@JD 6110 aha, trekker heeft zelf geen loadsensing?
JD 6110
@Marcsteffens6265 de aansluiting niet. Deze plak heb ik er bij naast gezet

(klik om te vergroten)

@JD 6110 wat kost zo iets en waar heb je dat weg?
+1
2850Johndeere6R
Netjes hoor
Maakt het nog verschil of je dit hebt, of een beugeltje met 3 losse ventielen en paar stukjes slang/leiding ?
+1
JD 6110

(klik om te vergroten)

Nee maakt weinig uit. Deze trekker heeft ook niet zo'n plak maar de ls aansluitingen rechts streeks uit een paar openingen. Hoe en waar weet ik niet
frank_mf
Bij onze 6400 zit er al een plak op waar 3 aansluitingen op zitten. Wel onder een rare hoek. De voorlader zit er aan vast gekoppeld.
+2
john deere 7810
@frank_mf @JD 6110

Die met zo'n 3hoek blok zitten gemonteerd vanaf de 6000 tot de 6020 serie. daarna hebben ze het aangepast zoals jd 6110 nu heeft. dan heb je de koppelingen mooi bij elkaar. bij de 20 serie moet je er een steun voor maken wil je het een beetje strak hebben.
nadeel was weer dat er weer ruimte gebrek kwam als je meer dan 4 dubbelwerkende ventielen wou hebben.
dus bij de R serie zitten de koppelingen en ventielen meer opgebouwd zoals de 7000 serie. boven elkaar aan de linker kant.

john deere heeft verschillende oliepompen met verschillende systemen er achter. in princippe kwa gebruik nagenoeg gelijk. maar nieuwprijs was met een simpel tandwielpompje een slordige 5000,- goedkoper. maar dat betaal je gaande weg de draaiuren er aan diesel wel bij. dat maakt nog wel een heel verschil.
JD 6110
@john deere 7810 goed uitgelegd. Onze 6820 heeft alles ook mooi bij elkaar zitten aan het framepje van de luchtrem koppelingen. Voor wat voor pomp zou jij kiezen dan ?
+1
john deere 7810
@JD 6110

sowieso ls pomp. veel minder dieselverbruik, minder gejank, en veel meer liters.
+1
JD3010
@john deere 7810 Bij m'n 6320 en 6420 zitten de aansluitingen allebei anders. De 6320is ouder, maar daar kon de pers en retour zo recht ingeschroefd worden. De 6420had ik wat 45° bochtjes nog, maar zit wat lastiger
+1
john deere 7810
@JD3010

Dat klopt. bij de 20 serie is het hefblok veranderd. de oude modellen waar je de aansluitingen recht af kunt halen (pers en retour) scheuren nog wel eens binnenin. daardoor gaat je pers regelrecht naar de retour, en ben je nagenoeg je hydroliek kwijt.

deze bouw je dan om naar het nieuwe model. en krijg je de 3 hoekplaat er tussen voor je ls aansluitingen en om je 3/4 ventiel weer passend te krijgen mocht je die hebben.
case 745 xl
@john deere 7810 ik had eerder mijn vorig jaar nieuw aangeschafte pers gewoon op de het hydrauliek ventiel. Afgelopen zomer is er loadcence op de pers gebouwd. Maar de olie word beide leren even warm volgens het scherm. En normaal zette ik met transport altijd de hydrauliek uit. Nu met loadcence sist de pers altijd dus er staat ook altijd iets druk op.
+2
NH-Ford
@case 745 xl Heb je een drukmeter ergens in je systeem?
Wat jij omschrijft lijkt me raar, moet eigenlijk niet zo zijn met LS.
Veelal is er nogal eens een fout ergens of slecht afgesteld of dergelijke dat juist de pomp niet zich niet volledig terugsteld. Daarom ben ik altijd voorstander van een drukmeter in het circuit, zodat je kunt zien of alles weer terug gaat naar standby druk.
case 745 xl
@NH-Ford beide persen doen het met beide trekkers. Heb er geen druk meters op
CaseCS130
@case 745 xl Even eentje er tussen maken met snelkoppelingen, tenminste zo hebben wij ook een losse meter die je zo ergens tussen kunt pluggen.
JD 6110
@CaseCS130 en waar zet je de meter neer dan . Bij de voor ruit wat je wel eens ziet ?
CaseCS130
@JD 6110 Nee, meestal gewoon met mannetje, T stuk met meter en vrouwtje achter in het ventielenblok en daar de slang in van de machine. Kun je zo vanuit de cabine zien bij onze trekkers.
john deere 7810
@case 745 xl

Misschien niet verkeerd om er een drukmeter tussen te hangen en te kijken. zou in principe niet mogen.
je ls druk is 35/45 bar standby. ligt aan de uitvoering wat je hebt. is die standaard al hoger is er wat mis.
+2
Mauritsdb
@case 745 xl Het kan zijn dat je pers op OC staat. Dat betekend dus als je er constant olie naar stuurt met het trekkerventiel terwijl de pers niets nodig heeft er op de pers een schuif de olie met zo weinig mogelijk drukverschil terugstuurd via de retour.
NH-Ford
@case 745 xl oke, maar zoals jij omschrijft sist ie altijd iets, in russtand, dus niets bediend is dat erg raar. Dan is er namelijk geen oliestroom aanwezig.
Zal niet de eerste zijn waar blijkt dat pomp altijd druk pompde door een gebrek.
hoest
Deed onze opraapwagen ook continu sissen. Bleek dat de kraan op het loadsensing blok niet goed stond

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 6230 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!