12 oktober 2022 Foto van een Deutz-Fahr Agrotron 120 mk3 met Celli spitter en rotor.Na het kapot rotoren van de doodgespoten graszode. Met de spitter met 2,2 km per uur spitten en direct 12 cm diep ro

Deutz-Fahr Agrotron 120

+5
PieterA
12 oktober 2022 Foto van een Deutz-Fahr Agrotron 120 mk3 met Celli spitter en rotor.

Na het kapot rotoren van de doodgespoten graszode. Met de spitter met 2,2 km per uur spitten en direct 12 cm diep rotoren, om vervolgens tulpen te kunnen planten.

Zoals op de foto te zien is draaide de rotor best hard. De grond spoot twee meter achter de spitter uit.

Na dit perceel de tandwielen maar omgedraaid, zodat de rotortanden wat langer mee gaan.

Reacties

+5
PieterA
Andere foto's van dezelfde combinatie

(klik om te vergroten)

Achteraanzicht

(klik om te vergroten)

Aan de voorkant hangt ongeveer 550 kg. Dat is te weinig. De combinatie moest achterwaarts van het land af. Vooruit lukte niet; dan ging hij op de achterwielen.

(klik om te vergroten)

We spitten kort voor het planten uit.
+1
reinder-mf
Dat gaat prachtig. De ondergrond is nog steeds kurkdroog he. Valt als een bloementuintje uit elkaar
+1
PieterA
@reinder-mf Dit is wel een paar weken terug hoor.
reinder-mf
@PieterA oja zo. Maar toch, vandaag voor het eerst echt serieuze regen. Hiervoor was het wel eens wat plakkerig bovenop maar na de bieten of worteloogst ploegde je gewoon droge rulle grond boven
+1
PieterA
@reinder-mf Ik denk nu nog wel, maar bovenop gaat het hier al een poosje niet meer om te ploegen als je het niet direct na de oogstmachine doet.
+1
mdoornekamp
Mooie combi. Heb je geen last dat je 6 ruggen maakt zonder egalisatie plaat?

Ik heb je kopeg tegenwoordig ook vaker op 540E staan. 1000 tmp kost veel diesel en slijtage
+1
PieterA
@mdoornekamp We hadden geen last van de 6 ruggen. Het plantte beter dan na de ploeg. De bedden liggen er strak in.

Nu de tandwielen omgedraaid zijn is dat 6 ruggen-verhaal ook verleden tijd.

Ik heb altijd gedacht dat voor een goede verkruimeling altijd een egalisatieplaat nodig is; daar kom ik nu van terug. Ik denk nu dat snelheid van de rotortanden een grotere impact heeft. En het kost volgens mij veel minder vermogen om de tanden sneller te laten draaien dan de egalisatieplaat laten zakken.
+1
mdoornekamp
@PieterA met de egalisatie plaat kun je de trekker inderdaad goed plagen. Bij mij gaat het meestal om gras zaaien. En dan gelden er toch weer wat andere eisen aan het werk dan in het bouwland.
+1
PieterA
@mdoornekamp Ja, dan hoef je niet diep. Dat kost sowieso natuurijk al veel minder vermogen. Ik denk dat je het dan wel goed fijn wil hebben op de zwaardere grond bij jullie?

Spitten en rotoren of overtopfrezen en zaaien vraagt nogal wat vakmanschap om dan netjes gras te zaaien. Zo vakkundig ben ik nu nog niet. Met name het netjes uit tillen en inzetten van de spitter is een dingetje. Op de lange einden kan ik er prima gras mee zaaien.
mdoornekamp
@PieterA
Quote:
gras zaaien

Ja moet netjes fijn en vlak. En geen ruggetjes van de kopeg tussen de banen.
+1
MaxxuM4ever
@PieterA aan het begin en einde in de laagste powershift met een laag toerental, dan is je gat/bult minimaal. Aan het einde 90 graden terug draaien zodat het einde van je lange gang midden onder de trekker is en dan een stukje voorlangs spitten precies zo ver dat het einde van dit korte baantje weer midden voor je volgende lange gang zit en dan weer rustig je volgende lange gang inzetten.
Met haken frezen werkt dit ook goed. Je frees zit dan een stuk sneller weer vol met losse grond en je in en uitzetten blijven een stuk vlakker.
PieterA
@MaxxuM4ever Dat is wel een handeling extra, maar wel netjes denk ik.

Het gaat al steeds beter hoor. Bij uitlichten schakel ik 3 trapjes op en minder ondertussen gas en haal de hef op.
+1
reinder-mf
@PieterA dat doe ik ook idd. Tijdens het heffen opschakelen en toeren laten zakken
newholland6640
@mdoornekamp

Die mis ik voor de raapwagen nu. 1000 e 😂
+1
JD3010
Quote Reactie van @mdoornekamp:
vaker op 540E

Goh, ik wist niet dat je naar me zou luisteren. 😁😁
+1
mdoornekamp
@JD3010
Quote:
luisteren

Ik luister altijd wel. Of ik er wat mee doe is vraag 2. Maar diesel is duur. En ijzer (tanden) ook.
+1
deufi
@PieterA Grond ligt er prachtig bij zo! Net voor de regenval in september gepoot?

@mdoornekamp @PieterA Egalisatieplaat kost inderdaad veel vermogen. Inmiddels de ervaring dat hij beter iets te hoog dan te laag kan staan. Gebruiken jullie ook geharde tanden? Naar ons idee gaan deze aanzienlijk langer mee en zijn die hun meerprijs zekerwaard.

De kopeg staat hier standaard op 1000 rpm en de trekker op 1000eco voor het brandstof verbruik. Omdat de frontaftakas alleen 1000 rpm kan, hebben we de tandwielen van de frontkoppeg aangepast, zodat we achter op 1000e draaien en voor op 1000, zodat ze beide de juiste snelheid draaien. Tandwielen aanpassen is niet zo'n groot werk.
+1
PieterA
@deufi Nee, 12 en 13 oktober hebben we onze eigen tulpen geplant. De week na het aardappelrooien.

Wij hebben vaak wat jongens die nog wel eens willen leren lassen. Ik koop elk jaar een paar pakken oplaselectroden en haast nooit nieuwe tanden.

Als je 25 euro per uur voor een lasser moet betalen dan kun je beter geharde tanden kopen.
+1
mdoornekamp
@deufi
Quote:
geharde tanden

Ja in de Rabe nu wel geharde tanden. Lely/tulip elke 2 à 3 jaar vervangen. Nou zei laatst iemand dat de dikkere geharde tanden meer vermogen vragen dan de standaard dunne. Dus dat is weer iets om over na te denken
+1
deufi
@mdoornekamp
Quote:
dikkere geharde tanden meer vermogen vragen
dat valt in praktijk wel mee volgens mij. Onze nieuwe kopeg is de zwaarste uitvoering en heeft langere en veel dikkere tanden, maar trekt zeker niet zwaarder dan de oude.
Dikkere tanden hebben welliswaar een groter oppervlak, maar slaan daarmee ook meer grond tegelijk kapot.
+1
Jzandbergen
@mdoornekamp met andere tandwiel verhouding erin of doe je t alleen op lichtere grond?
mdoornekamp
@Jzandbergen Tandwiel verhouding van de kopeggen verander ik nooit meer. De lely in het begin snellere set in gezet. Nu het toerental gewoon variëren met aftakas instelling. Dus 540E, 1000 of desnoods 1000E
Jzandbergen
@mdoornekamp okee ja ik zit nog in dubio om bij de puma 540 te laten vervangen door 1000e. Ik heb zelf een gramegna spitmachine die 540 is dus mooi op eco kan dat scheelt een 5/6 liter per uur met vergelijkbare situatie waar de spitmachine 1000 is en de trekker geen 1000e heeft. T werk waar ik 540 bij nodig heb kan allemaal lachend op 540e
mdoornekamp
@Jzandbergen Ja bij John Deere ook 3 aftakas toerentallen. Maar gewoon 540 tpm gebruik je niet met 150 pk trekkers. Onze oude jd 7800 heeft alleen 540E en 1000. Goeie keus van de fabrikant destijds.
Jzandbergen
@mdoornekamp nee klopt alles wat 540 is kan ie op z'n sloffen af
+1
PieterA
@mdoornekamp Als geen frontaftakas hebt misschien niet. Er zijn heel wat fabrikanten die in mijn ogen hier een betere keus dan John-Deere gemaakt hebben (al 20 jaar terug)
Welgerap52
@PieterA inderdaad ik ken een merk dat al vanaf 1995 standaard 4 toerentallen heeft
PieterA
@Welgerap52 Wij reden vroeger MF. Die had dat in 1987 al.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Maar gewoon 540 tpm gebruik je niet met 150 pk trekkers.

Mijn nieuwe tank heeft een 540 toerenaftakas nodig
Ruim 30 ton achter de trekker en op bouwland een bijna 5m brede bouwlandbemester erachter en dan maar maximaal 1500 toeren mogen rijden om 540 op de 540e (750) te draaien.
Probeer dat maar eens met 150 pk..
Ga nog wat uitdenken om toch vol gas te mogen rijden met bemesten als het nodig is om de trek kracht.
+2
PieterA
@Jzandbergen Als je geen frontaftakas gebruikt in combinatie met de achteras kan dat. Maar let op bij bijvoorbeeld front- en achtermaaier.
Jzandbergen
@PieterA die zijn bij ons allemaal 1000 toeren. Meeste maaiers van tegenwoordig zijn volgens mij 1000 toeren ivm combinatie met frontmaaier. Komt denk ook mede dat er trekkers zijn dat 540 achter niet overeen komt met 1000 voor dat de ene dan t langzaam draaid ten op zichte van de ander
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Jzandbergen:
okee ja ik zit nog in dubio om bij de puma 540 te laten vervangen door 1000e

Hoe makkelijk is dat te doen en wat kost dat als jij er zo "luchtig" over denkt om het te wijzigen
Jzandbergen
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
trekker

De kosten zijn van de hoogte dat ik het er met 2 jaar uit denk te hebben met deze brandstof prijzen
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Jzandbergen:
met 2 jaar uit denk te hebben

Dat is zeker een belangrijk argument
+2
MaxxuM4ever
@Jzandbergen huur je toch eerst eens een trekker met 1000E om het brandstof verbruik te meten ten opzichte van 1000?
Als een activiteit met 1000E kan staat er ook een aardig overbemeten trekker voor denk ik dan qua vermogen en eigen gewicht.
PieterA
@MaxxuM4ever Ik zet hem op de 1000E om de trekker rustiger te laten lopen en minder herrie in de cabine te hebben. Ik denk niet dat ik er veel brandstof mee bespaar.
Jzandbergen
@Fendt926Driver is me in grote lijnen door de dealer verteld achterwiel eraf en dan kunnen ze via een Luik aan de zijkant een tandwiel wisselen
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Jzandbergen:
via een Luik aan de zijkant een tandwiel wisselen

Ok dan kunnen de kosten ook best nog wel mee vallen.
PieterA
@mdoornekamp Hier wordt de rotoreg aangedreven door de spitter, dus moest ik wel tandwielen wisselen. Ik stond er overigens van te kijken dat dat zo makkelijk en snel ging.
fendt818vario
Wat is de reden dat je geen aandruk rol achter de spitmachine hebt? Ik heb het idee dat de plant trekker dan lichter rijdt en dat egaliseerd de grond ook.
PieterA
@fendt818vario Dat is nog wel een goed idee. Daar kan de combinatie ook wat op rusten. Moet je voorop wel een 1.500 kg hebben denk ik. Of een frees, maar dan ook een andere trekker.
+1
fendt818vario
@PieterA Een PVC rol is niet zo heel zwaar, dat scheelt een heel eind. Wij hebben een zware rol aan de spitmachine hangen en de topstang in een sleufgat, dan loopt de spitmachine mooi op zich zelf. Voor een frontfrees heb je extra vermogen nodig. Ik weet niet of deze trekker daar geschikt voor is.
PieterA
@fendt818vario Deze trekker heeft met deze combinatie geen vermogen over. Ja, een kunstofrol zou goed kunnen. Heb jij een adres waar ik eens zou kunnen informeren?
+2
fendt818vario
@PieterA wij hadden een tweedehands rol bij een klein mechanisatiebedrijf/loonwerker. Je zou kunnen informeren bij Pink of Vlaming. Die bedrijven bouwen regelmatig spitcombinaties met frees of kopeg.
PieterA
@fendt818vario Ja, Pink is volgens mij zelfs dealer voor Celli. Dat is weeral een goed idee. Bedankt!
+1
casejxu
@fendt818vario pink zou de grootste optie zijn denk ik. Vlaming heeft niet zo veel knutselwaar liggen zeg maar.
+2
2850Johndeere6R
@PieterA De meeste Mechanisatiebedrijven in de kop van noord-holland hebben er wel ervaring mee. Loonbedrijf bij ons uit de buurt plant ook richting Zeeland. Die hebben er wel ervaring mee kijk maar even op de site loonbedrijfvandiepen.nl/. Die mannen fabriceren hun eigen rollen.
+2
inter fan
@PieterA Op mijn werk zijn ze zelf gebouwd, meeste achter de frees, maar ook een achter de spitmachine als ik het goed heb. Gewoon een standaard maat PVC, en daarin luchtbanden en dan met een asstomp in een vierkant frame. (Staalkabel erover om ze schoon te houden.) zijn op de planters erg te spreken over het resultaat.
PieterA
@inter fan Als ik tijd heb zal ik aanstaande winter eens bellen naar Hopmans.
+2
Fendt_John Deere

(klik om te vergroten)

Hierbij een foto hoe pink het heeft

(klik om te vergroten)

En zelf fabriceren is ook een optie. Wij hebben het zo. Alleen staalkabels is genoeg, die afschraper achterop is voor de stevigheid, maar moet voor het mooie meer dan 2 cm van de rol zitten
MaxxuM4ever
@Fendt_John Deere loopt zo’n oude struik niet helemaal vol grond in het najaar. Wij hebben sinds een aantal jaar een avr g-force en die kan de kap hydraulisch naar de tanden toe drukken, dan is de kap zo weer schoon.
Fendt_John Deere
@MaxxuM4ever
Hij loopt vrij snel vol met grond. Zo'n AVR Ge Force staat nog op mijn verlanglijstje om die reden die jij noemt. Dan kun je heel makkelijk en vaker je kappen schoon drukken. Zo'n oude frees wordt veel te weinig schoon gemaakt en zeker als je de plantmachine niet voor kunt blijven
MaxxuM4ever
@Fendt_John Deere wij hebben al eens een messenfrees stuk gedraaid door er een te grote trekker voor te zetten en niet schoon te maken.
inter fan
@MaxxuM4ever Nieuwste Struik frees kan de kap ook naar beneden drukken, heeft de 6m hier in elk geval wel. Hebben wel het idee dat de struik frees iets meer doet (Meer haken?)
+1
valmet6400power
@MaxxuM4ever
Toch blijft er dan evengoed nog grond zitten hoor. Bij die 3 kleppen achterop bijvoorbeeld. Maar het is in ieder geval makkelijker om vanuit de trekker even hydraulisch die kap naar beneden te drukken dan dat je dat niet kunt. En het op spierkracht allemaal schoon moet 😂

Of je moet even wat blokjes hout onder die cilinders drukken als je hebt uitgerekend hoe ver de kap nog naar beneden kan voor hij de haken raakt 😂😂 maar dan ben je wel een grote speler..
+1
Fendt_John Deere
@PieterA
Met een vlakke rol dan loopt je planter ook wat vlakker achter de trekker aan. Ik denk dat dan de sensoren voor de diepte en vlakte beter kunnen meten
PieterA
@Fendt_John Deere Dat zou goed kunnen hoor. Dit ging al veel beter dan meten op de ploegsneden.
+1
Fendt_John Deere
@PieterA
Achter een spitmachine met kopeg of frees ligt de grond ook nagenoeg vlak en dan zal het beter gaan zoals je zelf zegt. Bij ons in de buurt zie je bijna altijd een vlakke rol achter een spitfrees of hakenfrees zitten
+1
mdoornekamp
@fendt818vario
Quote:
aandruk rol

ik vind dit al een pittige combinatie voor een 120 pk trekker. Vaak zie je een hark-rol in plaats van kopeg achter de spit machine.
+1
PieterA
@mdoornekamp Pittig zat ja, dat is ook de reden dat we geen egalisatieplaat hebben genomen.

Ik denk dat de harkrol meer voorkomt bij de roterende spitter.

Een krukasspitter zelf vraagt niet veel vermogen. We hebben deze week nog gespit op de maximaal toegestane snelheid van 2,2 km per uur op de 540E.
+1
stannetje96
Zou er inderdaad wel een pvc rol achter maken. Ze rijden hier ook wel rond met een gewone buizenrol met een pvc pijp er omheen. Aan beide uiteinden een platte strip om de buizenrol heen en daarna pvc pijp er over geschoven en dan een paar bouten door de pvc buis en de platte strip. Staalkabeltje erover en klaar
+1
Fendt_John Deere
@stannetje96
Zo'n kooirol hebben we ook achter de spitfrees hangen, dat drukt wel mooi aan maar maakt de machine veel te zwaar waardoor je een bult frontgewicht moet hebben. Dan gaat mijn voorkeur uit naar alleen een pvc rol met dichte uiteinden

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz-Fahr Agrotron 120 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!