Schlüter S 650 V

+14
Schluterfan
"Schlüter baut die Grosse Vier"!

Deze slogan stond er op de folder van de 2de generatie "S" serie. Met deze "S-serie" begon Schlüter aan een reis van dik 30 jaar, een reis vol evolutie en vooral uitdagingen. De motorkap is een van de bewijzen dat ze in Freising dachten "wat goed is, blijft, wat beter kan, moet beter". Die bleef echter sindsdien tot het einde in '93 op details na ongewijzigd!

Met de komst van de S450, Schlüters eerste trekker waar een frame rond de motor gebouwd werd, kwam ook een nieuwe motor in het programma, de "SD". Een motor die nog vele opvolgers en updates zou krijgen... Door het gegoochel met verschillende maten zuigers en bussen kon Schlüter uit een beperkt aantal motorblokken vele variaties in vermogens ontwikkelen.

De 2de generatie S-trekkers zal uiteindelijk uit 4 trekkers gaan bestaan. De S450 was, zoals ik hierboven schreef, de eerste van de serie. Met zuigers van 105mm haalde deze 3 cilinder een vermogen van zo'n 42pk. Om een kleinere trekker aan te bieden, monteerde Schlüter in het zelfde blok zuigers van 100mm. Dit kleine trekkertje, toen de kleinste in het gamma, met 34pk kreeg de naam S350. De trent naar grotere motoren was echter al lang gezet. Een 4 cilinder kon niet uitblijven, zodoende werd uit de ervaringen met de "SD W3" cilinder motor ook een 4 cilinder ontwikkeld. Die kreeg logischer wijze de naam SD W4, waar tussen de SD (Schlüter Diesel) en de W (Wassergekühlt) de diameter van de zuiger kwam te staan. De S650 kreeg daarom een SD 105 W4 motor met 56pk ingebouwd. Bij de ontwikkeling van dit type trekker, werd gelijk ook rekening gehouden met de komst van een nieuwe revolutie in wereld van de landbouwtrekkers, namelijk de aangedreven voorwielaandrijving. De S650 was de eerste Schlüter waar je deze optie kon aanvinken. De S350 en S450 volgen snel, de "V" in het type werd een feit...

De slogan is hiermee nog niet verduidelijkt... In 1964 komt het nieuwe vlaggenschip de vloot vervoegen. De S900 ziet het levenslicht, met SD 105 W6 motor. Omdat ZF met de ontwikkelingen van een passende vooras nog niet ver genoeg stond, moesten de kopers, die er een wilden met een aangedreven vooras, bijna een jaar lang wachten op hun bestelde trekker! Velen hadden geduld, want 65 van de 107 gebouwde trekkers werd als "S900V" besteld.

De S-serie had namelijk nog een eer. Om deze trekkers te promoten organiseerde Schlüter vanaf dan zijn befaamde velddagen, die de naam "Landtechnik von Morgen" kreeg. In het begin werden deze velddagen 2 keer per jaar gehouden, later nog om de 2 jaar. Dit 2daagse evenement werd gehouden op Schlüter's boerderij, waar zo'n 130ha ter beschiking stond om trekkers voor te stellen. De eerste dag was voor genodigden, de dag erna kon iedereen die het wou dit evenement bezoeken, en het wou proefrijden (lees voor sommigen wegdromen) op een Schlüter trekker. Dit evenement liet ook toe om vele fabrikanten hun nieuwe machines voor te stellen.

Om de naam "Bärenstark" te zijn opgekleeft te krijgen, werd op een van deze velddagen een S900 met 4schaar ploeg gedemonstreerd. Voor Schlüter niet gek genoeg, want ze knoopten er een S650 achter met een 3schaar ploeg. Het enige pijnpunt aan deze demonstratie was, dat de S650 wel de motor draaide moest houden, om de dieptecontrole van de hef en de stuurbekrachting van olie te voorzien. Daardoor stelden menig bezoeker zich wel vraag, of de S650 toch niet voor een stukje meetrok.

Maar, zoals ik hierboven al schreef, de S stond aan de wieg van een 30 jaar lange historie... De S werd in 1966 opgevolgt door de Super serie, een serie waar Schlüter op gebied van ontwikkelingen helemaal in los ging... en dat tot het einde in 1993.

Op de foto een dappere S650 met een Niemeyer 3 schaar ploeg. Dit tijdens het treffen in Kirchlengern, 2022
+3
schluterman
@Schluterfan prachtig verhaal waar ik niks meer aan toe te voegen heb

Reacties

+4
a3vandiejen
Mooi verhaal bij een prachtige foto.
+3
Kramer U800
Heel mooi verhaal, interessant.

Hoeveel PK had zo'n S900 nu? Was dit de eerste 6 cilinder tractor die Schlüter maakte?
+3
Schluterfan
@Kramer U800

80pk. Inderdaad dit was hun eerste 6 cilinder. Er zijn er maar 2 in export gegaan, eentje naar NL en een naar Zwitserland.
+1
Kramer U800
@Schluterfan Bijzonder dat er ook 1 in Nederland terecht is gekomen. Voor toen waren er niet veel bedrijven die dat vermogen nodig hadden. Is deze in Nederland gebleven dat jij weet, of is deze geëxporteerd naar het buitenland?
Schluterfan
@Kramer U800

De Nederlandse heb ik geen idee waar die heen is, de Zwitserse is weer op Duits grondgebied.
+1
Kramer U800
@Schluterfan Oké, meestal willen die Duitsers hun eigen merken weer terug hebben, kosten noch moeite gespaard.
+2
olro 61
Weer een zeer mooi en uitgebreid leerzaam verhaal!

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter S 650 V ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!