Nur Original Kramer Ersatzteile Wat begon met alleen een paar inwendige keerringen vervangen van de versnellingsbak liep toch een beetje uit de klauwen...

Kramer U800

274 foto's van @Kramer U800

+9
Kramer U800
Nur Original Kramer Ersatzteile

Wat begon met alleen een paar inwendige keerringen vervangen van de versnellingsbak liep toch een beetje uit de klauwen...

Reacties

+2
wim-same
Trillings demper ook nieuw ?
+4
Kramer U800
@wim-same Jazeker, ik wil niet riskeren dat mij wat gebeurd onderweg, als deze breekt heb ik namelijk de kardanas in mijn voet zitten als het heel wild gaat, zit wel een beschermkap om van blik maar toch. Dit rubber gaat straks 2800 omw/min. maken. Het oude rubber wat eraf kwam bewaar ik toch voor onderweg mocht die breken. Kan ik hem voor nood vervangen en toch doorrijden.

(klik om te vergroten)

Zo heb ik hem aangekocht

(klik om te vergroten)

+1
JD3010
Quote Reactie van @Kramer U800:
oude rubber

Kan je dan niet beter een nieuwe op voorraad houden? Deze modellen zijn gewoon verkrijgbaar, al hoop ik dan in de juiste maat.
Na montage wel die stalen band er omheen eraf halen hoor.
+2
Kramer U800
@JD3010 Die rubbers kosten nog al wat zeg maar 😅 En rubber word naar verloop van tijd oud dus ik heb liever geen nieuwe op voorraad thuis. Die stalen band is inderdaad alleen voor montage, na die foto gemaakt te hebben heb ik hem verwijderd. Als ik het rubber er weer tussen uit zou willen halen en terug plaatsen dan gaat dat niet omdat die dan te groot is, je kan zo'n rubber dus officieel maar 1x monteren 🙈
+2
JD3010
@Kramer U800 zo'n koppeling heb ik ook aan de motor zitten van m'n beregeningspomp, het zijn universele koppelingen. Als deze goed zit, zal die niet snel kapot meer gaan. Ik heb ze ook in 2trekkers, maar die zijn kleiner.
Een nieuwe zal inderdaad verouderen, maar dat zal je oude ook doen. De as wordt bij jou ook nog gedragen in dit 2 kogellagers, dus die as kan eigenlijk nergens heen as het rubber kapot zou gaan.
Ik zou me daar dus maar weinig zorgen over maken.
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Kramer U800:
je kan zo'n rubber dus officieel maar 1x monteren

.....Slangklem.😉
+1
Kramer U800
@WaterDeutzer Ja dat zou misschien wel gaan.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Kramer U800:
Zo heb ik hem aangekocht

Zie ik nu een kogellagertje welke de torsiebewegingen opneemt? Die gaan vér bij Kramer!😅
+2
Kramer U800
@WaterDeutzer Dat klopt, er zitten twee 6006 lagers in.
+7
Kramer U800
Dit kwam ik allemaal tegen

(klik om te vergroten)

Ik heb een originele torsiedemper gekocht, niemand weet of dit een optie was tegen meerprijs of dat dit standaard was. Mijn U800 had dit in ieder geval niet, bij mij zat er een vlakke plaat gemonteerd in het vliegwiel en dus niet deze "schwingungsdämpfer". Deze zorgt er voor dat de harde klappen uit de aandrijflijn worden gehouden die de motor veroorzaakt, dit zou veel comfortabeler moeten rijden.

(klik om te vergroten)

Aangekocht als één bonk roest, eventjes opgeknapt. Nieuwe lagers en nieuw rubber erin.

(klik om te vergroten)

Deze seegerring kwam mij ook nog tegemoet vallen met het demonteren van de versnellingsbak, deze seegerring moet één van de synchromeschringen op zijn plek houden, wonder boven wonder geen schade. Wederom weer iets apparts: de maat is 75x1,5. Normaal is dit 75x2 of 75x2,5. Maar er is een nieuwe onderweg vanuit Duitsland, origineel van Kramer

(klik om te vergroten)

Dit zijn ook van die leuke dingen... een lager met een binnenmaat van 54,90 mm. Deze bestaan dus niet meer. Tegenwoordig heeft dit type lager een binnenmaat van 54,50 millimeter. Maar gelukkig nog een nieuw oud lager kunnen kopen.

(klik om te vergroten)

Dit is het specifieke lager

(klik om te vergroten)

De holle as die door dat apparte lager heen liep had zelf schade.

(klik om te vergroten)

Dit is de primaire as, deze draait 1:1 met de motor, hier komt dus 80 pk op te staan. In deze holle as loopt de secondaire as voor de achteruit, door die holle secondaire as loopt dan weer de aftakas. Hiervoor heb ik ook een nieuwe moeten kopen omdat deze groeven van 0,1 mm diep bevatte.

(klik om te vergroten)

Maarliefst 5 lagers op een asje van 2 mm lang, Duitse ingenieurskunst...

(klik om te vergroten)

Krokant lagertje

(klik om te vergroten)

De aftakasaandrijving open en bloot om afdichtingen en lagers te vervangen

(klik om te vergroten)

En dan hier waar het allemaal mee begon. De 2 keerringen die lekten, 1 is zichtbaar de andere was al reeds verwijderd bovenin.
+2
Hannesman
@Kramer U800 weer een mooi stukje, wel wat tegenslagen maar weer een stukje vakwerk geleverd. Mooi stukje techniek 💪
+3
Kramer U800
@Hannesman Inderdaad een hoop tegenslagen, maar ik ben wel blij dat ik dit nu tegen kom i.p.v. onderweg en er loopt een lager stuk. Van sommige dingen sta je nog te kijken dat het gedraaid heeft. Naast dit alles wat ik hier verteld heb, heb ik voor de rest alle andere lagers vervangen in de versnellingsbak, het was allemaal gewoon op.
+2
Hannesman
@Kramer U800 dat is zeker waar, je wil er onbezorgd mee op toer. Niet die knagende gedachte, goh zal de bak het volhouden? Je gaat dan steeds iets "horen" wat je pret bederft 🤷. Goed opgelost zo 💪
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Kramer U800:
Dit is het specifieke lager

Kramer heeft er (uitzonderlijk) voor gekozen om de binnenring van het SKF lager niet te gebruiken. Dat is de reden dat jij een 'vreemde' asmaat hebt. Standaard met binnenring heeft dit lager gewone maten. Ik heb die keuze nog niet eerder gezien, dan heb je wel lef als fabrikant.🙄
+3
Kramer U800
@WaterDeutzer Dat klopt wat je zegt. Tegenwoordig heeft dit type lager zelf (inclusief losse binnenring) nog steeds de zelfde maten, alleen zijn die tonnetjes dus van maat veranderd en dus ook de binnenmaat zonder binnenring. Inderdaad een hele unieke constructie...
+2
a3vandiejen
@Kramer U800 Weer netjes opgelost allemaal. Knap Dirk, geeft een lekker gevoel straks.
+3
Kramer U800
@a3vandiejen Dat geeft zeker een goed gevoel! Dan weet ik dat dit ook weer dik in orde is. De versnellingsbak was namelijk het enigste wat ik nog niet zo ver uit elkaar had gehad.
+2
JohnDeere5085
Weer mooi verslagje om te lezen!
+2
Kramer U800
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @JohnDeere5085:
Weer mooi verslagje om te lezen

Helemaal mee eens!
+3
Rondeutz06
Mooi verslag Dirk, en weer zoals zo vaak; je weet wel waar je begint maar niet waar je eindigt.
Maar straks is hij weer als nieuw 👍
+3
Kramer U800
@Rondeutz06
Quote:
je weet wel waar je begint maar niet waar je eindigt.

Haha dat blijkt maar weer eens.
+4
Martinsame
Leuk stukje en geluk dat de bak geen schade heefr
+4
Kramer U800
@Martinsame Daar heb ik wel geluk mee inderdaad, had een hoop schade kunnen krijgen.
+2
TTolner
Vakwerk!
Demper gestraald en met spuitbus gespoten? wat gebruik je voor ontvetten?
Ik volg dit hele project al een poos, wat een fantastisch leerproject.
+3
Kramer U800
@TTolner Dankje. Ik heb de torsiedemper gedemonteerd en met de staalborstel in de flex schoongemaakt, was voor mij het makkelijkst en snelst, ik heb zelf geen straalkast. Even met het spuitbusje in de verf gespoten, je kan de meeste kleur soorten bij Kramp ook in spuitbus variant kopen, goede kwaliteit. Het was/is een mooi leerproject inderdaad. Voor ontvetten gebruik ik trouwens gewoon wasbenzine, is zwaar genoeg om mee te ontvetten en ik krijg er geen koppijn van.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Kramer U800 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!