Foto van een Fendt 728 op de Sima in Parijs.. Foto is geplaatst door joozt op 09-11-2022 om 17:41:41, met 86 reacties.

Fendt 728

+2
joozt
Foto van een Fendt 728 op de Sima in Parijs.

Reacties

+1
bartjuh
Dus ze bouwen een 'kleine, lichte' trekker met veel pk... Om hem vervolgens vol gewicht te hangen om 't op de grond te krijgen...
Zal een grotere met grotere banden niet beter zijn?
+1
joozt
@bartjuh ik heb geen Fendt man gesproken maar je kan best gelijk hebben. Voordeel van een lichte trekker is dat je hem kan verzwaren, een zware trekker lichter maken valt vaak niet mee.
Fendtje84
@bartjuh hebben ze toch gedaan…
trean
@bartjuh voor trekwerk wel, maar nu heb je voor gecombineerd of aftakas werk wel een (lichtere) trekker die alsnog een ton zwaarder is als de 724 van de vorige serie.

Daarnaast kun je met een lichtere trekker op extreem grote banden vaak maar slecht grip krijgen op bouwland en verharding, op grasland op zware kleigrond ga je dan sneller over de zode glijden, dan heeft dezelfde trekker op smallere banden vaak meer grip doordat hij de nokken in de grond drukt
newholland6640
@trean

Nou als je over de zode glijdt doe je toch wat verkeerd
johndeere6230
Quote Reactie van @newholland6640:
Nou als je over de zode glijdt doe je toch wat verkeerd

Op de klei zeker niet ondenkbaar als je te licht ben, zeker niet na een buitje regen, dan kun je er rustig om denken
trean
@newholland6640 vaak genoeg gehad met onze Deutz 4006 op de oude zeedijk met de Vicon atleet dat ik over de zode glijd, dan kun je niet schuin achteruit omhoog rijden, kom je dan later met de new holland L95 op relatief smalle banden op de zelfde plek, dan rij je zonder 4wd zo weer achteruit omhoog
newholland6640
@trean

Dijken is wat anders dan gewoon vlak land natuurlijk.
+1
casejxu
@newholland6640 ook vlak land ga je op de klei snel aan de glij
newholland6640
@casejxu

Gewoon wat meer oplegdeuk creeren dan.
+1
casejxu
@newholland6640 maakt niet uit als het geregend heeft hoor
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @bartjuh:
Dus ze bouwen een 'kleine, lichte' trekker met veel pk... Om hem vervolgens vol gewicht te hangen om 't op de grond te krijgen...

Een 728 is standaard 9200kg.
Een vergelijkbare john deere de 7R300 met 290 pk weegt 11400kg (de 250 met 280 pk boost ook 11.4 ton) en daar hangen de john deere rijders nog weer een frontblok in omdat ze anders de pk s niet op de grond kunnen krijgen.

Maar met een tripple maaier gaat een jd wel met 2 ton meer de grond verdichten.

Als ik catfan 55 moet geloven kan een 7r de pk s niet eens overbrengen op de grond en hebben ze een 8r nodig.. .
+23
valmet6400power
@Fendt926Driver
Vraagje.

Voel je je bij elke kritische noot op Fendt ook meteen verplicht om te reageren en dan liefst je zwarte schaap John Deere te gebruiken als voorbeeld dat Fendt de zaken zo slecht niet voor elkaar heeft?
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @valmet6400power:
Vraagje

Antwoord.
Een jd fanaat kraakt fendt af.
Dan typ ik netjes de vergelijking met jd.
Als jij het opmerkt zoek ik er een vergelijkbare valmet bij.

Maar terug koppelen mag volgens jou dus niet.
Iedereen roept maar wat en de hele bups ja knikkers moet het er maar mee eens zijn
+2
valmet6400power
@Fendt926Driver
Ik keur het antwoord goed! Prima. Zolang je dan inderdaad maar de desbetreffende merken telkens erbij pakt en niet terugvalt op je (waardeloze) JD hakselaar 😄
+10
Gavrie Willemsen
@valmet6400power ja die hakselaar zit hem nog steeds diep hè….😛😛😛😛
+5
trean
@valmet6400power dat viel mij ook al op , hij is appels met peren aan het vergelijken,
Mvg een kritische fendt, Valtra en Deutz rijder😉
Fendt926Driver
@trean vergelijk de fendt met een Q295 valtra die ook 9200 kg weegt.
Dan zou die ook veel te licht zijn voor trekwerk
MaartenMandemaker
@Fendt926Driver een Valtra Q gaat ook over de 10 ton. Tenminste één MF 8s weegt 10500
RobVolvo
@MaartenMandemaker Tel daar nog maar 3 ton bij voor een 8s.305... 😅
MaartenMandemaker
@RobVolvo zijn die zwaarder gebouwd?
RobVolvo
@MaartenMandemaker Is een vario, die zijn sowieso zwaarder als een dyna6/7. Vrachtwagenchauffeur kwam die Limited Edition 305 weer ophalen en had het over een trekker met een gewicht van 14ton stond op zijn vrachtbrief, wij geloofden dit ook niet en keken dus op internet, daar stond 13.7ton eigengewicht. Die demo had nog een frontblok erbij, dus ging ruim over de 14ton dan. Maar niet zelf gewogen.... 😅
rommert14
@RobVolvo dat is dan nog wel een andere klasse... niet helemaal dezelfde trekker dus vanaf de 205 tot de 305
RobVolvo
@rommert14 Nee de 305 is er later bijgekomen en is ook alleen als Vario verkrijgbaar. Oorspronkelijk was de 8s265 de grootste. Hij overlapt nu met de 8700 serie. Ikzelf verwacht dat die serie er op den duur uit gaat en ze de 8s verder omhoog in vermogen brengen.
rommert14
@RobVolvo dat is op zich niet erg als ze maar hetzelfde kunnen als de 8700, 8s rijdt ook verdomd fijn.
RobVolvo
@rommert14 Ik denk dat er onderhuids eigenlijk weinig veranderd, de techniek bestaat en is verder goed. Ik hoop dat ze dan wel aan de grote motor vasthouden van 8.4L, voor de grote modellen, en niet gaan downsizen van inhoud en er dan meer vermogen uitpeuteren, zolang ze de emissie eisen kunnen waarborgen verwacht ik dat niet, maar je weet nooit.. 🙈 Er komt dan een andere jas om waardoor het anders lijkt en natuurlijk de bediening is anders.
rommert14
@RobVolvo ja maar als je ziet hoe breed de snuit is van onze 8730 in vergelijking met de 8s, dan kunnen ze een grotere motor toch nooit kwijt onder de kap van een 8s?
RobVolvo
@rommert14 De motor is het probleem niet.. 😂 Die rotzooi om aan de emissie eisen te komen, dat neemt een vracht ruimte in tegenwoordig. 😅
rommert14
@RobVolvo ja dat bedoel ik ook eigenlijk 😅
+1
RobVolvo
@rommert14 Dat bouwen ze steeds meer aan de zijkant onder de uitlaat.
MaartenMandemaker
@RobVolvo wel mooi dat de tier 5 motoren hydraulische klepstoters hebben. Dan hoef je die hele fabriek niet te demonteren om alleen even kleppen te stellen
NH-Ford
@MaartenMandemaker wat een zegen inderdaad!😅
RobVolvo
@MaartenMandemaker Als ze de moeren van de tuimelaar assen nou ook goed hadden gemonteerd in de fabriek wel ja... 😝 😜
MaartenMandemaker
@RobVolvo Oh oke, dat had ik niet verwacht. Die demo van jullie hebben ze vorig jaar op de weegbrug gehad hier in de buurt. Was een 8s 265?
Onze 6475 D6 woog al 6500 kilo,die had geen geveerde vooras.
RobVolvo
@MaartenMandemaker Nee dat was een 225, Dyna 7.
rommert14
@MaartenMandemaker heb je die over de weegbrug gehad? Geloof er niks van namelijk dat ze zo zwaar zijn
varken
@rommert14
10 ton is helemaal niet gek voor de Pkklasse hoor!
rommert14
@varken stond in de folder 7800 kg ofzo
varken
@rommert14
Leeg
- andere banden
- 100 tal liters vloeistof
- extra opties, Bijvoorbeeld Fronthef

Zo wordt het snel meer
RaHeados
@varken staat er tegenwoordig niet vloeistoffen vol en zonder bestuurder in?
varken
@RaHeados
Dan weet ik niet hoe ze aan t gewicht komen... Heb nog nergens gehad, dat t in de buurt zit
RaHeados
@RaHeados dit bedoel ik, staat hier een aparte regel voor. Maar kan wel schelen met opties ja.

(klik om te vergroten)

Technische gegevens
rommert14
@varken ja maar niet gelijk 3 ton 😂 ik zal onze 8730 wel eens wegen kijken waar die aan komt
MaartenMandemaker
@rommert14 Dat weegt onze 7616 al bijna
rommert14
@MaartenMandemaker ik zal de 7615 steaks gelijk over de weegbrug rijden 😜
MaartenMandemaker
@rommert14 6615 hier 6800 kilo, 7616 7500
rommert14
@MaartenMandemaker 7615 hier 6500 kg Dyna 6, zonder fronthef
MaartenMandemaker
@rommert14 wel geveerde vooras? Gewichten zijn bij mij met volle tank
+1
rommert14
@MaartenMandemaker ja met geveerde vooras, tank was halfvol
MaartenMandemaker
@rommert14 Oke. Die van ons hebben fronthef en pto. De 6614 geen frontpto. Die weegt 6100 kg. Die heeft ook een lichtere achteras.
+1
frank_mf
@rommert14 heb nog wel een weegbriefje van een 8s225 E-power. Dik door de 10 ton.
MaartenMandemaker
@rommert14 Ze hadden er hier 1 op de weegbrug gehad. Ging ruim over de 10 ton
+2
New Kobelco
@valmet6400power
Ik vind de opmerkingen en redeneringen van @Fendt926Driver meestal nog niet zo verkeerd. Altijd gelijk zeg ik niet, maar ik lees ze met plezier.
+2
valmet6400power
@New Kobelco
Ik lees ze ook vaak met interesse als het over koeboeren spul gaat, want daar heb ik geen verstand van. En hij heeft ook een machinepark waar je volgens mij hartstikke trots op kunt zijn als je naar de omvang kijkt van zijn bedrijf.

Alleen is het soms wel de kunst om objectief te blijven en niet te verkondigen dat alles wat je denkt/meent/vindt ook als waarheid door te drukken. En dat is dan met name met Fendt vaak zo in geval van degene die jij noemde. Want ik hoef maar 1 half kritische opmerkingen neer te zetten en het is vuurwerk..
+2
trean
@Fendt926Driver kan je de 728 niet beter vergelijken met de 6R 250? Die gaat met boost ook richting de 275 pk, die weegt volgens de folder 9650 kg en er kunnen dan volgens de folder 800/70R38 achterbanden onder, dat is ongeveer even hoog als 710/70R42 die onder een 728 kunnen.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @trean:
gaat met boost

Het gaat om pk overbrengen op de grond want daar zou alle extra gewicht voor zijn.
Dan werkt de boost niet.
Dus niet vergelijkbaar
+4
Mauritsdb
@Fendt926Driver Ik ben heel benieuwd naar een (powermix) test die duidelijk maakt hoeveel van dat vermogen zon hydraulische vario nu eigenlijk echt op de grond over kan brengen. Zoals die vereenvoudigde schematische voorstelling van die hydraulische vooras het laat overkomen ziet het er niet heel efficient uit.
Gewoon een stukje nieuwgierigheid en interesse in veranderde techniek en inzichten. Niet om een merk aan te vallen ofzo.
+1
frank_mf
@Fendt926Driver zo’n 6R250 is zeker het beste te vergelijken met een 728. Weegt ongeveer 10 ton en mijn ervaring is dat ze met de fabrieksopgave bij JD altijd vrij bescheiden zijn. Zo’n ding geeft 250 pk op de aftakas, precies wat die zonder boost aan de motor zou moeten hebben. En aan de aftakas stilstaand is in principe zonder boost.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @frank_mf:
Zo’n ding geeft 250 pk op de aftakas, precies wat die zonder boost aan de motor zou moeten hebben

Meerdere beweren hier inderdaad dat de john deere pk s sterker zijn dan bij andere trekkers.
Het zal wel.
caseboy
@Fendt926Driver het kan zijn dat John Deere het vermogen opgeeft aan de hand van een andere norm als sommige andere merken.
frank_mf
@Fendt926Driver nee de fabrieksopgave is voor beide trekkers ook ongeveer gelijk: 303 voor de Fendt en 301 voor de JD (maximaal vermogen). Daar ging het me om.
+1
Wiljan
@Fendt926Driver ja tis echt zo heur, maar hebben ze ok wel aardig extra diesel voor nodig😜 zuipschuitendie dingen
+2
catfan55
@Fendt926Driver waar heb ik dat gezegd Huub? En waarom zou ik dan een 7310R gekocht hebben waar ik dan toch wel heel content mee ben 🤔
Fendt926Driver
Quote Reactie van @catfan55:
waar heb ik dat gezegd Huub? E

Bij de reakties waarom er 8R trekkers voor jullie kippers lopen.
Omdat een 7R het niet aan zou kunnen.
CaseCS130
@catfan55 @Fendt926Driver Hier bv, quote : @worteljcb 7R is een te kleine trekker voor ons puur qua eigen gewicht. We hadden hier het maximale aan gewichten op/aan en kan niet mee komen met de 8R’s.

Een mest tank er achter is hij al helemaal te klein voor. Het zijn hele mooie trekkers maar gewoon te klein / te licht voor wat wij nodig hebben.
johndeere6230
Quote Reactie van @CaseCS130:
Hier bv, quote : @worteljcb 7R is een te kleine trekker voor ons puur qua eigen gewicht. We hadden hier het maximale aan gewichten op/aan en kan niet mee komen met de 8R’s.Een mest tank er achter is hij al helemaal te klein voor. Het zijn hele mooie trekkers maar gewoon te klein / te licht voor wat wij nodig hebben.

Nu is de situatie daar niet vergelijkbaar met hier in Nederland, daar zul je een trekker als hier boven niet gauw zien en als die er is, zeker niet voor het werk wat er hier in Nederland/ Europa mee wordt gedaan.

De 939 op stage in Canada was ook aan de lichte kant voor de 32 kuubs tank op de weg/ in het land, reed de hele dag met auto 4wd aan, ze hebben er nu ook een 1038 voor staan en dat schijnt beter te gaan.
+8
catfan55
@CaseCS130 @Fendt926Driver Dat zijn inderdaad 100% mijn woorden. Maar helemaal nergens zeg ik dat een 7R het vermogen niet over kan brengen op de grond zoals Huub claimt. ik zeg dat de trekker te licht is, de penta's drukken namelijk goed door in bochten.

De 7250R komt inderdaad lang niet mee met de 8R's dit komt omdat het een kleinere trekker is (6.8 liter motor vs 9 liter, en veel lichter qua gewicht goed 4 ton en op 650 banden ipv 710 of 800) wanneer een chopping crew rijd met 3x 8R met penta en 1x 7250R met penta dan stroopt het op omdat de 7250R langer duurt voordat hij op de 50km/uur zit en langzamer door de bochten gaat met de zware penta er achter. De 7250R trekt als een 250pk trekker die 11 ton weegt, en dat valt in het niet bij 300pk 8R's die 15 ton wegen.

Mijn 7310R komt daar in tegen wel heel goed mee met de 8R's. 9L motor vs 6.8 liter. meer gewicht en meer banden. Mijn 7310 weegt 14.200kg met 300pk (350pk met IPM) en dan gaat het heel leuk bij de 8R's. met de 50m3 smyth kieper er achter loopt mijn 7R de 8R's met penta ruim uit. maar dat heeft er ook weer mee te maken dat de Smyth kieper de helft weegt van van penta.

Nu mijn 7310R hier loopt zijn we ineens heel anders tegen de 7R aan gaan kijken en heeft Feitsma er 2 besteld voor volgend jaar op de 8295's te vervangen.
CaseCS130
@catfan55 oké, ik begreep jou woorden van destijds ook als de pks niet op de grond kunnen krijgen met een 7r. Ik kijk ook wel eens wat Amerikaanse en Canadese youtubers en die hebben het vaak over gewicht om grip genoeg te krijgen met zaaien en grondbewerking.
Jou vergelijking met ander merk kieper erachter is eigenlijk niet helemaal zuiver toch? Verder totaal niet bedoeld als aanval of kritiek, want ik heb de ballen verstand van hoe het bij jullie er aan toe gaat. Maar ik vind het wel interessant, vooral de ideeën er achter. Laatste vraag, hebben de nieuwe 7r al wat een betere reputatie, ik kan me voorstellen dat de restwaarde van een 8r een stuk hoger is.
+1
catfan55
@CaseCS130 met dezelfde Penta er achter komt mijn 7310R goed mee met de 8R’s. Want in feite is het praktisch een 8R qua vermogen en gewicht (zo’n 8/900 lichter maar iets meer vermogen)

De 7R met 9 liter motor (7290R & 7310R) is gewoon een hele andere trekker als de 7R met 6.8 liter motor. De transmissie blijft een vraagteken en hoor je nog wel eens wat over, onze 7250 heeft goed 5000 uur nu en nog niks mee gehad.
unipower
@bartjuh Deze trekker is niet ontworpen met klein en licht in gedachte volgensmij 😅 Het word de opvolger van de 800 serie en is ook redelijk vergelijkbaar kwa omvang/banden etc. Als je een kleinere lichtere trekker wil zal je bij een 700 gen6 uit komen die nog steeds in het assortiment zal blijven 😉
+4
ronald-deutz-fahr
@bartjuh
Quote:
kleine, lichte' trekker

En dan te bedenken dat de kleine lichte trekker hier bij ons de D4006 is… 😎😎
T.Tanis
Strakke fendt 👌😃
+19
B - W
Jemig jongens, wat een kinderachtig gedram altijd als het over fendt gaat, het is ook nooit eens goed, of het deugt niet. Ze worden nog steeds met de bulten verkocht, dus er zijn nog altijd mensen die met die vreselijke ondingen willen rijden.
Effe wat anders, hoeveel merken zijn er al die luchtdruk wissel door de assen hebben bij hun trekker?
Fijne avond mannen, pak je popcorn maar vast erbij 😂🍺🍿
+3
jonathan12
@B - W gezeik in 3-2-1 !!!!
+3
jonathan12
@B - W je hebt wel meer toppertjes op je reactie dan op je gemiddelde foto’s
Johny power
@B - W euhm fendt?🤪🤪
+2
unipower
@B - W Niks zo mooi als gewoon een systeem wat buiten om gaat, als er dan wat mee is kun je er tenminste bij 😅🙈
B - W
@unipower
Als het gewoon zo gemaakt word dat het niet kapot gaat, dan hoef je er niet bij te zijn.. 😂
mf6495driver
@B - W
Een akkerbouwer hier in de streek heeft zo een luchtdrukwissel op zijn 936, die was daar niet over te spreken. Op 2 jaar tijd 2x kapot geweest, telkens voor meer dan 10000eur kosten een gehad.
+2
B - W
@mf6495driver d’r moet toch een merk zijn die de hete kastanjes uit het vuur haalt, als Fendt de problemen eruit heeft, doet de rest ze weer na.. 😂
De mijne is ook een aantal keer terug geweest ervoor, alles is onder garantie gemaakt, en nu lijkt het goed te zijn, dus wat dat betreft doen ze het heel goed, maar dat lees je niet hier op tractorfan..
mf6495driver
@B - W
Het op zich heeft Fendt wel veruit het mooiste systeem. Die leidingen aan de buitenkant van de trekker zijn dan wel makkelijker te repareren, maar ze zijn ook sneller kapot gereden lijkt mij. De trekker wordt er ook breder van... .
+1
unipower
@B - W Ben ik met je eens! Maar helaas is dat nu nog niet het geval 😂 en als je een lekke steekaskeerring hebt (wat los staat van variogrip) vervloek je het ook 😉 Maar inderdaad gelukkig is Fendt over t algemeen niet zo flauw met garantie/coulance
+2
newholland6640
@B - W

Ach zo is dat bij elk merk. Zijn er ook zat die nh niks vinden en wel case of steyr willen rijden 😂
+2
2850Johndeere6R
Boeiende discussies bij deze foto.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 728 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!