Foto van een Massey Ferguson Combine. Foto nog van 2019.. Foto is geplaatst door Lucas Ensing op 11-11-2022 om 22:05:01, met 18 reacties.

Massey Ferguson Combine

+7
Lucas Ensing
Foto van een Massey Ferguson Combine. Foto nog van 2019.

Reacties

+7
WaterDeutzer
.....Wat een plaatje van een F12!😍

Nederlandse auto. Nog steeds op de weg, maar wel gek dat de tacho al bijna 12 jaar is verlopen en wél apk heeft?

Is nog geen oldtimer dus bij mijn weten moet hij gewoon schijven invullen.
+2
New Kobelco
@WaterDeutzer
Wat bedoel je met tacho die verlopen is?
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @New Kobelco:
Wat bedoel je met tacho die verlopen is

Om de 2 jaar moet de (verzegelde) tacho geijkt worden tijdens de apk. RDW info leert dat deze F12 wel apk heeft, maar al 12jaar niet meer is geijkt. Bij oldtimers hoeft dat niet meer, maar daar is deze nog lang niet aan toe.
+3
DANOONTJE POWERR
@WaterDeutzer als je m niet meer commercieel gebruikt hoeft de tacho niet toch?
+2
draaipiet
Quote Reactie van @DANOONTJE POWERR:
niet meer commercieel gebruikt hoeft de tacho niet toch

Klopt, maar wat is niet commercieel??
+2
Lucas Ensing
@draaipiet Allebei zijn het hobby projecten.
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @draaipiet:
Klopt, maar wat is niet commercieel??

Klopt niet: vrijstelling uitsluitend tot 7,5ton. Je bent bij hobby- & eigenvervoer wel vrijgesteld van Code95. Dat heb ik dus ook niet/nooit gehad. Voor alle vrijstellingen bestaat er geen schriftelijk bewijs, je moet zelf aantonen bij aanhouding of je wel/niet aan de voorwaarden voldoet.

Ik vraag me af hoe deze F12 het voor elkaar heeft gekregen om wél apk te krijgen en geen 2-jaarlijkse ijking. Dit is onafscheidelijk. Ben nieuwsgierig.🧐
+1
draaipiet
@WaterDeutzer Code 95 gaat over de bestuurder
Tacho plicht gaat over voertuig
Dit word los van elkaar gezien
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @draaipiet:
Tacho plicht gaat over voertuig

Tachoplicht is ook de bestuurder voor verantwoordelijk. Maar deze discussie dwaalt af van mijn opmerking over tacho & apk: een truck met geldige apk, maar een tacho die al 12jaar verlopen is, dat kan niet want ijken van tacho is onderdeel van apk. Maar toch is het zo bij deze F12. Hoop daar wat over te vernemen.
+1
draaipiet
@WaterDeutzer Inderdaad we wijken af, dit is trekkerfan en het gaat in dit geval om de MF combine!
Maar wel luik om elkaars mening te horen
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @DANOONTJE POWERR:
hoeft de tacho niet toch?

Alleen bij 40jaar+
+2
DANOONTJE POWERR
@WaterDeutzer oké.
Hier iemand die geen tacho gebruikt maar dat is inderdaad een 7 tons vrachtwagen.
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @DANOONTJE POWERR:
Hier iemand die geen tacho gebruikt maar dat is inderdaad een 7 tons vrachtwagen.

Tot 7,5ton en rondje rond de kerk (100km) en max 12uur/week. En eigenvervoer. Als je daaraan voldoet, moet je het bij iedere aanhouding kunnen aantonen. ILT gaat erover.
+2
caseboy
@WaterDeutzer Is inderdaad een prachtige F12. en ze hebben het chassis niet helemaal dichtgevlonderd zoals ze helaas vaak doen bij zulke youngtimers. Wel raar van die tacho ja.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @caseboy:
Is inderdaad een prachtige F12

In Noorwegen en Zweden staan er soms mooie nog originele nette F12's te koop. Als het een keer past wil ik m'n '03 FM9-300 omzetten voor een mooie F12 slaapcabine/laag dak.
+2
caseboy
@WaterDeutzer dat zijn dan al getestoureerde? of die altijd binnen hebben mogen staan. Mijn ervaring met vrachtwagens uit het noorden is dat ze vaak best krokant zijn
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @caseboy:
zijn dan al getestoureerde?

Nee, zoals ik schreef: origineel netjes. Lak, interieur, chassis, alles als nieuw. Vaak meel/graan kippers van een maalderij. Altijd binnen in 't stof, 200of300K op de klok. Zoiets zou ik graag willen scoren. Soms ook nog net zo mooie NB88. Heb ik ook gehad, maar dat is wat te spartaans om lange ritten mee te doen.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson Combine ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!