10 november 2022 Foto van een Deutz-Fahr Agrotron 6190 TTV met Celli spitrotor en Kverneland zaaigereiDe cichoreirooier begon om 7 uur. De spitter om 10:30 er achteraan. Om 15:00 uur was de 6 hectare

Deutz-Fahr Agrotron 6190 TTV

+9
PieterA
10 november 2022 Foto van een Deutz-Fahr Agrotron 6190 TTV met Celli spitrotor en Kverneland zaaigerei

De cichoreirooier begon om 7 uur. De spitter om 10:30 er achteraan. Om 15:00 uur was de 6 hectare cichorei er uit. De zaaimachine liep niet helemaal lekker (stappenwiel ging niet goed omhoog/omlaag) dat heeft ons een paar uur gekost. Ook ging de chauffeur van 21:00 tot 6:30 naar hus omdat het 11 november toch nog een dag mooi weer zou zijn. Net na het middageten zat het perceel er in.

Achteraf hadden we de hefstangen korter moeten draaien. Nu moesten we aan het eind iedere keer de hydraulische topstang van de zaaimachine kort trekken.

We reden 2,2 km per uur op 1.500 motortoeren en de 1.000 eco aftakas.

Ideaal dat wanneer je de aftakas uit zet het snelheidsbereik hoger te programmeren is. Kun je lekker snel draaien op de kopakker.

Dit perceel ging als een trein. Het perceel waar we afgelopen zaterdag aardappelen hebben gerooid was andere koek. Daar moesten we op modderige plekken de gehele combinatie wat heffen om maar niet vast te komen staan. Voor zulke omstandigheden is een spitter wel ideaal, want met de ploeg hadden we er niet aan kunnen beginnen.

Totaal dit najaar tot nu toe 42 hectare gespit. We hebben nog aanvraag voor 8 hectare, dus de 50 maken we misschien wel vol.

De 6190 TTV hebben we speciaal voor dit spitwerk op z'n brede (of normale) banden gezet, zodat we uit konden proberen of zo'n soort trekker ook onder slechte omstandigheden nog met zo'n spulletje uit de voeten kan.

Wat mij betreft: Met vlag en wimpel geslaagd. Groter hoeft voor ons op dit moment een trekker niet te zijn.

Tussen trekker en fronttank zit een 55 cm lange tussenbok. Bij de 120 hadden we nog 700 kg extra voorop de tank gehangen. De gedachte was dat die 700 kg voorop er wel af kon. Daar waren we gauw van genezen. Direct weer masr terug gehangen. Consequentie is wel dat we een volle zaadtank met de fronthef niet kunnen heffen

Reacties

+5
PieterA
Andere foto's

(klik om te vergroten)

Achteraanzicht minder goede omstandigheden

(klik om te vergroten)

Achteraanzicht goede omstandigheden

(klik om te vergroten)

In het donker in de verte. We hebben nog plannen om een schijnwerper achter op de zaaibalk te zetten, zodat je zaaiwerk vanuit de trekker beter te zien is. (Spitten is toch vaak laat in het najaar en het gaat niet zo snel; dus vaak lange dagen.
MaxxuM4ever
@PieterA wij hadden ook een lamp in de spuitmachine, onder de frame balken. Dat gaf ook wat beter zicht dan de trekkerlampen die OP de spitmachine schijnen.
PieterA
@MaxxuM4ever Die lamp scheen dan op de spa's?
MaxxuM4ever
Water in de voorbanden een optie? Toch gewicht voor maar ontlast je de fronthef.
PieterA
@MaxxuM4ever Nog niet aan gedacht! Ik weet het ook niet. Als ik voor 700 kg weghaal moet ik wel 1400 kg in de banden doen. Wordt wielen wisselen niet ondoenlijk met zulke zware wielen?
+1
Andre150
@PieterA als je veel wielen wisseld is een wheelswing wel wat voor jullie. Maar kan me ook voorstellen dat je die al hebt.

Duidelijke uitleg weer👌
PieterA
@Andre150 Ik weet niet wat een wheelswing is, maar met drie boeren in de buurt hebben we wel een karretje met 4 zwenkwielen om wielen te wisselen.
stannetje96
@PieterA haal je dat karretje wel eens op als je wielen gaat wisselen en hij staat ergens anders?
PieterA
@stannetje96 Altijd. Ik heb 2x in mijn leven gezien dat er een trekker van de krik viel. Dan heb je echt geen tijd om weg te springen. 1x hing hing de trekker nog op het wiel. De 2e keer moest er een ambulance komen. Daarnaast heb ik de nodige wielen om zien vallen.

Het is nu veiligheid voor alles. Als je er aan gewend bent is wielen wisselen ook zo gebeurd.
+1
stannetje96
@PieterA oké, dan wordt je wel wat voorzichtiger inderdaad. Hier wel een karretje staan maar niet de meest handige dus die wordt nooit gebruikt
PieterA
@stannetje96 Dat is ook de reden dat we er één met z'n drieën kochten. Lage aanschafprijs en toch een goed ding.
MaxxuM4ever
@stannetje96 niet zo’n bandenlift uit slootdorp dan? Ik vind het super werken.
+1
stannetje96
@MaxxuM4ever een rode, volgens mij was dat de goedkopere versie van 500 euro ofzo

Dit lijkt er wel erg op
airpress.nl/wieldolly-1-2-ton-met-4-wielen-76185-1…
MaxxuM4ever
@stannetje96 j die andere is 1000 of 1500 dacht ik. Eerst gratis een week op proef gehad. Die kan het wiel draaien en heffen.
stannetje96
@MaxxuM4ever dat heffen kan die ander ook wel
@bart99 staat ondertussen al heel wat jaren in de hoek dus zou het al niet eens precies meer weten maar volgens mij was het vooral het in en uitschuiven wat niet goed werkte en het wisselen daartussen. Toen is dat ding in de hoek beland en eigenlijk nooit meer uit vandaan gekomen. Trekker staat nu evengoed binnen 3 kwartier op 4 andere banden in me eentje. Misschien binnenkort maar eens tevoorschijn halen en kijken of ik het werkend kan krijgen
bart99
@stannetje96 Wat vind je er niet handig aan? Wij hebben er ook zo 1 op het werk, om in je eentje cultuurwielen op deze kar te zetten is wel een beetje behelpen maar verder is het in principe toch goed te doen om alleen wielen te wisselen zo? Moet er wel bij zeggen dat we een vlakke vloer hebben, maar wisselen vaak niet meer dan 4x per jaar
+1
ronald-deutz-fahr
@stannetje96 die goedkope zijn net wat de simpel Indd.. lijkt leuk, maar net niet…

bandenlift.nl/actie.html/ Vind zelf dit een hele mooie!
ronald-deutz-fahr
@ronald-deutz-fahr ik zie zojuist dat Pieter deze dus ook heeft😅
stannetje96
@ronald-deutz-fahr Jaa ik ken die wel. Komt hier vlakbij vandaan en heb ze ook wel gebruikt. Voor grote smalle wielen is het wel wat maar voor voorbanden of wat kleinere achterwielen vind ik het maar omslachtig
Andre150
@PieterA precies zo'n karretje inderdaad.

bandenwagen.nl/
+2
PieterA
@Andre150 Wij hebben die van ho de Vries uit slootdorp. Die van 1.950 Euro.
Andre150
@PieterA Was ook meer als voorbeeld bedoeld
+1
casejxu
@PieterA aardig man. Dat ik nog bij lmb haan werkte kwam ie af en toe een potje agrotron groen halen voor zijn deutz klanten
MaxxuM4ever
@PieterA de TM waar ik mee spitte stond altijd op die banden dus daar was geen last mee. Die had ook 540/65R28 voorbanden en met water gevuld. Nadeel is wel dat je dat gewicht altijd bij je hebt.
Wij hebben thuis geen water gevulde banden dus geen ervaring mee. Sinds een paar jaar wel een bandenlift en dat werkt super prettig.
+6
JD 6110
In het overzicht zag ik een foto van een Deutz met zaaibak en blauwe lucht. 50 % kans dat het weer foto van @PieterA is met uitleg. Het was het klikken weer waard 😜👍
casejxu
Wat zal je als chauffeur genieten met zo.n combinatie! Water in de banden maakt t niet leuker om ze te wisselen😑😑 heb ik wel eens ervaren. Zeker als je der niet van op de hoogte werd gebracht
+2
mdoornekamp
Dikke spullen. Denk dat de hef armen van de 6190 wat langer zijn dan van de 120. Dan komt je zware spit combi zomaar 10 of 15 cm verder achter de achteras
PieterA
@mdoornekamp Ja,dat zou best eens kunnen.
2850Johndeere6R
Dus voor de spitzaai combinatie zou er eigenlijk een vergelijkbare trekker bij mieten komen begrijp ik? Dit is overigens wel een prachtig spulletje waar menigeen zijn vingers bij aflikt 👌👌 en helemaal met de uitgebreide uitleg constateringen en ook de oplossing of de vraag voor oplossing kortom een eerlijker verhaal krijg je niet
+1
PieterA
@2850Johndeere6R Een trekker er bij moet niet, maar als we weer eens een trekker kopen heeft het wel mijn voorkeur dat hij deze combinatie goed kan hebben.

Met de 120 ging het ook, maar dat is meer een mooiweercombinatie.
2850Johndeere6R
@PieterA Die zit dus op de limiet het gaat wel maar als het niet hoeft liever niet zeg maar. Je hebt ook de Newholland nog toch? Of he je die er nog niet voor gehad?
PieterA
@2850Johndeere6R De New Holland T7.190 staat in het najaar vaak voor de ploeg. De TM 135 heeft geen GPS. De Deutz-Fahr 120 kan hem wél heffen, maar schakelen gaat met grote stappen. Ook ben ik bang dat de motor het niet aan kan. Bij de New-Holland zijn de versnellingen met nog grotere stappen en het vermogen ligt ook lager dan de beide Deutzen.
2850Johndeere6R
@PieterA Ah oke ik dacht dat het je NH T7210 had maar dan verwar ik dat met iemand anders denk ik.
+1
jesperb
Ik heb paar jaar bij een akkerbouwer gewerkt die zelf kortere trekstangen heeft gemaakt voor het aardappelen poten, wellicht ook een idee voor jullie om de machine korter op de trekker te krijgen…
mdoornekamp
@jesperb mijn 6630 heeft ook vrij korte trek stangen. En die blijft altijd verrassend goed aan de grond voor. Met zware werktuigen.
PieterA
@jesperb Deze trekker heeft ver achteruit stekende achterspatborden. Met diverse machines is er krap aan ruimte genoeg.
mdoornekamp
@PieterA deze nieuwere Deutzen zijn wel goed zwaar toch. Bijna 8 ton
PieterA
@mdoornekamp Ja, dat weet ik eigenlijk niet. Ik denk wel ongeveer even zwaar als een soortgelijke 6170R van John Deere. 8 ton lijkt me wel ongeveer te kloppen.
stannetje96
@PieterA tel er bij een 6170r nog maar een ton bij op hoor
mdoornekamp
@stannetje96 @PieterA 6170R is idd wel een ton zwaarder. Maar dat zijn ook echt forse trekkers. Maat grotere banden en zware hef
PieterA
@mdoornekamp banden zijn gelijk 650/65R42. De hef van de John Deere 6170R tilt 8.500 tegen de Deutz-Fahr 9.200.
mdoornekamp
@PieterA
Quote:
John Deere 6170R 650/65r42

Dat zal wel standaard zijn. Maar 710/70r42 past er makkelijk onder. 710/75r42 past ook wel als je net zo krap gaat als bij de deutz. Of 900/60r42
+2
agrotronfan
@PieterA ik heb onze ttv6190 wel eens gewogen die weegt 8720kg met de voorlader steunen en dan zonder de voorlader. Trekkers wegen doen wij altijd met volle tank. En dan heb ik de Michelin xeobibs eronder.

Het verbaasd mij wel dat je op deze manier de fronthef moeilijk kan tillen wij zelf hebben een df2 tank voorop daar doe ik dan 1200kg zaaizaad in en dan heb ik nog een gewicht van 530kg onder de tank hangen en dat gaat eigenlijk altijd goed. Ik heb geen cilinder aan de stappenwiel zitten dus ik moet wel elke keer mijn fronthef omhoog en naar beneden doen.
+1
jesperb
@PieterA daar waar ik gewerkt heb werden ze ook uitsluitend voor het poten gebruikt en waren ze op maat gemaakt voor de desbetreffende trekker, scheelt wel flink in hefvermogen
deufi
Wat weegt alles wat in de fronthef hangt? Hij zou iets van 4 ton moeten kunnen tillen.
+2
mdoornekamp
@deufi
Quote:
4 ton

Stand vd topstang bepaalt de hef kracht door het hele traject
deufi
@mdoornekamp Dat is bekend. Toch ben ik benieuw wat het geheel weegt. Impact van het zwaartepunt een stuk naar voren is aardig in te schatten.
PieterA
@deufi het tussenbokje weegt 500 kg. De tank 475, de frontblokken ongeveer 700 kg. Alles bij elkaar ongeveer 1.700 kg.
deufi
@PieterA even een eerdere foto bekeken, met een zijaanzicht, maar blijft me toch verbazen dat hij dat niet tilt.
PieterA
@deufi leeg tilt hij hem makkelijk, maat met 600 kg tarwe er in gaat het niet.
PieterA
@mdoornekamp Dat denk ik ook. Het tussenbokjevan 500 kg heb ik van een collega geleend. Hij wil dat terug hebben. Ik kan dan misschien zelf iets maken waarbij de topstang wat vlakker loopt. Of misschien iets met veren. Of de volgende trekker met zwaardere fronthef kopen.
mdoornekamp
@PieterA Het tussen bokje heb je om de gewichts verdeling te verbeteren?
+1
PieterA
@mdoornekamp Ik had eerst alleen de frontblokken gemaakt. Dat leek nergens op, maar meer verzwaren voorop zag ik niet zitten. Dat houd de zaaitank niet. Een vriend had het tussenbokje liggen. Dat er tussen ging goed met de 120.

Ik dacht: dan kan bij de 6190 het frontblok er wel af; maar dat was te gek.
+2
mdoornekamp
@PieterA Je ziet ook vaak een tussen bokje met daar de frontgewichten wat breder naast. En anders toch eens een John Deere 6175R proberen.
+2
agrotronfan
@mdoornekamp ik heb bij ons de 6155r wel eens voor deze spitmachine gehad maar dat was geen pretje, je moet de hele dag je handen aan het stuur houden zo erg trillen deed de stuur. Met de andere 6155r precies hetzelfde verhaal daarom stond de deutz bij ons eigenlijk altijd voor de spitmachine.
mdoornekamp
@agrotronfan ok. Dat trillen is wel bijzonder dan. Het zijn wel ongeveer vergelijkbare trekkers.
PieterA
@mdoornekamp de 6155R tilt 1.100 kg minder en heeft een kleinere bandenmaat en 10 pk minder. De wielbasis is wel hetzelfde.
mdoornekamp
@PieterA John Deere 6155R is dik 200 pk met boost. Heeft die Deutz ook nog boost op aftakas?

Kwa banden heeft de john deere meer ruimte dan een deutz 6190. De deutz heeft standaard ook 38 inch denk ik.
+1
agrotronfan
@mdoornekamp ik denk persoonlijk wel dat de 6155r langer volhoud dan de deutz met de ervaringen die ik heb. Qua banden is het ook gelijk de 710 70 r38 die onder onze 6155 zit past ook zo onder de de deutz. Bij de jd hou je wel iets meer ruimte over.
+1
mdoornekamp
@agrotronfan De nieuwe 6R 155 die wij hebben is al weer wat taaier dan de oudere versie. WIj hebben Michelin Mach bib 710/70r38. Die zijn 2 m hoog. Maar dat past nog ruim. Een trelleborg 710/70r42 past ook wel.
PieterA
@mdoornekamp kan je goed verschil voor de ploeg merken met je 2e trekker?

En wat is het verschil in trekkracht met een 7430?
PieterA
@mdoornekamp De John-Deere 6155R heeft met boost nominaal ISO 195 pk. De Deutz-Fahr 6190 TTV 193 pk.

John Deere geeft aan 520/70r38. Deutz-Fahr geeft aan 650/65R38
mdoornekamp
@PieterA zijn dat gegevens van Kone Data of zoiets? 520/70r38 kom je hier niet tegen op zo'n john deere. Een enkeling op 650/65r38. Dat zijn vaak de Engelse importen
PieterA
@mdoornekamp Dat klopt, konedata. Een Deutz-Fahr 6190 TTV zie je ook niet op 38 inch.
mdoornekamp
@PieterA een oud collega had een 6180. Die wouden ze niet op 42 inch leveren bij de dealer
casejxu
@mdoornekamp 6160ttv krijg je ook de loods uit op 42 inch. Enkelt passen de voorspatborden erg precies net niet tussen de bijbehorende 30inch voorbanden en de tank
PieterA
@mdoornekamp Dat komt omdat daar een 8-gaats vooras onder zit. Deutz-Fahr geeft de 6180 niet vrij voor 650/65R42. Ze zijn daar wat strikter in geworden na de 6.30 TTV volgens mij. Daar moest je echt niet het uiterste uit willen halen.

De 6180 kom je niet veel tegen.
mdoornekamp
@PieterA
Quote:
de 6180 kom je niet veel tegen

Ja klopt. Maar deze man wou eerst een 6160 kopen. En toen opt laatst toch geswitched naar een 6180
PieterA
@mdoornekamp Ik wilde ook een 6160 TTV, maar die zijn gebruikt vaak niet goed aangekleed en de banden die er op kunnen waren me niet groot genoeg.
agrotronfan
@mdoornekamp ja inderdaad dat wel maar de trillingen zit puur in de stuurkolom zelf zit je wel rustig maar je houd de stuur vast omdat je bang bent dat de boel afbreekt.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz-Fahr Agrotron 6190 TTV ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!