Vorig weekend een van de meer bijzondere trekkers die meereden met de Bikkeltocht. De eigenaar vertelde dat dit merk anders dan de naam doet vermoeden, in Oostenrijk gemaakt werd.De man heeft deze al

Warchalowski Onbekend

+9
WaterDeutzer
Vorig weekend een van de meer bijzondere trekkers die meereden met de Bikkeltocht. De eigenaar vertelde dat dit merk anders dan de naam doet vermoeden, in Oostenrijk gemaakt werd.

De man heeft deze al vele jaren geleden geheel gerestaureerd. Maar dit is dusdanig perfect gedaan dat je ook zou geloven dat hij net klaar was.

Bijzonder is bijvoorbeeld de V4 motor. Maar ook de uitlaat die onderin het gegoten chassis verdwijnt en op een andere plek er weer (gedempt) uitkomt.

Ik zie net dat deze trekker 7 jaar geleden ook een keer is gepost op een show in Oudehaske.

Reacties

+7
WaterDeutzer
Detail van motor

(klik om te vergroten)

De bijzondere uitlaat
+3
roscho
@WaterDeutzer Hier is er nog een, die ontdekte ik bij Tractoria 2021 in Sankt Wolfgang, Oostenrijk tijdens een vakantie.
Bij dit type is de V-motor niet meer te herkennen, het model zal van na 1968 zijn, vanaf dat jaar werden IHC-motoren ingebouwd.

(klik om te vergroten)

Werchalowski
+3
roscho
@WaterDeutzer En hier nog een.

(klik om te vergroten)

Werchalowski
+2
a3vandiejen
Aparte trekker.
+2
kramer
@a3vandiejen Bij De Lange Slag rijdt er ook wel eens 1 mee.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+2
a3vandiejen
@kramer Klopt Bert, deze heb ik ook op de foto staan. Maar had er voor die tijd nog nooit van gehoord.
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @kramer:
Bij De Lange Slag rijdt er ook wel eens 1 mee.

Zie dat ze er 'allemaal' vanaf willen. die in Ruurlo was ook te koop.😊
+3
arnold-arentze
@kramer Byzondere motoren, dit is een V3 als ik me niet vergis. Ik heb er hier al meer iets over gelezen. Dit is op de landbouwdag 2019 zie de Drago van Adrie op de achtergrond staan🧐. Ik heb toen ook vol verwondering naar de techniek van deze trekker staan kijken🤔
+2
a3vandiejen
@arnold-arentze Klopt Arnold.😃
+2
arnold-arentze
@a3vandiejen En toen ook vol verwondering bij de Drago staan kijken 🤩
+2
a3vandiejen
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @arnold-arentze:
dit is een V3 als ik me niet vergis

Een W3 ken ik wel van ruim 100 jaar geleden in motorfiets, maar V3 niet. Op de foto met kap open kun je zien dat het een V2 is. V3 zou de krukas niet houden want je kunt niets opheffen met balansassen.
+4
yoohan
@WaterDeutzer @arnold-arentze
En toch is er een Warchalowski met een V3 motor. Is motortype d32, of je het dan een V of een W noemt is minder belangrijk denk ik 😁

Kleine aanvulling nog: de V3 is een eigenlijk een V4 met een blinddeksel voor het 4e 'gat'
WaterDeutzer
Quote Reactie van @yoohan:
of je het dan een V of een W noemt is minder belangrijk denk ik

Denk dat je ff studie moet maken wat een 'W'-motor is? Dan zul je merken waarom VW in de Pheaton een W12 kon plaatsen.

Kan best dat Warchalowski een W3 heeft gemaakt, maar dat is niet op deze foto's. Zal dan een 'W' in zelfde lijn zijn geweest.
+3
yoohan
@WaterDeutzer
Ik hoef nergens een studie van te maken Nico 😁 jij zegt dat een v3 niet bestaat bij Warschalowski, maar die is er wel degelijk. Geen simpele dingen ingewikkeld maken, daar schiet niemand wat mee op.
WaterDeutzer
Quote Reactie van @yoohan:
Geen simpele dingen ingewikkeld maken

Mee eens, maar leek me verstandig het enorme verschil tussen W & V motoren te verklaren omdat jij er geen verschil in zag.🧐 Ik heb de uitvinding van W-motoren altijd indrukwekkend gevonden. Worden niet vaak toegepast want heel kostbare bouwwijze. Maar eens met zo'n VW Pheaton eens een ritje mogen maken, dat is een unieke ervaring hoe zo'n W12 loopt.
+3
yoohan
@WaterDeutzer
Daar heb je gelijk in, exacte verschillen wist ik ook niet tusen een V en W hoor. Ging mij meer om dt specifieke V3 waarover gesproken werd.

traktormenschen.de/seltenheit-aus-wien-warchalowsk…

Op deze link legt iemand e.e.a. uit waarom en hoe dat v3 blok tot stand gekomen is. Gewoon dus om het vermogensgat tussen de 20 en 40pk op te vangen 😂
WaterDeutzer
Quote Reactie van @yoohan:
Ging mij meer om dt specifieke V3 waarover gesproken werd.

Nadat jij dat schreef heb ik ff bij Wiki gekeken en zag een motorfiets uit 1900 met een W3 op 1 kruktap. Dat kan technisch natuurlijk wel perfect zonder onbalans.
+3
arnold-arentze
@yoohan Ja erg simpele oplossing om 10pk weg te halen😂

(klik om te vergroten)

+2
yoohan
@arnold-arentze
Ja precies, ik zie zo'n vergadering al voor me. We hebben een v2 met 20pk en een v4 met 40pk. Weet je wat, we doppen wel een bus af bij de v4, dan hebben we er een met 30pk 😅
+1
arnold-arentze
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @yoohan:
ik zie zo'n vergadering al voor me

Met iets te veel schnaps denk ik op moment van stemmen.🤣🤣
+1
arnold-arentze
@yoohan Ja daar heb ik ook iets over gelezen inderdaad. Ik heb er toen ik het had gezien opgezocht. vond het heel byzonder en had medelijden met de krukas🙈
+1
yoohan
@arnold-arentze
Ja is ook een vreemde constructie inderdaad. Zijn wel wat foto's van als je erop zoekt. Weet ook niet wat de gedachtegang erachter is eigenlijk.
WaterDeutzer
Quote Reactie van @yoohan:
Weet ook niet wat de gedachtegang erachter is eigenlijk.

'W12' motoren hebben nagenoeg dezelfde inbouwlengte als een V-6. Dat is reden van ontwikkeling 'W'-motoren. En een W3-cyl zit op dezelfde kruk, dat kan wel prima.
+2
Fast Eddy
Deze motoren werden ook bij de eerste Lindner`s gebruikt.
+3
SJB533
@Fast Eddy
IFA heeft ook Warchalovski gebruikt.
Hidde Gröniger
Deze reed ook mee in Rietmolen afgelopen zondag

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de machines van Warchalowski en hebben de trefwoorden warchalowski en KL-II geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!