De ruiltocht met de 8950 heeft Valtra t214 direct opgeleverd. Hier net klaar voor z’n eerste testritje.

Valtra Onbekend

+8
Valtra man
De ruiltocht met de 8950 heeft Valtra t214 direct opgeleverd. Hier net klaar voor z’n eerste testritje.

Reacties

+2
valmet6400power
Pooooah! Gefeliciteerd zeg 👌👌
+1
bart99
Handel met gesloten portemonnee zeker? 😁
+1
Valtra man
@bart99 ik heb hem op een klein spleetje moeten zetten 😆
+2
newholland6640
Erg mooie trekker!
2850Johndeere6R
Mooi exemplaar, heb je de 8950 ervoor ingeruild?
+1
Valtra man
@2850Johndeere6R de 8950 is niet bij dezelfde als waar deze vandaan komt nee. Maar ik kan wel (bijna) spreken van een ruil gelukkig 🙂
+1
2850Johndeere6R
@Valtra man Met welke reden doe je die weg als ik vragen mag?
Valtra man
@2850Johndeere6R de 8950 bedoel je?
+2
2850Johndeere6R
@Valtra man Ja, ik vond dat echt een plaatje van een trekker en zo lang had je hem nog niet toch?
+8
Valtra man
@2850Johndeere6R klopt, bijna 3 jaar gehad. De 8950 had een beperkte hefkracht achter, om balans te houden had ik een oplossing met extra gewicht vooraan. Maar aan die setup -hoewel hij werkte- voelde ik toch steeds dat het ‘limiet’ was. Onverwacht kwam er een lukratief bod dat uiteindelijk niets werd, en toen maar beslist om eens te zien hoeveel interesse er op de markt was. In een vingerknip was de trekker verkocht voor een som waar ik zelf nooit aan zou hebben gedacht. En dus begon er een leuke zoektocht 🙂
+4
2850Johndeere6R
@Valtra man Duidelijk verhaal (👍
deufi
Mooi Trekker! Gezien de gladde banden heeft hij al aardig wat uren gemaakt?
+4
Valtra man
@deufi 5000hr, aan de configuratie te zien van de smarttouch heeft ie voorladerwerk gedaan. Tenminste er zat nog een profiel is die ‘frontloader’ heette en ik gok ook vandaar de wielgewichten.
deufi
@Valtra man dat valt wel mee qua uren. Als we een voorlader op heeft gezeten zijn die banden best wel verklaarbaar. Kan je geen sporen zien van montage van voorlader steunen?
+1
Valtra man
@deufi ja, als je het weet zie je het. Maar op de steunen zitten afdekplaten. Dus je moet er al heel goed naar speuren.
+3
Valtra man
@deufi op deze foto zie je in het midden een symbooltje van een voorlader. Dat viel me al meteen op dat niet alle Valtra’s dit standaard hebben.

(klik om te vergroten)

2850Johndeere6R
@Valtra man Is deze al met een ML(Fendt)bak erin?
+2
Valtra man
@2850Johndeere6R neen, deze serie heeft de eigenwijze Valtra CVT 😁
+3
Quote Reactie van @Valtra man:
@2850Johndeere6R neen, deze serie heeft de eigenwijze Valtra CVT

"eigenwijze Valtra CVT" een Direct dus? 4 groepen ABCD en daarin hydraulisch rijden toch?
De ECO functie heb je op een 214 ook niet dacht, juist?
Mooie trekker, succes ermee.

PS: pas op met je vingers aan de rechterkant, als je u vasthoud aan de commandarm en over een heuvel gaat.... en pas op als je de stoel draait, scherm raakt de zijkant ...
+2
Valtra man
@StijnTheDeereDriver dat van die 4 mechanische groepen klopt, voor het overig is het een ‘gewone’ cvt hoor met 100% mechanische rendementspiek middenin het bereik zoals bij de meeste cvt’s. Het eigenwijze zit hem in het planetaire stelsel: ipv 2 planetaire stelsels met ringwielen heeft Valtra er 3 zonder ringwielen. Filosofie daarachter is dat planetaire wielen teveel wrijving zouden ondervinden wanneer ze gevangen zijn tussen zon- en ringwiel bij extreme temperaturen.
In de eerste paar meter is er daarnaast een zuiver hydraulische wegrijhulp zodat de koppeling van F/R shuttle daar nooit wordt belast. Best ingenieus samengesteld.
+1
Quote Reactie van @Valtra man:
@StijnTheDeereDriver
dat van die 4 mechanische groepen klopt, voor het overig is het een ‘gewone’ cvt hoor met 100% mechanische rendementspiek middenin het bereik zoals bij de meeste cvt’s.
In de eerste paar meter is er daarnaast een zuiver hydraulische wegrijhulp zodat de koppeling van F/R shuttle daar nooit wordt belast. Best ingenieus samengesteld.

Een gewone CVT zou ik het niet noemen, eerder een "goedkope", je zit in iedere groep gevangen vind ik.
A: 0-9
B: 0-18
C: 0-27
D : 0-50 (maar dan geraak je niet geladen weg met een 3asser, dus eerst starten in C, dan opschakelen naar D, waarbij de transmissie echt door neutraal gaat, raar gevoel, transmissie lijd hier onder vind ik (zeker als die op auto staat, je weet niet wanneer hij naar D gaat, als je hem manueel tikt, laat je gas even los, schakelt en dan gas erop, lijkt me beter)

"100% mechanische rendementspiek middenin het bereik zoals bij de meeste cvt’s. "
Waar rij ik dan het effectiefste in groep B op 9km/u?

Echt zuinig vind ik de trekker thuis niet, zeker al niet in het adblue verbruik (maar dat probleem is al opgelost)
+1
Valtra man
@StijnTheDeereDriver volgens de theorie zou 9km/h inderdaad het efficientst moeten zijn volgens onderstaand schema (dat is opgesteld bij vast toerental v 2200 tpm). Groep D is heel lang& kan in theorie doortrekken tot 75km/h. Daar licht het middenpunt eerder op 45km/h. In de oorspronkelijke patentaanvraag had Valtra voorzien dat de groepen automatisch zonder krachtonderbreking zouden schakelen. Er zit namelijk een koppeling op versnelling 1 en 3 en de andere op 2 en 4. Waarom de productie versie de onderbreking met neutraal heeft is me onbekend echter.
‘Goedkoop’ is dit niet uitgewerkt vind ik persoonlijk, dit is een bewuste keuze van het merk. Je moet natuurlijk wel weten wat je koopt, voor een 3 asser zou ik met geen enkele CVT rijden, en al zeker deze niet. Deze zomer nog een fendt 828 naar huis gereden met de oude Valtra 8950 🙂. Zal met deze niet het geval zijn, maar dat vind ik ook niet erg.

(klik om te vergroten)

Snelheidsbereik A volgt lijn 2, B lijn 3 etc..
Valtra man
@StijnTheDeereDriver het principe schema vd bak met C2 en C3 de koppelingen waar ik heb hierboven over heb.

(klik om te vergroten)

+1
Jeroen 86
@Valtra man Als je veel transport doet wil je juist geen schakelbak meer. CVT rijd veel comfortabeler op de baan. Heb nog een tijdje met een valtra T214 schakelbak met record 3 as-dumper gereden. En dan moet je het afleggen tegen de varios op stijle hellingen. Schakelbaken zijn echt geen plezier aan de dumpers, zowel op straat als in het terijn niet. Heb met verschillende combinaties gereden.
John deere varios, MF dyna 6 en valtra schakelbak T4 allemaal met 3 asser gronddumper
+2
Valtra man
@Jeroen 86 ooit al vrachtwagens met variobak gezien? 😉 het is een persoonlijke voorkeur denk ik. Ik reed in mijn ‘jonge’ jaren met de 816 turboshift, los de 820 vario uit het wiel bergop tijdens het dumperen. En dan was ik eigenlijk blij dat ik nog eens iets te doen had op die lange saaie dagen. Zelfde verhaal tussen de case mx170 en cvx 170 in de maisoogst. Variabel legde het altijd af op de baan, en ook hun verbruik lag steeds wat hoger na een dagje transport.
+2
mdoornekamp
@Valtra man vario is met dumperen vooral een comfort verhaal. Kwa prestaties kan een handbak sterker zijn. En goedkoper

Een vrachtauto met vario gaat er nooit komen. Kost simpelweg teveel brandstof
+2
PieterA
@mdoornekamp Ik snap niet dat er nog steeds niet grootschalig met een hybride-diesel electrische aandrijving gereden wordt in de transportsector. Zo'n aandrijving is makkelijk te maken en aan te sturen en is veel eenvoudiger dan een variabele transmissie met hydraulische componenten.
+1
2850Johndeere6R
@PieterA Heeft MF dat niet in de 8S serie de Dyna E? En JD was er ook mee bezig een variobak maar dan met electrische componenten .

mechaman.nl/landbouwmechanisatie/artikel/…

Of bedoel je het op een andere manier?
rickboer blija
Quote Reactie van @2850Johndeere6R:
Heeft MF dat niet in de 8S serie de Dyna E

officieel heet ie DYNA E Power, alleen heeft de E hier geen connectie met elektrisch
2850Johndeere6R
@rickboer blija Ah oke. Kun je vertellen wat het wel is dan? Ik dacht de E staat voor electrisch aangezien dat bij de meeste merken wel zo is.😅
+1
rickboer blija
@2850Johndeere6R war het precies voor staat kan ik je ook niet vertellen, als ik de website en de brochure zo doorleest vermoed ik efficiënt (staat wel 50x genoemd). De basis van de bak ik de dyna 7 (28x28 versnellingen) met daarin een dubbele koppeling, die moet er voor zorgen dat je net zoals een Volkswagen DSG bak (en een CVT) de schakelingen amper voelt.

Massey Ferguson positioneert de Dyna E Power tussen de schakelbak Dyna 7 en de cvt Dyna VT bak. De bedoeling is om het beste van beide werelden mee te pakken
mdoornekamp
@PieterA Treinen en grote dumpers in de mijn bouw hebben wel elektrisch/diesel aandrijving
newholland6640
@PieterA

Diesel +. Normale automaat is ligter qua gewicht. In transport erg belangrijk
PieterA
@newholland6640 Een kleinere diesel icm is ook licht, alleen de accu's wegen al snel meer dan de brandstof
+1
Jeroen 86
@Valtra man mijn er varing is net andersom in bergop. Als het stijl bergop gaat op de werf moet een schakelbak terugschakelen en onderbreekt daardoor zijn aandrijflijn en daardoor verlies je weer grip. Dat hebben de variobakken weer niet. Voor de rest is het ook een kwestie van comfort uiteraard. Maar als ik in het grondverzet kijk is denk ik toch 80 - 90 procent vario
+2
newholland6640
@Jeroen 86

Full powershift, probleem opgelost.
Jeroen 86
@newholland6640 das juist hetzelfde
+1
newholland6640
@Jeroen 86

Schakelen onderbreek je aandrijflijn, shiften niet.
Valtra man
@newholland6640 @Jeroen 86 ik bedoelde met schakelbal uiteraard niet de gewone versnellingsbak 🙂 maar een powershiftbak dus.
Jeroen 86
@Valtra man ik bedoel met schakel ak ook de powershift zoals Dyna6 of iets vergelijkbaars.
+1
rommert14
@Jeroen 86 als je met dyna 6 binnen je groep blijft valt het ook nog wel mee wat je verliest
+1
pizza power
@Valtra man de t174 op het werk heeft dat icoontje ook en die is in zijn hele leven zelfs nog nooit in de buurt van een voorlader geweest.
+1
pizza power
@Valtra man wel een hele mooie trekker, veel plezier ermee. Ik vind het fijne ploegtrekkers.
+1
deufi
@Valtra man mooie luxe machine, dat is een flinke vooruitgang!
+2
PieterA
Mooie trekker 👌💪
+3
zettelmeyer
8950 was toch een stuk mooier succes er mee
+13
Valtra man
@zettelmeyer ik kan je geen ongelijk geven, we zagen er 18 jaar geleden allemaal een stuk mooier uit 😂
+3
a3vandiejen
@Valtra man 😂...Prachtige trekker, gefeliciteerd.
+3
mf6495driver
Hele mooie trekker!
Ik vind die 8950 ook een plaatje, maar ik denk wel dat de 214 een heel stuk comfortabeler zal zijn. Veel werkplezier ermee.
+1
Valtra man
@mf6495driver ja, het zijn 2 compleet verschillende trekkers, op de stabilisatie van de achterste hefarmen en powershuttle hendel na is echt alles opnieuw bedacht.
+1
schluterman
Veel succes met je nieuwe aanwinst prachtige trekker
+1
arjanvw
Veel succes met je nieuwe aanwinst!
+3
RVM
Succes, maar ik ga m wel missen 🥲
+1
Valtra man
@RVM ik heb nog een 8100 die ik tot nu toe niet zo vaak postte. Zal daar af en toe een fototje van posten.
+1
RVM
@Valtra man sorry maar een 8100 doet me dan weer weinig 😉
Fast Eddy
Veel werkplezier met je nieuwe aanwinst. Is de historie van deze trekker bekend bij de dealer?
+2
Valtra man
@Fast Eddy neen, ik heb hem uit Engeland bij een handelaar vandaan. Men verteld je daar dat ie op een boerderij heeft gelopen maar ja… in hoeverre dat nu echt is.
@Valtra man Heeft deze dan ook zo'n pickup trekhaak?
+3
Valtra man
@Jelle Boerkamp6110 een hitch staat erop ja. Die ga ik eens proberen met de kar, mijn dealer had het erover dat onze Belgische karren te grote trekogen hebben ofzo en dat dat niet mooi werkt maar dat ga ik eerst eens zelf ondervinden denk ik 🙂 ik heb nog een trekhaak raam met onder en boventrekhaak van de 8950. Die gaten passen nog.

(klik om te vergroten)

@Valtra man o kijk aan,
+1
deufi
Quote Reactie van @Valtra man:
een hitch staat erop ja. Die ga ik eens proberen met de kar

Snel eronder uitschroeven, daar sloop je je trekogen mee volgens mij. Vele beter om er een PitonFix, of nog mooier een K80 eraan hangen. We hebben u aan alle trekkers een 33 cm rail hangen, waardoor we zo de trekhaken uit kunnen wisselen en op hoogte kunnen verstellen. Dat is ideaal.
+1
valmet6400power
@deufi
K80 is wel ideaal, als je er elke dag iets achter hebt. Anders zijn ze kneiter duur. En nu gebruikt @Valtra man voglens mij z’n trekker zo’n 1 dag per jaar voor transport met een gehuurde kiepwagen dus dan is K80 min of meer weggegooid geld. In mijn ogen dan.
deufi
@valmet6400power De verhuurder zal in dat geval ook geen K80 trekhaak aan zijn wagen hebben. Als ik verhuurder zou zijn, zou ik in ieder geval mijn wagen niet meegeven aan trekker met getoonde trekhaak.
Valtra man
@deufi @valmet6400power geen zorgen heb een eigen kipwagen. En die rijdt inderdaad maar een paar dagen per jaar. We gaan het proberen en vanzelf zien hoe het loopt. Zijn er voor hitch toepassingen speciale trekhaken dan?
valmet6400power
@deufi
Dat laatste ben ik met je eens inderdaad. Dan is voor je weet het gat ook ovaal uitgesleten met die haak 😂
@Valtra man
Die kiepwagen knobbel is volgens mij 45 mm, dan moet je even kijken wat de diameter is van die hitch. Die zal onderaan misschien wel zo groot zijn maar bovenaan in ieder geval niet aangezien hij conisch is 😄
Valtra man
@valmet6400power Zo komisch dat hij op een puntje staat 😉 vreemde vorm inderdaad, ik zou hetzelfde principe wel zien zitten met een knobbel waar een draagkrans onderzit. Zo is de trekhaak vd wagen iets meer gedragen. Bij de hitch rust alles op het voorste deel vd trekhaak lip.
+4
valmet6400power
@Valtra man
Aangepast naar conisch 😂
Maar ik snap die Engelsen ook niet waarom die helemaal lyrisch zijn over hun systeem. Maarja dat zijn ze ook met aan de verkeerde kant van de weg rijden dus het zal wel in hun dna zitten..
deufi
@valmet6400power Engelse machines hebben vaak geen disselsteun poot, waardoor die dingen handig zijn om trailers van de grond af te tillen.
valmet6400power
@deufi
Maar dat is toch door Engelsen ook op te lossen “fucking” steunpoten te monteren? Je moet er toch uit om je hydrauliek slangen erin te doen..
+1
Valtra man
@deufi ok, maar hebben ze dan een speciaal trekoog ook? Kan me niet inbeelden dat engelsen met plezier trekogen slopen enkel omdat ze de steunpoot nog niet hebben uitgevonden. Overigens, ook Scandinavie gebruikt vaak de hitch
mdoornekamp
Dikke trekker. Deze past ook mooi voor de Lemken
+3
Valtra man
@mdoornekamp dankje, ja die moet hem wel aankunnen. Qua vermogen liggen beide trekkers in mekaars buurt, maar de gewichtsverdeling van deze is beter. De hef neemt 9,5 ton ipv 6,8. En deze is ook al gps voorbereid, dwz er zitten al stuurhoeksensoren en elektrische schuiven op het stuurhuis.
jehan
@Valtra man gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. ik denk dat je de charme van de 8950 wel zult missen.
Valtra man
@jehan dankje, wellicht bij momenten wel 🙂. Maar hier zijn dan weer andere dingen op die me wel kunnen charmeren.
+1
jehan
@Valtra man ja dat zal. Elk type heeft zn eigen charmes .en ik weet dat ze steeds stiller en luxer worden. Maar het gevoel wat ik met de 8150 had konden de nieuwere niet overtreffen
+1
Jeroen 86
@Valtra man mooie trekker, deze ruil had ik niet kunnen inschatten. Met de schakelversie van T serie heb ik wel wat ervaring (t174 eb t214) maar met de CVT cersie heb ik nog nooit niet gereden. Loonwerker hier in de buurt heeft sinds dit jaar 2 valtra T234 cvt trekkers voor transport met een dezeure 3 asser haakarm. Ik hoor zeggen dat die cvt's niet snel optrekken op de weg. Maar heb er geen ervaring mee. Ga je de gps op deze aansluiten via canbus op de voorbereiding?
+3
Valtra man
@Jeroen 86 haha, ja ik zelf ook niet hoor op voorhand. Leeg heb ik alvast geen klachten over de CVT. Dan trekt ie sneller naar 56km/h dan de 8950 naar 45km/h.
Maar ik heb de commentaar nog gehoord, en ik heb er nog niets aangehangen. Ik denk dat de hydraulische wegrijhulp en het daarna pas sluiten van de F/R clutch hier voor iets tussen zit. Al kan je dat ook instellen.
Hoe dan ook, voor mij is snelheid of acceleratie op de baan van ondergeschikt belang, al mijn percelen liggen vlak bij.
+1
Valtra man
@Jeroen 86 dat ben ik van plan, maar canbus aansluiten betekend ook een nieuwe pcb maken met nieuwe arduino sturingen. Daar moet ik me nog eens in verdiepen dan. Als alternatief kan ik ook mijn setje verkopen en met de opbrengst een Valtra antenne scoren. (Wel geen idee wat die kost) nadeel van alles op Valtra is dat je dan alles op hetzelfde scherm hebt, maar als voordeel vind ik de integratie met de u-pilot wel heel knap. Stof tot nadenken deze winter..
+2
J asper
Mooie vooruit gang, vindt hem zeker niet minder als je oude.
Valtra man
@J asper thx, tot hiertoe vind niemand dat hier thuis. De kids zijn blij met hun nieuwe stoeltje en de vrouw is blij dat er een gordel opzit.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de machines van Valtra ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!