Foto van een Liebherr 900 litronic, vandaag en knal en de lepelsteel is afgeschreven, pen van de cilinder die aan de lepelsteel zit is gebroken en eruit gegaan tijdens graven. Rechter kant iets krom e

Liebherr 900 litronic

+3
Fordje4600
Foto van een Liebherr 900 litronic, vandaag en knal en de lepelsteel is afgeschreven, pen van de cilinder die aan de lepelsteel zit is gebroken en eruit gegaan tijdens graven. Rechter kant iets krom en linkerkant gedraaid en krom. Helaas niet aantrekkelijk om te repareren.
Renze
@Fordje4600 breng zaterdag maar hier, dan maak ik t je terecht.
+1
Mario-fransen
@Fordje4600 Is zeker te repareren en er zijn meerdere bedrijven in Nederland die het mogen en kunnen zonder de CE of welke andere keuring vervalt. En anders even met liebherr contact opnemen, ze hebben er ervaring genoeg mee, bij ons zit op geen enkele rups de orginele giek of stick allemaal al eens gescheurd. In de garantie werden die netjes vervangen voor een nieuwe, nu worden ze gerepareerd.
Fordje4600
@Mario-fransen klopt maar we willen het risico niet lopen voor een goede gebruikte van 2500 euro, is al vaker voorgekomen dat het gerepareerd is en de pen weer breekt. Ben je weer terug bij af. En nu hebben we het snel in orde en kan hij morgen weer in actie
+1
Mario-fransen
@Fordje4600 ja voor dat bedrag kun je inderdaad hier voor kiezen, en snel door. Echter zou ik toch eens overwegen om er schets platen er over te zetten, en een overmaatse bus erin met een dikkere pen. Doen ze bij ons ook bij de liebherr. De reden ligt voor de hand denk ik.😉
+1
Fordje4600
@Mario-fransen dit is nu voor t eerst voorgekomen in 14000 uur, kraan staat ook op de nominatie om vervangen te worden. We houden hem er wel bij voor kuilen onder gooien en als het wat drukker is.
Willen er graag een 14 tons mobiele bij hebben en de 18 tons 900 voor het slopen/zware werk gebruiken. Daarom ook niet te veel geld aan uit gaan geven, wil misschien van de oude lepelsteel een verlenggiek maken om er ook mooier mee te kunnen maaikorven in de beek
+1
Mario-fransen
@Fordje4600 wel altijd makkelijk ja zo’n extra hulpstuk, bij ons zijn er ook al verschillende dingen van gemaakt. Verleng giek Jip voor aan de kraan of shovel zelfs van een giek en stick een kieper scraper voor aan de shovel waar we de dumpers mee schoonsteken. Altijd makkelijk die liebherr gieken.😉

Reacties

2850Johndeere6R
Ai das minder mooi, was je gewoon in grond bezig of was je puinkorrel ofzo aan het scheppen?
Fordje4600
@2850Johndeere6R in de grond ja pen had oude breuk
Fast Eddy
Niet best. Is de pen gebroken of is de borging er voorweg gebroken?
+1
Fordje4600
@Fast Eddy pen gebroken, toen is het rechter deel wat je niet ziet er uit gekomen en de linker kant gebroken
+3
thomas-renault
Is toch wel te repareren? Paar platen uitsnijden paar bussen erin
+2
wim-same
@thomas-renault Maar als je de kromme delen warm stookt en recht buigt, is het maar de vraag of je het zuiver recht krijgt, en als je er dan platen overheen last, hoe zit het dan met de keuring, de veiligheid en de eventuele aansprakelijkheid ? Vroeger werd dit wel gedaan, maar ik geloof dat ik er nu in dit geval toch een nieuwe lepelsteel op zou zetten.
varken
@wim-same
Warm stoken? Nieuwe platen staat er
En korteren , klaar
+2
wim-same
@varken Ik zou dat dan toch in overleg met een keurings instantie doen.
+1
Fordje4600
@wim-same is inderdaad een probleem, moeten de lepelsteel weg brengen naar een bedrijf die het repareren mag, moet zuiver recht zijn anders breekt de nieuwe pen als een lucifer zo weer.
Kosten zijn rond de 2000 euro aangezien het niet alleen de lip bovenop is maar ook iets lager gebogen onder de platen die er tegen aan gelast zijn
+2
GerbertXL
Ik zou zeggen warmstoken, recht meppen en lijnboren. Maar het zal wel liggen aan de combinatie van keuring en verzekering.
+1
rommert14
Wat houdt een lepelsteel precies in? Toch niet de hele giek 😅
+1
wim-same
@rommert14 lepelsteel is knikarm. de tweede arm dus. waar het bak stuk aan zit.
+1
catfan55
Ik zou dit niet zomaar afschrijven, dit krijg je wel weer klaar
+1
wim-same
@catfan55 Ja, dat kregen wij vroeger ook wel klaar, maar krijg je het nu nog door een keuring, dat als er ooit wat gebeurd, dat je niet aansprakelijk gesteld kan worden.
+1
thomas-renault
@wim-same gewoon netjes maken dat het net orgineel lijkt
catfan55
@wim-same waarom zou het niet door de keuring komen als het netjes gerepareerd is. Ik zou er niet zo bang voor zijn in ieder geval 😅
+1
wim-same
@catfan55 CE keur, kracht berekening.....?????
catfan55
@wim-same leg mij eens uit waarom dit niet door een keuring zou komen wanneer het gerepareerd is?
Kracht berekeningen kun je doen of laten doen (X aantal cm las x radius las & materiaal dikte)

Misschien moet je je eens inlezen wat het CE keurmerk is (heb ik net ook gedaan) en dat heeft hier niks mee te maken
+1
catfan55
@wim-same bron: Wikipedia

(klik om te vergroten)

+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @catfan55:
bron: Wikipedia

Precies zoals 't is: Je moet je als fabrikant, of reparateur, conformeren aan de Machinerichtlijn. CE is inderdaad geen 'keurmerk', louter een standaard waar alle fabrikanten zich aan moeten houden.

In mijn geval kies ik als fabrikant er wel voor om mijn machines individueel te laten toetsen door Aboma. Die komen dan een halve dag wat voor de helft doornemen van documentatie is en de andere helft een praktijktest met ovebelastingen tot 25%+. Doe ik gewoon om ingeval van een ongeluk te kunnen rugdekken. De klant is dan wel verplicht om de machine bij voor een veiligheidskeuring jaarlijks aan te bieden, wanneer Aboma deze dan afneemt.

(klik om te vergroten)

Deze is toevallig nu binnen voor onderhoud/reparatie.
+1
wim-same
@catfan55 probeer het maar. veel succes
+7
catfan55
@wim-same zo kunnen we natuurlijk nooit een discussie hebben. dat is jammer want dat is toch waar tractorfan voor is..?

Ik ben gewoon benieuwd waarom je dit niet zo kunnen repareren, ik zou het heel goed mis kunnen hebben met mijn redenatie, maar volgens mij is dit prima te repareren zonder dat je voor de rechter beland of je CE keurmerk vervalt
+2
Dennis_dB
@catfan55 ik zou dit ook wel zien zitten om te repareren. Als je het zelf netjes repareert of een extern bedrijf maakt volgens mij geen verschil.
wim-same
@catfan55 zorg ervoor dat je niet voor de rechter beland in Nederland. Ik zeg er echt bij in NEDERLAND
varken
@wim-same
Ook in Nederland kan dit probleemloos!
Zijn zelfs bedrijven in gespecialiseerd
+4
EA_MF
@wim-same hoezo zou je zoiets niet kunnen repareren, maar kan wel vrijwel ieder professioneel lasbedrijf giekdelen aanpassen/volledig op maat bouwen incl goedkeuringen? Sterkteberekeningen kun je voor een reparatie ook wel krijgen. Enige overweging is dan of het qua kosten opweegt tegen een ‘nieuw’ giekdeel.
wim-same
@EA_MF Als een giekdeel gerepareerd is, en het goedgekeurd word is het goed.
J asper
@wim-same
Quote:
Ik zeg er echt bij in NEDERLAND

Volgensmij kom je juist in Amerika voor het minste of geringste voor de rechtbank.
Fast Eddy
@catfan55

Als het via de dealer loopt ben je wel ingedekt. En er zijn zat bedrijven die dit strak en netjes kunnen repareren. Ga je aan constructies van machines lassen vervalt de CE keur van de fabrikant. Degene die de laswerkzaamheden uitvoert wordt dan fabrikant. Bij Combi Drain passen ze machines aan en maken ze ook zelf machines. Die hebben een aparte BV om als fabrikant toch een CE keur te krijgen.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @wim-same:
maar krijg je het nu nog door een keuring

Als je een reparatie goed aanpakt is het resultaat altijd beter dan het ooit is geweest.🧐 Dat gezegd, is alleen lassen van een scheur bij mij nooit af.😉
+9
Eite62
Netjes en goed repareren en netjes in de verf zetten en geen haan die er naar kraait.
Soms ben je veel te bang. Je weet van je zelf of je goed kan lassen of niet. Ik zie het probleem niet.
+1
WaterDeutzer
Volgens mij is het vet zich ook rot geschrokken van de klap.😂
+1
GerbertXL
Zoek op de joetoep eens IC Weld op, die repareert wel wat kunstig verklootte gieken.
Alles kan maar zoals al gezegd werd is het gewoon een afweging van kosten en opbrengsten. Er zit een liebherr sloperij in ede geloof ik (of ergens in die hoek), grovema. Misschien daar een vervanger aangeschaft?
+1
dx11
Quote Reactie van @GerbertXL:
joetoep eens IC Weld

Of Pakistani truck, the bucked factory, mechanic Steve, mechanic Jack. Over de hele wereld wordt dat spul gerepareerd
+1
Fordje4600
@GerbertXL inderdaad daar ben ik vanmorgen heen gereden. Reparatie was niet aantrekkelijk, goede gebruikte giek is 1 op 1 over te zetten en is niet heel veel duurder als repareren. Op de foto lijkt het alleen de lip, maar daaronder is ook de zijplaat van de lepelsteel rond gaan staan naar binnen. En de vakman waar wij de kraan normaal voor reparatie heen brengen zij dat hij het wel eens heeft laten repareren en dat het probleem meestal binnen 1000 a 2000 uur weer voor doet
+1
bart-spies
Je kunt ook even bij de BECO langs gaan, die zijn erkend door Liebherr als fabrikant, en geven op alle gieken een ce markering af na aanpassing.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Liebherr 900 litronic ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!