Het best bewaarde geheim van oudewater ,wat zit er achter het luikje๐Ÿ˜‰. Foto is geplaatst door jan-kees same op 13-12-2022 om 20:34:25, met 98 reacties.

Same Buffalo 120

+6
jan-kees same
Het best bewaarde geheim van oudewater ,wat zit er achter het luikje๐Ÿ˜‰

Reacties

+5
wim-same
Ik weet het, en jij ook. ha ha
+4
arnold-arentze
Ik denk een gat of een scheur in de hefbak๐Ÿค”๐Ÿง
+6
jan-kees same
Gewoon een ordinair gat in gebrandโ˜น๏ธ

(klik om te vergroten)

+5
arnold-arentze
@jan-kees same Heel byzonder๐Ÿ˜ฑ๐Ÿค”๐Ÿค”
+3
Niels Costers
@jan-kees same wat zijn je plannen er mee? Een ander zoeken, dicht lassen, dat mooie plaatje terug monteren,...
+4
jan-kees same
@Niels Costers ik weet eigenlijk niet of het gietijzer of gietstaal is?.
+4
WaterDeutzer
Quote Reactie van @jan-kees same:
weet eigenlijk niet of het gietijzer of gietstaal is

Om het even als je gaat lijmen. Met 2K staal kun dit perfect herstellen met een voorgebogen stalen plaat. Paar puzzelstukjes erin maken voor de passing en aanslagplaatjes aan binnenzijde met verzonken inbusboutjes, niemand die er ooit nog iets van ziet.๐Ÿ’ช๐Ÿป (Wรผrth FE-1) ik gebruik dit al decennia.
+4
jan-kees same
@WaterDeutzer bedankt voor de tip ,is dat spul ook olie afdichtend ,of zou je aan de binnenkant nog een plaatje moeten maken met afdichting ?
+5
WaterDeutzer
Quote Reactie van @jan-kees same:
is dat spul ook olie afdichtend

Ik repareer er o.a. lekkages van hydrotanks mee, zonder de 300ltr olie eruit te halen. Stofzuiger erop en juiste vacuum opbouwen en de 2K vloeibaar metaal trekt zich er als een plug in. Wel belangrijk om heel goed de vlakken schoon te maken.

Bij jouw: hefbak en nw deksel dubbelzijdig V-slijpen met een 2-3mm opening.
Op de 4 hoeken een kleine hechting lassen met basiselectroden. Daarna van 2 kanten insmeren. Wel binnen 1 minuut tegelijk verwerken. Kun je daarna met lamellenschijf afwerken als staal.
+4
jan-kees same
@WaterDeutzer nog nooit met dit spul gewerkt ,maar ik ga het proberen ,bedankt voor de uitleg๐Ÿ‘. Ik zat al een beetje te neuzen op internet ,is dat spul alleen te krijgen in 2 kleine tubes die je dan moet mengen 1 op 1 ?
+3
WaterDeutzer
@jan-kees same Zit samen in een doosje, 1:1 ja. Mengen zit ook in die ene minuut.๐Ÿ˜… reinigen na remreiniger nog met thinner. Staal beetje opwarmen met fรถhn.
+3
yoohan
@jan-kees same
Bizar inderdaad. Wist ook niet wat we ervan moesten denken, maar dit slaat alles haha
+3
jan-kees same
@yoohan die trekker zit vol verrassingen๐Ÿ˜†
+3
yoohan
@jan-kees same
Ja je weet als je zo'n ding gaat openhalen dat je dingen tegenkomt. Maar het is wel te hopen dat het enigszins meevalt, dat scheelt vaak tijd maar ook geld 😁
+4
Sojaboontje
Het verstand van Kaag denk ik.
+4
jan-kees same
Er zitten nieuwe regelstangen in zo te zien

(klik om te vergroten)

+4
arnold-arentze
@jan-kees same Monteur met grote handen geweest๐Ÿคจ. Ff plek maken om te sleutelen ๐Ÿ˜‚
+3
jan-kees same
@arnold-arentze zoiets ja,je zal toch zeggen dat als je het bovendeksel er af heb dat je dan ruimte zat hebt.๐Ÿ˜€
+3
arnold-arentze
@jan-kees same Ja het is even friemelen met de veerringetjes, maar prima te doen. Ik heb vorig jaar bij de Minitauro de O ringen van de bediening/regel asje nog vervangen. Toen heb ik dit ook gedeeltelijk los gehad. Bij de Minitauro zal het denk ik op detail nog iets anders zitten, maar is wel vergelijkbaar met wat hier in zit
+4
R Bouwmeesters
@jan-kees same
Is het wel helemaal gebrand?
Op de foto lijkt rechts wel gebroken.
Dat gat heeft voor het sleutelen toch ook weinig zin?
Kan dit niet gebeuren als er iets loskomt en dan klemt?
+5
WaterDeutzer
Quote Reactie van @R Bouwmeesters:
Is het wel helemaal gebrand?Op de foto lijkt rechts wel gebroken.

Ik heb 't vermoeden dat ooit de hoogteregeling is losgeraakt en met een last in de hef de zuiger eruit is gewipt, waarna de boel kantelt en koekoek zegt.๐Ÿฆ‰
+4
yoohan
@WaterDeutzer
Zou best weleens kunnen ja. De stabilisatie aan 1 kant was ook afgebroken. Ik begrijp dat het los van elkaar kan staan, maar hij is goed gebruikt zegmaar.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @yoohan:
De stabilisatie aan 1 kant was ook afgebroken

Staat inderdaad wel los van elkaar, maar een losgekomen regelstang maakt ineens dit soort schade. Kun je niks aan voorkomen. Maar alleen als er dan toevallig een behoorlijk zware last in hangt. Anders komt de zuiger niet naar buiten wandelen.
+2
roscho
@WaterDeutzer Plausibele verklaring. Maar als die zuiger door dat gat is geploft, zou die ook nog wel eens schade kunnen hebben.
+4
jan-kees same
@roscho wij zaten zelf te denken dat ze een keer een lekke zuiger hebben gehad ,om daar bij te kunnen moet de as van de hefinrichting eruit om de gaffel waar de cilinder onder zit te verwijderen. Dan moeten ook de spatborden eraf +de cabine ,misschien heeft die monteur wel gedacht ik weet een snellere oplossing !๐Ÿ˜†
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @jan-kees same:
zelf te denken dat ze een keer een lekke zuiger hebben gehad

Schade van een defecte hoogteregeling heb ik vroeger als LMB monteur vaker meegemaakt bij andere merken. Behoorlijke schades, maar nog nooit zo'n gat.๐Ÿ˜… Is ook wel te verklaren met een verticale cilinder. Bij andere merken staan ze vaak schuin horizontaal.
+2
roscho
Quote Reactie van @jan-kees same:
misschien heeft die monteur wel gedacht ik weet een snellere oplossing !

Als de monteur dat stuk eruit had geslepen, had hij wel een vierkant gat gemaakt en ook in het midden. Hier lijkt me duidelijk een stuk uitgebroken.
+1
jan-kees same
@roscho dat is ook wel weer zo
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @roscho:
zou die ook nog wel eens schade kunnen hebben

Die zuiger hebben ze dan vernieuwd, gat dichtmaken was wat moeilijker te bestellen, was geen partnummer te vinden.๐Ÿ˜‚
+3
roscho
Quote Reactie van @WaterDeutzer:
Die zuiger hebben ze dan vernieuwd,

En dat ging nu gemakkelijk, met dat grote gat erin.
Goed dat de bovenrand nog intact is, ik heb het idee dat de hele hefbak met een flinke last in de hef wel eens kapot zou kunnen breken.
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @roscho:
met een flinke last in de hef wel eens kapot zou kunnen breken

Nee, de oorzaak is niet de belasting geweest, wel het grote gevolg.
De oorzaak: een heel dun regelstangetje wat de max zuigerslag moet beperken in hoogste stand. Is dat stangetje los of gebroken heft ie gewoon door tot ie uit de zuiger plopt. En daarna trekt de last de hef met een klap naar beneden als de zuiger nog tussen de wand zit.
+2
roscho
@WaterDeutzer Ik bedoelde mijn reactie anders: stel dat bij de schade ook de bovenrand van de hefbak eruit gebroken zou zijn; alle kracht van de hefarmen komt uiteindelijk op die bak, dan zou de bak mogelijk niet sterk genoeg meer zijn om een flink gewicht in de hef te dragen.
Oftewel:
Jij ging bij mijn reactie uit van hoge belasting veroorzaakte schade, maar ik bedoelde schade was al ontstaan door falende diepteregeling, nu is de bak stuk en kan hij nu alle kracht nog wel aan.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @roscho:
bedoelde mijn reactie anders

Daar heb jij gelijk in. Dit gat is inderdaad maar weinig van invloed op de sterkte van het hefblok.
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @roscho:
bij de schade ook de bovenrand van de hefbak eruit gebroken zou zijn

In dat geval vind ik nu de bovenrij tapgaten wat link. Best terug bouten erin met groene loctite tot de schacht vast en daarna afslijpen. Best al die tapgaten zo dichten.
+2
jan-kees same
@WaterDeutzer vanavond bezig geweest met het "gat". Een mooi plaatje gemaakt dat mooi meeloopt met de ronding van de bak . In een v geslepen aan alle kanten ,en de gaatjes een tap er door en een boutjes met groene loctite er in. Zo ver zijn we vast ,volgende week plaatje monteren . Nog effe een vraagje nico ,dat wurht fe-1
Spul moet je dat tegelijk aan de binnen en aan de buitenkant afsmeren ? Dan moet je nog snel werken als dat binnen 1 minuut moet๐Ÿ˜…
+4
WaterDeutzer
Quote Reactie van @jan-kees same:
Spul moet je dat tegelijk aan de binnen en aan de buitenkant afsmeren

Nee hoor, het beste is dat je 1 kant als 1e gaat voegen. Best met je vinger (handschoen) bijvoorbeeld de binnenkant en dan goed aandrukken. Spatel alleen voor mengen gebruiken. Binnenkant hoeft ook niet zo netjes en mag wat boller en breder afgesmeerd. Dat laatste kan ook in 2e keer.

Je hoeft die ene kant ook niet in 1x te doen. want kleine beetjes mengen gaat beter. Als de binnenkant na een uurtje goed is uitgehard, kun je de buitenkant weer terug een beetje uitslijpen met stiftfreesje en daarna die kant ook afwerken.

Ik zou de binnenkant daarna wel ff afwerken met oliebestendige verf. Zorg wel dat je de behandelplaatsen met fรถhn lekker warm maakt. Ook de 2 tubes best op voorhand ff op verwarming leggen. Suc6.
+2
arnold-arentze
@WaterDeutzer Als hoogteregeling niet goed gewerkt heeft dan zal het bovendeksel ook kapot geweest zijn voordat de zuiger kantelde. Er is wel schade te zien op de kop, dat deze te hoog is geweest๐Ÿง. Dan is het eigenlijk opvallend dat de bovenhand nog intact is.
+1
Towaberg
@arnold-arentze wellicht gaan we het nooit weten! Of het moest zijn dat @wim-same even contact opneemt met de man waarvan hij deze buffel gekocht heeft?๐Ÿ˜‰!๐Ÿ˜‰
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @arnold-arentze:
dan zal het bovendeksel ook kapot geweest

Mee eens, is ook gemakkelijk te vervangen. En als die plaat op hoofdfoto het bovendeksel is, ziet ie er ook nog eens niet echt origineel uit?
+3
jan-kees same
@WaterDeutzer dat is een kartonnetje op de hoofdfoto๐Ÿ˜†,het orginele deksel zat er gewoon op hoor ,maar die kon je nog gewoon bestellen als hij kapot zou zijn geweest toen
+4
jan-kees same
Bus helemaal doormidden bij de afdichting

(klik om te vergroten)

+3
jan-kees same
Bus heel veel ruimte ,vandaar dat de keerring houder gebroken is
+2
a3vandiejen
Ongelooflijk dit, dat is wel het toppunt.
+2
Wimariete
@a3vandiejen Daar heb je gelijk in Adrie. Dit is wel een banale manier van reparaties uitvoeren. Vast een lomperik mee bezig geweest ofzo.๐Ÿฅถ๐Ÿคข๐Ÿ˜ 
+1
a3vandiejen
@Wimariete Inderdaad Wim.
+6
jan-kees same
Dit staat wel bruut zo๐Ÿ’ช

(klik om te vergroten)

+2
a3vandiejen
@jan-kees same Ja dat is gaaf zo.๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ
+1
wim-same
@jan-kees same en zo in Gouderak het pondje over. ha ha
+3
erik9831
Zoiets krijg je toch niet uitgelegd ... is het echt ingebrand of zou het kunnen dat de topstang er eens perongeluk door is gegaan of iets anders ?
+2
Towaberg
Wat ik mij nu afvraag: was het lekvrij?
+4
jan-kees same
@Towaberg hij lekte niet door dat plaatje hoor ,er zat netjes een kurk pakking achter ,goed gedaan die belgen !๐Ÿ˜„
+2
Towaberg
@jan-kees same God weet hoeveel jaren ze er zo mee rond hebben gereden !
+3
roscho
Meindertsma in Tiel sloopte indertijd redelijk vaak Same's. Als ik die schade zo zie, is het misschien te overwegen om daar te informeren of er misschien een gebruikt compleet hefblok ligt (agri-parts.nl/).
+4
jan-kees same
@roscho het gat zit precies in het dunne gedeelte ,de kracht zit in de zijkanten ,daar is hij veel dikker en zwaarder . Dus ik durf hem wel dicht te maken zo . Van deze buffalo,s hebben er niet zo veel gelopen in nederland ,dus je zou erg veel geluk hebben als ze deze bak hebben leggen,maak bedankt voor het meedenken๐Ÿ˜€
+2
roscho
Quote Reactie van @jan-kees same:
het gat zit precies in het dunne gedeelte ,de kracht zit in de zijkanten

Ik denk ook dat dit gat nu geen probleem zal vormen, maar als het er tot bovenaan uitgeknald was, zou ik toch liever een ander blok nemen.
+2
Martinsame
Weer een vraag minder wel echt een lomp gaat er in
+5
jan-kees same
Nieuwe bussen voor de hef van de buffalo ,de rekening maar snel vergeten !!!๐Ÿ˜ฌ

(klik om te vergroten)

+2
erik9831
@jan-kees same normaal gezien doe je het maar 1x
+2
jan-kees same
@erik9831 dat scheelt ja ,1 was gebroken dus ik kon ook niks anders๐Ÿ˜…
+2
yoohan
@jan-kees same
Dat zijn waarschijnlij ook lelijk dure geintjes. Inderdaad gauw vergeten 😂
+3
jan-kees same
@yoohan toch bijna 1,5 mm weggesleten die oude bus ,kan je nu mooi meten,die afdicht bus die er tegenaan zit is daardoor gebroken
+1
yoohan
@jan-kees same
Je zou bijna denken dat ze er een te kleine bus in gezet hebben als hij zoveel en gelijkmatig versleten is 😲
+1
wim-same
@jan-kees same Maar dat heb je al weer terug verdiend aan de reiskosten nu de brug bij ons naar DNL weer open is. ha ha
+1
jan-kees same
@wim-same ik hou nog geld over zo๐Ÿ˜†,vanmiddag nog langsgesjeesd bij jou wim,was laat in de middag dus ik dacht ze zullen wel gestopt zijn met sleutelen.
+2
wim-same
@jan-kees same wat is laat, en anders aan de koffie. ha ha. Je kan zo achterdoor naar binnen lopen hoor. en de keerringen en de koppelingsplaat demonteren bij de Centauro 65 van Johan ging inderdaad vlot vanmiddag.
+2
jan-kees same
@wim-same dat weet ik ,altijd gastvrij๐Ÿ‘jij kan wel van een oude price as ergens in jou schuur wel een centreerasje maken voor de koppeling ,scheelt een hoop met in elkaar zetten๐Ÿ˜ƒ
+1
wim-same
@jan-kees same een centreer asje heb ik al lang hoor Jan-Kees. ha ha
+1
wim-same
@jan-kees same Ik had er een, maar die was ik kwijt, dus verleden jaar weer een nieuw centreer asje gemaakt van een oude sloop Leone.
+2
yoohan
@wim-same
Die heb ik al opgezocht, ligt onder de Centauro 😁
+1
wim-same
@jan-kees same Maar het is dus wel duidelijk dat er met de hef van jou Buffalo iets gebeurd is. Niet alleen de plaat op het hefblok aan de achterkant.
+1
jan-kees same
@wim-same die bussen is gewoon slijtage denk ik . Vond het wel raar dat de bus aan alle kanten gesleten was ,je zou zeggen dat hij op bepaalde plekken slijt omdat hij daar meer belast wordt.
+3
arnold-arentze
@jan-kees same Je kom wel eens filmpjes tegen van de bosbouw waarin te zien is dat de hef wel evenredig belast word๐Ÿ™ˆ

(klik om te vergroten)

+4
jan-kees same
@arnold-arentze als je zo iets ziet ja ,dan geloof je het wel dat er iets naar de donder gaat๐Ÿ˜…,dan snap ik wel dat de bouten uit de achteras breken van de stabilisatie๐Ÿ˜ฐ
+2
arnold-arentze
@jan-kees same Ja bizar hoe deze stond te springen ๐Ÿ™ˆ๐Ÿ™ˆ. Er komen byzondere krachten op de achterbrug op deze manier. Helaas kon ik deze op YouTube niet vinden om te delen deze kwam langs op Instagram
+3
yoohan
@arnold-arentze
Buigen of barsten 😂
+3
wim-same
@arnold-arentze Ik heb die lier toen gezien, toen ik de Buffalo haalde, maar dat was ook een bizar apparaat.
+2
arnold-arentze
@wim-same Ja dat zal wel ja๐Ÿ’ช๐Ÿ’ช
+1
wim-same
@arnold-arentze kan ik niet openen
+2
arnold-arentze
@wim-same Dat is jammer heel apart om te zien
+2
a3vandiejen
@arnold-arentze Dit is toch niet normaal, helemaal geschift, levensgevaarlijk.
+3
jan-kees same
@a3vandiejen wat een gekken ,echt bizar hoe je je trekker op zn lazer geeft zo ,dan is het echt buigen of barsten. Ik zie die buffalo er al lekker inhangen๐Ÿ˜ฌ. Die van martin heeft trouwens ook een beschadigi ng op zn achteras. Ook aan het lieren geweest zeker!๐Ÿ˜ข
+2
a3vandiejen
+2
arnold-arentze
@a3vandiejen @jan-kees same Ja echt gekkenwerk, maar dat lijkt allemaal zo te gaan in die landen. Als je die filmpjes soms langs zie komen๐Ÿ™ˆ๐Ÿ™ˆ. Zag op FC nog een tiger six zo in de lier hangen, dat filmpje kan ik niet meer vinden
+2
wim-same
@a3vandiejen Prachtig Adrie. Mij lukte het niet met dit filmpje.
+2
arnold-arentze
@a3vandiejen Ja idd bij dit filmpje viel het nog mee๐Ÿ’ช๐Ÿ’ช
+6
jan-kees same
Vanavond aan de buffel bezig geweest,omdat we toch beniewd waren of de huls beschadigd was van de cilinder toch maar de hefas er uit gehaald.gelukkig is hij nog perfect , of hij is vernieuwd toen dat kan natuurlijk ook ,geen beschadiging te zien.de bak was wel erg smerig . Daar konden we nu goed bij . Mn vader had een oliezuiger op perslucht gekocht ,super zo,n ding ,alle drap eruitgekregen en weer keurig schoon๐Ÿ‘.filter opgefrist ,nu nog de o ringetjes van de hendeltjes die uit de bak komen vernieuwen en dan kan hij weer in erkaar!

(klik om te vergroten)

+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @jan-kees same:
vader had een oliezuiger op perslucht gekocht

Je beste vriend, zo'n vader!๐Ÿ˜‰ Maar goed, ik werk al ruim 30jaar met zo'n keteltje. Echt onmisbaar als 't gewend bent.
+4
jan-kees same
@WaterDeutzer echt een uitkomst dat ding๐Ÿ˜…
+4
roscho
Ik vond op technikboerse.com/view/gebrauchtmaschine/… een Same Trident met soortgelijke schade. Alleen hier hebben ze geen plaat gemonteerd, maar het gat gelast. Zie de afbeelding. Ze noemen het beestje in de afbeelding trouwens een Iron, maar typeplaatje Trident zit er duidelijk op. Oekraรฏne, beetje ver weg.

(klik om te vergroten)

Gelaste hefpot
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @roscho:
Same Trident met soortgelijke schade

Dan lijkt 't toch op een gevalletje 'uitgefloepte zuiger', zoals ik dacht.
+2
wim-same
@roscho dus Oekraine verkoopt hun eigen tanks, ha ha
+2
roscho
Quote Reactie van @wim-same:
Oekraine verkoopt hun eigen tanks

Gelaste olietank in dit geval.
+3
jan-kees same
Denk ook de zuiger ja,deze schade is toch wel wat erger als bij die van mij. Hier lijkt het wel of de las ook doorloopt bij het bovendeksel๐Ÿ˜ฌ. Dan is de bovenrand er ook af geknald.
+4
jan-kees same
Ook weer met een bomenlier ,met die dingen gaat alles verrot๐Ÿ˜†

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Same Buffalo 120 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!