Schlüter Meerdere
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de machines van Schlüter ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
We zijn vandaag 23 December. Voor de echte Schlüterliefhebber toch een beetje een rouwdag...
29 Jaar geleden reed namelijk de allerlaatste Schlüter, een Super 1700LS High Speed, in Freising de montagehal uit. Ook was het voor velen hun laatste werkdag. Dat Anton Schlüter hard te doen had met zijn werknemers, bleek eruit dat hij een sociaal plan had opgesteld om zijn personeel te helpen zoeken naar ander werk en te steunen waar nodig. Dit zou hij met privégeld gefinancieerd hebben!
Ik keer vandaag nog verder terug in de tijd, terug naar een tijd dat Schlüter zich toen al zorgen maakte over de toekomst, al zag je het er niet direct aan. Achter de schermen werd er echter wel al hard gewerkt om een partner te zoeken om de toekomst te verzekeren, alleen hebben ze die nooit echt gevonden, ook niet toen Claas in '89 zo'n 40% van de aandelen zou overgekocht hebben. Op 15 April 1994 vertrok de laatste Schlüter, een Super Trac 1900TVL-LS naar de klant.
Deze foto, kreeg ik ooit via Whattsapp, alleen is het verblijf van wie de foto is, mij ondertussen bijster... Wat ik wel weet, is dat hij omstreeks 1984 moet gemaakt zijn. Er staat, hoe kan het ook anders, toch weer een opmerkelijke trekker tussen het rijtje.
Helemaal links is een Super E 3000 TVL te zien, de E in het type is geen schrijffout. Deze trekker, hier op een duitse beurs, ging in Februari 1985 op transport met de trein richting Saudi Arabië, samen met nog een 14tal andere Schlüters.
Dat het een exporttrekker is, is ook te zien dat er geen stikkers op de motorkap staan. Bij het transport waren ook enkele Compact's, die opmerkelijk wel stikkers op de motorkap gekleeft kregen. Zo waren er enkele "Compact E6000V's erbij. Schlüter had kennelijk voor deze trekkers wel stikkers laten maken, wat heel uitzonderlijk was. Zelf heb ik het nooit gezien, enkel 1-maal op een foto van een Compact die in Saudi Arabië stond...
Om terug te komen op de Super E 3000 TVL, deze had naast zowel voor als achter dubbellucht, ook een setje dubbele tropenfilters aangemeten gekregen. Vermoedelijk was er ook airco ingebouwd. De trekker is ondertussen weer op duitse bodem.
Enkele jaren geleden dook er nog een Super (E?) 3000TVL met een dubbel setje tropenluchtfilters op, namelijk in Frankrijk. De trekker had een Laforge fronthef. Dat de trekker uit Saudi Arabie, en de franse niet dezelfde trekker zijn, bleek uit check van het serienummer. Ze zijn wel samen, of kort na elkaar uit de fabriek gerolt. Die 3000 heeft een kort leven in België bij een handelaar gehad, maar trok nadien toch naar Duitsland.
In totaal zijn er 12 Super 3000TVL's gebouwd. De meesten zijn mij ondertussen bekend.
Naast de 3000 zijn nog een Super Trac 2500VL en ik vermoed een Super Trac 1600TVL te zien, die ondanks de toch wat wazig foto, wel voor de duitse markt voorzien waren. Op een ander foto was nog een andere uitzonderlijke trekker te zien, namelijk de donkergrijze Super 2200TVL, de eerste Schlüter met elektrisch geschakelde 8traps-powershift.
Foto: Whattsapp
Laatste
Reacties
Fantastisch om zo af en toe ondergedompeld te worden in de historie en het heden van schluter!