Foto van een Fendt 312 Vario, achteraf opbouwen van hydraulische (bak)vergrendeling. Foto is geplaatst door dutchpower op 27-12-2022 om 20:33:36, met 42 reacties.

Fendt 312 Vario

+2
dutchpower
Foto van een Fendt 312 Vario, achteraf opbouwen van hydraulische (bak)vergrendeling

Reacties

+3
MaxxuM4ever
Zo das nog een heel manifold ff in die koker geschoven. Alleen om de bak hydraulisch te vergrendelen?
+4
dutchpower
@MaxxuM4ever dit is voor bakvergrendeling, demping, 3e functie
WaterDeutzer
Quote Reactie van @MaxxuM4ever:
das nog een heel manifold

Een Manifold is juist ter voorkoming van spaghetti aan leidingen. Da's hier niet gelukt.😅
+6
RVM
Interessante foto, wist niet dat dat zo in mekaar stak.
+2
jammermaarhelaas
Mooie techniek, maar jongens jongens, wat kost het allemaal... Nu en straks in onderhoud
+2
PieterA
@jammermaarhelaas Gemak dient de mens... werkt wel fijn vind ik. Wij hebben ook hydraulische giekvering, hydraulische bakvergrendeling en 3e functie op de verreiker. Als je het hebt gebruik je het veel.
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @PieterA:
Gemak dient de mens

@jammermaarhelaas bedoeld hier het wegproppen van een veel te complexe uitvoering. Over het comfort van de functies zal niemand twijfelen.
+3
john deere 7810
@WaterDeutzer

helemaal mee eens. veels te ingewikkeld en vragen om problemen,
+2
casejxu
@john deere 7810 beetje zoals de hele trekker?😝😝😝😝
+2
john deere 7810
@casejxu

dat weet ik niet. maar dit kan veel simpeler
+1
casejxu
@john deere 7810 haha klopt!
+1
Fast Eddy
@casejxu en @john deere 7810

Daar moet ik jullie wel gelijk in geven. Mijn ervaring met Fendt is dat ze van iets simpels iets heel ingewikkelds kunnen maken. Waardoor als je ergens bij moet je veel meer onderdelen moet demonteren.
+1
casejxu
@Fast Eddy zal straks thuis eens kijken hoe dat dan zit bij een JD6130R full option
+1
john deere 7810
@casejxu

Zit bijvoorbeeld maar 1 lange stikstofbol in met 1 klepje met spoel om hem te bedienen.
de extra functie voor bijv bak vergrendeling/derde functie zit bij de accu aan de zijkant onder de cabine. Zijn ook te gebruiken voor een extra functie voor bijv de fronthef of extra ventielen (naar keuze en om te schakelen in het scherm.

zoals walter al aangeeft je wilt bij deze bovenstaande foto geen lekkage en met name een minimale lekkage hebben en de kans is groot met al dat leiding/buigwerk.

En moet je nagaan hoe dit is ontworpen allemaal. daar zijn heel wat uurtjes in gaan zitten om het te bedenken, te ontwerpen, onderdelen te maken en het in elkaar zetten er van. zijn allemaal kosten die betaald moeten worden.

Ieder merk doet het op zijn manier. en ik zeg zeker niet dat bijv john deere het goed voor elkaar heeft hoor!
casejxu
@john deere 7810 doelde meer op hele trekker. Dus ook onder cabine. Staat paar weken een 6130r op t erf maar nog geen tijd gehad een mening te creëren over hoe druk t is daar
+3
hobbyboer
Quote Reactie van @WaterDeutzer:
bedoeld hier het wegproppen van een veel te complexe uitvoering. Over het comfort van de functies zal niemand twijfelen.

Ik begrijp je niet helemaal.
Wat is er te complex of wat kan er achterwege blijven zonder in te leveren op (comfort) functies?
+2
JD3010
@hobbyboer ..en dan nog een vraag: hoe vaak gaat het kapot?
+3
hobbyboer
@JD3010 Dat weet ik allemaal niet.
En ook niet of alle opties nuttig, nodig, gewenst, kostprijs verhogend (of verlagend!), rendabel of wat dan ook zijn.

Soms denk ik ook wel eens dat er meer van alle opties gewoon standaard moeten zijn, omdat het mij als leek goedkoper en efficienter produceren lijkt als al je trekkers op de lopende band zo veel mogelijk hetzelfde zijn.

Maar om even op bovenstaande foto terug te komen: Mijn eerste gedacht was, prachtig zo alles compact en beschermd weg gewerkt in het frame en toch makkelijk in z'n geheel naar buiten te schuiven voor gemakkelijk monteren/repareren!
Ik ben benieuwd wat @WaterDeutzer voor bezwaren ziet als ervaren techneut.
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @hobbyboer:
Ik ben benieuwd wat @WaterDeutzer voor bezwaren ziet als ervaren techneut.

Goeie vraag!

1) Al dat kris-kras ledingwerk is onmogelijk om bij iedere koppeling te geraken om deze een keer te moeten aandraaien.
2) Overbodig slangenwerk om deze verzameling erin of eruit te kunnen schuiven.
3) Een pak gewicht op een plek waar je juist hefvermogen wil hebben. Al de ventielen en stikstofbollen beter op het vaste frame gemonteerd waar ook de hefcilinders hun poort a hebben.
4) Een beginnend lekkage wordt pas opgemerkt als de olie uiteindelijk door de deksels naar buiten komt stromen.

Maar vooral dus punt A: Je hebt hier jarenlang 'veel plezier' van met sleutelen.
Goed antwoord?
+1
rommert14
@WaterDeutzer
Quote:
Maar vooral dus punt A: Je hebt hier jarenlang 'veel plezier' van met sleutelen

Zo vaak gaat het niet stuk toch, bij onze mailleux nog nooit een lekke leiding oid gehad in 11 jaar (even afkloppen)
+1
jammermaarhelaas
@WaterDeutzer

Schijnt bij dat merk wel eens vaker een item te zijn, de toegenkelijkheid bij sleutelen.
+1
JD3010
@jammermaarhelaas Maar als het toch nooit kapot gaat, hoeft er ook niet aan gesleuteld te worden. 👍
rommert14
@jammermaarhelaas en John deere het makkelijkst
jammermaarhelaas
@rommert14

Oke. Dat neem ik van je aan.
rommert14
@jammermaarhelaas zeggen ze hier wel eens
RaHeados
@jammermaarhelaas bij wel meer merken heb je zulke dingen dat je denkt ja das niet optimaal...
+1
JohnDeere5085
Quote Reactie van @WaterDeutzer:
1) Al dat kris-kras ledingwerk is onmogelijk om bij iedere koppeling te geraken om deze een keer te moeten aandraaien.

Dit vooral, tijd terug bij 'nieuw' shoveltje ook gehad, wartel van leiding zat gewoon handvast en lekte. Om erbij te komen eerste 5 andere leidingen weer los.
+2
@JohnDeere5085 dat gebeurt veel bij nieuwe machines. Niet goed aangedraaid, grote ventielenblokken waardoor je niet goed zien waar het lekt, en vervolgens veel leidingen en koppelingen moet los schroeven om die ene lekkende aan te draaien…
J asper
@WaterDeutzer
Quote:
1) Al dat kris-kras ledingwerk is onmogelijk om bij iedere koppeling te geraken om deze een keer te moeten aandraaien.
2) Overbodig slangenwerk om deze verzameling erin of eruit te kunnen schuiven.

Praat je jezelf nu niet beetje tegen
Tjeerdf1m414
@J asper moet je eens een keer aan een ventielenblok sleutelen van een mini graver. Dan begrijp je die opmerking wel. En extra leiding zijn extra leiding weerstand plus verliezen plus extra spullen die kunnen lekken en kapot gaan!
WaterDeutzer
Quote Reactie van @J asper:
Praat je jezelf nu niet beetje tegen

meer uitleg?
J asper
@WaterDeutzer Is onmogelijk om er bij te komen, en vervolgens is het uitschuiven weer niet nodig.
+1
MaxxuM4ever
@J asper om het hele manifold in en uit te kunnen schuiven heb je extra flexibele slangen nodig of je moet steeds het circuit verbreken om het manifold te kunnen schuiven. Dan bedoelt @WaterDeutzer waarschijnlijk.
WaterDeutzer
Quote Reactie van @MaxxuM4ever:
bedoelt @WaterDeutzer waarschijnlijk.

👍🏻
J asper
@MaxxuM4ever Ja maar daardoor kun je er wel beter bij.
MaxxuM4ever
@J asper ja en dus spreekt hij zichzelf dus niet tegen in zijn opsomming.
+3
BuvaM
@WaterDeutzer
Zitten we wel op het juiste spoor met het commentaar voor deze 3 functies?: bakvergrendeling, demping, 3e functie?
Dichtbij draaipunt ipv verder op arm ivm gewicht staat buiten kijf daartegenover vereist dat aanzienlijk meer slang-/leidinglengte. Voor demping is dat functioneel ongunstiger.
Bereikbaarheid is matig tot goed; volledig van boven en deels van de zijkant. Waarom die plaat op een paar strategische plekken geen gaten heeft ontgaat mij.
E-deel en accumulator zijn onderhoudsgevoeligst en die zijn zo zeker zo goed bereikbaar als met manifold.
Lekkage is vlot zichtbaar; olie is lui en komt er vlot op laagste punt uit.
Manifold is uiteraard de betere keuze; minder verbindingen en compacter: aantallen maken vooral die prijs.
+1
MaxxuM4ever
@BuvaM inderdaad, zo’n manifold kun je op de werkbank in elkaar zetten en wellicht voor meerdere typen voorlader hetzelfde uitvoeren. Je bent dan minder uren aan de voorlader zelf aan het afmonteren waardoor de doorlooptijd in de productielijn korter wordt. Er zullen vast een paar knappe koppen aan gerekend hebben.
+2
zettelmeyer
Nergens voor nodig dat vergrendelen houd voere wat spannend

(klik om te vergroten)

Gaat mooizo
+3
JohnDeere5085
@zettelmeyer zet je er ook een foto op als hij in je kuip ligt 😆
+2
zettelmeyer
@JohnDeere5085 is goed maar dat gebeurd niet 😉

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 312 Vario ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!