Einer der erste und einige der letzten...Een unieke foto, die ik ook eens via Whattsapp ontving... Deze foto, gemaakt in de voormalige Schlüter fabriek, moet ergens in de zomer van 1993 gemaakt zijn.

Schlüter Meerdere

+21
Schluterfan
Einer der erste und einige der letzten...

Een unieke foto, die ik ook eens via Whattsapp ontving...

Deze foto, gemaakt in de voormalige Schlüter fabriek, moet ergens in de zomer van 1993 gemaakt zijn.

De kleine grijze Schlüter in het midden is een DZM, Schlüter's eerste trekker, misschien is de trekker op de foto wel dé allereerste. Met een liggende 1 cilinder van 15pk begon in 1937 voor Schlüter het trekker avontuur, dat zo'n 56 jaar zou duren, tot 23 December 1993. Altans de echte Schlüters uit Freising... de productie bij LTS ging van '93 tot 17 januari 1995, exact op de 80ste verjaardag van Anton Schlüter werd er daar ook de stekker uitgetrokken (hier werden enkel Euro Trac's en 2 Super Trac's gebouwd). In '97 besloot Egelseer, die toen alle rechten overgenomen had, nog enkele trekkers te bouwen, dat tot 2004...

Nog een klein weetje, Schlüter stond tot 1991 nog steeds bekend als "Motorenfabrik Anton Schlüter München", dat wijzigde toen pas in Traktorenfabrik Anton Schlüter". Ik vermoed dat dit voortkwam uit het sluiten van de gieterij toen. De trekkers die toen nog Schlütermotoren aangemeten kregen, waren motoren die nog op het schap lagen. Het kan zomaar zijn dat je een trekker kocht in '91, waarin een motor lag die gebouwd was in '88...
De verwijzing naar Traktorenfabrik was ook pas te zien op de folders en prijslijsten, vanaf 1 Januari 1991.

Maar terug naar de zomer van 1993. Op de foto is vermoedelijk de laatste Super 2000 te zien, geen TVL met de legendarische 8 stampers in lijn onder de kap, maar een "LS", eentje met MAN 6 cilinder turbo motor, 185pk en een door Schlüter ontwikkelde Hoog/laag schakeling (HiLo), die ze, voor zover ik weet, zelf in de versnellingsbak monteerden. Een uitzonderlijke trekker ook weeral, want er zijn er maar 2 gebouwd... Eéntje kreeg ik al voor de lens. Het is nu maar de hamvraag, of de trekker op de foto, en diegene die ik gezien heb, een en dezelfde zijn!

Nog ander uitzonderlijk spul op de foto. Helemaal achteraan is nog een Euro Trac van de eerste generatie te zien. Te herkennen aan het verschuifbare frontgewicht met vlakke plaatje vooraan, en niet het naar de zijkant doorlopende, ook zijn de koplampen nog niet verzonken. De opvolger zien jullie helemaal rechts. Vermoedelijk is dit de eerste Euro Trac van de 2de generatie. Hier hebben de mannen van de spuitcabine zich precies vergist, want de houder van de koplampen is hier in het rood gespoten. Bij de productiemodellen waren die ook grijs. De trekker lijkt op het eerste zich ook heel karig uitgerust, zo zonder fronthef, frontaftakas, werklampen,.... Mogelijk werd de trekker opgebouwd op de montagelijn om te zien welke onderdelen nieuw waren.

De 2de generatie werd vooral technisch op de schop genomen. Zo was de koeling, vooral bij de Euro Trac 1900 niet optimaal, zeker bij zwaar aftakas werk niet. De koeling bestond uit 2 ventilatoren, waarbij de eerste hydraulisch aangedreven werd en de 2de met een V-riem door de eerste... Bij de 2de generatie werden beide ventilatoren hydraulisch aangedreven. Ook kreeg de Euro Trac een nieuw dashboard met geintegreerde boordcomputer. Bij de eerste Euro Trac's was dit een aparte module van Müller Elektronics als ik mij niet vergis, die naast het EHR paneel en de kruishendel van de ventielen gemonteerd werd. De richtingsaanwijzers werden anders gemonteerd en de koplampen werden dieper in een behuizing gemonteerd, dat gaf een toch iets frissere look. Opmerkelijk was dat de productie van deze trekkers nog in Freising begon, en later verder ging bij LTS. Trekkers die half gemonteerd stonden in de fabriek verhuisden begin 94's nog naar Schonebeck om daar afgewerkt te worden. Alhoewel er bij deze trekkers nog een stikker op chassis gekleeft werd dat ze uit Freising (München) kwamen... Opmerkelijk is wel, dat deze trekker rechts de richtingsaanwijzers wel nog op een staaf die gelast is aan de cabine, heeft staan...

En we vergeten nog, dat ook tot de laatste snik nog Compact's gemonteerd werden, op de achtergrond is een 950 of 1050 te zien. Er is namelijk een uitlaat met lage demper opgebouwd.

Foto: Whattsapp

Reacties

+4
schluterman
Prachtige foto van de fabriek in freissing
+5
Schluterfan
@schluterman
Nu met verhaaltje 😉
+6
Fast Eddy
Mooie foto van een treurig einde.
+5
olro 61
Weer een superverhaal!
+5
Massey 2705
Weer een prachtig stukje geschiedenis....!
+2
a3vandiejen
Schitterend.
+4
Rondeutz06
Heel leuk om te lezen met deze foto erbij.
Je geeft zoveel informatie dat ik het verhaal nog eens moet lezen. 👍👍
+3
schluterman
@Rondeutz06 en ik ook.ik hoef hier helemaal niks meer aan toe te voegen geweldig Simon
+2
Schluterfan
@Rondeutz06

Ik zelf meerdere keren, om te kijken of er geen fouten in staan 😂
+10
Kramer U800
Je moet een boek uitbrengen man, met al die verhalen en foto's! Prachtig leesvoer voor op een vakantie of dagje bank hangen. Zijn maar weinig mensen die zo specifiek over een merk kunnen vertellen waar de informatie niet voor het oprapen ligt. We worden er met zijn alle namelijk niet dommer van.
+7
Rondeutz06
@Kramer U800 ik bestel er gelijk één
+5
Schluterfan
@Kramer U800

Boeken schrijven laat ik aan de specialisten over. Ik hou het liever aan het hier schrijven op een rustige avond en hoop telkens weer dat ik wat boeiends geschreven heb 😉. Het spijtige is soms dat ik nog zoveel meer over Schlüter kan schrijven, en dat ik er het passende beeldmateriaal ervoor heb, maar dat dan weer niet "mag" posten, omdat de eigenaar van desbetreffende trekker(s) het liefst wil dat alles wat onder de radar blijft. Op zich wel jammer, want sommige dingen zijn echt boeiend om te delen. Maar ik hou de eigenaars liever te vriend, ik wil daar in de toekomst nog wel over de vloer mogen komen, en vooral als het er eens op aankomt een pint drinken...
Kramer U800
@Schluterfan Kan ik begrijpen, verstandige keuze.
+3
peter-kempers
Prachtige omschrijving.
+2
Towaberg
Jij ziet ook meer dan ons op deze foto 👍👍👍
+1
Schluterfan
@Towaberg

Ik zie soms eerder wat er op de achtergrond te zien is, dan wat duidelijk op de voorgrond opvalt 😂
+1
806
Prachtig verhaal
+3
Hannesman
Prachtig verhaal, bedankt voor het delen. Leuk altijd om in een merk de geschiedenis te lezen, met alle keuzes die een bedrijf maakt en de gevolgen van de markt waarin deze opereert. Wel jammer dat er nu alleen nog grote merken overgehouden hebben, of moederbedrijven.
+2
Schluterfan
@Hannesman

De grote merken moeten ook samenwerken en zijn ook maar groter geworden door anderen over te nemen, of overgenomen te worden. Kleine merken moeten zich specialiseren en hopen dat ze de markt met zich mee hebben. Dat, een goede importeur/goed uitwerkt dealernetwerk zorgt ervoor dat een kans op slagen groter is.
+1
Hannesman
@Schluterfan zoals je met AGCO ziet. Die plakken over een paar jaar gewoon doodleuk AGCO op de trekker (zoals je ze in usa al ziet) en dan sterven de echte merknamen een stille dood.
+1
caseboy
@Hannesman het tegendeel denk ik juist. Agco is jaren geleden juist gestopt met trekkers verkopen onder de Agco merknaam. Ik denk wel dat de Challenger naam gaat verdwijnen
Hannesman
@caseboy ah oke, zag laatst nog wel fotos van een best nieuwe versie Massey Ferguson in AGCO stickers
+1
caseboy
@Hannesman de laatste Agco's voor zover ik weet waren MF 8600 serie in Agco kleuren
+2
caseboy
@Hannesman dat zijn deze

(klik om te vergroten)

+1
Hannesman
@caseboy ah dan had ik dat verkeerd gezien! Ergerde mij meer aan die stickers dan dat ik kritisch naar het type keek. Je had gelijk 👌

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de machines van Schlüter ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!