Schlüter Meerdere
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de machines van Schlüter ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Een unieke foto, die ik ook eens via Whattsapp ontving...
Deze foto, gemaakt in de voormalige Schlüter fabriek, moet ergens in de zomer van 1993 gemaakt zijn.
De kleine grijze Schlüter in het midden is een DZM, Schlüter's eerste trekker, misschien is de trekker op de foto wel dé allereerste. Met een liggende 1 cilinder van 15pk begon in 1937 voor Schlüter het trekker avontuur, dat zo'n 56 jaar zou duren, tot 23 December 1993. Altans de echte Schlüters uit Freising... de productie bij LTS ging van '93 tot 17 januari 1995, exact op de 80ste verjaardag van Anton Schlüter werd er daar ook de stekker uitgetrokken (hier werden enkel Euro Trac's en 2 Super Trac's gebouwd). In '97 besloot Egelseer, die toen alle rechten overgenomen had, nog enkele trekkers te bouwen, dat tot 2004...
Nog een klein weetje, Schlüter stond tot 1991 nog steeds bekend als "Motorenfabrik Anton Schlüter München", dat wijzigde toen pas in Traktorenfabrik Anton Schlüter". Ik vermoed dat dit voortkwam uit het sluiten van de gieterij toen. De trekkers die toen nog Schlütermotoren aangemeten kregen, waren motoren die nog op het schap lagen. Het kan zomaar zijn dat je een trekker kocht in '91, waarin een motor lag die gebouwd was in '88...
De verwijzing naar Traktorenfabrik was ook pas te zien op de folders en prijslijsten, vanaf 1 Januari 1991.
Maar terug naar de zomer van 1993. Op de foto is vermoedelijk de laatste Super 2000 te zien, geen TVL met de legendarische 8 stampers in lijn onder de kap, maar een "LS", eentje met MAN 6 cilinder turbo motor, 185pk en een door Schlüter ontwikkelde Hoog/laag schakeling (HiLo), die ze, voor zover ik weet, zelf in de versnellingsbak monteerden. Een uitzonderlijke trekker ook weeral, want er zijn er maar 2 gebouwd... Eéntje kreeg ik al voor de lens. Het is nu maar de hamvraag, of de trekker op de foto, en diegene die ik gezien heb, een en dezelfde zijn!
Nog ander uitzonderlijk spul op de foto. Helemaal achteraan is nog een Euro Trac van de eerste generatie te zien. Te herkennen aan het verschuifbare frontgewicht met vlakke plaatje vooraan, en niet het naar de zijkant doorlopende, ook zijn de koplampen nog niet verzonken. De opvolger zien jullie helemaal rechts. Vermoedelijk is dit de eerste Euro Trac van de 2de generatie. Hier hebben de mannen van de spuitcabine zich precies vergist, want de houder van de koplampen is hier in het rood gespoten. Bij de productiemodellen waren die ook grijs. De trekker lijkt op het eerste zich ook heel karig uitgerust, zo zonder fronthef, frontaftakas, werklampen,.... Mogelijk werd de trekker opgebouwd op de montagelijn om te zien welke onderdelen nieuw waren.
De 2de generatie werd vooral technisch op de schop genomen. Zo was de koeling, vooral bij de Euro Trac 1900 niet optimaal, zeker bij zwaar aftakas werk niet. De koeling bestond uit 2 ventilatoren, waarbij de eerste hydraulisch aangedreven werd en de 2de met een V-riem door de eerste... Bij de 2de generatie werden beide ventilatoren hydraulisch aangedreven. Ook kreeg de Euro Trac een nieuw dashboard met geintegreerde boordcomputer. Bij de eerste Euro Trac's was dit een aparte module van Müller Elektronics als ik mij niet vergis, die naast het EHR paneel en de kruishendel van de ventielen gemonteerd werd. De richtingsaanwijzers werden anders gemonteerd en de koplampen werden dieper in een behuizing gemonteerd, dat gaf een toch iets frissere look. Opmerkelijk was dat de productie van deze trekkers nog in Freising begon, en later verder ging bij LTS. Trekkers die half gemonteerd stonden in de fabriek verhuisden begin 94's nog naar Schonebeck om daar afgewerkt te worden. Alhoewel er bij deze trekkers nog een stikker op chassis gekleeft werd dat ze uit Freising (München) kwamen... Opmerkelijk is wel, dat deze trekker rechts de richtingsaanwijzers wel nog op een staaf die gelast is aan de cabine, heeft staan...
En we vergeten nog, dat ook tot de laatste snik nog Compact's gemonteerd werden, op de achtergrond is een 950 of 1050 te zien. Er is namelijk een uitlaat met lage demper opgebouwd.
Foto: Whattsapp
Laatste
Reacties
Je geeft zoveel informatie dat ik het verhaal nog eens moet lezen.