Foto van een Strautmann Giga Vitesse. 1 wagen schoon. Mooi weer om te wassen vandaag. Foto is geplaatst door mdoornekamp op 07-01-2023 om 18:24:47, met 52 reacties.

Strautmann Giga Vitesse

+6
mdoornekamp
Foto van een Strautmann Giga Vitesse. 1 wagen schoon. Mooi weer om te wassen vandaag

Reacties

JD 6110
Woon je kort bij het dorp met je bedrijf ? Of industrie?
+1
mdoornekamp
+1
valmet6400power
Ik ben geen veehouder of ervaring mee. Maar hoe erg slijt zo’n wagen in een seizoen? Of na 10 seizoenen. Ik snap dat de pick-up slijt want die draait rond maar hoe lang gaat de rest mee?

En scheelt het nog welke chauffeur erop zit of is het allemaal wel dusdanig degelijk dat het niet veel uitmaakt?
+4
Fendt926Driver
Quote Reactie van @valmet6400power:
Maar hoe erg slijt zo’n wagen in een seizoen? Of na 10 seizoenen

Dat ligt er natuurlijk aan hoeveel je hem gebruikt.
Bij een boer kan zo n wagen 40 jaar worden voordat die op is.
Maar ook daar is verschil of die boer een 25 of 225 ha gras heeft.
Mijn rapide is van 1998 en heeft tot 2006 bij een loonwerker gelopen.
In 2010 is er een nieuwe messenbalk in gekomen. En in 2012 een nieuwe pick up onder gekomen en ik meen in 2014 een nieuwe rotor (maar die was nog niet op maar mijn rapide 80 moest een andere)

En nu kan ik weer 35 jaar probleemloos vooruit met een kar waar 42m³ in gaat.
Dat zal die nieuwe straut.ann ook zon beetje als inhoud hebben denk ik
+2
valmet6400power
@Fendt926Driver
Aha, dus mits goed onderhouden eigenlijk niet te verslijten tenzij je hem in een sloot rijdt dus..
+1
DriveJohnDeere
@valmet6400power zodra de bak verrot is ben je klaar. Bij het ene merk duurt dat langer dan bij het andere merk. Verder kan je bij een schuitemaker alles vervangen terwijl het bij andere merken de wagen meestal weggaat zodra de rotor slecht/verrot is. Hierdoor zie je veel (oude) schuitemakers rondrijden.
+2
dx11
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
42m³

Is een rapide 140 net zo groot als een rapide 185? Of nog groter zelfs, want in jou wagen zitten natuurlijk ook nog walsen. Of zie ik iets over het hoofd?
+3
Fendt926Driver
Quote Reactie van @dx11:
Is een rapide 140 net zo groot als een rapide 185?

De standaard bak is even groot.
Maar omdat ik kleine banden onder de wagen heb kan er een 50cm opbouw op de wagen geschroefd worden.
Bij een 185 kan een 20cm opbouw op om net 4m hoog te zijn.
Wat de walzen betreft de ruimte achter de walzen gebruiken we volop met gras en mais hakselen.
Met rapen gebruiken we alleen op percelen ver van huis de (zelf gemaakte) hydraulische omschakeling van rapen naar doseer walzen.
De walzen aan en bodemketting aan levert een 35cm ruimte op de bodemketting op.
En ruim de helft van de ruimte achter de walzen vol met gras.
Had misschien moeten vermelden dat de waterinhoud 42m³ was
dx11
@Fendt926Driver ah. Duidelijk. Is bij mijn taarup ook nog wel een probleem vrees ik, om de bak niet lager te maken, maar wel hogere wielen te kunnen monteren
mdoornekamp
@dx11 de verbindings beugel links/rechts is het hoogste punt toch. Daar is nog wel wat winst te halen
varken
@valmet6400power

Interessante discussie,

Maar ik vraag mij altijd af,
Wanneer is een bietenrooier versleten?
Kun je ook jaaaaaaarrrrreeeennn mee rooien,
+1
valmet6400power
@varken
Zeker, die heeft enorm veel slijtdelen die allemaal te vervangen zijn. En elk seizoen worden de rooi onderdelen ook wel vervangen want dat slijt nogal. En omdat je eigenlijk alles kunt vervangen is het in principe onverslijtbaar maar ik zie hier ook geen rooiers rijden van 30 jaar oud 😄
+2
mdoornekamp
@valmet6400power chauffeur maakt ook nog wel een beetje verschil. En hoeveel pk's ervoor staan. Normaal kan ie wel heel wat jaren mee.
+2
DriveJohnDeere
@mdoornekamp merk wagen maakt ook veel verschil. Je ziet nu nog wel schuitemakers van 1990 die nog wel 30 jaar meekunnen terwijl de bak bij de meeste andere merken dan al verrot is.
+1
rommert14
@DriveJohnDeere maar moet je dat willen, oude besturing en waarschijnlijk minder messen, al valt dat misschien wel op te lossen.
+1
DriveJohnDeere
@rommert14 ik dacht dat schuitemaker al heel erg lang 4.4 cm snijdt. Dat is naar hedendaagse maatstaven nog steeds prima.
+1
case 745 xl
@DriveJohnDeere ik ken anders ook wel een schuitemaker van een jaar of 6 waarvan de bak kats verrot is. Voert wel jaarrond 200 melkkoeien.
+1
cb6520
@case 745 xl en staat bijna altyd buiten(als we het over de zelfde hebben?) daar word die ook niet beter van. Die wagen heeft ze werk wel gedaan, voeren, kuilen en vers gras, ik denk dat die ook wel ouder is want wij hebben onze wagen ook al weer 6 jaar
@cb6520 net zoiets als jullie,een jd 20-30er ervoor, staat vaak voor de stal vanaf de weg zichtbaar?
case 745 xl
@ronald-deutz-fahr klopt 6910 of 6430 ervoor
cb6520
@case 745 xl dichter bij de 10 als bij de 6 jaar denk ik
case 745 xl
@cb6520 mijn gevoel was een jaar of 6 maar zou ook zomaar 8 kunnen zijn. Ongemerkt gaat de tijd hard door
+1
case 745 xl
@cb6520 ja klopt we bedoelen dezelfde.staat idd altijd buiten wagen word idd goed gebruikt. Kan idd wel iets ouder zijn dat weet ik niet precies wel dat de Schotten al wel 2 jaar verrot zijn.
rickboer blija
@cb6520 @case 745 xl schuitemaker heeft rond de kleurwisseling gewerkt met een anders soort wandplaten, deze zijn dunner en scheuren/verslijten daardoor sneller. Mede hierdoor zijn ze ook weer terug gegaan naar het oude sterkere type wandmateriaal
+2
@valmet6400power ik heb ze bii Meinderts horen zeggen, een loonwerker verslijt een rapide niet, alleen bij een veeboer die ermee stalvoert houd het een keer op.
De loonwerk wagens die werden ingeruild kregen nagenoeg allemaal een 2e leven, gewoon als opraapwagen
+2
RaHeados
@ronald-deutz-fahr onze "oude" veeboer wagen is na 12 jaar naar een loonwerker gegaan, kan blijkbaar ook andersom 😁.
+1
@RaHeados haha, je weet het nooit hè 😉
+1
kearl
@ronald-deutz-fahr Die bakken gaan wel lang mee. Maar ken er wel n paar die alleen als silagewagen nog worden ingezet omdat de invoer niet meer (rendabel) te redden was.
Loonwerker hier heeft wel veel problemen met het onderstel gehad. Binnen een jaar is ie terug gegaan. Maar dr stond wel binnen 24u een vervangende wagen op de plas, ondanks dat 400 a 500km van Meinderts vandaan is.

Dus alles kan kapot. Zeker bij onze loonwerker 😅
+2
MF 2725
Grote kar zo t.o.v. de toch al niet kleine John Deere.
+3
mdoornekamp
@MF 2725 @Johny power 35 cub. Wagen is krap aan 4 meter hoog. Mede door de 26,5 inch banden
Johny power
Mooie combinatie zo. Vooral hoog of kijkt dat maar zo?
fendtthebeste
Mooie wagen. Hoe krijg je die deuken in de zijwand?
+1
mdoornekamp
@fendtthebeste
Quote:
deuken

Haha, dat vragen wij ons zelf ook af. Beetje vreemd. We vervoeren er geen puin mee. Maar het damwand is ook echt niet zo dik als bijvoorbeeld van een Schuitemaker.
+1
RaHeados
@mdoornekamp wel kwaliteit dat een wagen die zich zelf beschadigd door voorgeschreven gebruik 🙈🤪🤪🤪
+1
mdoornekamp
@RaHeados haha. Collega met een giga 4002 heeft nog meer deuken. Blijft vreemd. Misschien dat het blik toch teveel uit buikt of vervormt en dan uit knikt.
fendtthebeste
@mdoornekamp je ziet het inderdaad wel vaker bij strautmann, maar dit is best extreem ja 🙈
mdoornekamp
@fendtthebeste
Quote:
extreem.

Lijkt ook een beetje door de weerspiegeling. Collega had het ook in de achterklep. Die is bij mij nog strak
RaHeados
@mdoornekamp niet gewoon ergens tegen aan gereden met terug uit gaan? 🤪
Het eerste wat ze bij ons kwamen kijken met inruil van de wagen is naar de achterklep kijken. Normaal zit die altijd vol deuken zeiden ze en bij ons was die nog super gaaf.
+1
mdoornekamp
@RaHeados
Quote:
ergens tegenaan gereden

Nee dat doen wij nooit. Maar de deuken staan ook naar buiten. Bij de achterklep kan het ook komen door te lang door drukken met de bodem ketting als de wagen vol is.
newholland6640
@mdoornekamp

Bij de meeste wagens is dat beveiligd tegenwoordig. Deze niet?
+1
mdoornekamp
@newholland6640 bij strautmann kun je de bodem ketting nog een paar seconden aanzetten na signaal "vol". Daar werd echter nogal misbruik van gemaakt door de bodemketting nog 5 x aan te zetten. Nu bij de wagens vanaf 2019 is het beveiligd.
+1
rommert14
@mdoornekamp
Quote:
Daar werd echter nogal misbruik van gemaakt door de bodemketting nog 5 x aan te zetten.

Dan ben je ook een hufter als chauffeur zijnde 🤨
+1
mdoornekamp
@rommert14
Quote:
hufter

Ze zijn er genoeg. Met de oudere wagens altijd met de borst vooruit dat de chauffeur zo goed kan laden. Toen de niewue beveiligde wagens kwamen liepen deze jongens het hardst te janken dat de bodem ketting niet verder wou
RaHeados
@mdoornekamp zie het nut er niet van in als je niet ver hoeft te rijden ook. Kort bij mooi vlot en egaler lossen zonder walsen, en je kan door rijden op t einde helemaal af smoren tot je stil staan om hem zo vol mogelijk te doen schiet je kort bij weinig tot niks mee op.
+1
newholland6640
@RaHeados

Dat kost alleen maar veel tijd. Kort bij huis mooi blijven rijden.
RaHeados
@newholland6640 doen wij ook, alleen eerste keer is t beetje gissen of je nog een keer op en neer kan of niet, dan wil je nog wel eens iets te vol doen. Dan weet je voor de rest van t perceel hoeveel wiersen je per vracht mee neemt en dan mooi lossen.
newholland6640
@RaHeados

Dat valt hier nog weleens tegen. Verl verschillen in grondsoort en kleine percelen 😄
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @RaHeados:
Dan weet je voor de rest van t perceel hoeveel wiersen je per vracht mee neemt en dan mooi lossen.

Dan heb je wel hele mooie vierkante percelen.
Hier in het twentse coulissen landschap met houtwallen en bossen is geen een perceel gelijk met een ander.
En een 4.5 ha met 17 hoeken kun je geen touw aan vastknopen waar en wanneer je de wagen vol hebt.
Maar de laatste keer bodemketting aanzetten dat de lamp vol gaat branden.
Laadt je richting het dichtsbijzijnde uitrit en gaat naar de kuil
RaHeados
@Fendt926Driver dan zit je altijd wat korter bij dan stukken van paar honderd meter lang, langs 1 zijde kunnen we over de hele breedte het land in en uit dan is het zonde als je achter bend en "loos" vol helemaal terug moet rijden
RaHeados
@Fendt926Driver vierkant niet perse, wel veel lange stukken, langs de schuine stukken is het net hoe t uit komt als die dan vol is naar de dan met een wiers die daar op uit komt.
+1
mdoornekamp
@newholland6640 @RaHeados wagens vol stampen kost ook veel diesel en gras wordt vermoesd. En het ergste is nog dat je rotor 3 x zo hard slijt met persen en stampen. Van snijden slijt je rotor niet

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Strautmann Giga Vitesse ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!