Na de tarweoogst afgelopen zomer is er weer een perceel vlak gelegd met de kilverbak. Dit perceel had geen extreme hoogte verschillen. Vanuit het gewenste profiel gemiddeld 20 cm en een paar kleine pl

Deutz-Fahr Agrotron 6190

+8
deufi
Na de tarweoogst afgelopen zomer is er weer een perceel vlak gelegd met de kilverbak.
Dit perceel had geen extreme hoogte verschillen. Vanuit het gewenste profiel gemiddeld 20 cm en een paar kleine plekken waar meer grond naartoe ging.
Op deze plekken hebben we grond met de kipper verplaatst, wat vanwege de afstand het meest effectief was op dat moment.

De BOS kilverbak is lasergestuurd en op LS aangesloten. Het perceel is in profiel gebracht, met een afschot naar de sloten.
Deze kilverbak is het eerste seizoen hier op het bedrijf en bevalt tot heden goed.
Voorafgaande aan het kilveren is het perceel geploegd. Grond was erg hard, dus uit voorzorg zijn voorscharen van de ploeg gehaald

We zijn gestart met de 6190 voor de kilverbak, die kan de bak uitstekend hebben. Eind van de zomer is de 6160 TTV gearriveerd en hebben we voor de kilverbak gezet.
Dat werkt aanzienlijk sneller met kilveren dan de 6190. De vario zorgt ervoor dat je veel sneller kan versnellen met grond voor de bak en harder gaan rijden, wanneer de bak leger wordt.
Komend seizoen gaat de vario er daarom ook weer direct voor.
+7
deufi
Ploegen zonder de voorscharen

(klik om te vergroten)

+5
deufi
De 6160 ttv voor de kilverbak

(klik om te vergroten)

+3
Fendt926Driver
@deufi 13 aanhang gewichten aan het moederblok in de fronthef.
Zijn daar voorschriften van hoeveel er mogen?
Bij fendt zeggen ze in de gebruikshandleiding dat 13 het maximale geadviseerde af fabriek zou zijn
+1
deufi
@Fendt926Driver vanuit de dealer is aangegeven dat er maximaal 14 aanhang gewichten aan mogen.

Reacties

+1
mdoornekamp
Mooi werk en mooi Bos bak. Wel bijzonder dat de 6160 bijna net zo sterk is als de 6190. De 6190 kun je ook doorschakelen met de power shift toch
deufi
@mdoornekamp dank. Ja dat klopt dat je de powershift door kan schakelen onder belasting, maar als je van 2S naar 3L moet schakelen met en volle bak erachter, dan sta je toch gelijk stil. De Vario laat je gewoon op 40km staan en je kan de hele dag werken met het gaspedaal.
mdoornekamp
@deufi ja als je met de groepen niet uitkomt is het lastiger. Kun je niet in 3L beginnen
deufi
@mdoornekamp ja dat kan ook wel, maar als het ongelijk is, is dat niet prettig. Om dan richting 20 kmh te gaan met een volle bak als je bijvoorbeeld 100 meter moet verplaatsen dan moet je toch weer naar de volgende versnelling.
+3
Fendt926Driver
Quote Reactie van @mdoornekamp:
ja als je met de groepen niet uitkomt is het lastiger. Kun je niet in 3L beginnen

De praktijk ervaringen halen jou in.
Vario werkt toch makkelijker dan een schakelbak.
Als je met 30pk minder meer verzetten kunt omdat er een vario in zit.
Moet jij toch ook maar eens gaan nadenken..
Of die groen gele hebben de vario niet goed voor elkaar dat schakel beter is
+1
Siete
@Fendt926Driver
De Autopower in de 6210R waar ik eerder mee op pad was wou ook prima hoor met Schuiven. 😉 Kan me niet voorstellen dat minder zijn geworden door de jaren heen.
valmet6400power
@Fendt926Driver
Nu ben je wel heel erg negatief, het grootste verschil zit hem in het feit dat je met een vario met kilveren(bij wijze van spreken) de hele dag gemiddeld 10 km/u kunt rijden en met een schakelbak op 9 km/u omdat je niet elke keer gaat schakelen als je zeg maar 20 meter verderop weer moet volscheppen. Terwijl je met de vario er zo heen rijdt zo hard als de trekker kan.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @valmet6400power:
, het grootste verschil zit hem in het feit dat je met een vario met kilveren(bij wijze van spreken) de hele dag gemiddeld 10 km/u kunt rijden

Maar dan wel elke dag he..
Voor de kilverbak.
Voor de raapwagen
Naast de hakselaar
Voor de ploeg.
Bij alle werkzaamheden kun je de ideale snelheid met (veel) minder toeren toe
Naast de hakselaar rijden met de silage wagen kom ik haast niet boven de 900 motortoeren.
Op de pook een tikje bij of terug geeft verschil genoeg.
Voor de raapwagen begin ik met 15kmh en naarmate die voller wordt houdt het laden met 9kmh op steeds met tikkie terug. Wel op volgas maar ook steeds op volle kracht laden.
Ook in het land rijdend met lege tank of wagen scheelt het diesel.
En zeker voor de kilverbak is het ideaal.
Je verplaatst je zo veel sneller per schuifgang
+2
valmet6400power
@Fendt926Driver
Klopt! Helemaal gelijk. Als ik aan het tarwe zaaien ben dan ga ik op de kopakker (wat @JD3010 ) ook zegt niet van versnelling wisselen met keren. Maar ik ga ook niet vol gas keren. Dan ben je met een vario ook veel sneller omgekeerd. Nu is dat niet de grootste winst uiteraard maar scheelt wel.

Dus wat dat betreft “kan een vario/cvt wel uit” je moet hem alleen even betalen eerst. En het stuk werkgemak/rust wat je krijgt, hoeveel is dat je waard nog..
+1
mdoornekamp
@valmet6400power
Quote:
werkgemak

Dat is het grootste voordeel van de vario
+1
valmet6400power
@mdoornekamp
Klopt, idem dito met gps in de landbouw!
+4
JD3010
Quote Reactie van @valmet6400power:
“kan een vario/cvt wel uit”

Ik denk dat er heel veel investeringen niet uit kunnen, het alternatief is dan vaak veel belasting betalen.
Van mij mag iedereen zelf de keuze maken.
+2
valmet6400power
@JD3010
Klopt inderdaad. Maar je kunt beter machines hebben staan die niet uit kunnen dan toe moeten kijken hoe de natuur roet in het eten strooit. Want de loonwerker heeft altijd tijd voor je, tenzij er opeens een weersomslag komt en dan sta je gewoon achteraan op het lijstje als je pech hebt.
JD3010
@valmet6400power Er zijn bij mij maar weinig machines die nodig vervangen moeten worden, maar soms doe ik dan wat omdat ik het leuk vind. Als er effe een keer geen geld voor is dan hoef ik me daar dan ook niet zo druk over te maken, het werk kan gewoon doorgaan.
+1
valmet6400power
@JD3010
Bij ons hetzelfde verhaal. Staan weinig nieuwe machines in de schuur maar wat er staat is allemaal goed onderhouden en werkt ook allemaal. Net wat je zegt, soms investeer je omdat de financiële ruimte er is en omdat je wat wil maar met het huidige machinepark redden we het ook.
+3
Fendt926Driver
Quote Reactie van @valmet6400power:
En het stuk werkgemak/rust wat je krijgt, hoeveel is dat je waard nog..

Met kapotte knieen van het koppelings pedaal intrappen heb je niet zo heel veel keuze.
En het is de vraag of je daar eerst op moet wachten.
Door samenloop van omstandigheden had ik mijn linkerknie op mijn 20e al overbelast.
Dan moet je daar nog heel lang mee
+1
valmet6400power
@Fendt926Driver
Dan is het een super oplossing inderdaad om dan gewoon je werk voort te kunnen zetten. Of eigenlijk, gewoon noodzaak in jouw geval.
+1
PieterA
@Fendt926Driver De koppelingen van tegenwoordig gaan ook al wat lichter dan die van vroeger hoor.
+2
fordt5110
@PieterA leve de elektronische koppeling, mn ford uit 1993 heeft al zo'n koppeling, en als die goed gekalibreerd is, rijd dat stukken beter dan zo'n ouderwetse koppeling.
+1
PieterA
@fordt5110 Bij onze MF 155 uit 1974 was het koppelingspedaal verlengt. Dat trapte ook lekker licht.
+2
JD3010
@PieterA Ik heb van mijn spuittrekker het aanspanpunt vd plunjer hoger gezet. Daardoor trapt die ook wat lichter, maar komt het pedaal hoger om voldoende slag te hebben.
PieterA
@JD3010 Dat wel natuurlijk.
+3
mdoornekamp
@Fendt926Driver Ik kan geen vario betalen Huub. haha. Gister nog met mijn zoon van 16 meegereden met de dumper erachter. Die jongen fietst met het grootste gemak door de PQ bak heen.

En de vario van de JD 6155R is niet zo sterk. De 6175R heeft een veel zwaardere bak. Maar zo'n trekker is een maat te groot voor mij.
JD3010
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Die jongen fietst met het grootste gemak door de PQ bak heen.

Dat ga je niet lukken als die volvermogen trekken moet.
mdoornekamp
@JD3010 nee. Wel zorgen dat je dan in de goeie groep zit. Maar daar ben je chauffeur voor.
JD3010
@mdoornekamp Ik kan me niet voorstellen dat je altijd in de juiste groep zit. Met tarwe zaaien vind ik het al erg lastig om vd A naar B groep te schakelen, maar dat heeft JD gewoon verkeerd gebouwd bij de kleine 6 series
mdoornekamp
@JD3010 ja met zaaien zit je wel eens wat te zoeken. Ik zaai meest gras en dan is het voorbewerkt. Dus altijd in B met de 6630. De grote R met 5 groepen loopt al bijna te hard. Maar daar hebben we nu 1000E op. Dus zaaien met 1400 toeren en dus lagere rijsnelheid.
JD3010
@mdoornekamp Ik koop wel met plannen voor wat anders, dan zal het uit noodzaak wel een Autopowr worden.
Ik begrijp ook niet helemaal hoe ze bij JD zo'n bak hebben kunnen verzinnen.
+1
valmet6400power
@JD3010
Wat voor trekker zou je erbij willen? Neem niet aan dat een 6155R met cvt aansluit bij je wens als akkerbouwer? Of in ieder geval niet voor het behoud van je bodem gezien je voorzichtigheid met de andere machines en banden(spanning).
JD3010
@valmet6400power Een grote 4 cilinder is groot zat voor me, maar ik ben er nog niet uit. Ik moet ook niks, mn huidige trekkers doen het prima
valmet6400power
@JD3010
Dat is dan een 6130R? Onze 142 heeft nu 5800 uur die wil ik pas weg doen als hij af is dus ga er vanuit dat hij nu ongeveer op de helft is qua draaiuren bij ons. Die andere twee Finnen hebben 13000 en 14900 uur maar dat zijn schakelbakken die krijg ik niet meer af als het goed is..
+1
JD3010
@valmet6400power Een M-serie vind ik mooier, maar daar zijn nog weinig gebruikten van. Beide trekkers staan hier op rond de 7000u, dat zal mij waarschijnlijk niet meer lukken om ze op de 10.000u te krijgen.
Maar een andere trekker is dus ook geen noodzaak
+2
mdoornekamp
@JD3010 voor akkerbouw heeft een vario wel meer voordelen. Voor zaaien en oogsten. En dan voor het zware ploeg werk een robuuste powr quad
JD3010
@mdoornekamp ik heb afgelopen alles met de 6420 geploegd, dat kwam zo uit
+1
deufi
@mdoornekamp dat is hier ook het idee. Ploegen gaat uitstekend met powershift. De Vario mag zaaien en kilveren.
+1
Siete
@mdoornekamp
Dan is jou zoon vast nog van voor het Vario tijdperk. Ik zie het wel gebeuren dat er straks n generatie begint te zweten als ze een versnellingsbak zien met meer dan 1"pookje", geen drukknoppen voor hoog en laag maar een hendel...
Qua vrachtwagens heb ik bijv m'n rijbewijs gehaald na de tijd van handgeschakelde bakken met hoog en laag en splitters en noem maar op. 🤭
Zou ook flink zoeken zijn moest ik daar nu mee op pad. 😅
+3
mdoornekamp
@Siete
Quote:
Voor het vario tijdperk

Kwestie van leren. Maar ik heb inderdaad wel chauffeurs meegemaakt die alleen maar vario kunnen rijden. Die tobben zich een ongeluk met die versnellingen. Toch zijn er nog wel vracht auto chauffeurs die liever een schakel pook hebben dan het flippertje aan het stuur.
SJB533
Quote Reactie van @Siete:
Ik zie het wel gebeuren dat er straks n generatie begint te zweten als ze een versnellingsbak zien met meer dan 1"pookje", geen drukknoppen voor hoog en laag maar een hendel

...en ongesynchroniseerd in alle versnellingen 🙈
JD3010
Quote Reactie van @SJB533:
ongesynchroniseerd in alle versnellingen

Joh, dat rijdt zo heerlijk. 🤗
SJB533
@JD3010
Is inderdaad niets mis mee! Zijn er genoeg, ook op tf, die niet eens weten, hoe een ongesynchroniseerde of deels gesynchroniseerde transmissie werkt...
+1
JD3010
@SJB533 Klopt helemaal, je moet alleen effe weten hoe je er mee om moet gaan.
Mauritsdb
@mdoornekamp heb je veel voorbeelden van 6155R met problemen aan de autopowr?
JD3010
@Mauritsdb het grootste probleem is dan zijn banksaldo.,🤐
+1
mdoornekamp
@Mauritsdb
Quote:
voorbeelden van jd 6155R met problemen aan de autopower

problemen niet echt. Maar trekker met autopower is gewoon merkbaar minder sterk en temperaturen lopen fors hoger op bij weg transport. Wij belasten de trekker wel echt maximaal . Bij gewoon licht boeren werk zal het prima gaan.
+1
Mauritsdb
@mdoornekamp
Quote:
minder sterk en word warmer
Die ervaring heb je wel? Ik hoor daar nooit iets van.
mdoornekamp
@Mauritsdb
Quote:
die ervaring heb je wel

Ja 2 x één op demo gehad met inkuilen. Naast mijn eigen schakel trekker. Beide keren zelfde ervaring. Maar zoals gezegd, trekkers moeten wel vol aan de bak bij ons.
+1
Siete
@mdoornekamp
Denk je dat ze anders half gas draaien? 😊
+1
mdoornekamp
@Siete bij de meesten wel. Behalve jouw Fendt 724 dan 😁

Trekkers worden wel vaak over powered gekocht. Omdat men het gewoon mooi vind. Lekker dik. En je zit niet zo snel vast🤫
+1
Siete
@mdoornekamp
Is dat niet een beetje een achterhaalde gedachte? Tuurlijk heb je bepaalde klussen waarbij je met minder toe kan, maar ik geloof niet dat er veel trekkers verkocht worden die hun werk niet verzetten. Tenminste bij ons in de omgeving niet volgens mij. Naast de beschikbare PK's blijft ook gewicht een ding.
+2
Mauritsdb
@mdoornekamp
Quote:
over powered.
Hier rijden er ivm gewicht veel meer 155's als 215's en die worden eigenlijk geen van allen ontzien. In dat opzicht is de 6R 185 een welkome aanvulling op het gamma.
+1
mdoornekamp
@Mauritsdb
Quote:
gewicht

Ok. Ja gewichten liegen er niet om. Daarom is een 6155R ook wel vrij sterk kwa trek werk. Weegt 7900 kg. Een 6215R 9200 kg
Mauritsdb
@mdoornekamp oke ik ken wel meerdere ap trekkers die ook vol aan de bak moeten maar heb niet echt de vergelijking met de pq trekkers. 1 grote boer waar ze zeggen dat de pq minder doet voor de 3 asser. Zelfde banden, aftakasvermogen en kippers. Temperatuur kan ik me wel voorstellen dat die hoger word maar niet problematisch..
mdoornekamp
@Mauritsdb
Quote:
3 assers.

Ja dat verhaal ken ik. Heb er wel m'n twijfels bij. Met Engelse test met een kiper hout tegen de bult op wint de schakel bak van de vario.

Ik vind de grens last regeling bij Fendt ook mooier omdat je toeren dan ook echt lager kan houden. De collega loonwerker jankt ook altijd vol toeren hier langs met de jd's
+1
Mauritsdb
@mdoornekamp die test waar de fendt halfverwege blijft hangen omdat ie terug moet naar de veldgroep?
Siete
@Mauritsdb
Rijdt zelf momenteel ook met Fendt, maar idd dat veld en weg groep gebeuren vind ik ook achterhaald. Gelukkig is dat bij de 728 ( en succes de toekomst?) ook opgelost.
Siete
@mdoornekamp
Ja maar ligt dat aan de AP bak of aan de chauffeur? Wil je niet persoonlijk aanvallen hoor, en geloof best dat jij de goeie keuze maakt voor jou situatie, maar vind het wel een leuke discussie 😉
mdoornekamp
@Siete een Auto Power bak regelt toch alles zelf. Haha. Ik ga er van uit dat ze het maximale eruit halen. Maar goed afstelling van een vario is nog niet zo makkelijk als gedacht. Dat vergt ook gewoon ervaring.
Siete
@mdoornekamp
Ja vergeet t maar. 🙈
Maar dat doet de Fendt ook niet. Ja tot zover. Met het werk wat ik er mee doe zou t wel makkelijk zijn als de koplampen ogen waren. Konden ze de hoge kop lezen, en alvast reageren voor dat ik er aan toe was. Naar mijn idee blijft de chauffeur zelf de beperkende factor ongeacht welke versnellingsbak je hebt.
Maar ach, misschien doe ik ook wel alles verkeerd en ben ik aan n cursus toe 🙈
Mauritsdb
@Siete Ik heb zelf ook een jaar met meerder fendts gewerkt maar ik vind ze minder goed anticiperen op belastingen als de JD autopowr. Bij heuvel op verliest de fendt eerst veel snelheid en toeren voordat hij gas bij gaat geven. Ik denk wel dat je iedere traploze bak kunt laten "stikken" met een plotselinge belasting als kilverbak ineens vol of woeler omlaag met weinig toeren. De NH autocommand spant daar de kroon in denk.
+4
Siete
@Mauritsdb
Naar mijn idee (en deels ervaring) ligt dat ook voor een groot idee aan de instellingen. En met name bij de nieuwere Fendt trekkers heb ikdat idee minder als bij de oude.
New Holland.. Ja voordat die in de gaten heeft dat er wat moet gebeuren kan ik m'n kerstpakket alweer ophalen 🤭
mdoornekamp
@Siete
Quote:
koplampen ogen

Ok. dus dan moet je zelf ook de vario nog wel een keer bijsturen. Jij hebt de pk's natuurlijk ook wel hard nodig voor de grote Bos.

De software die de bak aanstuurt is ook nog ingewikkelder dan de vario bak zelf. Een slechte software reageert nog later en kan daarmee de bak mechanisch ook meer belasten of overbelasten.
+1
Mauritsdb
@mdoornekamp jij kunt de keuze voor pq goed onderbouwen en met de juiste machinisten is dat ook helemaal niet verkeerd maar ik denk dat voor de meeste bedrijven de ap toch niet meer weg te denken is en zeker zo bedrijfszeker.
mdoornekamp
@Mauritsdb bedrijfszekerheid is de laatste jaren gewoon prima. Wij doen vrij simpel werk met de trekkers. Dan is een powr quad prima. Wij weten ook niet beter. De autopower heeft ook een forse meerprijs. En ik heb ook nog steed vraagtekens bij de lichtere vario bakken. Vanaf de 6175R heb je een zwaardere bak (meer rendement?). GroeNoord kan of wil mij het verschil tussen de bakken niet vertellen. Ik denk dat de 6185 wel de zware bak heeft. Want die trekker is ook een stuk duurder dan de 6155R en 6165R. De 6R 185 heeft ook weer de intercooler boven onder het rooster van de motorkap. Net als de zware serie.
Mauritsdb
@mdoornekamp
Quote:
vraagtekens bij de lichtere vario bakken
zoveel verschil is er niet. Alles is gewoon een maatje groter. Rendement weet ik zo niet. Grotere tandwielen en hydro unit hebben ook meer weerstand. Heb 1 x een 4cil ap open gezien en een keer uit een 6150R maar ziet er allemaal hetzelfde uit. De hydrounit uit een 4cil wil je nog weleens (met veel moeite) door de overdruk krijgen. Bij een 6cil heb ik daar nog niemand over gehoord.
+2
PieterA
@Mauritsdb grotere banden, droge grond, flink verzwaard. Het is allemaal dagelijkse praktijk. Ik vond het nog niet zo moeilijk om een R 6125 of 6130R door de overdruk te krijgen.
deufi
@PieterA als je door de overdruk gaat, dan sta je gelijk stil?
PieterA
@deufi Ja, dat klopt
+2
@Fendt926Driver Ik kilver hier in de 3e groep, die heeft een bereik van 8 tot 19 km per uur in de powershift. En de powershift links onder het stuur schakelen en met rechts de hydrauliek bedienen. Ik kan me er goed mee redden.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @MaartenMandemaker:
heeft een bereik van 8 tot 19 km per uur in de powershift

Het zal ook zeker wel kunnen met powershift.
En vroeger met schakeltrekker er voor had je niet anders.
Maar niet elke trekker heeft zo n goede snelheids opbouw.
+1
PieterA
@Fendt926Driver Met powershift werkt niet echt fijn vind ik. Ik heb best wat met een Case-IH magnum 7250 gekilverd, maar dat werkt niet echt goed, vooral bij terugschakelen kostte dat nogal wat tijd.
@PieterA Wij kunnen de powershift ook schakelen onder het stuur, dat is met zulk werk ideaal vind ik.
PieterA
@MaartenMandemaker Bij de Magnum zat de schakelhendel ook niet op zo'n verkeerde plek hoor.
@PieterA Rechts ben je ook nodig om de kilverbak te bedienen, dan vind ik schakelen met links wel handig
PieterA
@MaartenMandemaker Ja, dat kan ik me voorstellen. Ik zat vaak wat gedraaid, dan is links bij het stuur wel een eind rekken.
+2
@PieterA Valt mee toch? Stuur kun je heel ver naar je toe halen
+1
mdoornekamp
@PieterA
Quote:
magnum

Zo'n full power shift is sowieso wat wreder. En dat zijn nu ook al verouderde trekkers. Jd full powershift waren in die tijd ook niet zo lief. We waren blij dat jd toen met de 6000 serie kwam met 4 traps powr quad
@Fendt926Driver Nee klopt, met een 4 traps heb je minder bereik. Wij hebben toen ook naar een vario gekeken, maar de 8000 euro meerprijs heb ik er niet voor over. En voor ons werk is een powershift goed genoeg. Ook door het grote bereik en de overlap tussen de groepen
+3
Siete
Mooie foto's en vooral ook een mooie uitleg. Dat vind ik vaak wel net zo leuk als de foto's an sich. Hoeveel gewicht heb je nu in de neus hangen? Voor zo'n kilverbak gaat dat gek zat volgens mij?
+2
Fendt926Driver
@Siete helemaal waar.
Een foto zonder uitleg of verhaal is maar half vindt ik altijd.
Zal nu ruim 900kg voor hangen denk ik.

Was hier ook nooit van de frontgewichten. Maar toen ik 1 keer gekilverd had met de 916 met een 1000kg vorenpakker in de front was dat een wereld van verschil
+2
mdoornekamp
@Siete ik heb 700 kg frontgewicht met dezelfde bak. Jd 6155r
+1
Siete
@mdoornekamp
Bedoel het ook niet als negatief tegen @deufi natuurlijk, maar ben gewoon nieuwsgierig. 🙂 Is ook maar net wat je hebt staan en wat je verder voor werkzaamheden doet. Als ik tussen het kilveren door bijv snel even de greppels er uit moet pikken, en daarna weer verder kilver laat ik de blokken ook hangen terwijl dat geen zin heeft.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Siete:
Als ik tussen het kilveren door bijv snel even de greppels er uit moet pikken, en daarna weer verder kilver laat ik de blokken ook hangen terwijl dat geen zin heeft.

Hier bij toeval ontdekt dat de 870 verzwaard met 2 keer 117 in evenwicht is.
Dat samen met een water afvoer die lager ligt dan de betonplaat achter de stal.
Maakt dat ik met werktuigen wisselen de topstang met 1 hand los kan maken van het gewichtblok.
En dan de hef haken vergrendeling open zet.
En met naar buiten rijden de voorbanden in de waterafvoer goot en fronthef zakken enachteruit en in 15 tel is het blok er voor weg.
Aankoppelen andersom heen rijden en aanpikken en bij werktuig wisselen hefhaken vergrendeling dicht en topstang eraan
Siete
@Fendt926Driver
Jij hebt de werkzaamheden idd op eigen land om je erf heen. Bij ons gebeurd t nog wel ns dat bijv een. Stagaire de Greppelfrees bij me brengt. Om dat ik 's avonds de bak laat staan om de volgende ochtend deze mee te nemen. Dan is het een heel ander verhaal. Maar wel ideaal ja zoals je beschrijft. 👌👌
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Siete:
Jij hebt de werkzaamheden idd op eigen land om je erf heen. Bij ons gebeurd t nog wel ns dat bijv een. Stagaire de Greppelfrees bij me brengt. Om dat ik 's avonds de bak laat staan om de volgende ochtend deze mee te nemen.

Klopt daar heb je gelijk in. Reken nogal eens bij mezelf af en niet algemeen waar het zo maar anders kan zijn
Siete
@Fendt926Driver
Ook logisch toch? Je gaat toch automatisch eerst uit van je eigen situatie. Doe ik ook in ieder geval. Haha
+2
deufi
@Siete @Fendt926Driver kan goed rekenen. Het is inderdaad een ruime 900 kg. Omdat het gewicht wat naar voren hangt, werkt het nog effectiever. Voldoende gewicht is heel belangrijk voor het rendement van de trekker en brandstof bij kilveren.
En een goede uitleg bij de foto, maakt het inderdaad compleet. Dan steek je er nog wat van op.
Siete
@deufi
Ja dat scheelt nog wel het nodige idd die afstand. Voldoende gewicht is zeker belangrijk. Maar dan ook de balans vd trekker. Teveel in de neus hangen werkt ook tegen. 🙂 Wel eens met minder geprobeerd of dat niet?
Ik heb bijv bij de Combi Kilver meer gewicht in de neus hangen dan met onze "kleine", vergelijkbaar met deze omdat het gewoon geen zin heeft. Je voelt m dan op z'n tenen staan.
deufi
@Siete we hebben nog zo'n zelfs blok zonder losse aanhang gewicht. Verder niet getest, want dit werkte goed. We zullen er eerder meer dan minder gewichten bij hangen voor deze werkzaamheden.
Siete
@deufi Helder.
Hangt ook vd trekker e.d. af natuurlijk.
Als het zo werkt, dan prima toch? Als ze op de tenen beginnen te lopen dan merk je dat ook wel. Dat is geen werken. Haha.
Jullie werken qua ligging met dubbel afschot neem ik aan?
+1
deufi
@Siete ja klopt, dubbelafschot. Ongeveer 0,1% in de lengte en 0,13% in de breedte van het perceel.
Siete
@deufi
Zie je steeds meer dat de percelen minder afschot hebben dan voorheen. Is dat bij jullie ook mede ivm verminderen vd uitspoeling van meststoffen en bestrijdingsmiddelen of gewoon eigenlijk altijd al rond die percentages geweest?
+2
deufi
@Siete nee dit kwam toevallig zo uit op basis van de plaatsen waar we meer grond weg konden halen en waar er dat niet kon. Eerst hebben we met de laser rond gelopen om de gemiddelde hoogte in kaart te hebben. Met piketten een paar gewenst hoogtes uitzetten aan de randen en dan vervolgens bij uitvoering de percentages nog een paar honderdste bijstellen voor optimalisatie. Met afstandsbediening op de laser is dat zo gedaan.
Siete
@deufi
Duidelijk. 🙂
+5
Fast Eddy
Mooie foto met duidelijke uitleg.
En de discussie over traploos of schakel vind ik nog mooier. Prachtig.

Mijn mening is: voor het zware sleurwerk is een schakel/ powershift het beste. Voor het fijnere werk is traploos ideaal.
+6
Siete
@Fast Eddy
Doe mij toch maar n automaat voor de bak. Kan ik me mooi op de bak concentreren, en dan zorgt de Vario wel dat we blijven rollen. 🤣🤣🤣
+1
Fast Eddy
@Siete

In de juiste groep handgas erop en een beetje variëren met de powershift en gaan. Voor sportvelden of bewerkelijke stukjes is een vario wel in zijn voordeel.
+4
Siete
@Fast Eddy
Je moet maar ns een middagje mee 😁😁 Tuurlijk kan het ook met een PS. Ook wel met een ouderwetse bak, maar de voordelen zijn groter dan dat jij in de gaten hebt volgens mij. En juist in de zware omstandigheden. Bij afpoetsen heb je meer een constante snelheid.
+1
Fast Eddy
@Siete

Als de bak vol is rij je weer naar de laagte. Als de laagte wat verder weg is kan je iets makkelijker versnellen met een vario om daar te komen.
+3
Siete
@Fast Eddy
We kunnen de hele avond wel door gaan maar we worden het toch niet eens. (En dat hoeft ook niet 😉 )
Je komt maar eens langs. Zie je het snel genoeg. 😉
+2
Fast Eddy
@Siete

Gaan we doen. Het is ook maar net wat je gewend bent.
+3
Siete
@Fast Eddy
Ja hoor misschien ook wel. En natuurlijk heeft ook iedereen zijn voorkeuren. De mijne is wel duidelijk denk ik. Dus ik hou er over op. ( probeer ik iig 🤣🤣 )
+3
Fast Eddy
@Siete

Ik kom dit jaar wel een keertje kijken als je aan de gang bent. Dan kan ik het met eigen ogen zien. En ben ik misschien daarna ook wel pro vario voor kilverwerk.
+2
mdoornekamp
@Fast Eddy
Quote:
beetje variëren met de power shift

Ja zo doe ik dat ook ongeveer . Soms op voetgas als ik erg wisselende belasting heb.

Bij John Deere heb je met vario ( of Direct drive) wel het voordeel dat de stoel met command arm extreem ver kan draaien. Wel 45 graden. Dat kijkt wat makkelijker achterom. Vooral als je zelf de 50 jr gepasseerd bent.
+1
Fast Eddy
@mdoornekamp

De stoel scheef doe ik ook als ik veel naar achter moet kijken.
+1
mdoornekamp
@Fast Eddy met gras oprapen doe ik de stoel al 10 graden scheef
+1
PieterA
@mdoornekamp Hier staat die ook gauw scheef in de rooitrekker (6190 TTV)
+4
stannetje96
@mdoornekamp dat die stoel zo ver draait is wel top ja. Met de dozerbak erachter mooi met je linkervoet op het gaspedaal rijdt het super. En de vario is echt wel een voordeel met kilveren zoals @Siete aangeeft.
+2
PieterA
@Fast Eddy voor zwaar sleurwerk op een constante snelheid bedoel je denk ik? (Voor ploeg, dumper, dieplader)
+1
Fast Eddy
@PieterA

Ja dat. Voor aftakas werk in combinatie met rijden en priegelwerk is traploos een must.
+5
deufi
@Fast Eddy Dankjewel. Discussie was mooi om te volgen inderdaad.
@PieterA voor de ploeg blijven we ook bij de schakel powershift bak. Met kilveren is inmiddels de ervaring dat de Vario veel efficiënter is vanwege de continue snelheidsaanpassingen om zo efficiënt en snel mogelijk te werken.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz-Fahr Agrotron 6190 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!