Foto van een Ford 5000.Vanmiddag de “oude doos” eens op tafel gezet en foto’s tegengekomen die ik niet wist dat ze er waren!Zoals deze enige foto van onze Ford 5000,waar ik vanaf m’n 14 á 15e

Ford 5000

+11
valtradriver
Foto van een Ford 5000.
Vanmiddag de “oude doos” eens op tafel gezet en foto’s tegengekomen die ik niet wist dat ze er waren!
Zoals deze enige foto van onze Ford 5000,waar ik vanaf m’n 14 á 15e veel mee gereden heb tot dat hij op een koude ochtend vastliep door een te laag oliepijl.
Omdat we toch een trekker met cabine wilde is hij hier niet gerepareerd maar ingerolen.
Hier staat hij dus defect bij het mechanisatiebedrijf klaar om op export (Turkije) te gaan.

Reacties

+4
theovl
Als je hem nu toch nog maar had he. Ziet er nog strak uit daar
+1
Albert Peters
@theovl klopt een gave 5000 zie je niet veel meer
+1
Pieter Buren
@theovl is denk ik met veel 5000's zo gegaan. Ook die van ons. Je ziet hier in Nederland niet veel dat het oude (kapotte) spul ergens in een hoekje wordt gezet. Landen als Canada en de VS gebeurt dat veel meer heb ik het idee.
theovl
@Pieter Buren eens. Mijn county is gelukkig wel in de hoek gezet met kapotte motor 40 jaar geleden. Samen met veel broertjes en zusjes
valtradriver
@Pieter Buren Ja ondanks dat die Ford’s relatief goedkoop te reviseren waren,bracht export blijkbaar toch meer op..
Pieter Buren
@valtradriver ik weet niet hoe het toen voelde, maar was zo'n 5000 in 1985 (ervan uitgaande dat je leeftijd bij je profiel klopt) ook al een oud hok qua luxe in vergelijking met een trekker van toen een paar jaar oud? En wat is er voor de 5000 in de plaats gekomen?
+1
valtradriver
@Pieter Buren
Quote:
ik weet niet hoe het toen voelde, maar was zo'n 5000 in 1985 (ervan uitgaande dat je leeftijd bij je profiel klopt) ook al een oud hok qua luxe

Nou volgens mij was die 5000 van 1975 dus zo oud was hij ook weer niet toen we hem kregen!
We kwamen van een Fendt Fix2 (profielfoto @hooidonk ) dus dat was een forse vooruitgang qua trekker en pkaas!
+1
valtradriver
@Pieter Buren
Quote:
En wat is er voor de 5000 in de plaats gekomen?

(klik om te vergroten)

Valmet 505
hooidonk
@valtradriver
Mooie foto!
Is die op het stuk naast Erik gemaakt, waar nu het olifantengras staat?
valtradriver
@hooidonk
Quote:
Is die op het stuk naast Erik gemaakt

Klopt, de foto heb ik paar jaar terug van de zus van Erik gehad die in Zeeland woont!
Die had ze vroeger al eens gemaakt en dacht dat ik hem wel leuk vond 😉
hooidonk
@valtradriver
Dat is inderdaad wel heel leuk!
Hier zat zelfs de voorlader er nog niet op.
+1
valtradriver
@hooidonk
Quote:
Hier zat zelfs de voorlader er nog niet op

Ja idd,foto is dus van voor ‘97 en de originele belettering zit er nog op die na het overspuiten niet meer leverbaar bleken..
@valtradriver omgeving barnseweg dan zeker😉
sjorsthissen
@valtradriver ford revisie goedkoop? Misschien qua onderdelen, maar er zitten geen bussen in dus je moet het blok uitbouwen en leeg halen en wegbrengen voor boren en honen. Als je pech had moesten er nog 1 of meerdere cilinders verbust worden. Bij blokken met losse bussen kun je nog een "in frame overhaul" doen zoals de Amerikanen zeggen, waarbij de blok gewoon in de tractor blijft, maar dit is natuurlijk een beperktere methode omdat de hoofdlagers meestal blijven zitten.
valtradriver
@sjorsthissen ja dat werd in die tijd vaak gezegd als excuus omdat de Ford motoren nog weleens vroegtijdig sneuvelden.
Of waren die latere ‘kruisblokken’ van mindere kwaliteit?
+1
sjorsthissen
@valtradriver de latere blokken zouden beter moeten zijn, vandaar ook het kruisblok. Op slag kapotlopen ze niet, iig niet vaker dan andere merken, maar kregen water bij de olie. Veelal door cavitatieproblemen. Door aanpassen van het gietstuk (kruisblok) was het plan het trillingskarakter van 't blok te beïnvloeden en daardoor het cavitatieprobleem het hoofd te bieden. Tevens werd een speciaal additief aan de koelvloeistof toegevoegd om gasbelimplosie in de koelmantels te beïnvloeden.
valtradriver
@sjorsthissen Duidelijk verhaal,die cavitatieproblemen heb ik dat -nu je het noemt- ook wel eens gehoord ja !
valtradriver
@theovl Inderdaad dat was leuk geweest,vond het altijd best een fijne trekker!
En 75 pk onder de kap dat was voor toendertijd ook best veel!
+1
Albert Peters
Die John Deere Lanz was een voor toen een heel complete trekker met zijn 18 pk en2 cilinder
De hele 100 serie had losstaande moteren op rubbers gemaakt begin 60 er jaren
Albert Peters
@Albert Peters sory dit staat onder de verkeerde trekker
hooidonk
Ik kan me deze trekker nog vaag herinneren, vond het toen als klein jochie een enorme trekker.
Ben dit wel altijd een mooi model blijven vinden.
+1
valtradriver
@hooidonk
Quote:
Ik kan me deze trekker nog vaag herinneren, vond het toen als klein jochie een enorme trekker.

Toch wel ja 😀 moet ook nog wel kunnen hè!
Vond dat zelf ook altijd wel een forse trekker,maar dat schijnt iedereen hier wel te hebben met trekkers uit je jonge jaren 😉
hooidonk
@valtradriver
Ik weet nog dat pa en ik je een keer spraken achter in het land en dat jij toen met de Ford was. Maar meer herinner ik me er ook niet meer van. En dat je daarna eventjes een 2wd Fendt hebt gehad.

Zo kan ik me ook nog herinneren dat ik een dagje mee mocht met Peter, op de Fendt van Henk Beek. Dat zal waarschijnlijk een 612 of 614 geweest zijn? Was toen in mijn beleving een enorme trekker.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 5000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!