Klaar om te lassen/ brasseren (Voor het probleem te weten :zie topic). Foto is geplaatst door Bert103S op 08-01-2023 om 20:24:26, met 12 reacties.

Barst motorblok

Bert103S
Klaar om te lassen/ brasseren
(Voor het probleem te weten :zie topic)

Reacties

+5
WaterDeutzer
Nog beter uitslijpen want je ziet het oude 'laswerk' nog zitten. En alles moet goed schoon zijn. Koelsysteem blok afsluiten en op vacuüm trekken met stofzuiger. Lichtjes opwarmen met brander of föhn per 10cm plaats. Wurth FE-1 (2k) vloeibaar metaal kneden en strak invoegen (1 minuut verwerkbaar). Dit herhalen naast elkaar tot alles af is. Vacuüm eraf. Vloeibaar metaal is dan ook iets naar binnen getrokken en werkt dan als een plug. Daarna motor warm draaien met schoon water en een radiator dichtmiddel toevoegen en een uurtje half gas warm laten draaien (zonder thermostaat). Suc6 gegarandeerd!
+2
Bert103S
@WaterDeutzer

Oke bedankt voor het advies !
Heb jij een idee hoe dik zo een motorblok is ?
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Bert103S:
Heb jij een idee hoe dik zo een motorblok is

Net als met bouten aandraaien: kwartslag vóór breken stoppen.😅
Zoek gewoon de grens op met frezen, een mm opening is perfect voor 'plug'.
Laatste met puntfreesje doen.
+3
RBV
@WaterDeutzer officieel moet je gietijzer toch uitslijpen met een stiftfrees oid en niet met de flex met afbraamschijf ?
mij is geleerd dat je met een flex dan het koolstof uitsmeerd en dan uiteindelijk de las minder sterk/goed wordt
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @RBV:
niet met de flex met afbraamschijf

Klopt, maar meer omdat je het steen van de schijven in de poriën 'smeert'.
Wel makkelijker eerst een 'navigatiegootje' te slijpen, daarna verder met rechte stiftfrees met ronde kop.
+1
RBV
@WaterDeutzer dat kan ook idd dan slijp je het spoor van de flex wel weer schoon met de stiftfrees.
Gietijzer lassen doe ik dan vaak met nichroma electrode van lincoln, is voor moeilijk lasbaar ijzer.
Stukje voor stukje en dan met de hamer de las bekloppen, zodat de spanning er wat uit gaat.
En het werkstuk in strooigrit leggen in zn eigen temperatuur af laten koelen voor zover dat mogelijk is
WaterDeutzer
Quote Reactie van @RBV:
Stukje voor stukje en dan met de hamer de las bekloppen, zodat de spanning er wat uit gaat.

Klopt, zo ging dat bij mij vroeger ook. Maar met de intrede van chemie ben ik toch blij met de tijdbesparing én zekerheid van goed, blijvend resultaat.
+1
RBV
@WaterDeutzer dan moet ik dat ook maar eens proberen, als chemie net zo goed is en tijd bespaard 😄
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @RBV:
als chemie net zo goed is en tijd bespaard

Ik heb er al meerdere motorblokken en nog veel meer hydrotanks mee afgedicht. Het spul is al ongewijzigd vanaf begin jaren '90 op de markt.
Zuiver werken is wel een vereiste. Maar risico van toch een nieuw klein spanning scheurtje bij lassen heb je niet. Ook net dat kleine scheurtje om het spul naar binnen te trekken draagt bij aan kwaliteit van de dichting.
+2
sjorsthissen
@RBV klopt met 't versmeren van de koolstof van 't gietijzer. De oorspronkelijke sterkte krijg je bij t lassen van gietijzer niet meer helemaal terug, maar dat is vaak geen probleem. Paar cm lassen met nikkelhoudende elektrode zodat de boel niet te heet wordt, en de las goed uithameren ivm de spanningen.
+6
RPCounty
Dr gaat niks boven een guts electrode. Daarmee steek je een spoor door de scheur heen die alle vervuiling voor zich uit blaast. En een mooie ruwe goot maakt om die daarna dicht te lassen. Op hoog amperage is het gutsen een lust om te zien.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 105 LS ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!