Het jaar goed begonnen met de aankoop van deze Oliver 684. Ik heb altijd al zo'n model willen hebben, en afgelopen week stond er eindelijk een geschikte te koop. Volgens de kentekenregistratie is er m

Oliver 682/684

+12
Oliver684
Het jaar goed begonnen met de aankoop van deze Oliver 684. Ik heb altijd al zo'n model willen hebben, en afgelopen week stond er eindelijk een geschikte te koop.

Volgens de kentekenregistratie is er maar één 684 in Nederland, dat is deze. Weet iemand toevallig wellicht meer over de achtergrond van deze trekker? Of deze bijvoorbeeld nieuw verkocht is in Nederland, of juist geïmporteerd?

De trekker wordt gebruikt op ons hobbybedrijfje. Voornamelijk ploegen met een Rumptstad-tweeschaar, en wellicht voor de rotorkopeg, kipper en zaaimachine.
+7
Wimariete
@Oliver684 Schitterende trekker. Zo te zien is het plaatwerk nog in prima conditie. Heel veel plezier ermee, enne mocht je er genoeg van hebben, dan houd ik mij aanbevolen. 😊
+6
Minitauro
@Wimariete Haha, nu de rest nog van de club..😆
+9
wim-same
@Oliver684 Same Corsaro 70.

(klik om te vergroten)

+7
Kramer U800
@Oliver684 Gefeliciteerd met de aanwinst, maar 1 van dit type in Nederland is wel iets unieks. Hoeveel pk heeft dit apparaat?
+3
WO 562 Driver
@Kramer U800 rond de 70
+2
roscho
Quote Reactie van @Oliver684:
maar één 684 in Nederland

Er zou er nog 1 kunnen zijn. Wij hebben vroeger, jaren '70, zo'n trekker gehad, maar dat was een 682. Daar hebben we toen een 4 wd-as met aandrijfpot en cardanas onder gezet van een uitgebrande Same Corsaro, daarna was het dus een 684 met een 682-sticker. Toen het karweitje klaar was, zouden we proefrijden, maar we reden bijna de deuren uit de loods omdat het stuur precies verkeerd om werkte. Uiteindelijk hebben we dus ook het stuurhuis om moeten zetten en toen werkte alles weer goed. Dat stuurhuis had aanmerkelijk dichter bij de vuurhaard gezeten dan de vooras, dus het was maar de vraag of alles nog in orde was, maar dat viel mee. Er zat zo'n blikken hut op, die een oorverdovende resonantie gaf. Als je een dag mais had gereden met dat ding, piepten je oren de rest van de week, de gehoorbeschermers uit die tijd waren ook niet alles.
Er zat een CAV-brandstofpomp op en als het koud was kreeg je hem niet anders aan de gang als met startpilot. Eerlijk gezegd was het niet onze "liefste" trekker, maar we hebben altijd wel gewaardeerd dat we alles zelf konden doen, onderdelen waren er zat, er lag immers nog een halve verbrande Same. Eigenlijk was dat de trekker waarop we het sleutelen een beetje hebben geleerd.
Ik heb geen idee waar het ding na de verkoop is gebleven, hij kan nog in Nederland zijn, maar evengoed kan hij terug geëmigreerd zijn naar zijn geboorteland Italië.

Edit:
Ik heb me vergist met het type. De onze moet een 672/674 geweest zijn, het was de tweelingbroer van de Leone (met stereo-uitlaten).
+1
Oliver684
@roscho

Leuk om te lezen! Dat is vast een mooi sleutelproject geweest.
+2
roscho
Quote Reactie van @Oliver684:
mooi sleutelproject

Ik heb zojuist nog een wijziging aangebracht: de onze is ws. een 672 en geen 682 geweest, hij was dezelfde als de Same Leone met 4 cil. V-motor.
Het was inderdaad een leuk sleutelproject, we hebben ons erover verbaasd dat die vooras er zomaar onder paste en dat het aandrijftandwiel al compleet in de bak zat gebouwd. Een kwestie van afdekkapje-met-bobbel eraf een aandrijfpotje erop en toen werkte het zomaar.
Alleen die besturing, dat ging maar nét goed, toen mijn zwager achteruit de schuur uit reed...
Ergens midden in de maisoogst viel er nog een klep in de cilinder, dus een zuiger naar de filistijnen. Gelukkig hadden we de sloper nog en de voorste cilinder, compleet met zuiger, drijfstang en krukaslager kon zonder problemen overgebouwd worden, zelfs nog met de oude koppakking.
Het is mij toen wel opgevallen dat alles verrassend eenvoudig in elkaar zit. Alleen kon je hem beter zonder cabine hebben, met sleutelen zat die vreselijk in de weg toen we eens de hefpot eraf moesten tillen. En dat moest om de steekas eruit te kunnen halen, die had een lekke oliekeerring.

Reacties

+4
Oliver684
Ik heb overigens nog geen ervaring met Same-trekkers. Technisch zou deze gelijk moeten zijn aan een Same Corsaro 70. Iemand toevallig tips voor dit model m.b.t. onderhoud/gebruik?
+7
Minitauro
@Oliver684 Nou, er zijn hier zat experts hoor!
Duurt niet lang voor die reageren...
Mooie trekker, ik heb zelf de Oliver 784, als je deze niet bevalt mag je mij een bericht sturen.😉
+5
WO 562 Driver
@Minitauro leuke trekker.
+3
Minitauro
@WO 562 Driver Allemaal gelijkgestemden hier weer haha 😉
+8
yoohan
@Oliver684
Eigenlijk zijn dit gewoon hele goede trekkers. Technisch inderdaad hetzelfde als een Corsaro 70. Zorg voor het standaard onderhoud en dan laat hij je niet gauw staan. Icm de 4wd ook gewoon sterke beren nog.

Ik vind hem trouwens prachtig, had hem zien staan op MP. Keurig plaatwerk nog daar schort het meest aan. Toptrekker zo op het oog 👍
+5
Oliver684
@yoohan en @Minitauro

Dank voor jullie reacties! Leuk om te horen. Het plaatwerk is inderdaad nog prima. De spatborden zullen wel verrot zijn geweest want een voorganger heeft platen gegalvaniseerd staal in de spatborden gezet. Dat is gelukkig wel netjes gedaan. De motorkap is nog erg netjes. Er is eens een nieuwe verflaag opgekomen, maar dat is keurig gedaan.

Ik schrok wel even van het ratelende geluid van de hefinrichting toen ik voor het eerst een werktuig optilde, maar ik las elders op de site al dit normaal is voor deze trekkers.
+4
aertspa
@Oliver684 echt normaal is het niet, dat is speling in de plunjerpomp
best toch even naar kijken
kunnen wel nog heeeeeel lang draaien met da geluid
+3
Oliver684
@aertspa

Oké, ik las in een aantal topics dat dit een bekende eigenschap zou zijn van deze trekkers. Ik ga eerst eens op zoek naar boeken/documentatie.
+4
a3vandiejen
@Oliver684 Voor instructieboeken en werkplaatsboeken/ onderdelen boeken etc. Kun je ook bij Joop Same terecht.
+2
mf 35x
@aertspa bij mf maar ik vaak do
+3
Minitauro
@Oliver684 went vanzelf..🙄
+6
CoenNijenhuis
@wim-same @Wimariete @yoohan @a3vandiejen zijn een paar van de vele Same kenners op dit forum die je vast verder kunnen helpen.
+3
Oliver684
@CoenNijenhuis

Bij deze dan toch al twee vragen aan de Same-specialisten. @wim-same @Wimariete @yoohan @a3vandiejen

Zijn de versnellingsbak en differentieel één oliereservoir? Zoals ik het boek lees, is het één geheel. Maar het staat er niet letterlijk. Op de trompet linksachter zit een peilplug, en bij de versnellingspoken een vulplug. Ik heb 'm nu via de vulplug gevuld, maar uit de peilplug komt niets. Moet de olie gewoon nog naar de peilplug zakken, of dien ik het differentieel apart te vullen via de peilplug?

En weten jullie zo welke maat de wielbouten zijn van de vooras? Dop 28 past bij de meeste maar nét, maar die zou ik erop moeten slaan. En aan beide kanten zit één bout waar 28 niet past, en 30 té ruim is. Het zal toch geen Amerikaanse maat zijn, hoop ik?
+3
yoohan
@Oliver684
Olie versnellingsbak/achterbrug is volgens mij 1 geheel bij Corsaro, zijn wel meerdere compartimenten, dus moet nivelleren.

Normaliter zijn de wielbouten of moeren altijd 27, 30 of 32 (verschilt per type)
28 of 29 is niet gangbaar, dan zitten er andere bouten/moeren op die qua buitenmaat anders zijn.
+2
wim-same
@Oliver684 versnellingsbak en differentieel zijn een geheel.

(klik om te vergroten)

+2
a3vandiejen
@Oliver684 Moest er onlangs ook de sleutel wat opslaan, zit toch een behoorlijke laag verf op op de bout.
+3
Oliver684
@a3vandiejen @wim-same @yoohan

Dank voor jullie reacties. Dan zal de olie gewoon nog moeten nivelleren. Duurt dan langer dan ik had verwacht.
En wat betreft de wielbouten: dan denk ik dat de vorige eigenaar eens een paar originele bouten is kwijtgeraakt en er een aantal met afwijkende maat in heeft gedraaid.
+3
yoohan
@Oliver684
Ik weet het van een Corsaro niet, maar er zal ongeveer 60 liter olie totaal in gaan. Er zijn dacht ik 3 aftapbouten (links en rechts achter) en 1tje voor bij de versnellingsbak.
Doe ongeveer die hoeveelheid erin en rijd even een stukje, dan komen de niveau's ook al beter. Daarna eventueel bijvullen tot peil.
+3
Oliver684
@yoohan

Dank voor de tip. Het zijn vier plugs aan de onderkant (2x onder trompet, 1x aftakas naar 4wd en 1x de maaibalkaandrijving of het vervangende plaatje daarvan). Ik laat het nu eerst een poosje bezinken en peil 'm later nog eens.
+3
a3vandiejen
@Oliver684 Ja dat kan zo maar, bij Wim ook een Same gehad met twee verschillende maten kwa bout op één dezelfde wiel. Succes.
+5
arnold-arentze
Nog een hele nette trekker zo op het eerste gezicht 😃
+4
mf 35x
Mooie trekker
+5
jurgenkrijt
Trekker is afkomstig uit Twente bij een kippenboer / akkerbouwer als ik het goed heb 😅
+7
Fendt926Driver
Quote Reactie van @jurgenkrijt:
Trekker is afkomstig uit Twente

Niets mis mee.
De wijzen kwamen vroeger ook al uit het oosten
+3
Oliver684
@jurgenkrijt

Oké, dat is nou leuk om te horen. Had diegene 'm nog daadwerkelijk volop in gebruik, of zelfs destijds nieuw gekocht?
+5
Jeroen 86
Wij hebben ook nog 2 olivers
+6
draaipiet
Ziet er heel deftig uit, en zo te zien bij een liefhebber terecht gekomen, veel plezier er mee.
Tip houd het oliepeil in de eindvertraging in de gaten van ieder voorwiel, er gaat weinig in en zonder is funest
+4
Wimariete
@draaipiet Goed gezegd Piet. Is je rug weer opgeknapt ?
+2
Wimariete
@draaipiet Goed gezegd Piet. Is je rug weer opgeknapt ?
+5
draaipiet
@Wimariete Ja gaat wel met mijn rug, maar dat komt waarschijnlijk omdat de pijnstillers nu hun werk doen. Ik moet er nog wel aan werken bij de fysio en dat kost tijd.
+4
Wimariete
@draaipiet oke Sterkte. Ik weet uit 30 jaar ervaring hoe lastig het is als je rug niet altijd met je plannen meewerkt.
+3
Wimariete
@draaipiet oke Sterkte. Ik weet uit 30 jaar ervaring hoe lastig het is als je rug niet altijd met je plannen meewerkt.
+4
Oliver684
@draaipiet

Dank voor de tip! Die zal ik in de gaten houden.
+7
a3vandiejen
@Oliver684 Gefeliciteerd met deze mooie Oliver.
Mooie niet alledaagse verschijning.
Mooi op de banden, de beugel voor de spiegel vind ik minder, maar doet niks af aan deze prachtige trekker.👌👍
+4
Oliver684
@a3vandiejen

Bedankt! Die beugel met spiegels gaat er inderdaad gauw vanaf. Die vind ik niet zo mooi staan, plus dat ik nu al meerdere malen m'n hoofd stootte tegen de spiegels. Ik overweeg wel een rolbeugel achterop. En ik zal nog een een originele uitlaat moeten opzoeken. Hier is een chrome pijp op gelast, en dat is niet heel netjes gedaan.
+4
Minitauro
@Oliver684 Ik zei nog duurt nie lang eer er reactie komt..😆
+4
a3vandiejen
@Oliver684 Rolbeugel is mooi,👍. Voor een uitlaat zou je eens bij Joop same kunnen informeren. @joop-same
+5
aertspa
@Oliver684 die heb ik nieuw liggen

(klik om te vergroten)

+2
Oliver684
@aertspa

Dank voor uw reactie, ik heb u een persoonlijk berichtje gestuurd
+2
joop-same
@aertspa Hoi wat kost deze demper bij jou ??
+3
wim-same
@a3vandiejen naast de Corsaro staat jou Drago, maar wel met Spiegel ha ha
+2
wim-same
@a3vandiejen naast de Corsaro staat jou Drago, maar wel met Spiegel ha ha
+7
Rondeutz06
Mooie aankoop, plezier ermee
+6
Towaberg
Prachtige aanwinst, proficiat met je unieke aankoop ! Voor zulke mooie trekkers kijk in naar tractorfan 😍
Vooral niet vergeten om er af en toe een foto van te plaatsen 😉

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Oliver 682/684 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!