Foto van een Massey Ferguson 1200 , vandaag bij de Stichting Polderpioneers geweest in Swifterbant.. Foto is geplaatst door mklok op 14-01-2023 om 19:07:29, met 51 reacties.

Massey Ferguson 1200

+9
mklok
Foto van een Massey Ferguson 1200 , vandaag bij de Stichting Polderpioneers geweest in Swifterbant.
+8
Fast Eddy
@mklok

Was gezellig. Leuk jou gesproken te hebben en onze hobby werkgever @JD3010 natuurlijk ook.
+3
mklok
@Fast Eddy 😂Hobby werkgever , schitterend. Zeker naar mijn zin gehad en was gezellig daar met jullie.
+1
JD3010
Quote Reactie van @mklok:
Hobby werkgever

Fijn om te horen, dat zal ik onthouden. 👍
Fast Eddy
@JD3010

We zien het kerstpakket dit jaar wel verschijnen. 😂🤣😂🤣
+1
JD3010
@Fast Eddy Dan kan ik nog een jaartje sparen ervoor. 😄 😂

Reacties

+11
mklok
En deze 4040 stond er ook. Alle origineel bij de R.IJ.P gewerkt.

(klik om te vergroten)

+3
@mklok is die sticker orgineel zo? waar het type nummer op staat?
+2
Fast Eddy
@johndeere6910forever

Nee dit is een imitatie sticker.
+1
@Fast Eddy dat dacht ik al vandaar mijn vraag.orgineel zijn ze iets anders
+2
bart99
Leuk initiatief, Mooie locatie hebben ze daar
+3
a3vandiejen
Prachtig.
+4
David Bakker
Daar moet ik ook nog eens naar toe.
+3
Rondeutz06
@David Bakker ik ben er ook geweest, maar als je een paar uur moet rijden om er te komen vind ik het enigzins tegen vallen. Dit is mijn persoonlijke mening en uiteraard alle respect voor de vrijwilligers daar.
+1
Fast Eddy
@Rondeutz06

Was je er vandaag ook?
+1
Rondeutz06
@Fast Eddy nee hoor, wij waren er in november
+1
Fast Eddy
@Rondeutz06

Er komt steeds meer materiaal bij. Veelal aanverwante spullen. Maar ook typische machines die ze hebben gebruikt.
De stalling is al goed vol.
+1
Rondeutz06
@Fast Eddy ik neem aan dat er in 2 maanden tijd niet veel is veranderd, maar ik had het in een uurtje wel gezien daar. In dat opzicht vond ik het een beetje tegenvallen, maar dat heeft ook met het verwachtingspatroon te maken natuurlijk.
Maar nogmaals alle respect voor de mensen die dit mogelijk maken en als ik daar in de buurt ben ga ik zeker nog eens kijken.
+3
bart99
@Fast Eddy Zag op Facebook al een foto voorbijkomen waarop een jas met brandweer Vries stond😛
+1
Fast Eddy
@bart99

Dat kan niet missen dan.😊
+1
David Bakker
@Rondeutz06 ik heb op een of andere website , al veel foto,s gezien. Veel oud materiaal zal wel niet meer bestaan. De landbouw die ze daar bedreven was veel materiaal van het zelfde
Een leger MF 1200 ,s met ploegen en zaai machines een kudde MF 760 combines.
Ik ken 2 mannen die daar gewerkt hebben destijds
Prachtige verhalen ,ik had dat zelf ook wel willen doen als ik zo oud was geweest als hun .
+1
Fast Eddy
@David Bakker

Er is veel meer materiaal geweest dan wat jij nu opnoemt. Zo links en rechts rijd er nog wel oud spul van ze in Nederland. Als je maar weet waar je op moet letten vind je de machines zelf hier op TF terug.
+2
David Bakker
@Fast Eddy ja dat weet ik.
Een paar jaar geleden stond in Groningen een flinke Massey Ferguson schijf eg te koop,dat moet een EX rijksdienst machine geweest zijn.
+3
Fendt926Driver
Quote Reactie van @David Bakker:
Prachtige verhalen ,ik had dat zelf ook wel willen doen als ik zo oud was geweest als hun

Lijkt mij toch ook wel spannend. Als je als 1e na de inpoldering met je trekker de blubber in moest.
Wie weet wat je allemaal tegen kwam.
Poelen met water of drijfzand
Misschien nog bommen uit de oorlog of munitie
Scheepswrakken.

Maar volgens mij werd stukje voor stukje ontgonnen. Anders kon je 1 dag heen ploegen.
En de andere dag terug.
En dan moest je nog niet vast komen te zitten.
Want er is eerst toch graan verbouwd voordat er wegen en sloten en steden gebouwd werden neem ik aan
+3
David Bakker
@Fendt926Driver Die mannen die ik ken zeiden dat ze ook nog riet hebben verbouwd en dus ook gedorsen. ,dat was wel lekker voor de combine zeiden ze , even lekker het roest er schuren na de winterslaap .
+1
PieterA
@David Bakker Ik dacht dat ze het eerste jaar koolzaad teelden; dat werd dan met het vliegtuig gezaaid?
+1
David Bakker
@PieterA nou nee denk ik , als er weer een nieuw stuk land in gebruik werd genomen werd er eerst sloten gegraven en geëgaliseerd, gedraineerd en dan pas gebruikt voor landbouw.
+2
Fast Eddy
@Fendt926Driver

De eerste trekkers die er rond reden waren rupstrekkers. Er zijn verschillende methodes toegepast na dat het land drooggevallen was. Het eerste gewas wat er gezaaid werd was meestal riet. Daarna meestal granen.
+1
Gerben V
@Fendt926Driver Dit zullen wel ongeveer de eerste trekkers zijn die er reden. Om in de (met het vliegtuig gezaaide) rietvelden wegwijs te worden uitgerust met uitkijktoren. Zo werden duizenden hectares land uitgezet. Foto's komen ook van de facebook van polderpioniers.

(klik om te vergroten)

ÖSA Bamse rupstrekker - uitgerust met uitkijktoren - en een slikslede met eveneens een toren

(klik om te vergroten)

Trekker vandaag de dag bij de stichting.
+1
David Bakker
@Gerben V onderandere ,ook op YouTube kun je filmpjes vinden . Prachtige dorsen met een hele rij achter elkaar ,en ploegen en zaaien.
+2
Gerben V
@David Bakker
Quote:
ik heb op een of andere website , al veel foto,s gezien
Gok dat je hiermee doelt op hun facebook pagina; www.facebook.com/StichtingPolderpioniers

Voor vele hier de moeite waard om een kijkje te nemen denk ik. Staan veel foto's van machines in het werk, zie hieronder.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+2
Fast Eddy
@Gerben V

Op www.agrifoto.nl staan ook veel foto`s uit die tijd.
+3
Fendt_favorit
Prachtig dat dit zo in stand gehouden wordt!
+1
RVM
Mooi. Is die 4040 door een hobbyist opgeknapt en naar deze stichting gegaan? Die zal vroeger niet met deze stickers en die 650’s achterop daar rondgereden hebben.
+1
mf 6150
@RVM
Is volgensmij van een tfer geweest
+2
Fast Eddy
@RVM

Wel met deze voorbanden.😉
+3
TTolner
Gisteren nog geweest, wel interessant over de historie en hoelang de plannen er al waren om de polders droog te leggen.
+2
JD3010
Grappig om te lezen hoe iedereen z'n eigen ideeën heeft over het inpolderen. 🤗

De sloten werden zo snel mogelijk gegraven om het water af te kunnen voeren. De 2 vaarten werden zelf voor het droogleggen al gemaakt.
Riet werd met vliegtuigen gezaaid omdat er gewoon niet te rijden was. De wortels zorgen voor een natuurlijke drainage. Granen en koolzaad zijn niet in de prut te zaaien, het zaad verrot dan, dit werd daarom pas jaren later later gezaaid.
mf 6150
@JD3010
Hoe maakten ze die vaarten? En de klei waar de dijken van gemaakt zijn, kwam dat uit de naast liggende grond onder water of elders?
+2
JD3010
@mf 6150 Die vaarten zullen met een boot gegraven zijn. Op de bedrijven naast die vaarten is nog steeds te zien dat de grond daar anders is dan verder op de kavel.
Die grond vd dijken zullen ze aangevoerd hebben, maar ik weet niet waar dat vandaan gekomen is. Die dijken zijn ook veel eerder aangelegd, ik weet of daar nog stenen in zitten, of alleen aan de buitenkant.
mf 6150
@JD3010
Ah oke! Deden ze van te voren onderzoek watvoor grond er uit die vaarten kwam? Ik las ergens dat in de Wieringermeer bijvoorbeeld grind en katteklei aan de oppervlakte kwam op bepaalde plekken. Die plekken zijn dan later diep geploegd.
Maargoed als je dat natuurlijk naar boven trekt met t maken van zo'n vaart, ben je de sjaak als je t verspreid?
+1
JD3010
@mf 6150 Dat weet ik niet, maar ik verwacht die vaarten daar gewoon gepland waren, het water moet ook afgevoerd worden. Bij een aantal bedrijven is de grond veel lichter geworden door het zand in de ondergrond, terwijl verderop het nauwelijks verschil maakt.
Diepploegen werd toen ook wel gedaan als grondverbetering. Daar staat ook een knots van een ploeg
RVM
Loonwerker hier uit het dorp heeft destijds 1 van de eerste in Europa verkochte JD8630 knikkers gekocht. Ze zijn daarmee nog in de polder geweest om een demo te houden voor de RIJP. Uiteindelijk hebben die voor White en MF gekozen.

m.facebook.com/photo.php/…
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @RVM:
1 van de eerste in Europa verkochte JD8630 knikkers gekocht. Ze zijn daarmee nog in de polder geweest om een demo te houden voor de RIJP. Uiteindelijk hebben die voor White en MF gekozen

Een 8630 had bijna de dubbele pk s maar was ook bijna dubbel zo zwaar (11.6 ton 270 pk) dan een mf 1200 (6.6 ton 110pk)
Of de white (7 ton 150pk) en dat zal op die natte zeebodems meter gedragen zijn.
Vooral omdat ook de breedste banden 18.4?? Of was er ook al 20.8 banden?? Waren.
En niet een dubbel 710 waar ze nu mee rijden
JD3010
@Fendt926Driver Kan heel goed dat ze voor toen te groot waren.
+1
RVM
@Fendt926Driver ik zal het nog eens navragen of hij weet waarom het afgeketst is. Wel grappig, de betreffende 8630 is later op enkellucht 30.5r32 ( denk ik ) gezet
+3
Fast Eddy
@Fendt926Driver

De MF 1200 had een ideale gewichtsverdeling met een machine er achter. En de 4 even grote wiel bleven langer doorrollen in de vette klei. De White had veel vermogen en een kruipbak ideaal voor het greppelfrezen.
+1
RVM
JD3010
@RVM Er kunnen vele redenen zijn, sommige ook die wij niet begrijpen. De loonwerker is daar weleens heen geweest om te ploegen daar met hun ploegen. Minimaal 100pk moest de trekker hebben. 2 of 4wd maakte niet uit.🤔
+1
RVM
@JD3010 dat klinkt als ambtenaren 🤣
RVM
Als er hier mensen nog bekenden hebben die bij de RIJP gewerkt hebben en evt nog foto’s van de 8630 demo hebben, dan houdt ik me aanbevolen.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 1200 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!