Hier kwam m’n broer thuis met de splinternieuwe 3070 van de boer waar die werkte in z’n vrije uurtjes. Wat vonden we het een mooie trekker, veel trekkers hadden naar mijn idee een veel vierkantere

Massey Ferguson 3070

+13
mf 35x
Hier kwam m’n broer thuis met de splinternieuwe 3070 van de boer waar die werkte in z’n vrije uurtjes. Wat vonden we het een mooie trekker, veel trekkers hadden naar mijn idee een veel vierkantere neus in die tijd. Dit zag er zo modern uit!! En als ik die mf nu ziet vind ik hem nog steeds prachtig. Foto is van 1992
+6
mklok
@mf 35x Nog steeds 1 van de mooiste modellen.

Reacties

+4
a3vandiejen
Mee eens hoor, schitterende trekker.
+5
Rondeutz06
Prachtige trekker, tijdloos
+4
MF 2725
Prachtige MF. Was toen al een flinke tractor voor een boer.
+7
mf 35x
@MF 2725 ja er waren wel meer trekkers van die grote in onze polder. Ik weet nog wel dat mijn oom een case maxxum 5150 kocht. En dat was denk ik wel een trekker die gruwelijk opviel in de polder, zo’n grote trekker. Sommige boeren vonden het echt grote onzin dat die zo’n trekker kocht. Maar ik vond heb indrukwekkend mooi. Dat geluid maakte ook indruk en dan als die optrok met de powershift dan hoorde je die huilende motor elke x iets terug vallen. Mooi is dat
+2
mklok
@mf 35x Stond gisteren naast de 1200 van de R.IJ.P. Toen der tijd een hele trekker. Zet hem nu maar naast een trekker van 250/300 PK. De 1200 is kleiner. Is een hoop veranderd.
MF 2725
@mf 35x Herkenbaar.
+8
Mooie trekker! 1 van de laatste 3070's dan. Al wel een uitlaat met een bochtje erop.

(klik om te vergroten)

Dit was onze 3080 in 1991 of 92. Bouwjaar 1990
+3
mf 35x
@MaartenMandemaker Oka dat wist ik niet dat die uitlaat later een bocht had😀
+2
mklok
@mf 35x de eerdere hadden een klepje dacht ik. Al gauw kwam de 3075 en dan met de dynashift was dat een hele verbetering met die AB Bak erin. Was met mensen die er geen gevoel voor hadden een rampebak. Veel ,samen met de monteur waar ik stage liep , die AB bakken open gehad.
+3
Massey 2705
@MaartenMandemaker de latere modelen hadden ook standaard de bredere spiegel steunen volgens mij.
+3
@Massey 2705 Ja klopt. En geen rooster meer aan de zijkant van het dak, het handgas op de rechterconsole ipv naast het dashboard, en een ander voetgas volgens mij. Onze 3060 was ook van de 2e generatie. Alleen was die meer uitgekleed, die had geen verstelbaar stuur. Dacht dat de uitlaat met bochtje pas op de 3075 kwam, maar blijkbaar ook al op de laatste 3070's. De 3075 had als enige 4 cilinder in de 3000 serie een quadram motor ipv de oudere A(T)4.236 of A4.248
+8
Massey 2705
Een prachtige foto van deze MF serie . Mijn eerste die ik nieuw kocht , was een 3065. Op de foto begrijp ik je broer wel , mooi even door de buurt met een nieuwe trekker rijden...😊😊

(klik om te vergroten)

+6
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Massey 2705:
Op de foto begrijp ik je broer wel , mooi even door de buurt met een nieuwe trekker rijden...

Vroeger kocht je ook bijna een nieuwe trekker voor het leven. En dat was een gebeurtenis waar je 2 jaar voor gespaard had.
En daarna nog 6 jaar moest afbetalen
Tegenwoordig met de lease als na 3 jaar de fabrieks garantie eraf is moet die al haast weer weg
+5
@Fendt926Driver Toch heb ik het idee dat de levensduur van een trekker zeker niet minder word. Wij hebben tegenwoordig heel wat minder problemen met de trekkers dan 15/20 jaar geleden. Toen was er veel vaker een kleinigheidje. Nu draaien ze probleemloos
+5
JD3010
@MaartenMandemaker Ik denk dat een trekker die nu 50 jaar oud is, makkelijker nog 50 jaar ouder wordt dan een nieuwe nu.
+4
MF 2725
@JD3010 Dat denk ik ook.
NH-Ford
@JD3010 Daar ben ik dus heel benieuwd naar..
Als ik in ons klantenbestand zie hoe makkelijk trekkers van de laatste tien jaar 10.000 uur halen..
Bij een trekker van 25 jaar terug was de reparatiehistorie vele malen langer, of zijn al verdwenen.
+3
JD3010
@NH-Ford Het gaat mij niet om de uren maar om de leeftijd. Ik moet nog zien of de elektronica na 50 jaar nog beschikbaar is.
+1
NH-Ford
@JD3010 Klopt, dat is een belangrijk ding dat moet blijken.
Al zijn er wereldwijd al aardig veel bedrijven die inspelen op het repareren en leveren van aftermarket onderdelen mbt computers, elektronica etc.
+1
JD3010
@NH-Ford Ik ben jaren geleden bij iemand geweest die al ruim een half jaar wachtte op een nieuwe computer, die trekker was nog maar een paar jaar oud.
@NH-Ford Dat bedoel ik
+4
Fendt926Driver
Quote Reactie van @NH-Ford:
Als ik in ons klantenbestand zie hoe makkelijk trekkers van de laatste tien jaar 10.000 uur halen..

Een electriche teller is ook veel sneller bij de 10.000 uur dan een mechanische.
Mijn dealer rekent altijd 25% af of bij om de verschillen recht te rekenen.
Oude trekkers waren veel meer werk aan het doen op minder toeren en maakten daardoor ook veel minder uren.
+3
NH-Ford
@Fendt926Driver Klopt, waren types bij waar je wel meer dan die 25% aan kunt houden 🙈
+4
MF 2725
@Fendt926Driver mijn MF heeft 1 draaiuur bij een uur op 2300 toeren draaien.
Bij 1150 toeren dus pas 1 draaiuren na 2 uren.
+5
JD3010
@MF 2725 Vaak was dat toen bij 540toeren op de aftakas.
+1
MF 2725
@JD3010 Dat klopt.
+4
Massey 2705
@MF 2725 bij mijn MF 2705 het zelfde. De hele dag voor de mest pomp met 1400 rpm.
Na een 12 uur draaien , 7 uur er bij op de klok. De Fendt rijd 12 uur met de mest tank, en heeft 13 uur...( inclusief diesel tanken en in de ochtend even warm draaien)
+2
MF 2725
@Massey 2705 Zo gaat dat, inderdaad.
+2
JD3010
Quote Reactie van @Massey 2705:
Fendt rijd 12 uur met de mest tank, en heeft 13 uur..

Moet daar dan zoveel diesel in ?😂
+4
Massey 2705
@JD3010 hij zou ook wel om de dag kunnen tanke. dat ding is best zuinig . Maar dat is dan ook het enigste mooie aan dat groene ding...!😅😅
+5
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Massey 2705:
Maar dat is dan ook het enigste mooie aan dat groene ding...!

Hey hey...
Ook jij kunt te ver gaan hé....
We maken zo tractorfan.ca aan........

Geintje...😇😇😇
+3
Massey 2705
@Fendt926Driver oh , sorry Huub , ik was vergeten dat jij ook mee keek...! Haha 😅
Maar laast schreef je dat , die rooie bij jouw op het erf ook wel weer mocht vertrekken voor een groene...?
Maar ik durf niet te veel te zeggen van uit Canada....😉😅
+4
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Massey 2705:
Maar laast schreef je dat , die rooie bij jouw op het erf ook wel weer mocht vertrekken voor een groene...?

Van mij uit lijkt het minder erg om een rooie te ruilen voor een groene.

Maar voor jou is het omgekeerd net zo.

Jij vindt het nog goed.
Ik zou het nog zo maar niet goed vinden dat de groene geruild werden door mijn zoon.
Maar jij hebt al jou rooie wel gehouden toch?
Jou zoon heeft er een groene bijgekocht...
+4
Massey 2705
@Fendt926Driver de jeugd van tegenwoordig....! Haha
De ouwetjes die rood zijn blijven. Maar de grootste die we hadden heeft hij 2 jaar terug ingeruild voor die groene...
Ik had het al jaren tegen gehouden om een groene te kopen. Maar de maatschap is op geheven. En hij is nu kapitein....
De financial advisor had hem aan geraden investment ruimte te behouden , naast de hypotheek. Dat had hij goed onthouden , en al gauw een veeeels te dure groene gekocht.
Maar alles gaat in goede Harmonie hoor. We kunnen het prima samen vinden. Daar kan geen Fendt tussen komen.
+4
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Massey 2705:
Maar alles gaat in goede Harmonie hoor. We kunnen het prima samen vinden. Daar kan geen Fendt tussen komen.

Prachtig.
Houden zo
+1
MF 2725
@Massey 2705 Zolang Jaco z'n 2705 blijft, vindt ie alles goed! 🤔😄
+1
J asper
@NH-Ford Uren tellers tellen tegenwoordig natuurlijk ook een stuk harder als toen met mechanische uren🙈

*had Huub zijn reactie nog niet gelezen👍🏻
RaHeados
@J asper blijkbaar gaat het dashboard al tellen als het contact aan staat, paar knoppen in drukken en je kon motor uren zien, dat was 400 uur minder als op het dashboard weergeven. Hoe dat werkt weet ik dan ook niet 🤷‍♂️.
J asper
@RaHeados Nee hoor dat is niet zo.
+4
husky
Ja prachtig, op het loonbedrijf waar ik vroeger werkte was al een 3060 en 3090 toen ik er kwam, en er werd destijds een 3065 en een 3070 nieuw bij aangeschaft, waren fijne trekkers alleen jammer van die gammele deuren.
+3
guus hiddink
Veel met dit ype gereden fijn en dappere trekker was dit en erg betrouwbaar.Hij was op het bedrijf vele malen beter als de 6100 en 6200 serie waar om de haverklap wat mee was.
+1
@guus hiddink 6200 serie veel problemen? Die staan toch wel bekend als betrouwbare trekkers normaal gesproken
guus hiddink
@MaartenMandemaker misschien later maar in het begin zeker niet
NH-Ford
@guus hiddink vond het ook beetje opmerkelijk, mijn ervaring is juist dat de 6200 een zegen is bij de 6100.
Naar mate ze ouder worden en uren met wat lomp gebruik gaan tellen dan wordt het wel wat minder.
guus hiddink
@NH-Ford wij hadden er 1 bak ellende mee turbo ,aftakskoppeling en versnellingsbak waren binnen 3000uur al kapot en tussendoor een hoop kleine narigheid .
De 6270 was tegelijk met een jd 6610 aangeschaft zodat wij ze goed konden vergelijken .
Het was ook meteen de laatste mf die aangeschaft werdt
NH-Ford
@guus hiddink Ai dat is jammer dat die zo slecht uit pakte.
Individuele verhalen zijn er natuurlijk altijd, maar kan me best voorstellen dat het daardoor ook over was met een merk.
guus hiddink
@NH-Ford ja dat was zonde ,qua cabine en comfort vond ik hem hartstikke fijn ,misschien nog wel fijner als de 6610 .De dealer zat in dezelfde straat dat was ook wel handig
+3
PieterA
@NH-Ford Hier was mf in de tijd van de 3.000 serie nog een groot merk. De latere modellen zijn hier niet veel meer verkocht, dit lag niet aan de dealer.
+1
NH-Ford
@PieterA Dat kan zeker, al zijn er ook genoeg verhalen dat het met de 3000 al mis ging.
Feit is dat ze met de AB transmissie in de 3000 en de gehele 6100 serie flinke tegenslagen gehad hebben om het zo maar te zeggen.
Tevens ging het ook wel is mis wanneer een dealer niet zo goed raad wist met de elektronica op de 3000 en daarna verder.
+1
@NH-Ford Onze dealer zei toendertijd dat ze beter een paar jaar langer door hadden kunnen gaan met de 3000 serie, de 6100 serie was in het begin een drama. Met de huidige 66 en 7600 serie hebben we eigenlijk nooit iets.
NH-Ford
@MaartenMandemaker Was ook niet helemaal goed gegaan denk..
Op hydraulisch vlak is de 3000 niet extreem... Als voorbeeld, Ford had sinds half jaren 80 al mogelijkheid voor 4x dw ventielen met doorstroomregeling, arretering en zweefstand. Samen met fikse opbrengst en onafhankelijk gebruik van hef en hydrauliek.
Dat er half jaren negentig wat moest gebeuren met de 3000 lijkt me een logisch verloop.
Ma goed, zo is bij elk merk wel van die series, uitvoeringen te noemen.
+2
reinder-mf
@MaartenMandemaker hier een 3070, 6255 en daarna 6400, 5700 en 6700 maar kan eigenlijk weinig zeggen over pech of geluk. Eigenlijk weinig ellende gehad in de loop der jaren gelukkig. 6290 rijden er hier in de buurt nog pittig veel van. Oerdegelijk zijn die dingen volgens mij
+3
PieterA
@reinder-mf Ik denk dat de meeste pijn voor die tijd zat. De 100 was supergoed, 200 leek daar nog veel op. De 500 heeft denk ik bij niemand veel uren gemaakt. 600 was besturing en cabine zeer matig. 3000 was weer wat beter. 6100 vergelijkbaar en bij de 6200 waren de fouten er een eind uit. Daarna weet ik het niet; toen waren wij al afgehaakt🙈.
+2
NH-Ford
@PieterA Dat is dan wellicht per steek verschillend...
De 500 serie reed hier veel, en nog steeds. 600 in verhouding minder dan 500. Veel gingen van de 500 naar de 3000.
+1
PieterA
@NH-Ford Dat was hier ook zo. Relatief weinig 600. Hoeveel uren maken die mf 500's dan? Ik heb er nog nooit één met 10.000 uur gezien.
+3
NH-Ford
@PieterA Hebben er zelf thuis op de boerderij 2 met meer dan 10, en in verleden nog eentje gehad.
Die types zijn erg, cq. waren erg geliefd bij de export. Wanneer ze ingeruild werden waren ze zo weg naar export, kregen daardoor ook minder kans op de binnenlandse markt heb ik idee.
+1
MF 2725
@PieterA Je vergeet de 2000 serie.
+6
Massey 2705
@MF 2725 dat doet Pieter expres ...! Daar kon hij niks negatiefs over verzinnen...! Haha 😅😅
+1
MF 2725
@Massey 2705 Ja, precies. Niks negatiefs over de MF 2000/2005 serie. 🤔😂😂😂
PieterA
@MF 2725 Klopt inderdaad 👍
+2
mklok
@Massey 2705 In de tijd van mijn stage een paar 2000 series opgeschroefd. Die waren op de testbank gezet. Gaven gemiddeld 10 pk minder. Destijds kleppen , verstuivers gewisseld en pomp opgeschroefd. Toen waren ze 10 PK sterker. Ook de 3080 en 3090 veel gehad op deze manier. Toen de quadram motoren kwamen was dat opgelost. Veel meer pit erin.
+3
@mklok Een quadram loopt ook feller/rauwer. Zo'n 354 loopt rustiger.
+1
NH-Ford
@MaartenMandemaker een quadram is echt een genot
@NH-Ford Ja fijne motor, geniet er elke keer van met de 4270

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 3070 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!