Foto van een Linde Heftruck, na ongeveer 12 jaar en ca 10000 uur (nu 19000 uur op de teller) toch stiekem aan het kijken na een andere heftruck. Momenteel deze even te proberenHeftruck is 8 jaar nieuw

Linde Heftruck

+3
rickboer blija
Foto van een Linde Heftruck, na ongeveer 12 jaar en ca 10000 uur (nu 19000 uur op de teller) toch stiekem aan het kijken na een andere heftruck. Momenteel deze even te proberen

Heftruck is 8 jaar nieuwer (2015) en heeft net iest meer dan 11000 uur, er zouden nog wat dingen aangepast moeten worden voor ons. Maar hij maakt zeker kans
PieterA
@rickboer blija scheppen jullie er alleen losse producten mee of moet je ook wel eens behoorlijk kracht zetten met de rijaandrijving? Als dat niet het geval is zou ik ook eens een electrische proberen.

Bij ons bevalt het super!
rickboer blija
@PieterA moeten ook wel eens een blok kuil opscheppen, dan moet hij behoorlijk duwen
PieterA
@rickboer blija Dan zou ik het lekker bij een diesel houden.
rickboer blija
@PieterA hebben destijds met de subsidieaanvraag wel gekeken naar een linde e35 met groot chassis, die is behoorlijk zwaar en heeft ook veel kracht
PieterA
@rickboer blija Ik begreep dat de eindaandrijvingen in de voorwielen niet echt overgedimensioneerd is. Toen wij onze E 25 kochten werd de verkoper niet erg enthousiast toen we gingen praten over een schepbak.
rickboer blija
@PieterA importeur zei wel dat de lichtere series dat probleem kon hebben, maar de grotere kan dit allemaal wat beter beter hebben.

Daarnaast heeft linde nu de x-serie, dit is een robuuste electrische heftruck die eigenlijk gelijk is aan de zelfde groote dieselhefruxk
PieterA
@rickboer blija Ja, maar ik denk dat de x voor jullie en voor mij nog wel even boven budget is.
rickboer blija
Quote Reactie van @PieterA:
even boven budget

Die waren eind 2021 nieuwe 90k, en wij hebben er destijd ook 'groen economisch herstel' subsidie op aangevraagd. Zoals tw zien is hebben wij die niet gekregen 😅
johndeere6910
@rickboer blija die e 35 hebben wij okk zijn ook zeer en zeer geschikt voor het opscheppen enigste waar je om moet denken is dat de schebak wel zwaar genoeg is
rickboer blija
@johndeere6910 een E hebben wij eerder ook wel naar gekeken, er waren in onze ogen een paar nadelen met een electrische heftruck tegenover een diesel.
- Tijd laden voordat je de machine weer kan gebruiken (plus laden in de stal lijkt mij ook niet gezond)
- de midframe e35 heeft weinig bodemvrijheid + geen lichtbanden mogelijk
- de grootframe e35 is direct weer een stuk duurder en is 1.45 breed

Wij rijden daarnaast altijd over kuil en maisrommel heen, en daar kan een diesel gewoon wat beter mee omgaan dan een electrische heftruck

Reacties

valmet6400power
Wij hebben ook een H30. Die zijn een soort van relatief goedkoop omdat een pootgoed teler er geen kisten 6 hoog mee weg kan zetten. Rijden er inmiddels alweer jaren mee, ik denk van 8? Maar je wil ook meteen nooit meer op een ander merk heftruck zitten zeg.
Het VW dieseltje nipt brandstof en je hoeft nooit meer een voet op de koppeling als je gas wil geven om bij te heffen. 😄
rickboer blija
Quote Reactie van @valmet6400power:
Die zijn een soort van relatief goedkoop omdat een pootgoed teler er geen kisten 6 hoog mee weg kan zetten.

Vindt ze anders nog behoorlijk aan de prijs, maar ook inruilwaarde is gelukkig hoog 😅
valmet6400power
@rickboer blija
Ja het is een beetje de Fendt onder de heftrucks inderdaad. Maar als je eenmaal gewend bent dan wil je ook geen ander systeem meer. Alhoewel nu steeds meer merken die optie aanbieden natuurlijk 😄
+1
rickboer blija
@valmet6400power buurman met een forage handel had altijd een linde diesel, heeft 4 jaar geleden een toyota elektrische heftruck gekocht. Hij zei vorig jaar tijdens de buurtbbq dat als hij nu weer moest kiezen hij toch voor een linde zou gaan.

En dat kwam puur door de bediening, deze is (ondanks dat deze gekijk is) toch soepeler bij linde dan bij andere merken
@rickboer blija bediening van linde is super, korte slag, en nog heel goed te doseren.
+1
rickboer blija
@ronald-deutz-fahr idd, al zijn die joysticks wel bijna slijtdelen geworden die je elke paar jaar moet vervangen
GerbertXL
@rickboer blija ik heb een paar jaar terug een BYD (chinees) en een Still geprobeerd, beide elektrisch. De BYD was niet mee te werken, enorm verstraging in de bediening. De still was met linde bediening en best fijn. Later er nog een monteur bijgehad met een laptop en die kon m aanpassen hoe ik maar wilde. Prachtige heftruck, beter zicht dan een linde.
Als ik weleens op een toyota kwam was het altijd een diesel met mechanische bediening, waarom iemand de hele dag op zo'n hok zou willen zitten snap ik niet.
GerbertXL
Ik zou persoonlijk voor een iets oudere gaan, vóór de evo. De evo vind ik van zichzelf maar luie dingen maar dat kun je aanpassen met de laptop geloof ik. Ik reed op m'n ouwe werk een H35 uit 2010 ofzo. Wat een enorm fel ding was dat, de nieuwere en verder identieke H35 evo die ik weleens reed kon er totaal niet tegenop.
En kijk eens naar 315 mm banden, dat scheelt veel in grip en stabiliteit. En het toont een stuk meer 😬

Hoe houden je mastlagers het eigenlijk met dit werk?
PieterA
@GerbertXL Komt dat veel voor? Wij vliegen de aardappelen, uien of liatrisbolletjes volgas in. De mastrollen worden wel eens vervangen, maar geen rare dingen. Wij hebben het vaker voor dat we bij het oude type een joystick los in handen hebben.
+1
GerbertXL
@PieterA Ik heb een jaar witlofpennen geschept met de schepbak en dat vonden de mastlagers en de uitrolslangen van de extra functie niet leuk. Het gaat prima op de grond maar flink rammen met de mast op hoogte was geen topper. Heb ik ook maar 1 jaar gedaan gelukkig, was geen zak waard een walking floor volscheppen met de schepbak.
@GerbertXL ik doe liever met de schepbak als met de kisten kantelbaar boven een vrachtwagen…
Of zie jij dat anders?
GerbertXL
@ronald-deutz-fahr Nee doe mij maar een goede kantelaar, dat is 2 kuub in 1 keer, dat ga je nooit redden met een schepbak. Zolang het maar geen walking floor is want dat is gewoon waardeloos met een heftruck vind ik.
@GerbertXL je bedoelt door die hoogte?
Kantel je dan met voorover kantelaar, of over de zeikant?
+1
GerbertXL
@ronald-deutz-fahr ochja die kleredingen heb je ook nog 😁 .
Ik werkte met een stationaire Schouten kantelaar


Walking floors zijn klote door de hoogte ja.
newholland6640
@ronald-deutz-fahr

Transporteur ertussen en bunker
+1
@newholland6640 dat weet je wel als het ‘even’ 1 vrachtje is hè 😅😅
rickboer blija
@GerbertXL hebben nu een h30 uit 2007, tussen 2008 en 2013 is volgens onze monteur een slechte serie.

De evo serie hebben een variable pomp, waardoor deze volle druk kan leveren bij lager toerental

Je kan idd met de computer 1 van 3 standen kiezen kwa kracht en efficientie, daarnaast laten wij de druk bij aanschaf ook standaard ophogen naar ca 200 bar (standaard op 170). Door die 2 dingen goed te doen wordt de heftuck al een stuk sterker
rickboer blija
Quote Reactie van @GerbertXL:
Hoe houden je mastlagers het eigenlijk met dit werk?

Die houden zich wel goed, wel in de afgelopen 12 jaar een keer de glijringen van de kantelcilinders vervangen. Als daar te veel ruimte op komt krijg je een storing

De vorige heftruck die de kanteling onder de cabine heeft gingen sneller stuk

Wij hebben er 250 luchtbanden onder, die zouden hier ook weer onderkomen
GerbertXL
@rickboer blija ik had er 315 massieve banden onder, keihard maar lekker stabiel. Maar ik kwam bijna alleen op beton en betonplaten.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Linde Heftruck ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!