Eentje van voor mijn tijd, een toen nieuwe combine van Jozef Buys in Sint Pauwels. In een prachtige Oost Vlaamse omgeving met Canadese populieren die je hier tegenwoordig steeds minder ziet trouwens.

New Holland Clayson 1545

+13
stijn-de-bock
Eentje van voor mijn tijd, een toen nieuwe combine van Jozef Buys in Sint Pauwels. In een prachtige Oost Vlaamse omgeving met Canadese populieren die je hier tegenwoordig steeds minder ziet trouwens.

Reacties

+11
stijn-de-bock
De aflevering destijds

(klik om te vergroten)

Nieuw

(klik om te vergroten)

+7
Svendt28
"Vers van de Zedelgemse pers!"
Heerlijke foto's. 👍
+2
draaipiet
Quote Reactie van @Svendt28:
Zedelgem

Ik wist niet dat Clayson uit Zedelgem kwam, weer wat geleerd
+3
mklok
@draaipiet Al jaar en dag. Was eerst Claeys , dat was te verwarrend met Claas en hebben ze het Clayson genoemd. Sperry New Holland is later de eigenaar geworden, toen Ford en nu CNH.
+6
stijn-de-bock
@mklok mijn 2 oudste folders van dit merk

(klik om te vergroten)

+2
mklok
@stijn-de-bock was toen al een hele verbetering met die zakken. Later hebben ze er nog een combinatie van , met een graantank en zak inrichting. Sommige boeren hadden nog geen kippers .
+1
draaipiet
Quote Reactie van @mklok:
Al jaar en dag. Was eerst Claeys

Klopt, ik heb inmiddels zitten google. Ze hadden ook een fietsenfabriek
+3
mklok
@draaipiet Ze hebben ook nog trekkers gemaakt voor de aandrijving van een dorskas.

(klik om te vergroten)

+1
draaipiet
Quote Reactie van @mklok:
Ze hebben ook nog trekkers gemaakt

Uiteindelijk weer een interessant merk.
+2
PieterA
@draaipiet Wanneer kwamen de eerste New-Holland stikkers er op?
+2
mklok
@PieterA In 1958 ging Claeys, New Holland werktuigen verkopen in België en Luxemburg. In 1962 werd de naam Claeys veranderd in Clayson. In 1964 nam Sperry New Holland een meerderheidsbelang in Clayson. Waardoor boven de Naam Clayson ook New Holland kwam. Kort daarna heeft Sperry New Holland alles overgenomen . In 1985 Nam Ford New Holland weer over en in 1987 namen ze ook Versatile over . In 1991 nam Fiat 80% aandelen over van Ford en in 1993 hadden ze alles overgenomen. Ze kozen ervoor om de naam New Holland te voeren als merk.
+2
PieterA
@mklok Die verandering van naam in 1962 was dan vanwege Claas?

In '64 kwamen de New-Holland stikkers dus. Dat was dan toch nog wel in de tijd van de M103 zeker?
+3
mklok
@PieterA Claeys leek teveel op Claas. Of Claas daar wat van gezegd heeft of Claeys vond dat zelf teveel lijken weet ik niet. De M103 is van 1958 tot 1967 gebouwd. De laaste paar jaar dan met New Holland stickers. Ze waren toen een van grootste producenten van zelfrijdende maaidorser. Tot op heden worden in Zedelgem België nog steeds Maaidorsers gebouwd.
+5
Lucas Ensing
Schitterende foto's 👌🏻👌🏻
+3
PieterA
Wij hebben er ook 2 gehad. Ze waren niet helemaal storingsvrij en niet berekend op de tarwe waarvan de korrels afgerijpt waren, maar waarvan het stro nog groen was.
+5
Albert Peters
Hier van krijg je een zomers gevoel
Mooie foto top!!
+6
mklok
Mooie combine met het stuur naar je toe gericht. Was toen der tijd heel luxe. Ze hadden wel de bekende problemen. Loonbedrijf waar ik nu op de TX zit heeft er ook een paar gehad. Iedere winter waren ze er druk mee om ze weer klaar te krijgen voor de zomer. Schudders zaten, geloof ik als ik het goed begrepen hebt met , met houten klossen of zoiets. Dat was ook niet zonder problemen.
+2
a3vandiejen
Prachtige foto.
+1
draaipiet
Prachtige foto's en verhalen. Toen al nieuw geleverd met brandblusser 👍
+2
aertspa
Ik heb een boek liggen met de geschiedenis van Leon Claeys heel leuk om te lezen

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de New Holland Clayson 1545 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!