Foto van een Claas Jaguar 960, de 494 in de werkplaats voor onderhoud. Niet veel bijzonders maar toch altijd weer een paar verassingen. Alle olie & filters ververst. Paar lagers in de invoer, wat slij

Claas Jaguar 960

1.594 foto's van @catfan55

+2
catfan55
Foto van een Claas Jaguar 960, de 494 in de werkplaats voor onderhoud. Niet veel bijzonders maar toch altijd weer een paar verassingen. Alle olie & filters ververst. Paar lagers in de invoer, wat slijt delen etc.

Reacties

+2
catfan55
De gearbox had wat speling op de as, dus maar even er af gehaald en voila, meer werk gevonden en meer $$ 😂

(klik om te vergroten)

caseboy
@catfan55 oei dat kan aardig in de papieren lopen ja. Heb laatst een price as van een versnellingsbak vervangen omdat hier een lager op ingelopen was, dat asje koste €2600. wat kost zo'n as bij claas als ik het vragen mag?
+1
catfan55
@caseboy aardig goedkoper, de hele gearbox voor iets meer dan de helft weer klaar
caseboy
@catfan55 dan zijn de kosten nog te overzien
schluterman
@caseboy zf versnellingsbak toevallig
+1
caseboy
@schluterman nee, een Volvo Ishift. ZF onderdelen zijn ook zo aan de prijs mischien?
schluterman
@caseboy duurder price as bij zf prijs opgevraagd een jaar of 2 geleden €5700 Asje van 40 cm lang 🙈
+1
caseboy
@schluterman bij een Ishift is die as ook maar een 40cm ofzo maar wel een koopje dan vergleken met ZF. Dit is de as bij Volvo de nieuwe krijg je dan zonder lager, tandwiel en synchromesh ringen.

(klik om te vergroten)

catfan55
De gearbox kant was natuurlijk niks beter.

(klik om te vergroten)

+1
JD3010
@catfan55 Een klein beetje vet had wonderen gedaan.
Bas1046
@JD3010 Mwa, weet ik niet. Bij onze JD 8600 komen ze er ook altijd droog uit. Compleet met vet in elkaar gezet. En na een seizoen zijn de splains droog. Weet niet hoe het bij de Claas zit. Maar bij de JD kan je ze niet smeren.
catfan55
@Bas1046 bij Claas ook niet smeerbaar
catfan55
@JD3010 wij zitten het altijd in elkaar net koper vet maar daar is weinig zichtbaar van wanneer je het weer uit elkaar haalt
Bas1046
@catfan55 Meer kan je niet doen denk ik. Wij met dat witte keramische vet. Maar is precies t zelfde... Ook niks meer van te zien
catfan55
@Bas1046 nee dat was mijn idee ook. Dit is gewoon een niet handig systeem van in elkaar zetten. Bij de nieuwe 502’s is het anders nu en voorkom je dit

Heb eigenlijk wel zin om een nieuwe 9000 serie uit elkaar te halen en te kijken hoe dat allemaal in elkaar steekt.
Bas1046
@catfan55 Bij de invoer rollen zit het niet heel veel anders bij de 9000 als ik zo zag op de tekening. Veel kleine dingen veranderd. Hier en daar wat grotere lagers
+1
catfan55
Onderdelen besteld en moeten uit Harsewinkel komen, gelijk maar nieuwe lagers & keringen mee besteld voor de gearbox & de invoerrollen / metaal detector. Is de invoer weer fris en kan er weer jaren tegen aan.

(klik om te vergroten)

+1
Fendt926Driver
Ja storingsvrij werken staat of valt met (prefentief) onderhoud.
En een inschatting maken of het kapot gaat dit seizoen. Of dat het nog makkelijk 3 seizoenen mee gaat.
Jullie zijn best rigoreuz met vervangen.
Maar dat is altijd goedkoper dan storing in het seizoen
Hebben jullie nog 1 hakselaar op reserve of rijdt altijd alles in oogst tijd?
+2
radium45
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
rigoreuz met vervangen.

Wat dan een grote rol speelt is, of je maar een maar een 500 ha moet doen of zoals deze jongens een veelvoud van deze. Wij hakselden vroeger ook ''relatief'' weinig en konden het ons prima veroorloven om een keer een uurtje stil te liggen. Wat trouwens zo goed als nooit voorkwam sinds wij overgingen op Claas maar dit terzijde. Dan ga je toch anders te werk met het onderhoud zoals het aandurven om de hakselmessen van vorig jaar er weer op te zetten en dan desnoods een keer op een zondag in het maiszeizoen deze vernieuwen mocht je het eind van de mais niet halen.
+3
Fendt926Driver
@radium45 weet ik ook nog van onze eerste jd hakselaar.
Had 0,0 ervaring met hakselaars maar de monteurs bij slootsmid zeiden dat moet nieuw en dat en dit.
Dat ik ook eens zei. Maar dat is toch lang niet vetsleten.
Zei die monteur dat gaat geen 250 ha meer mee.
Dat was bij ons toen 10 jaar hakselen. Waarom dan allemaal al nieuw.

Nu ben ik er ook wel meer op beducht dat ik de technische mannen wel vraag hoeveel ha kan het nog mee in plaats van vervangen
+1
catfan55
@radium45 zo is het precies, door ervaring weten we wat wanneer vervangen moet worden en wat nog een season kan. Ik weet zeker dat dit het niet nog een jaar vol had gehouden 😂
+1
catfan55
@Fendt926Driver dit is de “reserve” hakselaar, draait zo’n 300 - 350 uur per jaar. Vooral in de mais. Met pickup werk staat hij op reserve of als het net even zo uit komt.
Maar omdat het een reserve hakselaar is betekend niet dat we er niet naar kijken, alles moet gewoon voor elkaar zijn.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @catfan55:
Maar omdat het een reserve hakselaar is betekend niet dat we er niet naar kijken, alles moet gewoon voor elkaar zijn.

Dat bedoel ik er ook niet mee.
Was meer om als er een onverwachte knap komt of je dan een reserve machine hebt om het werk af te kunnen maken
+2
catfan55
@Fendt926Driver deze was altijd bedoeld als reserve machine maar moeten zo’n vracht mais doen dat deze vorig jaar en waarschijnlijk aankomend jaar in de mais volop draait. We kunnen gelukkig veel zelf en zijn alleen motorisch afhankelijk van de dealer. Onze werk dagen tellen 24 uur als het moet, de dealers dag telt 8, hooguit 10. We krijgen hem wel weer aan de gang, desnoods met wat “ afro engineering” 😂
+3
JD 6430 The Best
Quote Reactie van @catfan55:
afro engineering”

Een echte bush fix😂 altijd leuk als het dan ook nog boven verwachting lang blijft draaien

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Claas Jaguar 960 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!