Foto van een Deutz D6005.De laatste foto die ik van mijn D6005 heb gemaakt.De trekker wordt alleen voor de hobby gebruikt, de meeste tijd voor de hefmast.Dit is wel het maximale wat ik ermee verplaats

Opknappen Deutz D6005

+11
R Bouwmeesters
Foto van een Deutz D6005.
De laatste foto die ik van mijn D6005 heb gemaakt.
De trekker wordt alleen voor de hobby gebruikt, de meeste tijd voor de hefmast.
Dit is wel het maximale wat ik ermee verplaatst heb, pak weegt volgens de sticker 1.680 KG.

Hieronder volgens foto's van het opknappen, het meeste daarvan is in 2012 en 2013 gebeurd.

Reacties

+10
R Bouwmeesters
Deel 1;

(klik om te vergroten)

De trekker kort na aanschaf.
Hij was gebruikt als 'plaatwerk-donor'. Daarom ruw plaatwerk en 4 lagen verf op de rest van de trekker.

(klik om te vergroten)

Na een paar uur sleutelen, verfafbijt en stoomcleaner was er al weinig meer over.

(klik om te vergroten)

Tussendoor steeds verder 'slopen' en weer afstomen.

(klik om te vergroten)

De eerste delen die gestraald zijn.
Alles is zelf gestraald in een kast van +/- 70x70x150. Alleen de achterwielen, achterspatborden en beugel heb ik laten stralen.

(klik om te vergroten)

Velgen voor 7.50-18 banden gestraald ipv de orginele 7.50-16.

(klik om te vergroten)

Bekrachtigd stuurhuis gekocht en uit elkaar gehaald. Vervolgens 3 jaar op zolder gezet en weer in elkaar gepuzzeld met nieuwe afdichtingen.
Dat probeer ik sindsdien te voorkomen.😋

(klik om te vergroten)

Voorwielen gespoten en voorzien van nieuwe banden.

(klik om te vergroten)

Andere velgen voor achter gekocht en gespoten.
16.9 of 18.4 R34 ipv. 13.6R36.
+5
bob de bouwer
Prachtig mooie foto's van de restauratie en mooi eindresultaat. Dit is mooier dan elke dag een foto te plaatsen
+5
Fendt926Driver
Prachtig zo een restauratie.
De buurman heeft zijn 6005 ook in de werkplaats staan. Rechter steekas op 2 plaatsen gebroken.
Even vervangen en ook direct maar even weer strak maken
+5
a3vandiejen
Heel mooi en netjes allemaal. Lijkt of er een pallet met kalkzandsteen blokken achter zit.
+2
R Bouwmeesters
@a3vandiejen
Klopt helemaal, vrachtwagen had ze aan de straat gezet, zo even naar de schuur gehaald. Dat kleine stukje kon zo mooi even, ik kon alleen achteruit rijden.
+2
a3vandiejen
@R Bouwmeesters Prachtig,😅 ja weegt best zwaar.
+9
R Bouwmeesters
Deel 2;

(klik om te vergroten)

Alvast wat onderdelen aan elkaar schroeven voor de motivatie.
Voorspatborden van een D6006, voorwielen van een D6806 en frontgewichten van Ford.

(klik om te vergroten)

Motor voorzien van nieuwe lagerschalen, keerringen en motoroliepomp.

(klik om te vergroten)

Spatborden pas maken en aflassen voordat de achterbrug uit elkaar gaat.

(klik om te vergroten)

Bak helemaal en zo goed als klaar voor een eerste laag primer.

(klik om te vergroten)

Bak en astrechters in de primer.
De eindlagers in de astrechters en de brandstofpomp zijn de enoge onderdelen die niet los zijn geweest.
Voor de rest zijn alle lagers en keerringen vervangen.

(klik om te vergroten)

Motor, bak en hefdeksel aan elkaar en nog een keer in de primer.
Hefdeksel is ook voorzien van nieuwe bronzen bussen en afdichtingen.

(klik om te vergroten)

Volgorde klopt niet helemaal, hier achterste deel van de bak weer in elkaar zetten. Ook voorzien van een orginele snelgang, 27 ipv 20km/u.
Met de grotere wielen en iets hoger toerental nu +/-32.

(klik om te vergroten)

Monteren van de versnellingsbak. Met behulp van een werkplaatshandboek is het allemaal goed te doen.

(klik om te vergroten)

Motor en bak weer groen.

(klik om te vergroten)

Wazige foto door flits en verfnevel, maar zo heeft de schuur een aantal keer volgehangen met losse delen.
Iedereen doet het anders, maar ik spuit het liefst alles apart.

(klik om te vergroten)

Vooras en noodwielen gemonteerd zodat de trekker eruit kan om verder te werken aan de andere delen.

(klik om te vergroten)

Eerste keer in het daglicht. Gelukkig geen plekken die tegenvallen waar weinig verf zit, dat wil nog wel eens gebeuren.
+9
R Bouwmeesters
Deel 3;

(klik om te vergroten)

Volgorde klopt niet helemaal, dit was na de eerste proefrit.
Er zat een tik in de motor, daar was ik enigzins chagrijning over en reed met de uitlaat er nog op onder een te laag afdak. Diep zuchten en weer verder.

(klik om te vergroten)

Voordat ik de trekkers kon laten lopen ook de tank in orde gemaakt, nieuwe stukken onderaan de 'filterpotten' gelast en gestraald en gespoten.

(klik om te vergroten)

Hefarmen en nieuw trekhaakframe gemonteerd.
Veel geel laten verzinken, daar ben ik redelijk fan van. Het glimmende kermis laagje gaat er wel vanaf na een jaar, en je kunt alles monteren zonder beschadigingen.

(klik om te vergroten)

Motor eerste keer opgebouwd.
Bussen zijn uitgedraaid van 95 naar 97 en zuigers van een 912 van 100 naar 97 afgedraaid.
Achteraf bij 1 bus verkeerd gemeten en daardoor een te grote boring en een kantelende zuiger.

(klik om te vergroten)

Gereviseerde koppen met nieuwe kleppen en klepgeleiders.

(klik om te vergroten)

Achterwielen met 18.4R34 banden gemonteerd en motor weer iets verder opgebouwd.

(klik om te vergroten)

Nieuw gemaakte trekhaak.

(klik om te vergroten)

En weer een rondje bijna klaar om te spuiten.

(klik om te vergroten)

Vlak voor de eerste proefrit, te zien aan het nog intacte uitlaatspruitstuk.
+9
R Bouwmeesters
Deel 4;

(klik om te vergroten)

Wel vervelend om alles weer los te draaien. Na een tijd zoeken gevonden dat het in 1 cilinderbus zat, achteraf had het carter niet los gehoeven. Maar achteraf is het mooi wonen zeggen ze dan.

(klik om te vergroten)

Ondertussen de motorkap in orde gemaakt.

(klik om te vergroten)

Spatborden en begin van de verlichting plaatsen.

(klik om te vergroten)

Motorkap opbouwen.

(klik om te vergroten)

2e ronde motor opbouwen.

(klik om te vergroten)

De eerste keer min of meer klaar naar buiten.
+11
R Bouwmeesters
Deel 5;

(klik om te vergroten)

Laatst ook al geplaatst, afgelopen jaar de motorkap opnieuw strak gemaakt en gespoten na een ongelukje en nieuwe 16.9R34 achterbanden gemonteerd

(klik om te vergroten)

De trekker na het monteren van een gerestaureerde stoel en gewichtendrager voor af en toe tt.

(klik om te vergroten)

De orginele stoel gemonteerd en houder voor hydrauliekkoppelingen.
+6
jan-kees same
Prachtige reportage 👍 je hebt het grondig aangepakt,een prachtige deutz geworden👌 ,mooi om dit zo te delen.
+4
Svendt28
Mooi verslag, prachtig werk geleverd! 👍
+5
stijn-de-bock
@Svendt28 tractorfan.nl/picture/1426523/… heb het geluk gehad om deze trekker al es van dichtbij te mogen zien.
+5
InsaneNL
Mooi verslag zo, ik vergeet zelf altijd om foto's te maken als ik bezig ben...
+4
stijn-de-bock
@InsaneNL das jammer,de foto's maken de hobby compleet.
+5
R Bouwmeesters
@InsaneNL Ik heb dat bij deze bewust gedaan, en veel zijn door mijn vader gemaakt.
Ik maak vaak wel veel foto's, maar allemaal van dichtbij om te onthouden waar kabels en steuntjes vast zitten.
Daar heb je alleen voor een reportage weinig aan.
+5
deufi
Prachtige trekker. Leuk zo met die foto's!
+8
WaterDeutzer
Ho,ho, hier moet ik later nog eens rustig doorheen! Heel mooi verslag, maar helaas ff geen tijd.😇
+5
a3vandiejen
Prachtig zo Robin, machtig mooie Deutz geworden.
+6
Rondeutz06
Wat een mooi verslag heb jij gemaakt, deze trekker is gewoon weer splinternieuw. Ik heb hier wel respect voor dat de gehele trekker uit elkaar gaat. Ik heb deze trekker ook in het echt mogen zien, alleen had hij toen net het eerder besproken ongelukje gehad waardoor hij een zere neus had.
+2
cyrus-van-gelder
@Rondeutz06 Dit is inderdaad een heel compleet verslag, niet eventjes met de zgn Franse slag gedaan. Ook de min punten worden benoemd.
  • 👍👍👍👍👍👍
+2
R Bouwmeesters
@Rondeutz06 Het was bij deze trekker helaas ook wel echt nodig, zo ongeveer aan alles mankeerde ook wel iets.
Wat dat betreft is een betere duurdere trekker financieel altijd de betere keuze, maar ik heb juist hobby aan restaureren en onderdelen zoeken.
+5
Deutz-5006
Super mooie deutz, goeie smaak. Jammer dat die m8 vaak banden te oud worden ziet er mooi uit
+3
R Bouwmeesters
@Deutz-5006 Klopt helemaal, maar ze worden gewoon allemaal oud.
Deze gingen nu nog best, maar aangezien er toch al een tijd geen tt meer was geweest en de nieuwprijs van BKT's niet tegenviel toch maar gewisseld.
Dubbellucht en de M8en verkocht omdat ik dacht dat er toch nog geen tt weer zou zijn, maar nu toch maar uitkijken naar een extra set 540/65R34 o.i.d.
+7
roscho
Dat verhaal verdient een 10! En de trekker is ook prachtig geworden. Ook goed dat je de pijnpunten vermeldt.
+4
cyrus-van-gelder
@roscho het mag van mij ook wel een 10+ worden. Goed verwoord, en netjes werk geleverd.
  • 👍👍👍👍👍
+6
R Bouwmeesters
@roscho Je kunt het nog wel uitgebreider maken, maar dan ben je wel heel lang bezig met zo'n 'verslag'.
Wat ook bij deze trekker wel weer bevestigd is; Het geld uitgeven begint pas na de aanschaf.
+2
joop-same
@R Bouwmeesters Heel netjes gedaan Robin, komt je Sametto er net zo mooi uit te zien??
+2
R Bouwmeesters
@joop-same Dat is wel de bedoeling, maar ik hoop dat die versnellingsbak niet helemaal uit elkaar hoeft.
+2
cyrus-van-gelder
@R Bouwmeesters Dat klopt helemaal wat je zegt. Mijn 644 was een redelijke basis om mee te beginnen. Maar er moest toch aardig wat aan gedaan worden. En als je dan de tijd en kosten bij elkaar opteld , nou dan loopt het toch behoorlijk op. Met al de reparatie kosten was ik al meer kwijt dan de aanschaf.
Maar nu ie in orde is heb je ook wat moois
+2
R Bouwmeesters
@cyrus-van-gelder Als je goedkoop wilt rijden kun je beter nieuw kopen.😋
+2
Rondeutz06
@R Bouwmeesters en dan als hobby elk weekend poetsen????🤣🤣
+2
cyrus-van-gelder
@Rondeutz06 ik gebruik mijn trekker vooral om mee te werken, dat poetsen zie ik niet zo zitten.
  • 😜😜😜😜😜😜😜😜
+1
Rondeutz06
@cyrus-van-gelder wij poetsen ze alleen als we naar een evenement gaan
+1
cyrus-van-gelder
@R Bouwmeesters als je nieuwe trekker hebt ,is er ( als het goed is tenminste) wel minder onderhoud/ reparatie.
Maar als je de aanschafprijs dan weer bekijkt van zo,n nieuwe trekker, schrik ik me de rambam!!!!
  • 😵💫😵💫😵💫😵💫😵💫😵💫
    Quote:
    dan knap ik liever een ouder model op. Dan kun je in gedeelten te werk gaan. En ook zelf beslissen hoever je wilt gaan. Zo heb ik dat met die 644 ook gedaan.

+2
Rondeutz06
@cyrus-van-gelder dat is ook het mooie van een trekker restaureren, je kunt het zo mooi en zo duur maken als je zelf wilt. Ik ben er voorstander van om het gezond te houden, ik bedoel dat er niet veel of geen geld bij moet als je hem zou verkopen.
+2
cyrus-van-gelder
@Rondeutz06 precies wat ik bedoel Ron!!!
  • 👍👍👍👍👍
+4
Lars
Mooi verslag, gaaf om te zien Robin
+2
cyrus-van-gelder
@Rondeutz06 ik soms ook wel hoor, voor dorpsfeest enzo. Dan kan ie mooi voor een versierde wagen.
  • 😉😉😉😉😉
+2
Rondeutz06
@cyrus-van-gelder inderdaad voor dat soort dingen moet hij glimmen(net als de baas 🤣🤣)
+1
cyrus-van-gelder
@Rondeutz06 klopt Ron. En volgens mijn vrouw moet ik altijd glimmen he?
Thuis van het werk, dan gelijk onder de douche. Die sokken meuren zo !!!!
Anderzijds is een baas die glimd van tevredenheid ook wel lekker
  • 🙂🙂🙂🙂🙂🙂

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D6005 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!