Gister het album nog eens gezien toen de 4955 eind 2017 vanuit bayern Duitsland naar Nederland kwam, en we de trekker een 2e leven gegeven hebben.Een 4955 stond al langer op het verlanglijstje, het ve

John Deere 4955

+15
Mario-fransen
Gister het album nog eens gezien toen de 4955 eind 2017 vanuit bayern Duitsland naar Nederland kwam, en we de trekker een 2e leven gegeven hebben.
Een 4955 stond al langer op het verlanglijstje, het verlangen was echter een Duitser met weinig uren. Deze kwam na geduldig zoeken uit, de trekker stond bij een handelaar 30 km vanaf München. Telefonisch vertelde de verkoper niks van trekkers te weten, ze handelen in asfalt machines en walsen. Ik mocht de werkplaats chef bellen vt het wegenbouw bedrijf waar de trekker vandaan kwam.
Dit was een goed gesprek met de juiste info. Dit resulteerde dat er snel een deal gemaakt werd en de 4955 ongezien naar Nederland kwam.
Je kon zien dat de trekker wel
Z’n boodschap gedaan had, maar de originele kleine 7600 uren logen er ook niet om.
Dit model met weinig uren, eerste eigenaar en Duitse papieren er bij vind je nog niet zoveel.
Begin 2018 maar meteen begonnen om de John Deere z’n werkpak uit te doen, foto’s zal ik hier onder wel delen.
Zag enkele restauratie projecten hier verschijnen, vond het wel leuk om er ook eens een te delen.
+11
Mario-fransen

(klik om te vergroten)

In deze conditie kwam de trekker eind 2017 in Nederland aan, mooi laagje kalk op z’n werkpak. En vierkant water in de banden, wat als een blok op de weg lag.
+7
Mario-fransen

(klik om te vergroten)

Motor en bak getest voor we begonnen met de restauratie, de trekker had 10 uur voor hij over kwam nog een totale beurt gehad van voor tot achter. Werd niet op onderhoud bespaart bij zijn vorige eigenaar.
De lekkages waren afdichten en keringen aan de motor bak krukas en stuuras en vooras.
+5
Mario-fransen

(klik om te vergroten)

Vooras nieuwe keringen en lagers erin, altijd een zware veegborstel in de fronthef gehangen en z’n sporen iets nagelaten.
+5
Mario-fransen

(klik om te vergroten)

In z’n nieuwe leven hoeft de trekker niet meer te vegen, dus de fronthef gedemonteerd. Een originele gewicht blok voor deze zou alleen nog in de VS te vinden zijn kwam ik achter in mijn zoektocht. Echter twijfelde of deze van metaal was toen ik de absurde hoge prijs hoorde. Dus besloten om creatief zelf iets te maken.
+5
Mario-fransen

(klik om te vergroten)

Beetje ijzer wat bouten en een halve dag klussen scheelde zomaar 3000 dollar.
+5
Mario-fransen

(klik om te vergroten)

De volgende stappen om hem in een net pak te steken, goede kennis en grote tractor liefhebber verzamelaar en handelaar instrueerde z’n spuiters om hem goed onder handen te nemen.
+7
Mario-fransen

(klik om te vergroten)

+7
Mario-fransen

(klik om te vergroten)

Beetje primer nog gele sokken en zwart beginnen de looks al te maken
+7
Mario-fransen

(klik om te vergroten)

+4
Mario-fransen

(klik om te vergroten)

+6
Mario-fransen

(klik om te vergroten)

Het papier verwijderen is toch een beetje het gevoel van uit pakken.
+5
Mario-fransen

(klik om te vergroten)

Plaatwerk ook even strak gemaakt en laagje verf met blanke lak erop
+6
Mario-fransen

(klik om te vergroten)

Eindelijk uit de cabine velgen eraan met 4 andere banden op de trekker, deze keer gevuld met lucht.
+6
Mario-fransen

(klik om te vergroten)

Plaatwerk erop
+8
Mario-fransen

(klik om te vergroten)

Eerste keer buiten nog zonder spatborden en bambie op de neus
+9
Mario-fransen

(klik om te vergroten)

Een week of 3 in z’n nieuw uniform stond ie paraat om z’n eerste vracht naar de show te trekken.
+2
Mario-fransen
@Mario-fransen het heerlijk lopen stationair, nagele zoals het hier genoemd word.
+4
Mario-fransen
@Mario-fransen

Nog een filmpje waar de trekker nu nog voor gebruikt word een paar keer per jaar.
+3
DANOONTJE POWERR
Quote Reactie van @Mario-fransen:
het heerlijk lopen stationair

Ja prachtig is dat.
Het commentaar van mijn schoonvader toen ik mijn trekker voor hem startte, kan dat ding niet normaal lopen? 🤣
+5
Mario-fransen
@DANOONTJE POWERR haha dat was geen kenner, ik had hier mijn Duitse zwager auto monteur van beroep de eerste keer dat ik een Lanz in de schuur starte rende hij voor z’n leven!😂

Reacties

+1
ford7700man
Dacht dat 4955 uitlaat langs cabine had
+3
Mario-fransen
@ford7700man deze is van bouwjaar 1991, de zij uitlaat is dacht ik vanaf 1992. Die hebben ook bredere spatborden, en een ovale opstap aan de deur zijde.
+3
JD3010
@Mario-fransen Deze vind ik zelf ook veel mooier, de uitlaat hoort ook op de motorkap.💪
+6
Mario-fransen

(klik om te vergroten)

Het belemmert wel een beetje het zicht, maar persoonlijk vind ik het ook mooier.
+1
JD3010
@Mario-fransen ach, je zegt zelf maar 20-30uur per jaar, je moet er ook wat voor over hebben. 😆
Mario-fransen
@JD3010 er zijn ergere dingen in het leven😉
+3
PieterA
@Mario-fransen De foto 10 cm verder naar links nemen; dan staat alles in 1 lijn.
+1
Mario-fransen
@PieterA dit is het zicht vanaf het midden, kun je ook zien aan de Chrome op de neus.
Rechts zicht genoeg om hem enigszins op de weg te houden.😉
+2
PieterA
@Mario-fransen De foto een 60 cm naar achteren nemen dan. De chauffeur zit in deze cabine ver naar achteren. Vanaf het gezichtspunt van de chauffeur is het zicht beter volgens mij.
+2
Mario-fransen
@PieterA deze foto is verkleind, origineel zat ik met de foto maken achter. De stijl uitlaat en cycloon zitten uit de midden aan de linker zeide. Is niet storen nog zicht genoeg door de linker zijde achter de cycloon door.
+3
JD3010
@Mario-fransen Bij m'n 2850 zit het wel aardig op 1 lijn
+3
MF 2725
@JD3010 Ja, precies. Uitlaatdemper op motorkap hoort gewoon bij deze modellen.
+4
arjanvw
Leuk dat je de restauratie hier deelt! Het is een prachtige zeldzame trekker! Je mag trots zijn op het resultaat!
+3
Mario-fransen
@arjanvw trots zijn we zeker hier op het resultaat, een genot om met de trekker op pad te zijn. Had graag de cabine nog opnieuw bekleed deze herfst, maar deze foto’s komen nog als het er in zit.
johndeere 2650
@Mario-fransen heb je al bekleding ervoor?
+1
Mario-fransen
@johndeere 2650 ja ligt al 2 jaar te wachten tot ik er tijd en energie in steek. Bekleding nieuwe kunstig kappen voor op de stijlen, en bekleding en zit ver breder dit kan als arm leuning en bijrijder zitje gebruikt worden. Allemaal origineel uit de VS laten komen.
+3
jan-kees same
Mooi z,n restauratie foto serie,je hebt puik werk afgeleverd ,hij ziet er prachtig uit👌
+2
2850Johndeere6R
Prachtige restauratie project die met verve is uitgevoerd, Prachtig! met grote P
+2
R Bouwmeesters
Mooie trekker en mooi verslag!👍
Waarom de voorkeur voor een Duitser?
+2
Mario-fransen
@R Bouwmeesters de Duitsers staan beter bekend om het iets netter om te gaan met z’n trekkers, en niet bezuinigen op onderhoud dan bijvoorbeeld een Spanjaard of een Fransman. Uit het Oostblok zit je al gauw dat de teller met 10000 uur al 1 of 2 keer opnieuw z’n leven begonnen is.
+2
valmet6400power
Prachtig zeg @Mario-fransen!!
Kleine vraag; geen spijt van je demontage van de fronthef? Behalve dat (ik vind dat in ieder geval) het stoer staat ook misschien praktisch is soms?
+4
Mario-fransen
@valmet6400power nee geen spijt, ik gebruik hem totaal niet voor andere werkzaamheden. En vind persoonlijk een gewichtje voor mooier. Hoop alleen in de toekomst ze geen fietsen vanger voor gaan verplichten.😉
+2
valmet6400power
@Mario-fransen
Het gaat erom wat jij het mooist vindt want het is uiteraard jouw trekker. Het feit dat hij geen fronthef heeft doet overigens geen afbreuk aan het prachtige model 😄
+3
Mario-fransen
@valmet6400power als hij hier voor andere doeleinden gebruikt zou worden, zou ik er automatisch over nagedacht hebben natuurlijk. De meeste zouden hem ook nog voor werkzaamheden inzetten en dan is de fronthef natuurlijk wel eens nodig.
Bij deze heeft achter zelfs nog niks in gehangen, gebruik hem alleen om de oplegger met oldtimers naar evenementen te trekken in Nederland Belgie en Duitsland. Hij loopt Max 15a20 uur per jaar.
Dankje voor het compliment, dit model vond ik altijd aantrekkelijk.
+3
mdoornekamp
@valmet6400power
Quote:
fronthef

Ik vind een fronthef vaak minder mooi staan op een Amerikaanse jd. Past er vaak ook niet zo mooi voor.
+1
valmet6400power
@mdoornekamp
Maar als je de trekker meer zou gebruiken dan de 15-20 uur die hier genoemd wordt dan ben je na 2x gewichten ophangen en afladen wel genezen van het feit dat je geen fronthef hebt. Wij hebben op 3 van de 4 trekkers wel een fronthef. Nu gebruiken we die trekker voor de spuit zonder frontgewicht. En die andere zonder fronthef heeft ook geen frontgewicht meer nodig (pre pensioen bouwjaar 1985). Maar die van de 142 gebruiken we met een front kopeg, een gewicht met ploegen en met aanfrezen ook nog een klein gewicht. Die van de 8550 gebruiken we eigenlijk ook incidenteel, zo’n week per jaar, maar dan wel met 900 kg voorin dus dat red je zonder fronthef eigenlijk ook niet..
+3
mdoornekamp
@valmet6400power ja klopt wel wat je zegt. Ik heb ook op alle trekkers een fronthef omdat het makkelijk is. Bij mij zelfs hoofdzakelijk voor de gewichten. En om de trekkers zonder vooras vering te laten veren op de fronthef.

Maar voor de hobby zou ik geen fronthef op een 4755 willen hebben. En ook niet op een 8000 serie. Het is gewoon geen gezicht.
JD3010
@mdoornekamp ik weet zeker dat ik mijn gewicht er sneller aan heb hangen dan jij aan je fronthef
mdoornekamp
@JD3010
Quote:
gewicht er sneller aan hangen

Dat is nog wel een gewaagde uitspraak. Ik doe zonder accord bok. Gewicht hangt in de hefarmen in evenwicht. Dus armen eronder en optillen. Dan kun je al wegrijden. Als je dan voor de machine staat kan ik de topstang voor even vast zetten
JD3010
@mdoornekamp Je zal toch nog ook je hefarmen uit moeten klappen, of laat je die altijd naar voren uitsteken?

Ik hang het gewicht mbv een ketting aan het moedergewicht, pen erin en hij kan er niet meer af.
mdoornekamp
@JD3010
Quote:
hef armen uitklappen

Ja klopt. Behalve de 6630. Die pennen zitten vast
+3
trekkerdockter
Mooi project zo Mario, daar zitten de nodige uurtjes wel in zo te zien en leuk dat je het deelt met ons!
+4
Mario-fransen
@trekkerdockter maandje of 4 weinig ruzie kunnen maken met de vrouw.🤭
+1
MF 2725
Schitterende indrukwekkende John Deere!
Prachtig!
+2
DANOONTJE POWERR
Prachtig!
Hier in het dorp staat een 4755, bruut apparaat maar die kan ook wel een makeover gebruiken. 😏
+1
Mario-fransen
@DANOONTJE POWERR dankje, ik voel me niet aangesproken heb aan 1 van deze genoeg en qua project ook.😉
+3
Johny power
Prachtige machine en leuk dat je de restauratie deelt! lijkt me geweldig om mee te rijden. Hoe werkt het schakel mechanisme in deze trekker?
+2
Mario-fransen
@Johny power dankje, is ook elke keer een genot en veel bekijks onderweg.
Het is een 15 traps powershift bak wat je zonder koppeling opschakelt.
+5
16045HSX
Schitterende trekker, leuke reportage👍. Dit maakt tf zo leuk.
+2
dave 7810
Prachtig eindresultaat en bedankt voor het delen van de foto’s, super!
+2
XC 70
Mooi gedaan !
+2
joozt
Schitterend! Wat een prachttrekker!
+3
Zeer mooi project.
Dikke duim, is heel Prachtig.
Mooie reportage! 👍💪
Gelijk nieuw afgeleverd.
+4
Siete
Prachtige trekker!!
Deze stralen gewoon kracht uit.
Ook een leuk topic zo met alle foto's van de wederopstand van zo'n buffel!!
+2
Mario-fransen
@Siete dankje voor het compliment, moest meteen aan jou reactie van een tijdje terug denken.
Met deze zou ik nou wel een een kilverbak achter willen knopen, en een dagje heerlijk werken.😉
+2
Siete
@Mario-fransen
Hahaha ja dat zou ik zeker wel willen proberen. Maar dat wordt al wat n standaard reactie, dus dacht doe t nu ns niet. 🤭
Vroeger (of iig voor 2000) was hier een Loonbedrijf dat ook met dit soort machtige trekkers werkte. O.a. diepploegen, kilveren enz
+3
Mario-fransen
@Siete Haha niks mis met die gedachten, zou er zelf ook mee rond willen sleuren.
Vorig jaar op een project een Fendt 920 met bos kilverbak bij de bulldozer gehad, de beste man kon alleen maar vertellen over hoe geweldig de trekker voor de bak stond. Ik had echter mijn twijfels 😉 heb niet zoveel met nieuwe trekkers. Dus zag het plaatje met de 4955 nostalgie met ouderwetse pk’s ervoor eigenlijk meer geweldig.
+3
Siete
@Mario-fransen
Ja om mee te werken qua luxe en gemak is het natuurlijk geweldig die nieuwe trekkers. Zou zelf ook niet meer anders willen. Alleen het "heeft" verder niks voor me zeg maar. Dat oude materiaal (uit m'n jeugd) brult en rookt en leeft veel meer. Of wordt ik nu oud... 🤭🤔
+2
Mario-fransen
@Siete we zitten beide in de zelfde leeftijdscategorie, dus snap heel goed wat je bedoelt.🫣
Als je er elke dag mee op pad moet, zou je inderdaad eerder voor de luxe kiezen.
Ik keek meer met een jaloers oog dat ik het wel een paar dagen nostalgische zou willen over nemen.
+2
MF 2725
@Siete Herkenbaar, hier net zo. Begin langzaam aan ook oud te worden. 😞
+2
RVM
Mooi Mario, ik vind ze zo ook mooier zonder fronthef, maar ik had m er zelf denk ik niet afgegooid, toch ooit handig.

Moet de gewichtendrager officieel niet een beetje lager zitten?

tractorfan.nl/picture/1391884/
+1
Mario-fransen
@RVM ja de drager zou lager moeten een 10 cm, ik heb dat bedacht toen om uit een dikke plaat te gaan snijden. Om te proberen een origineel moeder gewicht na te maken, dit bestaat uit 2 delen. Dit idee zou het nog meer opvallen dat het niet origineel is. Deze steun verder naar beneden brengen durfde ik niet aan bang dat er dan teveel kracht op kwam.
Kwam er wel later achter dat ik de 2 koplampen nu niet makkelijk kan monteren.🙈
+1
JvH 1120
@Mario-fransen aha dat is dus de reden dat ik de koplampen al miste , maar verder verschikkelijk mooi ding hoor.
+1
Mario-fransen
@JvH 1120 ze kunnen er wel terug op, maar komt wel beknopt over. Vind het zo niet misstaan. Heb nu wel de 4 werk lampen geschakeld als gewone verlichting.
+1
Kramer U800
Leuk om te zien wat je er nog aan hebt moeten doen om hem zo te maken. Je herkent hem niet meer terug. Je hebt nu een pareltje om voor de wagen te spannen, neem je hem dit jaar ook weer mee naar Panningen?
+1
Mario-fransen
@Kramer U800 in de cabine kun je nog zien dat onze Duitse mede mens hem voor andere doeleinden gebruikt heeft. Misschien is dat vd zomer ook uit gewist.
Het is inderdaad de bedoeling dat ie vd zomer weer een lading mee naar Panningen brengt, als je dan zorgt dat je 2 mooie bijzondere kramers ook daar komen pakken we samen een pilsje voor je 👍🏻.
+5
Fendt926Driver
@Mario-fransen dit is wel weer de kers op de taart.
de grootste uit de oudere serie van welk merk ook is imposant omdat we er als kleine jochies op de rai alleen maar van dromen konden.
dit is ook een tijdloze trekker die nog weer jaren mee kan.
+5
Mario-fransen
@Fendt926Driver toch wel een compliment, heb wel eens gelezen dat jij weinig met dit merk hebt.😉
En inderdaad de grootste uit de serie maakte de enigste keuze dat het de 4955 moest worden.
Dat momentje van de RAI benoem jij goed, heb hem inderdaad daar gezien als snotneus. Dit was groot toen wat me bij bleef, 1990 denk ik…het was met die harde storm in de avond/nacht dat niemand met de trein naar huis kon.
+3
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Mario-fransen:
het was met die harde storm in de avond/nacht dat niemand met de trein naar huis kon.

Klopt. Dat jij dat nog weet...
Dat was op de donderdag.
De treinen reden niet.
De jongens op school die "ziek" waren op donderdag waren vrijdags ook ineens "ziek"
+2
Mario-fransen
@Fendt926Driver was een jaar of 9 toen ,welke dag geen idee maar geloof je meteen. We hadden geluk dat een vriend van mijn vader vanuit Amsterdam naar huis reed met de auto. Hij had een auto telefoon we waren meer een telefooncel onderweg in de files dan we rijden konden. Thuis aangekomen na veel uurtjes lagen de bomen rond het huis bezaaid en takken door het keukenraam. De 4955 dat moment een beetje vergeten😉 later weer terug gekomen.
+2
JvH 1120
@Mario-fransen dat Rai moment kan ik mijn eigen ook nog goed herinneren, niet zozeer wat er toen stond maar wel de terugreis een bus vol boeren hier uit de buurt die naar huis moesten om te melken en voeren en inderdaad in de file proberen maar het thuisfront te bellen met autotelefoons in de buurt van de bus, was dacht middernacht eer we thuis waren.
+1
PieterA
@Fendt926Driver Het waaide maar niet hard ook toen. Wij hadden de werktuigberging "uitgekleed", zodat hij om zou stormen. Niet gelukt. Wel weet ik nog dat de fietsers bijna plat tegen de wind in lagen. En dat de golfplaten van de daken over de weg en het fietspad vlogen.
+1
Kramer U800
@Mario-fransen Dan lijkt het wel een nieuwe als je het interieur ook nog restaureert, de spullen heb je al. Of we met 2 Kramers komen kan ik je niet beloven, in ieder geval 1 en misschien een Unimog. Met een beetje Hertog Jan erbij komen we het weekend wel weer door. 🍻
+1
Mario-fransen
@Kramer U800 ohh je hebt ook nog wensen qua bier…. Niet erg mijn favoriete merk ook!😉 moeten we daar maar een TF pilsje doen met de leden daar, zie er genoeg hier online wat plaatsen die het weekend bezoeken. Mij ook gerichter dan Stroe😉
+6
Towaberg
Ik beken! Ik heb niet alle reacties gelezen, was zo onder de indruk van uw fotoreportage dat ik onmiddellijk wilde reageren!!! Wat een mooie reportage over wel een heel bijzondere trekker! Proficiat, je mag er terecht trots op zijn👌👌👌👌👌
+4
Mario-fransen
@Towaberg eerste indruk telt, zijn de beste indrukken vaak. Iedereen hier bij deze bedankt voor de positieve reacties op de trekker en reportage.🤙🏻
+1
frammi
Prachtige trekker. De complimenten met de mooie restauratie.
Jotke
Prachtige trekker en eveneens Prachtig gerestaureerd!👌🏻👌🏻👌🏻

Ik dacht altijd dat die met uitlaat langs de cabine Europese versies waren?

Maar is gewoon vervanger van die met uitlaat en luchtfilter op de neus?
+3
johndeere 2650
@Jotke en nog wel paar dingen anders
+3
Mario-fransen
@Jotke dankje voor het compliment ja heeft met jaartal te maken, vanaf 92/93 zijn de uitlaat cycloon ovale opstappen en andere spatborden erop gekomen. Verder is ie technisch het zelfde gebleven.
En aan de overkant vd grote plas werden ze dan als 60 verkocht in plaats van de 55 serie.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 4955 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!