Foto van een Kubota B6100, die ik in 2020/2021 in de verloren uurtjes aan het opknappen was. De sticker op de moterkap is van 6001, want kon nergens een stickerset van een 6100 vinden. En deze sticker

Kubota B6100

+3
Inter-844s
Foto van een Kubota B6100, die ik in 2020/2021 in de verloren uurtjes aan het opknappen was. De sticker op de moterkap is van 6001, want kon nergens een stickerset van een 6100 vinden. En deze stickers zijn op de plek van de 1 volgens mij identiek.

Reacties

+1
Inter-844s
Het grootste probleemm waarvoor die bij mij stond was dat door de jaren heen de versnellingsbak was afgescheurd. Dit kwam omdat er altijd voer mee werd aangeschoven en daardoor de trekker scheef werd belast.

(klik om te vergroten)

Als je met de trekker reed, voelde het net aan als een kniktrekker, alles wiebelde en bewoog.

(klik om te vergroten)

Na de cabine erab te hebbel gehaald, zakte de trekker gewoon in twee stukken naar beneden. Het enige wat er dus voor zorgde dat de versnellingsbak niet op de grond lag was de cabine, dat zegt wel genoeg denk ik.

(klik om te vergroten)

Toch wel makkelijk dat alles niet zo groot is, koppelingshuis paktje je zo op en leg je op de werkbank om er makkelijk bij te kunnen.

(klik om te vergroten)

De koppelingplaat had ook betere tijden gezien. Door dat alles niet in een lijn stond waren de splines zo goed als compleet weg. Vond het best knap dat die uberhaupt nog reed.

(klik om te vergroten)

Scheuren ingeslepen en weer dicht gelast. Later heb ik ook nog dikke strippen tussen het motorblok en de achterbrug gemaakt. Want dit ijzer was gewoon blik zo dun.

(klik om te vergroten)

Omdat er toch al wat werk in zat besloten om de trekker ook nog over te spuiten. Dus toen zoveel mogelijk laten stralen. Nou toen bleek dat hij er toch erger aan toe was dan geanticipeerd. Veel plaatwerk zat met puntlassen dubbel over elkaar. Daar komt dus rotzooi tussen en dan rot alles weg.

(klik om te vergroten)

Al het plaat werk, maar dan ook bijna al het plaat werk zaten stukken in die compleet weg waren geroest.

(klik om te vergroten)

Nieuwe onderkanten in de deuren

(klik om te vergroten)

Alle scharnieren van de cabine vervangen. De meeste waren of helemaal versleten en andere waren vast geroest.

(klik om te vergroten)

En het belangrijkste natuurlijk, heel veel plamuur om alle deuken en dergelijke weg te werken.

(klik om te vergroten)

De eerste onderdelen die ik oranje spoot. Dacht ik wel even van dit trekkertje kan je van een paar kilometer nog zien zo oranje.

(klik om te vergroten)

Motorkap weer strak geschuurd en geplamuurd.

(klik om te vergroten)

In de primer. Dan kan je zien of je netjes hebt geschuurd of niet. Gelukkig zag alles er super uit weer.

(klik om te vergroten)

Zelf spuiten geeft veel voldoening als het lukt. Maar was steeds ontevreden over de motorkap dus die is meerdere keren geschuurd en gespoten tot ik tevreden was.

(klik om te vergroten)

Een heel herkenbaar trekkertje, die later dat jaar ook nog in Poah kwam.
+1
Rondeutz06
Mooie reportage, ik neem aan dat je er niet meer hetzelfde werk mee gaat doen, het zou zonde zijn als hij naast de lassen weer afbreekt
+1
Inter-844s
@Rondeutz06 Hij is niet van mijzelf, maar van de buurman. Wordt af en toe mee geveegd, maar geen voer meer mee aangeschoven dus dat gaat wel goed.
+1
Kosk123
@Inter-844s ook wel leuk dat je ‘m dan nog wel eens ziet. En dat ie ook nog gebruikt wordt
+1
a3vandiejen
Prachtige reportage inderdaad, leuk om te zien.
+2
RVM
Serieus project ondanks dat het maar een klein trekkertje is
+1
bart-franken
Ik heb zelf een kubota b1702 die ik ook wil opknappen maar mag ik vragen wat het stralen heeft gekost ??
+1
Inter-844s
@bart-franken Heb het even opgezocht, was toen 400,-ex btw.
Mooi gedaan.
Ook geen half werk zo te zien.
Snel een herstelling zal het niet geweest zijn maar heel grondige aanpak.
👍👍
steyrlanzboy
Mooi

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Kubota B6100 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!