Foto van een Kramer KA540 die bezig is met het verplaatsen van een 100 ton zware scheeps-condensator op het Werkspoor terrein eind jaren '50 in Amsterdam (het gebied wat nu Oostenburg heet).Bij mijn w

Kramer KA540 werkzaam bij Werkspoor te Amsterdam

+17
Kramer U800
Foto van een Kramer KA540 die bezig is met het verplaatsen van een 100 ton zware scheeps-condensator op het Werkspoor terrein eind jaren '50 in Amsterdam (het gebied wat nu Oostenburg heet).

Bij mijn weten de enigste Kramer zugmaschine die hier in Nederland vanaf nieuw heeft dienst gedaan. Of dit een demo machine is geweest of dat deze was aangekocht door Werkspoor is mij niet bekend.
+3
wim-same
@Kramer U800 Is dit niet de Kramer U800 die jij nu heeft. ha ha
+1
Kramer U800
@wim-same Haha nee dat is deze helaas niet 😅
+2
BuvaM
@Kramer U800 Juweeltje van een foto.
Scheepscondensator; nog uit de tijd van alleen gelijkstroom op het schip?
Dergelijke -of toch andere,- condensators zijn nu actueel om in korte tijd stroom op te slaan. Bijvoorbeeld bij daalbewegingen van hef- of hijswerktuigen of remmen van voertuigen.
+2
Kramer U800
@BuvaM Ik heb geen idee wat de toepassing was hiervoor. Maar mooi wat ze tegenwoordig allemaal kunnen.

Reacties

+8
Rondeutz06
Prachtige foto, ik ben vroeger wel eens op dat Stork terrein geweest om hout te halen van kratten waar assen in in vervoerd werden.
Dat waren balken met kopmaat 30×30cm en 6m lang
+4
Kramer U800
@Rondeutz06 Dat zijn beste balken dan. Haast zonde om kapot te zagen tot brandhout als er geen boktor in zit. Nu is het niet meer te betalen. Ik ken iemand die zulke grote balken in zijn huis verwerkt heeft in het zicht, geeft een mooi effect.
+6
a3vandiejen
Prachtige foto.
+4
caseboy
100 ton met een zo'n kramer. Aan zo'n vracht heeft ie een flink pak werk.
+3
Kramer U800
@caseboy Valt wel mee hoor. Ze hebben bij een spoorbedrijf in Zwitserland met een U800 ook een keer een trein voort getrokken van 750 ton. Bij de U800 (80 pk) werd een trekgewicht van 60 ton gegarandeerd. Dat zal de KA540 (54 pk) dan ook wel nagenoeg hebben omdat de overbrenging hetzelfde is.

In de eerste versnelling hebben deze machines een vertraging van 1 : 262 en een maximale snelheid van 1,6 km/h. De eerste KA540's hadden ook nog eens een vloeistofkoppeling dus dat gaat heel mooi. Mijn U800 heeft een droge drie-schijven-koppeling, dus laat niet los onder welke omstandigheden dan ook.
+3
JohnDeere5085
@Kramer U800 bijzonder dat ze dat aankonden, weet volgens mij nog van jd handleiding dat 6610 in elk geval in a groep niet volledig vermogen mocht overbrengen op de grond.
+2
Kramer U800
@JohnDeere5085 Het heten niet voor niets arbeits- und zugmaschinen. 😉 Ze zijn erop gebouwd. Voor in de landbouw was het geen succes vanwege het beperkte zicht en de vier kleine wielen.
+2
Mario-fransen
@Kramer U800 mooi stukje en leerzame geschiedenis weer Dirk. Maar als ze zoveel kunnen trekken dan de Bulldogs op de wagen en mee naar panningen!😉
+4
Kramer U800
@Mario-fransen De Lanz Bulldogs zijn al verkocht een aantal weken terug. 😆
+3
a3vandiejen
@Kramer U800 Ruimte maken voor de Kramers.😃
+3
Kramer U800
@a3vandiejen Ja precies daarom.
+1
Mario-fransen
@Kramer U800 ok maar daar zal toch wel iets voor terug komen? Of is dat de kramer van je vader al geworden?
Zijn ze uit het oog of nog bij een liefhebber terecht gekomen?
+2
Kramer U800
@Mario-fransen In plaats daarvan is de andere Kramer er gekomen inderdaad. De Lanz Bulldogs staan nu bij jou om de hoek.
+5
Mario-fransen
@Kramer U800 er blijven er maar bij komen, als Heinrich Lanz wist dat er zoveel hier kwamen te lopen had hij het nooit aan John Deere verkocht.😉
+4
WaterDeutzer
Quote Reactie van @JohnDeere5085:
bijzonder dat ze dat aankonden

De tijd nemen met accelereren is de kunst. Eenmaal aan de rol op ijzer, niet veel power meer nodig.
+3
Rondeutz06
@WaterDeutzer en dan remmen.....
+4
Kramer U800
@Rondeutz06 Luchtremmen hebben ze daarvoor bedacht eind 1800. Dan heb je zoiets aardig snel tot stoppen gebracht als zo'n wagen op alle assen geremd is. Je rijd immers met zulke gewichten altijd onder begeleiding. Voor treinen duurt het wat langer, je hebt al snel één km remweg nodig.
+3
WaterDeutzer
@Rondeutz06 Luchtdruk veerremcilinders, niet anders dan gewone locomotief.
+3
caseboy
@Kramer U800 met 80pk 750ton trekken! Dat lijkt me wel heel straf en die niet alleen vanwege dat motorvermogen maar ik vraag mij dan ook af of je dan genoeg grip kan houden.
+5
wim-same
@caseboy Als het gewicht maar makkelijk genoeg rolt of drijft, dan kan het makkelijk getrokken worden.
+5
Kramer U800
@caseboy Je kan deze voertuigen tot 5800 kg beladen. Daarnaast heb je 4 evengrote wielen, op alle wielen aandrijving met differentieelsper. Het zijn kleine wielen dus een hoog koppel. De gewichtsverdeling is ideaal. Nou heb je 750 ton al snel als je over het spoor praat. Je hebt natuurlijk minder wrijving als iets wat op het asfalt rijd. Dit soort transporten gebeurd altijd stapvoets.
+2
draaipiet
Prachtige foto en verhalen

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Kramer KA540 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!