Unimog Centre Antwerpen is ooit begonnen als ombouwer van Unimogs naar locomotief. Inmiddels heet dat bedrijf Rentaloc en bouwt voornamelijk JCB trekkers en verreikers om tot Loc. Ook in Nederland lop

UCA-Trac F

+10
WaterDeutzer
Unimog Centre Antwerpen is ooit begonnen als ombouwer van Unimogs naar locomotief. Inmiddels heet dat bedrijf Rentaloc en bouwt voornamelijk JCB trekkers en verreikers om tot Loc. Ook in Nederland lopen er meerdere in havengebieden als rangeerloc. Vroeger moest je een vloeistofkoppeling gebruiken, nu zijn dat al vele jaren de powershift bakken.
+1
BuvaM
Quote Reactie van @WaterDeutzer:
Rentaloc
Kundig man werkte daar. Verbaasde mij dat België op technisch gebied zo presteerde zag ook dingen die ik in Nederland niet zag.

Reacties

+12
WaterDeutzer
Firma Luyckx in Brecht levert op basis van new Holland ook rangeertrekkers. Weet dat niet zeker, maar denk dat deze ook door UCA is omgebouwd. Voor dit soort ombouwen is veel kennis van de techniek & wetgeving noodzakelijk.

(klik om te vergroten)

New Holland T7.170AC
+8
walker1
Quote Reactie van @WaterDeutzer:
Voor dit soort ombouwen is veel kennis van de techniek & wetgeving noodzakelijk.

Dat klopt, het is iets meer werk dan er voor en achter een paar spoorwielen aanbouwen. Eigenlijk zijn het een trekker en een trein/locomotief in eén. Als ze op de rails rijden wordt het als trein gezien en moet het aan alle eisen voor een trein voldoen, denk aan verlichting, communicatie apparatuur, luchtrem installatie.
Maar deze voertuigen kunnen ook gewoon over de weg rijden en dan moeten ze aan de eisen van een gewoon motorvoertuig voldoen.
Simpel voorbeeld is de verlichting, op de foto van de JCB zie aan de voorkant ook rode verlichting, die hoort te branden als de JCB op het spoor achteruit rijd, maar op de openbare weg mag er geen rode verlichting branden aan de voorkant, ook niet bij het achteruit rijden.

Wat het technisch gezien complex maakt is denk ik het gewicht, om het het spoor voldoende trekkracht te hebben moet die JCB zo zwaar mogelijk gemaakt worden, maar bij gebruik op de openbare weg mg het niet boven de 23 ton komen, uitgaande van 2 aangedreven assen, par as max. 11,5 ton. Maar de JCB is niet gebouwd op 23 ton, dus het is dan wel uitzoeken waar het extra gewicht geplaatst kan worden, of er verstevigingen aangebracht moeten worden, etc.
+4
WaterDeutzer
Quote Reactie van @walker1:
Maar de JCB is niet gebouwd op 23 ton

Dat valt wel mee op 't spoor: een omgebouwde verreiker van JCB met een eigengewicht van 16ton is dan gecertificeerd voor 1600ton trekgewicht.

Wat de omgebouwde Fastrac 3230 op foto weegt / mag trekken, zal nog veel meer zijn. Je kan het al aan de wielgewichten zien, maar hij is ook van een veel zwaarder doorlopend chassis voorzien.
+2
walker1
@WaterDeutzer ik bedoelde het eigen gewicht van de JCB, niet het trekgewicht
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @walker1:
ik bedoelde het eigen gewicht van de JCB

Klopt, had ik ook zo begrepen van jou. Van deze Fastrac rail, kan ik geen specs vinden, maar als de veel kleinere verreiker nog zonder giek al 16 ton gaat wegen. Dan is de Fastrac veel zwaarder dan 30ton.

Dit is mogelijk omdat de afbuiging bij de assen 'in evenwicht' word gehouden door én dikke wielgewichten én zwaarder chassis. Het meerdere gewicht komt dan nagenoeg loodrecht op de wielen.
+5
WaterDeutzer
Quote Reactie van @walker1:
deze voertuigen kunnen ook gewoon over de weg rijden

Deze loc's mogen alleen per dieplader over de openbare weg. Eigenlijk la om wat jij schreef over de rode verlichting vooraan: die mag je volgens RDW niet aanwezig zijn (aan of uit). Het gewicht per as is niet toegestaan op de weg.
+2
walker1
@WaterDeutzer in dat geval zal die ook wel zwaarder zijn als de 23 ton die ik eerder noemde.
+3
huub
Quote Reactie van @WaterDeutzer:
die mag je volgens RDW niet aanwezig zijn (aan of uit).

Hoe zit dat dan met trekkers met een omkeerinrichting? Die hebben soms ook dubbele verlichting.
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @huub:
trekkers met een omkeerinrichting

Tot vorig jaar kraaide daar geen haan naar. Als de apk echt gaat lopen gaan dit soort zaken opgemerkt worden. Onze O&K MH4 kranen in jaren '70 hadden stalen omklapbare deksels om de niet gebruikte lampen bij disseltransport af te dekken.
+9
Massey 2705
Intresant Nico. Nog nooit gezien dat op deze manier trekkers ingezet worden...
+8
a3vandiejen
Mooi hoor, nooit eerder gehoord.
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @a3vandiejen:
nooit eerder gehoord

Misschien dat @spoorkraan er nog wat meer over kan vertellen?
+5
Keer een foto in de trekker gezien over zo iets.maar mooi dat je nu een duidelijk verhaal er bij heb.
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @johndeere6910forever:
Keer een foto in de trekker gezien

Ik kwam op 't idee voor plaatsing na Deutz treintje van @draaipiet gister.😉
+1
draaipiet
Quote Reactie van @WaterDeutzer:
Ik kwam op 't idee voor plaatsing na Deutz treintje van @draaipiet gister.

Dat heb ik ook vaak, dan zie je iets op TF en dan denk je oja daar heb ik ook nog wat van
+3
steyrlanzboy
Mooi
+1
WaterDeutzer
Wil iemand hem verplaatsen naar UCA Trac F (en de bestaande map UCA Trac B samen met de UCA Trac F in een nieuwe map?
+5
Rondeutz06
Interessant, deze materie is ook nieuw voor mij, mobiele kranen die zo over het spoor rijden is mij wel bekend
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Rondeutz06:
mobiele kranen die zo over het spoor rijden is mij wel bekend

En die mogen dan wel weer over de weg omdat ze niet zo veel meer wegen dan een gewone kraan.
+2
spoorkraan
@WaterDeutzer doe is een gok,nico wat denk je wat ie weegt....is een atlas 180sr

(klik om te vergroten)

+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @spoorkraan:
doe is een gok

Ik ben niet zo van gokken, Jeroen. Dus ik heb ff gespiekt op de site van Van Tetering: 24ton.😅
+5
Fendt926Driver
Quote Reactie van @spoorkraan:
doe is een gok,nico wat denk je wat ie weegt.

Atlas zegt tussen de 17.5 en 21 ton afhankelijk van de uitvoering.
Hoe werkt het met een spoorkraan. Mag jij alles tillen of mag je nooit met de trein wielen aan 1 kant los komen omdat de kraan dan met de andere wielen van de rail af schiet?
Of mag je voorover (of achterover) wel volop tillen?
Of kun je dan de rail of de bielzen eronder beschadigen?
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
of mag je nooit met de trein wielen aan 1 kant los komen

Huub, niet doen.😋
+3
Fendt926Driver
Quote Reactie van @WaterDeutzer:
Huub, niet doen

Saasveld heeft geen treinrails.
+2
WaterDeutzer
@Fendt926Driver Maar goed ook!🤣🤣 Ik zag het in gedachte al voor mij.🙈
+3
Fendt926Driver
Quote Reactie van @WaterDeutzer:
Ik zag het in gedachte al voor mij.

Met mijn knik mecalac het spoor op...
Succes (puinhoop) verzekerd
+2
spoorkraan
@Fendt926Driver de type,s van ons wegen rond de 27 ton,zijn 180sr.de 160(1404)zitten rond de 21-22 ton.
sinds een jaar of 10 moeten de spoorkranen uitgevoerd zijn met een lmb,dit om de wild west taferelen van voor die tijd uit te bannen.maar bij mij en een hoop oudere machinisten is de stoel nog steeds de beste lmb!!!je moet goed uit kijken met hijsen,je staat op 4 kleine vlakjes van je lorriewiel(4x ik denk 3 cm)
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @spoorkraan:
spoorkranen uitgevoerd zijn met een lmb

Daar is Nijhuis in Dronten een beetje in gespecialiseerd.
+2
spoorkraan
@WaterDeutzer ja,dat zijn ze zeker.maar wij halen ze bij carl van tetering steenbergen.
+5
2850Johndeere6R
Mooi zo iets Nico dat moet je ook maar net weten dat dat op deze manier gebeurt, als eerste moet je al een trekkerloc vinden en dan nog precies weten hoe en wat met de verbouw en wie dat doet. Nog nooit zoiets gezien.
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @2850Johndeere6R:
dat moet je ook maar net weten

Ik had zo'n 20 jaar geleden al van UCA in Antwerpen gehoord. En later een JCB verreiker loc gezien in Moerdijk.
+4
hendry-blokzijl
Erg mooi om te zien. Wat zijn trekkers toch veelzijdig.
+4
WaterDeutzer
Quote Reactie van @hendry-blokzijl:
Wat zijn trekkers toch veelzijdig

Een van mijn eerste klanten in Limburg was de containerterminal in Born. Nog maar net gestart met 1 oude 16t Kalmar en 2 havenkranen, had ik die mede in onderhoud. Paar jaar later kwam daar de railterminal bij met een O&K Loc. daar zat een dikke Deutz 'langzaamloper' in. Vandaar mijn interesse in Loc's.
+3
a3vandiejen
Ik stel voor deze foto te verplaatsen van UCA-Trac B naar UCA-Trac F (nieuw type)
+2
draaipiet
Ik stel net als @a3vandiejen voor deze foto te verplaatsen naar UCA-Trac F (nieuw type)
+4
Towaberg
Best wel een bijzondere verschijning op het spoor !
Hier zie je bij werken aan het spoor, ook al eens een unimog op de rails rijden.
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Towaberg:
Hier zie je bij werken aan het spoor, ook al eens een unimog op de rails rijden.

Kan kloppen, eigenlijk bijna met alle soort voertuigen, ook personenauto's.
Maar een trein trekken is toch iets meer speciaal.💪🏻💪🏻
+3
walker1
@WaterDeutzer Zelfs een Jaguar en een Audi kunnen tot locomotief verbouwd worden 😄
WaterDeutzer
Quote Reactie van @walker1:
Zelfs een Jaguar en een Audi kunnen tot locomotief

Ja, keek vroeger altijd de afleveringen Topgear. Deze aflevering was geweldig! Na 't BBC tijdperk ging 't bergaf met de heren.
+5
ford
County trekkers werden eerder ook omgebouwd voor dat werk.die noemde ze mercy shunter

(klik om te vergroten)

+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @ford:
County trekkers werden eerder ook omgebouwd

Ging dat dan goed met de Select-o-mat? Of ging er dan toch een vloeistofkoppeling in? Loc werk is kracht opbouwen om aan de rol te komen, dat kan alleen maar traploos.
+2
ford
@WaterDeutzer zaten denk ik brockhouse torq converters in.
+2
ford
@WaterDeutzer hier nog een folder

(klik om te vergroten)

+3
draaipiet
Ik heb onderweg in de havens ook al verschillende varianten gezien, MB Trac en Unimog. En door de jaren heen is dat aanbod steeds ruimer geworden

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de UCA-Trac F ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!