Internationale week van de landbouw!Ruim 35 jaar geleden stond wat we nu kennen als

Schlüter Super 1500TVL

1.720 foto's van @Schluterfan

+19
Schluterfan
Internationale week van de landbouw!

Ruim 35 jaar geleden stond wat we nu kennen als "Agribex", bekend als IWL, ofwel de internationale week van de landbouw.

Om de datums van dit evenement bekend te maken werd toch wel een heel mooie trekker gebruikt als fotomodel... 😛.

Ik vond deze foto terug in mijn papieren archieven, die mijn pa begon te verzamelen als hij begon te "boeren" in 1986. Alles wat er ook maar geschreven werd over Schlüter werd bijgehouden. Het was toen al "gene vette" volgens hem om informatie te krijgen over dit merk. Gelukkig waren de Schlüters toen niet enkel mijn pa opgevallen, maar ook onze plaatselijke loonwerker. Volgens mijn pa sprak hij altijd vol lof over deze trekkers en zou hij er graag zelf ooit een gehad hebben. Alleen dat de plaatselijke dealer/importeur zo'n 50km hier vandaan zat, en de prijs in vergelijk met de Landini's en Renaults die hij toen kocht, nogal tegenviel bleef hij bij deze trekkers. Alles wat hij tegenkwam of vond van Schlüter gaf hij toen graag aan mijn vader. Zo ontstond geleidelijk aan een toch mooi archief aan foto's, folders en vooral artikels. Toen ik als kleine begin de jaren 90 de map al snel ontdekte was dan ook niet te voorzien... Wat mij altijd is bijgebleven is, als ik toen in de folders van amper een paar jaar oud keek, dat hij altijd zei, ooit staat er hier eentje... Dat het bij dromen niet gebleven is, weten jullie uiteraard wel.

De foto hoort eigenlijk niet 1988 thuis... De trekker op de foto is er eentje van 83', begin 84'. Oud moedergewicht, oude koplampen, parallel ruitenwisser, schuiframen aan de zijkant. Dat het om een 1500 gaat is duidelijk, eigenlijk een Super E7800TV, want er staan geen stikkers op de motorkap. De Schlüter moet er dus eentje voor de Belgische markt geweest zijn. Wie goed kijkt ziet de turbo op de motor staan.

De laatste keer dat Schlüter in Brussel zou gestaan hebben, moet vermoedelijk in '90 geweest zijn denkt mijn vader, die zich de trekkers nog altijd beeldig herinnert hoe ze op de beurzen gepresenteerd werden. Niet weinig met de motorkap en cabine omhoog, met een vertegenwoordiger ernaast die alles over de trekkers vertelde, met een hoop volk omheen.
In dat jaar stond zou er een Super of Compact en een Super Trac op de beurs gestaan hebben, met een caravan naast. Meer was het volgens hem niet. De stand behoorde toe aan toenmalig importeur Bartholemé. Over het importeurschap van Schlüter van België hangt nogal wat misterie, aangezien ook André Dereepere uit het West Vlaamse Gistel ook deze trekkers invoerde...
Mijn pa herinnert zich nog dat hij met Bartholeme wou spreken, maar dat hij net in de caravan bezig was met iemand die een Schlüter bestelde...

Of er in '90 veel Schlüters verkocht zijn in België, das maar de vraag. Ik weet maar van 1tje... Hoogstwaarschijnlijk dezelfde Schlüter die toen op de beurs besteld werd, kwam mijn pa enkele jaren later in ons eigen dorp tegen! Hij is er speciaal voor gestopt om even met de chauffeur een babbel te slaan. Daaruit leerde hij dat de trekker toch enige kilometers van huis was en ingezet werd voor het bermmaaien en dat de eigenaar bezig was met een nieuwe Landini omdat die omkeer aan het stuur had en de Schlüter niet. De trekker werd mijn pa toen ook gepresenteerd en moest toen nog zo'n milioen Belgische Frank kosten (25000euro). Ik spreek over tijden dat er varkenspest heerste in onze streken, op dat moment stond de aankoop van een andere trekker helaas niet op onze prioriteitenlijst... Het ging om een Super 1250VL (-LS) Special.

Jaaaren later, ik denk in 2015, kwam ik de eigenaar op de Werktuigendagen opnieuw tegen en hoorde ik dat de Schlüter nooit is weg gegaan, en zelfs nu nog steeds in zijn bezit is. Hij wordt nu ook nog af en toe ingezet. Hoogstwaarschijnlijk was die trekker de laatste nieuw verkochte Schlüter in België.

Het verblijf van de 7800 op de foto is mij nu momenteel nog bijster, maar de kans dat ik er ooit achterkom is blijvend...
Ik denk dat het om een 30km/u versie gaat, aangezien er geen 2de oliekoeler gemonteerd is. Voor zover ik geinformeerd ben, hadden de Schlüters vanaf de 1500's 2 oliekoelers... Deze heeft er duidelijk maar 1tje. Toen der tijd kon je nog gewoon kiezen als je een 30 of 40km/u wou. Toen werd de 6de hoog geblokkeerd. Opmerkelijk is dat ook de Schlüter van Gavrie ook een 30km/u versie was, waar later de blokkering is opgegeven. Je kan maar aan 2 details zien welke uitvoering je beet hebt, namelijk of de 6de hoog geblokkeerd is, of als er een 30km/u "traktormeter" ingebouwd is...
+4
Gavrie Willemsen
@Schluterfan wat een prachtverhaal weer Simon…..
+6
draaipiet
Quote Reactie van @Gavrie Willemsen:
wat een prachtverhaal weer

Ik heb geen Schluter omdat ik niet van die prachtige verhalen kan schrijven 🤣🤣🤣

Ik waardeer die verhalen wel heel erg hoor en lees ze met plezier
+4
Schluterfan
@draaipiet

Je moet niet kunnen schrijven om een Schlüter te bezitten 😉. Maar ik vind het leuk om jullie wat bij te brengen. Alles wat Schlüter aangaat is eigenlijk in het Duits. Als iemand mij aanspreekt die net een Schlüter gekocht heeft en vraagt hoe je het best aan onderdelen komt, vraag ik altijd eerst of ze een woordje Duits kunnen. Dat is bij de meeste wel het probleem 😅 . Ik heb het geluk dat ik door mijn werk nu dagelijks Duits moet spreken en mijn kennis daardoor de laatste 2 jaar een gigantische boost kreeg. Het is nog niet optimaal, ik heb nooit leren omgaan hoe je die, das, dem, der moet gebruiken. Maar mijn Duitse collega's maken er nooit wat van, die zeggen altijd, jij spreekt Duits, wij geen woord Nederlands...

Reacties

+1
wim van de brink
Dat bint ze
+2
noordhof
Mooi verhaal ! 👌
+2
schluterman
Prachtig verhaal Simon
+2
Kramer U800
Wat een verhaal, prachtig voor op de vrijdag avond. Absurd dat Schlüter waarschijnlijk maar 1 tractor heeft verkocht in 1990 in België als ik het goed begrijp. En nog bijzonderder dat deze uitgerekend bij jullie in de buurt staat.
+1
Schluterfan
@Kramer U800

In de buurt is niet echt het woord, ik denk met de auto al ruim een uur rijden 😉.
+2
Kramer U800
@Schluterfan Dat is wel iets verder rijden inderdaad. Voor ons wel. Voor Amerikanen is het om de hoek 😅
+4
Schluterfan
@Kramer U800

Wat ik trouwens nog vergeten schrijven heb is, dat er van dezelfde Schlüter met bermmaaier een foto bestaat, die in de archieven van onze gemeente zit! Vele jaren geleden was er een fototentoonstelling van het wel en wee in ons dorp en de buurtgemeente. Wil nu net dat er op de tentoonstelling een foto van te zien was van de Schlüter aan het werk. Dat was nog jaren voor wij de 1250 kochten. Mijn pa herrinnende zich die dag dat hij de Schlüter zelf zag weer als ooit tervoren. We verschoten wel even toen we die foto zagen. Moest er eigenlijk om gebeden hebben of ik die na de tentoonstelling niet mocht hebben haha.
+2
Kramer U800
@Schluterfan Dat is helemaal uniek te noemen, vooral als fan van het merk Schlüter, dan denk je hele dag alleen aan die foto, ik ken het. Zat er bij jullie in de regio dan een Schlüter dealer ofzo? Was het gebied bij jullie op stand dan omdat ze een Schlüter konden kopen? Hier reden de meeste boertjes toen nog met een oude Zetor rond. Reed die Schlüter met bermmaaier voor de gemeente of was deze van een loonwerker, dat zijn enigste bedrijfsvormen die ik mij kan bedenken die zo'n grote tractor zich konden veroorloven.
+4
Schluterfan
@Kramer U800

De mechanisatie in onze omgeving is eigenlijk ook laat op gang gekomen. Velen werkten nog met een knol (oud boerenpaard), zo ook bij mijn grootouders. Mijn pa en zijn helaas overleden broer waren in de jaren 70 al in voor een trekker, en het liefst een Schlüter, een 450 met 4wd, maar mijn grootvader had meer vertrouwen in de knol dan in trekkers. Mijn pa grapte eens, als de knol geen goede dag had, je er ook niets mee kon aanvangen haha. Ook spraken ze toen al over bodemverdichting, wat moet zo'n zwaar ding op het veld, en als het nat is moet je er niet zijn, dus waarom dan nog met 4wd... Nu spreken we wel anders. De loonwerker had in de jaren 70, logisch, het grootste materiaal, en dat waren bij onze toenmalige loonwerker vooral Landini's, die hadden op een gegeven moment 4 9500DT's geloof ik, naast enkele Renaults, waaronder ik dacht een R98. Van die laatste heeft mijn pa zijn broer zelfs toen al foto's genomen. Hij grapte ooit eens dat ik net dezelfde ben haha.

Schlüterdealers zijn er nooit echt geweest in België, eigenlijk meer importeurs. De Reepere waar ik al over sprak was er een van. Maar je had ook Max Buyck, Goossens, Rau Belux. Opmerkelijk is vooral die laatste eigenlijk, want mijn huidige werkgever, altans mijn baas zijn vader was in de jaren 80 onderverdeler voor Rau Belux. Toen hij hoorde dat ik Schlüter's had zei hij dat hij er ooit een verkocht had, eentje van rond de 80pk. Naar het schijnt is de trekker nooit geleverd, want de koper stierf kort na de bestelling. Toen ik nog grondbewerkingsdemo's deed op de Werktuigendagen in Oudenaarde, reed hij telkens nog een keertje mee. Die trekkers waren in de jaren 70 en 80 hét van hét zei hij telkens. Leuk is, dat de laatste Schlüter die Rau Belux verkocht heeft, dat was kort voor het faillisement van dit bedrijf in '80, bij mij in de buurt rijd. Rau Belux was ook importeur van Mengele en UTB. Ik denk toen Rau Belux stopte met bestaan dat ze op mijn werk zich ook meer op de bouw van machines gingen concentreren en geen onderverdeler meer waren.

Daarbuiten waren er niet echt "dealers". Alle Schlüters die nieuw verkocht zijn, werden voornamelijk rechtstreeks van de importeurs geleverd. Dat was eigenlijk een probleem. Ik heb ooit een loonwerker gesproken die meerdere Schlüters heeft gehad. Telkens ik een nieuwe Schlüter kocht, kwam die via een andere importeur zei hij. Ondanks dat de trekkers goed waren, was dit wel eens een probleem voor onderdelen zei, omdat ze telkens bij een anderen moesten gaan. Daarom dat ze na 3 Schlüters toch voor een ander merk gingen.
+3
a3vandiejen
Heerlijk om te lezen.
+3
gaituuth
Mooie verhalen over een mooi merk.
+2
jesperb
Heerlijke uitleg weer! Een genot om te lezen!
+1
draaipiet
Prachtig verhaal
+2
toonvanbergen361
Zeer mooi verhaal!
+1
806
Mooi verhaal !

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Super 1500TVL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!