Schlüter Super 1500TVL
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Schlüter Super 1500TVL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Ruim 35 jaar geleden stond wat we nu kennen als "Agribex", bekend als IWL, ofwel de internationale week van de landbouw.
Om de datums van dit evenement bekend te maken werd toch wel een heel mooie trekker gebruikt als fotomodel... .
Ik vond deze foto terug in mijn papieren archieven, die mijn pa begon te verzamelen als hij begon te "boeren" in 1986. Alles wat er ook maar geschreven werd over Schlüter werd bijgehouden. Het was toen al "gene vette" volgens hem om informatie te krijgen over dit merk. Gelukkig waren de Schlüters toen niet enkel mijn pa opgevallen, maar ook onze plaatselijke loonwerker. Volgens mijn pa sprak hij altijd vol lof over deze trekkers en zou hij er graag zelf ooit een gehad hebben. Alleen dat de plaatselijke dealer/importeur zo'n 50km hier vandaan zat, en de prijs in vergelijk met de Landini's en Renaults die hij toen kocht, nogal tegenviel bleef hij bij deze trekkers. Alles wat hij tegenkwam of vond van Schlüter gaf hij toen graag aan mijn vader. Zo ontstond geleidelijk aan een toch mooi archief aan foto's, folders en vooral artikels. Toen ik als kleine begin de jaren 90 de map al snel ontdekte was dan ook niet te voorzien... Wat mij altijd is bijgebleven is, als ik toen in de folders van amper een paar jaar oud keek, dat hij altijd zei, ooit staat er hier eentje... Dat het bij dromen niet gebleven is, weten jullie uiteraard wel.
De foto hoort eigenlijk niet 1988 thuis... De trekker op de foto is er eentje van 83', begin 84'. Oud moedergewicht, oude koplampen, parallel ruitenwisser, schuiframen aan de zijkant. Dat het om een 1500 gaat is duidelijk, eigenlijk een Super E7800TV, want er staan geen stikkers op de motorkap. De Schlüter moet er dus eentje voor de Belgische markt geweest zijn. Wie goed kijkt ziet de turbo op de motor staan.
De laatste keer dat Schlüter in Brussel zou gestaan hebben, moet vermoedelijk in '90 geweest zijn denkt mijn vader, die zich de trekkers nog altijd beeldig herinnert hoe ze op de beurzen gepresenteerd werden. Niet weinig met de motorkap en cabine omhoog, met een vertegenwoordiger ernaast die alles over de trekkers vertelde, met een hoop volk omheen.
In dat jaar stond zou er een Super of Compact en een Super Trac op de beurs gestaan hebben, met een caravan naast. Meer was het volgens hem niet. De stand behoorde toe aan toenmalig importeur Bartholemé. Over het importeurschap van Schlüter van België hangt nogal wat misterie, aangezien ook André Dereepere uit het West Vlaamse Gistel ook deze trekkers invoerde...
Mijn pa herinnert zich nog dat hij met Bartholeme wou spreken, maar dat hij net in de caravan bezig was met iemand die een Schlüter bestelde...
Of er in '90 veel Schlüters verkocht zijn in België, das maar de vraag. Ik weet maar van 1tje... Hoogstwaarschijnlijk dezelfde Schlüter die toen op de beurs besteld werd, kwam mijn pa enkele jaren later in ons eigen dorp tegen! Hij is er speciaal voor gestopt om even met de chauffeur een babbel te slaan. Daaruit leerde hij dat de trekker toch enige kilometers van huis was en ingezet werd voor het bermmaaien en dat de eigenaar bezig was met een nieuwe Landini omdat die omkeer aan het stuur had en de Schlüter niet. De trekker werd mijn pa toen ook gepresenteerd en moest toen nog zo'n milioen Belgische Frank kosten (25000euro). Ik spreek over tijden dat er varkenspest heerste in onze streken, op dat moment stond de aankoop van een andere trekker helaas niet op onze prioriteitenlijst... Het ging om een Super 1250VL (-LS) Special.
Jaaaren later, ik denk in 2015, kwam ik de eigenaar op de Werktuigendagen opnieuw tegen en hoorde ik dat de Schlüter nooit is weg gegaan, en zelfs nu nog steeds in zijn bezit is. Hij wordt nu ook nog af en toe ingezet. Hoogstwaarschijnlijk was die trekker de laatste nieuw verkochte Schlüter in België.
Het verblijf van de 7800 op de foto is mij nu momenteel nog bijster, maar de kans dat ik er ooit achterkom is blijvend...
Ik denk dat het om een 30km/u versie gaat, aangezien er geen 2de oliekoeler gemonteerd is. Voor zover ik geinformeerd ben, hadden de Schlüters vanaf de 1500's 2 oliekoelers... Deze heeft er duidelijk maar 1tje. Toen der tijd kon je nog gewoon kiezen als je een 30 of 40km/u wou. Toen werd de 6de hoog geblokkeerd. Opmerkelijk is dat ook de Schlüter van Gavrie ook een 30km/u versie was, waar later de blokkering is opgegeven. Je kan maar aan 2 details zien welke uitvoering je beet hebt, namelijk of de 6de hoog geblokkeerd is, of als er een 30km/u "traktormeter" ingebouwd is...
Laatste
Reacties