1 maart 2023 Ik was op zoek naar een PVC-buis van 500 mm doorsnee. Ik kreeg de prijs te horen en vond het wel  een uitdaging om een voordeliger adresje te vinden. Uiteindelijk moest ik naar Nieuwland

Åkerman

+6
PieterA
1 maart 2023 Ik was op zoek naar een PVC-buis van 500 mm doorsnee. Ik kreeg de prijs te horen en vond het wel een uitdaging om een voordeliger adresje te vinden.

Uiteindelijk moest ik naar Nieuwland boven Gorinchem. De man had een heleboel buizen, Steyrs en een Åkerman kraan.

Er ligt een Perkins in en hij start altijd volgens de eigenaar. Weinig onderhoud aan gehad.

Staat mooi op de bandjes en heeft een klem voor PVC. De man had vanalles omhanden. Hij werkt door heel het land aan het spoor. (Niet met deze kraan).
+3
radium45
Quote Reactie van @PieterA:
Er ligt een Perkins in
Maar wel een Perkins die voldoet aan de Volvo kwaliteitseisen. Het is niet maar zo een Perkins.
+2
CoenNijenhuis
@radium45 Was die groene in de EW150 van GKB ook een Perkins?
+2
radium45
@CoenNijenhuis Ja, dat was er ook 1 van die specials.
+1
SJB533
@radium45
Gegoten in Zweden?
+2
PieterA
@radium45 Hij had dezelfde motor in een heftruck; ik meen een Hyster. Die startte nog niet als hij nog maar dacht dat het najaar begonnen was.
+5
kramer
+2
PieterA
@kramer Ja, dat is hem😀. Heeft me erg goed geholpen. Ik zal nog eens een foto maken van de machine waarvoor ik die buis nodig had.
+1
stannetje96
@PieterA de spitmachine aan het upgraden?
+1
PieterA
@stannetje96 Ja, eigenlijk de rotoreg. Dit najaar maar eens met een PVC-rol proberen. Heb supergoede support van Bram van loonbedrijf Hopmans gehad. Was een kwestie van de nummers bestellen die hij doorappte.

(klik om te vergroten)

+1
stannetje96
@PieterA dat zal wel een stuk mooier gaan. Jaa die is wel handig met een stuk ijzer en een las apparaat. Mooi dat het zo kan
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @PieterA:
Dit najaar maar eens met een PVC-rol proberen.

Dat is een mooi uitdenken om een plastik rol te laten draaien.
Een luchtbandje erin en goed oppompen.
Niet bang dat die gaat buldozeren?
Dat je toch iets profiel nodig bent op de buis
+1
2850Johndeere6R
@Fendt926Driver Bij ons in de buurt rijden ze nagenoeg allemaal met Pvc buis rollen en bij Pieter is de grond een beetje net als hier en ik heb ze hier in de buurt nog niet zien buldozeren. Ik denk dat het Pieter gaat bevallen. Onze loonwerker komt op Goeree ook te planten en nemen dan ook de eigen Spitfrees combinaties mee en daar gaat het gewoon goed.
+1
newholland6640
@PieterA

Wanneer is het mis gegaan bij perkins? Onze mf 135 start altijd zonder gloeien
+1
PieterA
@newholland6640Onze 675 moesten we vaak aanslepen; de 155 ook. 135, 3060 en nieuwer nooit problemen mee gehad.
+1
NH-Ford
@PieterA nou konden veel 3060's er ook wat van...
Daar zat verschil in wel type koppakking ie had. Onze Hyster met 4 cil. Perkins was bij 5 graden en kouder ook altijd een gehyster... voornaamste is dat ze snelheid hebben met starten. Een snelstarter met goede voeding en massa is vaak een hele uitkomst.
Ivm natte vliegwiel bij de Hyster een 9 volt anker gemonteerd, kent hem niet weer, machtig wat starten sindsdien.
@NH-Ford Een Hyster H25c? Die van ons start prima, met kouder weer even de vlamstart gebruiken. De 2620 is hier een taaie starter met koud weer. Daar zit ook geen gloeierij op.
NH-Ford
@MaartenMandemaker Hyster H4.0 xl5 (ofzo) kale 4 cil. Dingen gaan rond en rond.. niet starten, ook niet na gloeien.
Snelstarter erop en hoppa zo an 😉
+1
deJong
@PieterA mijn shoveltje heeft ook een perkins 4 pitter. Start ook altijd😁
+1
Valtrapowerr
@PieterA Dat is wel een bekende hier in de buurt, veel buizen die in dammen gaan komen bij hem vandaan
+1
Johny power
@PieterA Dan ben u in de buurt😁 geweest, mooi spul heeft hij liggen ja.
+1
PieterA
@Johny power Ja, dat zie ik nu ook aan je profiel. Heel ander gebied dan hier in Zeeland.
+1
Johny power
@PieterA Meer slootjes en weiland?
+2
PieterA
@Johny power Ja, en bruggetjes en smalle weggetjes en overal water
Johny power
@PieterA West snel hoor, ideaal in een droge zomer.
@Fendt926Driver
Alle hoofdsloten dempen? Hoeven we hier niet aan te beginnen😁
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Johny power:
Alle hoofdsloten dempen

Hoofdsloten kennen we hier niet.
Dat zijn de beken en die zijn van het waterschap en daar mogen we niet aan komen.
Dit zijn droge kavelsloten of scheidings sloten tussen percelen die ooit gegraven zijn om de scheiding tussen 2 eigenaren duidelijk te hebben.
Zijn 1 a 2 m breed. Maar om daar nu ook nog 1 meter vanaf te moeten blijven....
Dan liever de 2m van de sloot erbij.
Gaat om een kleine km aan sloot die we verdeeld over 5 percelen dicht rijden
Johny power
@Fendt926Driver Oke, duidelijk die sloten mag je zo dempen zonder toestemming. Hiet krijgen we dat niet voor elkaar. Waarschijnlijk omdat er water in staat.
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Johny power:
Hiet krijgen we dat niet voor elkaar. Waarschijnlijk omdat er water in staat

Sloten waar (veel) water in staat doe ik natuurlijk ook niet dicht.
Die voeren water voor mij af.
En de andere sloten zijn eigendoms sloten die mag ik graven en dempen wanneer ik dat wil
Johny power
@Fendt926Driver Oké duidelijk, telt het nou ook mee voor de mest afvoer. Dat je meer drijfmest op je land mag aanwenden.
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Johny power:
telt het nou ook mee voor de mest afvoer.

Ja heb nu geen 1m bemestings vrije zone maar 2m slootbreedte extra bemestings ruimte.
Bij een scheidings sloot maar 1 m omdat de buurman de andere meter heeft
Johny power
@Fendt926Driver Hoeveel kuub gaat u vooruit?
+2
Fendt926Driver
@Johny power een kleine 30m³.
Maar daar gaat het niet direct om.
Er wordt grond afgepakt en uit productie gehaald.
En dat is mijn grond.
En dat voelt niet goed
Johny power
@Fendt926Driver Nee idd, dus gewoon een top oplossing. Hier word tot heden niet zo heel nauw gekeken hoor naar die ene meter. Ben benieuwd
+3
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Johny power:
Meer slootjes en weiland

Hier minder slootjes en meer weiland.

(klik om te vergroten)

Weer een karretje zand laden.
Kan weer 5m sloot mee dicht gereden worden.
De eerste 120m³ zand ligt al op zijn plek
+2
a3vandiejen
@Fendt926Driver Bekende Dumper Huub, 😅👌
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @a3vandiejen:
Bekende Dumper Huub

Ja eigenlijk staat die het mooist achter een same...
Daarom ook maar een stukje van de trekker op de foto staan
+1
a3vandiejen
@Fendt926Driver 😉😂... vind het prachtig om hem erachter gehad te hebben.

Reacties

+1
2850Johndeere6R
De voorganger van Volvo neem ik aan? Puike machine zo👌🏽
+2
SJB533
@2850Johndeere6R
Een voorgaand merk ja. Zijn meer merken overgenomen door Volvo. (Onder andere Samsung en Pel-Job)
+1
dennisbouter
@SJB533 @2850Johndeere6R puur feitelijk is dit niet de voorganger van de huidige volvo's volvo heeft in 99 de akerman fabriek gesloten nadat ze samsung kochten
+1
SJB533
@dennisbouter
Lees nog eens een keer, wat er staat?

En waarom zou deze kraan niet "puur feitelijk de voorganger van de huidige Volvo's" zijn? Deze machines zijn gewoon doorontwikkeld, dat de productie verhuisd is naar een andere fabriek, doet daar niets aan af.

Daarbij heeft Volvo CE ook wel genoeg in Samsung gepompt, om er een machine van te maken, waar de naam Volvo op past. Dat Koreaans spul nu gewoon kwaliteit is, is iets waar ze de afgelopen 25-30 jaar behoorlijk mee bezig geweest zijn...
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @SJB533:
waarom zou deze kraan niet "puur feitelijk de voorganger van de huidige Volvo's" zijn?

@dennisbouter heeft wel gelijk. Volvo CE wilde een totaalpakket voor grondverzetmachines en graafmachines ontbraken nog. Begin '90 dan Akerman overgenomen, maar Volvo kon kwa kosten met deze machine en productieplaats niet op tegen de Japanners en Zuid-Koreanen.

Enkele jaren later is dan de Samsung graafmachine tak overgenomen om al snel de LC serie in geel/grijze kleurstelling groot in de markt te brengen. Het Akerman verhaal is toen gesloten voor zowel de machines als de productielocatie. In dezelfde tijd is ook het Franse Peljob overgenomen om het pakket met mini's compleet te maken.

Niet alleen Volvo CE, maar ook de andere Aziaten hebben stevig doorontwikkeld waarmee merken als Hyundai, Doosan & Hitachi vandaag prima producten op de markt zetten. Ik heb zelf begin jaren '90 nog 2 Samsung 210LC rupskranen in onderhoud gehad, prima machines.
dennisbouter
@SJB533 met alle respect dat klopt dus totaal niet wat je nu zegt: Akerman is niet doorontwikkeld de fabriek is gesloten en de productie is niet verplaatst , Volvo heeft Samsung gekocht en doorontwikkeld en dat werd de B serie uit Korea. De ec... A serie uit Korea is gewoon de LC-3 serie van Samsung. 1 op 1 overgenomen met een likje geel en grijs ook al was de slogan "Volvo heeft een totaal nieuwe serie graafmachines ontworpen"
+2
Fast Eddy
@dennisbouter

Loonbedrijf Entjes had zo`n overgespoten Samsung rupskraan. Op een gegeven moment zakte het plamuur wat in de Samsung letters😂. Dat was het einde van het Samsung tijdperk bij Entjes en het begin van het Doosan tijdperk.
+2
2850Johndeere6R
@SJB533 @dennisbouter Ah oke, ik dacht aan de kleuren samenstelling te zien en dacht dus 1+1=2
schluterman
Bij mijn werkgever hebben we twee van zoon machienes gehad wat een drama dingen als je van akerman afkwam waar gewoon een fatsoenlijke volvo motor in lag. Er was altijd wel iets met die perkins motoren.
@schluterman Hier veel Perkins motoren op het bedrijf (gehad) maar nooit problemen mee
dennisbouter
@schluterman dit is een echte Akerman van voor 95 dus een echte VME , was het niet zo dat Volvo geen kleine 4 cilinders had? In een L50 /4200 ligt ook een perkins dacht ik, dat kan je aan het gillende geluid ook wel horen

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!