Het blok helemaal uitgekleed en goed schoongemaakt vanavond . Ook de oliepomp er afgehaald en gecontroleerd en nagemeten met een voelermaat.nog bijna als nieuw๐Ÿ‘ . Nu wat prijzen en opties vergelijk

Same Buffalo 120

+12
jan-kees same
Het blok helemaal uitgekleed en goed schoongemaakt vanavond . Ook de oliepomp er afgehaald en gecontroleerd en nagemeten met een voelermaat.nog bijna als nieuw๐Ÿ‘ . Nu wat prijzen en opties vergelijken wat we gaan doen met de bussen en zuigers ,wordt vervolgt ,goed te zien is hier dat de bussen iets scheef op het blok staan๐Ÿง๐Ÿ™‚

Reacties

+5
a3vandiejen
Mooi, de vaart er goed in.
+5
MF 2725
Mooie klus en grondige aanpak zo.
+5
R Bouwmeesters
Productieve avond gehad!๐Ÿ‘
+7
langeslagdiesel
Zo kaal heb ik een Same motor nog niet gezien gelukkig. Bij 7 A 8000 uur ff honen. Overmaat veertjes er in. De asbak legen, en weer door. Lekker warm, en hard laten werken. Daar konden ze goed tegen en bleven ze het heel goed doen die brommers. Van koud pruttel werk gaan ze olie gebruiken.
+4
wim-same
@langeslagdiesel deze heeft ook voor een bosbouw lier gestaan, dus motorisch veel te licht werk gedaan.
+5
yoohan
Hij is goed kaal zo Jan-Kees. De prijzen zijn afhankeijk van of je alleen de zuigers doen of ook de bussen erbij? Waren 1 of 2 bussen slecht toch? Of is dat prima op te lossen met honen?
+4
jan-kees same
@yoohan twee met een kraagje ja ,en twee lijken wat gebobbeld ,wel glad maar je voelt er wat in. Dus ja alles is naast elkaar leggen
+3
MF 2725
@jan-kees same Als ik een motor al zover open had, zou ik alles vernieuwen wat mogelijk is. Tenzij je vantevoren al weet dat je toch niet veel met de ๐Ÿšœ gaat doen.
+5
jan-kees same
@MF 2725 ik wil hem technische gewoon goed hebben dirk, maar wel alles lekker zelf doen . Je kan er natuurlijk voor kiezen om zo,n blok te laten reviseren ,maar dat kost een bak geld . En zelf sleutelen vind ik machtig mooi . Ik heb er een goed boek bij met alle maten en slijtage tolleranties. Dus dat komt wel goed. Hij zal niet meer elke dag rijden hoor ,maar voor de kieper met de beunklussies is natuurlijk prachtig straks๐Ÿ’ช๐Ÿ˜„
+2
MF 2725
@jan-kees same Ja precies, dat bedoelde ik ook. Alle slijtagegevoelige delen vervangen, maar wel zoveel mogelijk zelf doen. Alleen nieuwe bussen in blok persen en op maat kotteren zou ik door een revisie bedrijf laten doen.
Ik ben zelf ook wel een liefhebber van sleutelen.
+3
langeslagdiesel
@MF 2725 in dit blok hoef je de bussen niet te persen. Netjes geleiden is genoeg. ๐Ÿ˜๐Ÿ˜‰
+2
MF 2725
@langeslagdiesel Okรฉ, dat wist ik niet. Dat is dan wel makkelijk werken.
+4
Towaberg
Mooi statief om op te werken!!
+3
jan-kees same
@Towaberg ja erg makkelijk zo ,lekker op sleutelhoogte๐Ÿ˜…
+3
mf 35x
Doe je netjes ๐Ÿ‘Œ
+2
jan-kees same
Vraagje ,de krukas had een axiale spelling van 0,450 mm. Dat is best wel wat te veel . In het boek staat 0,100 tot max 0,300 mm.
Weet iemand wat de orginele maat is van de lagers? In het boek staat alleen hoeveel hij groter wordt bij een overmaat lager . Maar dan weet ik nog niet hoe breed de orginele lagertjes zijn๐Ÿ˜‡

(klik om te vergroten)

+1
wim-same
@jan-kees same maar je heb toch ook axiaal lagers ?
+1
jan-kees same
@wim-same die zie je zitten op de foto ,maar ik weet niet wat voor maat ze orgineel zijn ,als ik dat weet kan ik bereken en of ik evt overmaat nodig heb๐Ÿง
+1
wim-same
@jan-kees same staan in het boek van 0,5, 1,00 en 1,50 mm
+2
Martinsame
Goed bezig
+3
jan-kees same
Vandaag weer lekker gerommeld aan de buffalo ,nieuwe axiale krukaslagers gemonteerd. De spelling is nu weer binnen de marges.๐Ÿ‘ook nieuwe zuigers en bussen binnen. Toch wel wat schade boven in de motor geconstateerd,los van de nieuwe zuigers en bussen,ook de bronzen bussen versleten boven in de drijfstang,veel ruimte op de pistonpen . De oude zuigers hebben wat gekanteld in de bussen ,dat kon je ook zien. Ook de eerste kop onderhanden genomen vanmiddag, ook daar wat schade aan de kleppen,er zit gewoon een groef in het afdichtingsvlak van de klep. Ik denk dat er nieuwe kleppen in moeten, dus we zijn er nog niet๐Ÿ˜…
+5
jan-kees same
Wel nog een orgineel pakkingset gescoord in italy met dank aan wat speurwerk van de plaatselijke dealer dnl๐Ÿ‘๐Ÿ‘

(klik om te vergroten)

+2
a3vandiejen
Toch wat meer schade dan gedacht, maar aan de andere kant straks een bijna nieuw motorblok.
Gaaf dat je deze pakkingen hebt kunnen scoren.
+4
jan-kees same
@a3vandiejen zeker adrie ,en allemaal prachtig om te doen vindt ik ,brandstofpomp is ook weer bijna klaar ,ook helemaal nagekeken en geresiveerd. Het lijkt wel of die belg alleen de krukas heeft vernieuwd met alle lagerschalen en de rest is vergeten๐Ÿ˜†
+2
a3vandiejen
@jan-kees same Oei, is maar half gebeurt dan. Gelukkig nu een baasje die het serieus neemt.๐Ÿ˜…๐Ÿ‘
+2
draaipiet
Mooi om je project te volgen Jan-Kees ๐Ÿ‘
+4
jan-kees same
@draaipiet dank je piet ,ik vindt het ook altijd leuk om zoiets van een ander te lezen,een soort hobbyverslag met hoogte en dieptepunten๐Ÿ˜
+4
jan-kees same
Foto van een oude zuiger ,de olie schraapveer compleet versleten,en best wel wat compressie veren gebroken๐Ÿ˜จ

(klik om te vergroten)

+2
a3vandiejen
@jan-kees same Geen overbodige luxe nieuwe veren.
+1
draaipiet
Er moest wel wat aan de motor gebeuren, maar zo slecht klonk het nog niet.
+3
wim-same
@draaipiet Maar ik had ook wel op een volledige revisie gerekend hoor Piet.
+4
jan-kees same
@wim-same ik ook hoor wim ,gelijk maar goed en netjes doen. Blijft raar ,onderkant motor nog helemaal prima ,en bovenin lichtelijke chaos๐Ÿ˜. En alles was dichtgekit met cilleconen kit ,kom je overal tegen!๐Ÿคฃ
+4
jan-kees same
@draaipiet best raar ja ,in de brandstof pomp was ook een veer gebroken ,en de regelateur van de pomp lag ook lekker te bengelen hoorde ik ,toch gewoon blijven lopen๐Ÿ˜„
+4
Towaberg
@jan-kees same T is een Same! Bij een beetje buikpijn, gewoon doorgaan ๐Ÿซค
+3
wim-same
@Towaberg bij een beetje buikpijn wel, maar met erge buikpijn moet ook een Same naar de dokter hoor.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Same Buffalo 120 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!