Foto van een Taarup 1030 de bodemketting van de taarup had veel geleden. Moesten hem op een gegeven moment wel heel vaak spannen. Hebben hem ook al een keer kapot gehad met dusdanige gevolgschade dat

Taarup 1030

+6
Foto van een Taarup 1030 de bodemketting van de taarup had veel geleden. Moesten hem op een gegeven moment wel heel vaak spannen. Hebben hem ook al een keer kapot gehad met dusdanige gevolgschade dat we nu de knoop doorgehakt hebbeb om nieuwe bodemkettingen te maken. Dit is nu mijn oom zijn projectje, hij doet vaak dit soort werk in zijn vrije tijd bij ons. Hij heeft eerst een handige mal gemaakt zodat zeker alle latten recht op de schakels zitten.
+2
jantje 8110
@Deutz-Fahr-Rijder mooie opstelling
+2
@jantje 8110 zoiets uitdenken kan je aan mijn oom gerust overlaten ja.

Reacties

+3
langeslagdiesel
Is een goede ketting uit een sloopwagen niet een paar tandjes sneller en goedkoper? Nestwielen plus lagerwerk komen er ook nog bij. Bij een nette ketting zet je de op elkaar ingelopen As en lagers over met nestwielen en al. En dan draait het spul weer.
+4
@langeslagdiesel dat hebben we al gedaan, een jaar lopen tobben met donorkettingen... we waren er zo klaar mee dat we het nu zo oplossen. De wagen draait ook van begin april tot eind november 2 vrachten vers gras per dag. Dan wil je niet eindeloos tobben.
+2
langeslagdiesel
@Deutz-Fahr-Rijder ik snap het niet helemaal. Voor dat je een ketting koopt tel je toch het aantal schalmen? Je weet hoeveel er nieuw in horen. Die gegevens zijn bekend. Anders even opvragen. Dus het aantal verwijderde schalmen verteld de slijtage. Van de ketting die je wel of niet koopt. Dat is geen hogere school en hooguit een kwartier werk. Geen zomer tobben met versleten kettingen.
+2
@langeslagdiesel sommige mensen hebben alle wijsheid altijd al beschikbaar. Wij moeten een zomertje tobben om erachter te komen...
+2
Rondeutz06
Mooie lastafel
+3
@Rondeutz06 goed materiaal is het halve werk, is een hele handige en zware tafel. Laatst hadden we er heel de frontmaaier op staan, de tafel gaf geen krimp.
+5
mdoornekamp
Goed bezig. Stilstand tijdens het werk is altijd ergenis
+2
@mdoornekamp klopt en dat soort stilstand is ook meestal als het echt niet uitkomt...
+1
J asper
@Deutz-Fahr-Rijder Verstandig, leeg spitten op de zaterdagavond is ook niet mijn hobby
+9
casejxu
Quote Reactie van @J asper:
zaterdagavond

Woensdag ochtend bijv ook niet hoor. Dan respecteer je de inhoud van je kar weer😃
+3
@J asper dat hebben we een keer moeten doen op de vrijdag of zaterdagavond inderdaad. Dan zit er verrekte veel gras in dat wagentje. Het glaasje bier die avond was wat later dan gepland🙃
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Deutz-Fahr-Rijder:
Het glaasje bier die avond was wat later dan gepland

Maar smaakte nóg beter!🍺
+1
@WaterDeutzer jaa dat wel🥵
+1
WaterDeutzer
Dat klusje heb ik vroeger ook vaak gedaan, maar de latten inlassen op de achterkant van de mest/opraap-wagen terwijl de nieuwe kettingen, aan, maar niet gespannen waren. Dat gaat toch een pak sneller, vooral als je de kettingen moet inleggen.
+2
@WaterDeutzer daar hebben we inderdaad aan zitten denken maarja dit is de 1e keer dat we dit moeten doen en dan erbij dat we eerst de kettingen uit onze eigen wagen kort geslepen hebben zodat we daar alle mooie meenemers uit konden gebruiken. Aldoende leert men. Al hopen we niet dat het nog een keer nodig is.
+1
@Deutz-Fahr-Rijder ik moet even toelichten dat er tot gisteren toe kettingen uit een donorwagen in onze goede wagen hebben gelegen. Het leek niet helemaal logisch omschreven toen ik net terug zat te lezen.
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Deutz-Fahr-Rijder:
tot gisteren toe kettingen uit een donorwagen in onze goede wagen hebben gelegen.

Scheepskettingen en nestwielen slijten gelijk op. Is nooit goed om die niet samen te vervangen, dan gaan ze 'springen'.
+1
J asper
@WaterDeutzer Je kunt ze ook omdraaien, dan is er ook niks loos.
WaterDeutzer
Quote Reactie van @J asper:
Je kunt ze ook omdraaien, dan is er ook niks loos.

Tot dat de nok zegt: knak.😉
+1
J asper
@WaterDeutzer Dat zeggen ze maar zo niet dan zijn ze wel af.
+1
@WaterDeutzer dat zullen we even in de gaten moeten houden dan hoe dat gaat. Waarschijnlijk zijn nieuwe nestwielen voor een taarup ook niet te betalen.😬
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Deutz-Fahr-Rijder:
Waarschijnlijk zijn nieuwe nestwielen voor een taarup ook niet te betalen.

Nee, die moet je universeel kopen! Valt best mee, kun je gewoon op maat bestellen. In slechtste geval moet je het asgat bewerken. Zoek maar op 'nestwielen'.
+2
@WaterDeutzer bedankt voor de tip! We zullen er even een studie van maken.
+2
jantje 8110
@Deutz-Fahr-Rijder ff op de site van kramp kijken. Via de configurator kan je die schijnbaar zo bestellen zei iemand me laatst
+1
@jantje 8110 nog een tip waar we wat mee kunnen, bedankt!
+2
jantje 8110
@Deutz-Fahr-Rijder de taarup die ik laatst bijgekocht heb had de vorige eigenaar het ook zo gedaan.
+8
Even een update van mijn kant voor de geïnteresseerden. De taarup staat nu helemaal klaar om over een klein weekje aan zijn stalvoerseizoen te gaan beginnen.

(klik om te vergroten)

Nieuwe cilinder passend gemaakt voor de pickup. We hadden nog een aantal cilinders in het schap liggen. Een mooi formaatje uitgezocht, passend gemaakt en gemonteerd. In de oude hebben we al zo vaak nieuwe keeringen gezet dat we dat beu waren.

(klik om te vergroten)

Ook hebben we vanmiddag de nieuwe bodemkettingen erin getrokken. Lijkt mooi te lopen. Op naar zijn 1e vracht gras.💪
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Deutz-Fahr-Rijder:
De taarup staat nu helemaal klaar

Ziet er keurig uit! Ook een stevige staalkabel om te heffen.💪🏻
+1
@WaterDeutzer die dikke kabel ja... dat is ook al zoiets wat je met een jaar of 3 taarup ervaring leert... pak maar gewoon een dikkere dan blijft tie wat langer heel...
Achja aldoende leert men en de wagen maakt relatief veel uren bij ons met 2x per dag een wagen vers gras halen van begin april tot eind november.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Deutz-Fahr-Rijder:
aldoende leert men

Helemaal mee eens, wat je buiten het seizoen kunt maken is ook nog eens leuk werk, stilstand tijdens werk is alleen maar stress en snel-snel.
+1
@WaterDeutzer klopt inderdaad, wij hebben er ook wel aardig hobby aan om onze stempel op machines te zetten.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Taarup 1030 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!