Foto van een Zetor 4511.Deze Zetor hebben wij de afgelopen 5 maanden mogen restaureren in opdracht en gisteren af mogen leveren aan zijn derde eigenaar. Deze 4511 is in 1970 afgeleverd in Eemnes door

Zetor 4511

+22
Kramer U800
Foto van een Zetor 4511.

Deze Zetor hebben wij de afgelopen 5 maanden mogen restaureren in opdracht en gisteren af mogen leveren aan zijn derde eigenaar.

Deze 4511 is in 1970 afgeleverd in Eemnes door van Hamersveld (Zetor dealer en later ook Fendt dealer) aan een kleine herenboer met aanzien, hij zat o.a. in het bestuur van de Rabobank en bij Univé, hij wou graag gezien worden door iedereen en daarom kocht hij deze Zetor 4511 (toen de sterkste en grootste trekker van het dorp tot een paar jaar later er een Zetor Crystal 8011 werd afgeleverd aan een ander bedrijf), voordat hij de weg op ging werd er een dikke sigaar aangestoken en werd er niet hoger dan in de vierde versnelling gereden zodat iedereen hem goed kon zien als hij hier over de dijk heen reed, het was een vrij lange man wat imposant uitzag op zo'n grote trekker. De meeste boertjes hadden hier immers nog een trekker tot 30 pk.

Uiteindelijk hebben wij de Zetor kunnen kopen van de dochter van de toenmalige eigenaar zomer 2021, gelijk de eerst volgende dag belt er een klant met de vraag dat hij nog een 3511 zoekt, toen hij hoorde dat we nog een 4511 hadden staan was hij gelijk verkocht en had hij hem meteen aangeschaft. De Zetor had wat mankementen maar verkeerde in redelijk originele staat. Maar zoals vele weten: als je ergens aan begint dan blijf je nergens met zo'n oude tractor, de beste man had de remmen zelf vervangen omdat deze versleten waren, later kwam hij met steeds meer dingen die mankeerde en wij moesten oplossen totdat de hele Zetor weer bij ons stond... Ik heb dus voor 5 maanden lang ongeveer 2 dagen in de week eraan gewerkt om hem weer zo te krijgen, op opsomming van de dingen die eraan gebeurd zijn: complete vooras revisie inclusief nieuwe veren, nieuwe koppeling, motor en versnellingsbak rondom opnieuw afgedicht, heel veel nieuw plaatwerk erop, oud plaatwerk weer strak gemaakt, nieuw radiateur, Sirocco beugel opgebouwd, nieuwe banden en zo kan in nog wel even doorgaan. Het plaatwerk heeft de eigenaar zelf gespoten. En dit is dan het resultaat, nu mag de Zetor niet met pensioen maar hij moet weer aan de bak bij de huidige eigenaar op zijn boerderij waar hij voor diverse klussen ingezet gaat worden.

Met dank aan Rietman Hasselt en Zetrac B.V. voor de onderdelen.

Reacties

+18
Kramer U800
Hoe hij bij ons aan kwam juni 2021

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+13
Kramer U800
Nog meer foto's van het geheel.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+5
wolseley
@Kramer U800 prachtige trekker geworden.
Mijn opa had vroeger een 4911 zo een zou ik nog wel weer eens willen hebben
Kramer U800
@wolseley Dankjewel. Zie zo'n 4911 maar weer eens te vinden, komt weinig te koop op het moment.
+1
JD3010
@Kramer U800 Die heeft toch een geveerde vooras? Dan zit dat linker voorspatbord er wel erg dicht op.
+5
Kramer U800
@JD3010 Dat klopt, dit type werd als ik mij niet vergis standaard met geveerde vooras geleverd in Nederland. De voor spatborden zitten aan de fusee en veren/draaien dus mee, heel mooi bedacht van Zetor.
+1
roy jd3130
@Kramer U800 ik heb die van me 12211 ook laten reviseren rijdt echt heerlijk met vering
+1
Kramer U800
@roy jd3130 Ja dat is een uitkomst die vering hoor. Als je het niet hebt of de veren zijn gebroken dan merk je het ook gelijk.
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Kramer U800:
heel mooi bedacht van Zetor.

Zo zijn er héél veel details goede vindingen van Zetor. Neem nou de dubbele stuurstang, maar mét spoorstang! Door de stuurarmen tegengestelde positie te geven heb je op ieder moment de grootste stuurkracht.🧐
+1
Kramer U800
@WaterDeutzer Daar heb je gelijk in Nico. Het is een heel mooi systeem. De 7 serie had helaas nog maar 1 stuurstang vanaf het stuurhuis. En wat bij de 5 serie ook een uitkomst was, was de kogel-omloop besturing wat nog aangevuld kon worden met stuurbekrachtiging. De serie hiervoor 20, 30 en 4011 hadden nog geen kogel omloop besturing maar nog een trapeziumspindel, dit stuurt gruwelijk zwaar.
+1
JD3010
@Kramer U800 Aha, dus de afstand blijft dan steeds gelijk. Persoonlijk zou ik het zelf wat meer ruimte gegeven hebben voor de mooiheid. Maar dat wel een mooi exemplaar geworden.
Zo'n trekker heeft hier vroeger ook in de buurt gelopen, ik denk bij dezelfde dealer vandaan. Later is daar nog een Zetor Crystal bijgekomen. Ik ken alleen de naam nog.
+8
arnold-arentze
Prachtig resultaat en een mooi verhaal erbij.
+9
Svendt28
@arnold-arentze Schitterend werk geleverd met een supermooi resultaat! 👌
+6
Kramer U800
@arnold-arentze Dankje Arnold, ik vind de geschiedenis altijd zo mooi die zo'n machine ineens een gezicht geeft. Deze week toevallig nog: er kwam een achterneef van mijn vader binnen in de werkplaats, daar stond de Zetor die bijna klaar was, mooi ding zei hij, toen mijn vader zei van wie hij was geweest viel het kwartje ineens bij hem. Hij zei dat hij begin jaren '70 op deze Zetor heeft leren rijden als 16 jarige!! Hun familie kon altijd goed met de eerste eigenaar van de Zetor omdat hun tegenover woonde. Hij kende de Zetor niet meer terug.
+10
Fast Eddy
Mooi verhaal met een heel mooi eindresultaat. Prachtig.
+7
bob de bouwer
Dat ziet er weer mooi uit, ook prachtig mooi verhaal erbij
+6
WaterDeutzer
Dat heb je mooi gedaan. Voor jezelf (foto's zijn bij jou thuis) of via je werkgever? Eemnes is ook echt wel een dorp voor Heerenboeren!😋
+4
Kramer U800
@WaterDeutzer De Zetor hebben we in opdracht opgeknapt voor een klant. Eemnes was juist heel arm in die jaren en de industrialisatie in de landbouw kwam hier traag op gang omdat we heel lang met overstroomde polders hebben gezeten, daarnaast hadden we geen rijke grond hier en dus niet geschikt voor elk gewas, als je rijke boeren wou zien toen moest je naar Zeeland. Er zaten natuurlijk ook uitschieters bij zoals deze boer die wel geld had. Later is alles wel meer waard geworden met de komst van stedelingen die hier landelijk wilden wonen.
+11
langeslagdiesel
Dit is nog wel ff een verhaal met een avontuur er in. Ik heb met dit type en een type groter nog wel geperst met een ap61. Deze hadden niet zo’n Luxe zitting als jij gemonteerd heb. Maar een aan twee kanten parallel geveerde stalen pan zitting in de fabriekskleur. Een oude kunstmestzak gevuld met hooi moest voor wat zitvlak comfort zorgen. Verschil tussen de 4511 en de 5511 waren de remmen. Beide op rechts lek. En de 4511 had 1 rempedaal met een tweewegskraan onder de stoel om 1 remleiding te blokkeren. Deze moest je dus altijd gebruiken anders was je rempotje zo leeg. Dus deze stond vast met een balentouwtje. Ik vond de 5511 en prachtige sterke trekker toen. Deze 4511 doet daar zeker niet voor onder. Netjes hoor.
+3
Kramer U800
@langeslagdiesel De zitting is inderdaad niet origineel. Een originele zitpan zou het geheel afmaken, echter was deze al bij de eerste eigenaar vervangen door een moderne stoel, je kan ze weer nieuw kopen die oude stoelen maar voor behoorlijke bedragen waar je ook een mooie Grammer stoel voor kan kopen, de huidige eigenaar wilt gewoon comfortabel zitten. Er zit inderdaad een verschil in het remsysteem tussen de 4511 en 5511, de 5511 was in vele opzichten een nieuw concept en de 4511 was meer door-geborduurd op de 4011 (maar toch een hele andere tractor qua rijgedrag). De 4511 had nog de oude Z4001 motor (53 pk) en de 5511 had al de modernere Z5101 motor (56 pk), andere voorasbok enz. Wat bedoel je precies met de rechtse rem dat deze telkens lek was?
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Kramer U800:
Een originele zitpan zou het geheel afmaken, echter was deze al bij de eerste eigenaar vervangen door een moderne stoel

De 4511 werd soms ook wel uitgevoerd met de luxe geveerde zitting van de 4712.
+1
langeslagdiesel
@WaterDeutzer de 25, de 45 en de 5511 trekkers die bij ons in de buurt liepen kwamen allemaal via Beukeveld uit ik meen Engeland. Daar hadden ze een tijd op de kade gestaan. Deze waren dus overjarig en dus goedkoper. Wel allemaal standaard uitvoering met alleen een sirocco jas en klapraam. De 5511 was toen echt een kuilsnij trekker. De neus bleef altijd aan de grond met de grootste steekschop kuilsnijder ( Mullos ) U Snijders waren er toen nog niet.
+1
Kramer U800
@langeslagdiesel Die zoute zeelucht doet geen goed, vooral niet bij het plaatwerk van deze Zetors want die hadden zo hun zwakke plekken. Was Beukeveld ook een Zetor dealer of een handelaar toen?
+1
Kramer U800
@WaterDeutzer Oké, misschien heeft deze dat dan ook wel gehad. Zit in ieder geval beter dan zo'n pannetje.
langeslagdiesel
@Kramer U800 niet telkens lek. Er liepen een stuk of wat van deze types in de buurt en bij ons. Ook hebben ze voor mijn tijd nog een zelfde type gehad, fabrikaat Ursus. Bij allen brak rechts de remleiding net waar hij de bil in ging. Dat werd dus als een kwaal gezien. Allen reden dan ook met 1 geremd wiel.
+1
Kramer U800
@langeslagdiesel Aha op die manier, hebben wij nog niet eerder gezien hier. Ursus was ook niet al te best, geen wonder dat ze 2 jaar terug failliet zijn gegaan.
+7
roy jd3130
Mooi geworden 👌😀
+7
Schluterfan
In 5 maand tijd? Top! Ik wou dat ik zoveel gedaan kreeg 😅. Het resultaat mag er zijn! Keep up the good work!
+3
Kramer U800
@Schluterfan Bedankt, maar een Zetor steekt ook wat makkelijker in elkaar dan een Schlüter laten we eerlijk wezen 😉 Een koppeling wisselen bij een Zetor van deze jaren is een halve dag werk met de juiste gereedschappen, uit- en in elkaar. Ik heb al eens eerder een Zetor 4011 gerestaureerd voor een klant dat had ik in een klein jaar tijd gedaan, elke zaterdag.
+8
a3vandiejen
Schitterend zeg, weer knap werk.
+7
z6911
Mooie trekker geworden.
+6
R.huiden
Ziet er weer prachtig uit Dirk.
+1
R.huiden
Die beugel komt me bekend voor toevallig van een David Brown geweest?😉
+1
Kramer U800
@R.huiden Hoe weet jij dat?!? 😂
+7
ZetorTwente
In een woord prachtig 👌🏼, knap werk.
+6
Rondeutz06
Heel netjes gedaan, mooie foto's en uitleg erbij
+6
Rietman
Mooie trekker, daar mag je trots op zijn. (leuke tekst Dirk én... bedankt voor de vermelding !)
+5
Kramer U800
@Rietman Als de klant tevreden is zijn wij ook tevreden. Is voor ons ook leuk om zo'n kans te krijgen van de klant om een unieke Zetor te restaureren onder werktijd.
+5
caseboy
Deze zetor is echt prachtig geworden, je mag trots zijn op je werk. Een mooi verhaal erbij ook.
+3
mf 35x
Prachtig
+3
toonvanbergen361
Hele mooie Zetor!
+3
105ls78
Dat is echt mooi geworden ..

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Zetor 4511 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!