Foto van een Deutz-Fahr MeerdereTtv 620 en agrotron 130new met meststrooier. Het vergt nog enige gewenning met de 130. Waar je bij de agrostar 6.31 met je ogen dicht de versnellingen door schakelde, v

Deutz-Fahr Meerdere

+5
Foto van een Deutz-Fahr Meerdere

Ttv 620 en agrotron 130new met meststrooier. Het vergt nog enige gewenning met de 130. Waar je bij de agrostar 6.31 met je ogen dicht de versnellingen door schakelde, vind ik het juiste/soepelste moment van doorschakelen bij de 130 soms lastig te vinden.

Verder een prachtige trekker en onderin toeren beren sterk. De load sens is iets waar je altijd aan wennen kan.
arno1999
@Deutz 8006spezial Bedoel je de powershifts of de handmatige versnellingen?
Komt de 130 sterker over als de 6.31? en is er veel verschil in verbruik?
+4
@arno1999 nee met de powershift ben ik er wel achter dat je het beste hem
In de S kan zetten en met elke keer een versnelling schakelen ff 1 trapje terug moet gaan. En dan als laats in de 6de versnelling weer van de l naar de M H S shiften. Dat gaat dan ook wel erg mooi. Maar bedoel Meer het moment van versnelling overschakelen en het toerental wat je dan hebben moet, dat moet nog een gewenning worden zonder het dashbord te hoeven kijken

Bij de agrostar 6.31 schakelde hij bijvoorbeeld prachtig over bij 1350 of 1850 motortoeren, dat geluid kende je en dan wordt het allemaal automatisch.

De 130 heeft onderin toeren beduidend meer te vertellen dan de 6.31. Echter op de weg valt het mij niet mee. 6.31 had hem eerder naar de 40 dan deze. Maar dat wordt nog opgelost.

Kwa verbruik zit ik met mestrijden op 2
Km afstand 3,5 tank per uur banden op 1,2 bar. (om
Maar ff 1 werkzaamheid te vergelijken) met de ttv (155 pk) rond de 12,7l per uur. De 6.31 (115 pk) 13,5 en de 130 (vermoedelijk 130pk) +/- 13. Dus 1 pot nat in deze 6 cilinder reeks
dx11
Quote Reactie van @Deutz 8006spezial:
Dus 1 pot nat in deze 6 cilinder reeks

Valt mij mee. De 10006 of de ttv scheelt voor de mengwagen (met 30kmh en 50kmh, 40 liter hydroliekopbrengst en minstens het dubbele) het eerlijkste vergelijk omdat je dan gewoon even veel doet per uur dus gewoon gigantisch veel. De Agrotron verstuikt vrijwel het dubbele
+1
arno1999
@Deutz 8006spezial Ahn op die manier, dat kom je met de tijd wel gewoon.
Ik vertrek altijd in 4L dan in één keer naar 5M (omdat verschil tussen 4 en 5 nogal klein is), dan naar 6M en dan doorschakelen met de powershifts. Persoonlijk vind ik het wel aangename versnellingsbakken, de handmatige versnellingen schakelen wel soepel met de lange pook. De powershifts schakelen ook soepel in de zesde versnelling, in lagere versnellingen is dat wat afwisselender.

Dat verbruik had ik nu niet verwacht, heb altijd gehoord dat de lucht gekoelde zes cilindermotoren zoveel zuiniger waren, blij dit te horen. Die 6.31 moest wel heel sterk geweest zijn, vind mijn 130 al heel fel trekken. Ook niet verwacht dat de TTV maar evenveel zou verbruiken als een schakeltrekker.

Welke maat van banden liggen er op je 130? Het ziet er precies uit of het mooier opgevuld is of bij mijn 130.
+1
@arno1999 jaa precies, zal er vanzelf wel aan gewend raken. Zoveel uren heb ik er uiteindelijk nog niet mee gedraaid.

Denk dat het verschil er voornamelijk in zit dat de 6.31 altijd volgas over de weg moest rijden en door de tandwielpomp ook meer toeren bij de mestput moest hebben om de turbovuller genoeg gang te laten hebben.

Ttv rijdt bij 40km/h, 1450 tpm, de 130 bij 1750 volgens mij. En daarnaast beide load sense pomp dus met vullen heb ik er maar weinig toeren op.

De 6.31 was onder de 1500 tpm zomaar tam, dat is bij deze 130 echt wel anders, die trekt onderin echt super. maar als je de koppel wat weet te vinden is de 6.31 best een beest.

Staat op 650/65/38 en 540-65-26. Ben nog zoekende naar bredere voorspatborden en achter spatbord verbreders. Na 2 dgn mestrijden de hele trekker zwart ben je snel beu.
arno1999
@Deutz 8006spezial Rij je op de weg altijd maximaal 40 km/h misschien?

Ja dat is wel het nadeel van de 'NEW' dat die nog geen eco-versnellingsbak hebben, het model erachter de M heeft dat wel. Die maken 1900tpm bij 50km/h, terwijl de NEW daar 2300tpm voor nodig heeft.

Ahn vandaar, mijn 130 heeft 600/65r38 en 540/65r24. Van mij zitten er wel de originele bredere achterspatborden op en komen zelfs iets breder uit dan de band.
@arno1999 ja in princiepe wel, wonen in een veenweide gebied met een betonweg die vroeger erin lag als een spiegel, nu hobbelt hij aardig door verzakkingen in de ondergrond. En dus.met het oog op de machines dus maar gewoon 40.

Jaa hier zaten eerder 480 en 540 banden om dat was ons smal zat, en kon er met een goede kameraad uit komen om zijn banden te wisselen met de mijne. Zodoende moet ik nu alleen nog eens de spatborden verbreden omdat ze 15cm rondom uitsteken
+1
arno1999
@Deutz 8006spezial Ahn zo, begrijp ik volledig. Tzal ook veel schelen in brandstofverbruik voor de 130.
Goede keuze, staat mooi op banden nu!
arjanvw
@Deutz 8006spezial Gaat de bediening van de pook rechtstreeks of via bowdenkabels naar de bak?
arno1999
@arjanvw Aan zijn vorige foto te zien, rechtstreeks. Schakelt ook wel mooier als met kabels.
+2
@arjanvw de grote lange l*l rechtstreeks op de bak. En deze heeft een extra powershift hendel en de hef bediening op de armleuning(profiline). Zijn trekkers die je even warm rijden moet, daarna schakelen ze top.
arno1999
@Deutz 8006spezial Dit is eigenlijk geen profiline maar een multifunctionele armleuning, was een optie die al bestond van bij de mk3 serie. Wel ideaal als dat erop zit, als ik nu met een Agrotron rijd die dat niet geeft mis ik dat wel.
Een profiline heeft een korte pook met kabels en dan zo'n joystick als op je TTV. Dat was een optie die pas in 2006 uitkwam.

Als ik de trekker even laat warm lopen, dan leg ik ook altijd de aftakas aan. Gewoon de knop induwen terwijl de hendel van 540/1000 in neutraal staat. Zo warmt de olie van de bak op en als ik begin te rijden leg ik het terug af. Je zult merken dat bij transport op de weg in het begin de trekker niet meer zo zal afremmen bij het schakelen.
@arno1999 volgens mij noemden ze het in het mk3 tijdperk ook profiline met deze arm leuning, maar pin mij er niet op vast. En ik meen dat deze 130 nog kwa bouwjaar binnen die categorie valt, maar oprecht geen idee.

Weet idd dat het vanaf 2005/6 het een keuze werd tussen geen armleuning, deze met de rode clowsneus en de grijze laars+elecktrische ventielen. Toen werd het bij de laatst genoemde de profiline.

Leuke tip, ga ik proberen 👍
arno1999
@Deutz 8006spezial Ja heb ook nog eens een mk3 gezien waar profiline opstond, die had zelf helemaal niets van armleuning. Blijkbaar stond die naam dan voor wat anders en is die terug gebruikt in 2006 voor deze met die joystick aan te duiden.

Heeft jou 130 nog de ZF-vooras of de carraro?
d15o
@arno1999 De 130 new heeft carraro vooras, de serie ervoor (108 118 128) hebben nog de ZF vooras.
+1
arno1999
@d15o De eersten van de 120/130/150 NEW-reeks had ook nog ZF-vooras, ongeveer halfweg 2005 zijn ze omgeschakeld naar Carraro. Zelf heb ik één van de eerste 130.6 van begin 2005, met een ZF-vooras en zelf nog met het oude gaspedaal.
+2
sjonnies
@arno1999 hier een 120 new 31 maart 2006 zf vooras nieuwe gas pendaal terwijl kamaraadt agrotrob 130 2005 oude gas pendaal en cararro vooras. Dealer hier had liever de zf assen dan cararro
+1
Deutz 8006spezial
@arno1999 deze is van 2006 met carraro vooras, vooras vering en load sense. Best een hele complete trekker. Power beyond moet er nog even op en de pers op load sense.

Reacties

Terwisscha
Trekker stond er woensdag maar werkloos bij😉
Dikke deutzen en allemaal baaltjes kan maar 1 wezen🤣🤣
+3
@Terwisscha zijn maar 2 momenten waarop geld verdiend wordt. 1 van die 2 is om deze tijd. Dus goede zaak dat de trekkers stil staan, kost alleen maar geld zodra de sleutel omgaat 😜
+2
Terwisscha
@Deutz 8006spezial Alles kost geld, behalve het melken. Van het najaar tot het voorjaar is de tijd dat er geld verdient wordt ja, zomer daags valt dat soms niet mee.
ZETOR9641
@Terwisscha zondag stond ie er ook al eenzaam bij 🤣
+2
@ZETOR9641 tijd dat de begroeiing weer wat gaat doen, dat geloer allemaal😜
+1
koenclaas
Schakel vaak vanuit powershift trap m over naar de volgende versnellingen. En als je in de 6 zit de rest van de powershift trappen. Dan schakelen ze het mooiste vind ik zelf.
+2
zettelmeyer
Foto van vandaag? Hier nog veel en veel te nat op het land
+1
@zettelmeyer poosje druk geweest met ander werk dus hier weinig geplaatst. Foto is van voor de hele hups regen. Heb 2/3de onder de mest. Natste percelen moeten nog, kunstmest ook. Tis zoals het is
zettelmeyer
@Deutz 8006spezial hier eerste deel kunstmest wel overal maar mest op nieuwingezaaide ook nog te nat....
+1
Inter-844s
Als de 130 de versnellingen net zo verdeeld heeft als bij een 180.7 deed ik meestal het volgende. Rij meestal in 3L weg, dan snel opschakelen met de powershift naar 3S. Dan schakelen naar 4H, dan naar 4S, schaken naar 5S (dus geen powershift omlaag) en dan naar 6H en dan een keer met de powershift naar 6S. Zo vind ik het fijnste om te schakelen.
+1
deutz dx 470
Ik schakel altijd met de 2 versnellingen op als het mogelijk is en gewoon powershift in L laten staan dan of er moet echt iets zwaar achter hange. Met de 6.31 ook btw
@deutz dx 470 met de 6.31 en de tank reed ik altijd van de 2 naar de 4 in de haas. Dan naar de 6 en ondertussen de slak, en dan in de 6 wat toeren maken en bij 1800 toeren ofzo ff koppeling in en naar de haas. Aangezien toen nog het idee had dat die trekker hier tot 18000 uur blijven zou en de powermatic gewoon weg niet zo goed aangeschreven staat al was die nog super.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de machines van Deutz-Fahr ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!