Foto van een Deutz-Fahr Agrotron 85Even de sporen van het sleepslangen los kriebelen.. Foto is geplaatst door BvdD op 05-04-2023 om 14:53:23, met 47 reacties.

Deutz-Fahr Agrotron 85

+2
BvdD
Foto van een Deutz-Fahr Agrotron 85
Even de sporen van het sleepslangen los kriebelen.
RaHeados
@BvdD je doet alleen de rij sporen, de rest van het stuk niet?
BvdD
@RaHeados klopt de bemester is ongeveer 12m breed. Dus het zijn niet heel veel sporen.
RaHeados
@BvdD oke, wij proberen meestal het hele land lichtjes los te trekken na het mesten. De korst op de ploeg snede vast iets breken voor het rotereggen. Voor het mesten ook wel de ploeg voor een beetje dicht trekken, die word je ook zat met mesten 🙈.

Reacties

valmet6400power
Dat zie je toch niet vaak, althans niet bij ons in de omgeving. Ervaring dat het helpt of?
casejxu
@valmet6400power als je der over nadenk is het geen gekke gedachte
+1
valmet6400power
@casejxu
Nee dat vond ik ook! Zelf laten we al jaaaren geen vloeibare mest meer uitrijden dat bevalt ons dan weer prima. Hoef je ook geen sporen van het sleepslangen weg te halen 😃
+1
PieterA
@valmet6400power Moet je wel weer op een andere duurdere manier aan je sporenelementen zien te komen.
+1
valmet6400power
@PieterA
Liever duur(der) dan als drijfveer het hebben van goedkope bemesting is ons motto. We laten de tweede stikstof gift wintertarwe prikken met Growsol (door een spaakwiel bemester) en wat er overblijft na de kunstmest invullen in het bouwplan vullen we in z’n geheel in met vaste geitenmest. Van vloeibare varkensmest krijgen we last van wormen in de aardappelteelt dus daar zijn we ook al zeker 10 jaar geleden mee gestopt.
+1
PieterA
@valmet6400power Ik snap je heel goed. Ons beleid wijkt niet veel af, maar volgt de markt net iets meer.
+1
Valtrapowerr
@PieterA Goed spul die geitenmest 😅👍🏻
+3
BvdD
@valmet6400power wij telen al ruim 20 jaar bio. Dus mest is voor ons 99% van alle voeding.
+1
valmet6400power
@BvdD
Ja dan ben je wat dat betreft erg beperkt in je bemesting! Petje af trouwens om biologisch te zijn al zolang. Dat is iets wat ik niet ambieer 😄
BvdD
@valmet6400power ieder zijn ding he
valmet6400power
@BvdD
Zeker, door de gangbare boeren blijft bio geld waard zeg ik dan maar 😃
BvdD
@valmet6400power verschil moet er zijn inderdaad
+3
BvdD
Het werkt erg goed. Ik heb de middelste tand er uit bij de forrest, en de achterste omhoog. Dus alleen de sporen krab ik los. Ongeveer 20 cm diep.

Op deze manier kan ik ondieper kopeggen. En dus op vaste grond zaaien. De sporen zie je niet meer terug in de meeste gewassen.
hobbyboer
@BvdD 🤔 20cm diep los krabben en op vaste grond zaaien....
Wat zaai jij zo diep? 😉

Maar eigenlijk is de sleepslangcombinatie dus te zwaar en/of de bandenuitrusting onvoldoende.
Dat sporen losmaken moet niet nodig zijn.
+1
BvdD
De sleepslang combi is uiteraard te zwaar. Maar omdat ik geen hobbyboer ben kan ik er niet omheen.
Als ik de sporen even los trek.
Dan hoeft de kopeg niet zo diep te werken om ook in de sporen de grond goed te bewerken. Nu kan ik 2 a 3 cm diep klaarleggen. En als ik ze niet even los trek moet ik al snel 5 a 6 cm voor een vlak zaaibed.
arno1999
Sproeigangen trekken wij ook altijd met twee pinnen open.
Mooie Agrotron! Wat voor banden liggen hieronder?
BvdD
@arno1999 de xeobib van de K4.20 zitten er onder. 650/60r38 en 520/60 r28. Kwam even zo uit. Maar staat wel ruig.
arno1999
@BvdD Staat inderdaad erg mooi op deze banden. Heb je hiervoor de cabine wat moeten verhogen?
PieterA
@arno1999 Ik neem aan van niet, bijnons past dezelfde maat ook zonder moeite
arno1999
@PieterA Raken de achterspatborden dan niet de banden als de cabine inveert? of heeft een 85 mk3 geen cabinevering?
+1
PieterA
@arno1999 Wij hebben geen cabinevering op de 85 mk2
+1
BvdD
Wij@arno1999 wij hebben ook geen cabine vering. Deze banden passen er zonder aanpassingen onder.
arno1999
@BvdD @PieterA Ok vandaar, beiden wat tevreden over jullie 85 en rond welke urenstand zit die ongeveer? Ik zoek namelijk zelf nog een vervanger voor mijn AgroXtra 4.47 en zo'n 85-90-100 ziet me er op het eerste zicht nog een handige trekker uit.
casejxu
@arno1999 prima trekkers. Even in de gaten houden of de priceas al gemodificeerd is. Kan een dure reparatie zijn namelijk. Verder geen noemenswaardige grote dure mogelijke problemen!
arno1999
@casejxu Bedankt voor de info!
Met de priceas bedoel je de as die loopt van de motor naar de versnellingsbak?
Hoeveel uren zouden deze trekkers kunnen werken bij normaal gebruik, zonder dat er grote kosten optreden aan de versnellingsbak of andere componenten?
casejxu
@arno1999 ja die bedoel ik. Heel wisselend🤷‍♂️ heb ze gezien met ruim 10 12 duizend uur. Soms dan wel synchro vervangen van 1 en 2 versnelling.
arno1999
@casejxu En als je die priceas vroegtijdig vervangt door de gemodificeerde versie is het waarschijnlijk goedkoper dan dat je wacht tot die kapot draait?
De synchro's zijn dus duidelijk wat gevoeliger dan die in de ZF t7200 bak?
casejxu
@arno1999 ja die zijn wel iets gevoeliger. En ja dat wel weer niet of origineel nog mogelijk is kwa priceas. Is een modificatie voor incl aanpassing aan transmissiehuis
arno1999
@casejxu Ok, die modificatie is dus wel een dure grap als ik daar na de aankoop van zo'n trekker nog moet aan beginnen. Heeft een k100 ook dit zelfde probleem of heeft die nog meer kwalen? De k-serie heeft hier in mijn streek namelijk geen zo'n goede reputatie opgelopen.
+1
casejxu
@arno1999 klopt! Ja een K heb ik meer positieve ervaringen mee als negatieve. T is dat een vergelijkbare K als onze jxu snel 5 tot 10.000 duurder was anders had ik er graag een gehad🤷‍♂️
BvdD
@arno1999 het is een heerlijk wendbaar trekkertje. En vrij dapper voor zijn pk's we hebben er nu 8500 u mee gereden en de synchros zijn vervangen. Voor de rest niets geks mee gehad.
Ik zou er wel een zoeken met powershuttle.
Dat vind ik bij die van ons een gemis.

Mocht je iets zwaarder ook goed vinden is een 115 mk3 een aanrader. De 6x4 bak is voor transport werk fijner. Met die van jns hebben we 11.000u zonder problemen gereden.
casejxu
Quote Reactie van @BvdD:
En vrij dapper voor zijn pk's

Even ietsje laten kietelen rijden zw nog beter. AT100 is veel fijner als een 85
arno1999
@BvdD Ok, het vervangen van die synchro's was waarschijnlijk wel een groot en duur werk?
Verder geen probleem gehad met die priceas zoals hierboven omschreven?

Dat van die powershuttle heb je gelijk in, ik vind het geen probleem dat je moet koppelen met het schakelen van voor- naar achteruit maar het is wel veel aangenamer dat de koppeling veel zachter gaat.

We hebben zelf ook een Agrotron 130.6, die is eigenlijk bijna hetzelfde als een 115 mk3, maar dan met een 6l motor in plaats van een 4,8. Het is bij ons vooral van belang dat de trekker die erbij komt een iets kortere wielbasis heeft, zodat die de handigheid van de AgroXtra 4.47 kan evenaren.
+1
BvdD
@arno1999 die synchros was wel prijzig ja. Price as hebben we nooit wat mee gehad. Heb eerlijk gezegd ook nog nooit van die kwaal gehoord.

Wat Pieter zegt klopt wel. De 6 pitters zijn met transport fijner. Maar op het land is de wendbaarheid en het zicht van de 85 echt geweldig. Ook het grote hefvermogen en bandenmaat is voor mij echt een plus. Dat valt bij deze pk klasse vaak toch niet helemaal mee.
+1
PieterA
@arno1999 Handig is hij zeker. De onze heeft hydrauliek ventielen die niet regelbaar zijn. Dat vind ik ook niet echt een voordeel.
+1
PieterA
@arno1999 Wij hebben de 85 in 2015 gekocht met 2.500 uur. Hij heeft er nu bijna 5.000. Het is een minder fijne trekker dan de 6-cilinders. Dat ligt aan de mindere versnellingsbak en de mindere dynamiek van de motor. Het is wel een prima trekker, maar ik rij veel liever met de 6.15 of 120. We doen er wel van allerlei kleine werkzaamheden mee. Standaard geven ze makkelijk door de 100 pk. Dit vermogen kunnen ze goed hebben. Het gewicht is dan ook gewoon bijna 5 ton.
casejxu
Quote Reactie van @PieterA:
Standaard geven ze makkelijk door de 100 pk

Standaard zijn ze nogal lui.... moeten even geholpen worden door de dealer om er een taai werkpaard van te maken. Zeker onderin niks te vertellen
BvdD
Wij@arno1999 wij hebben ook geen cabine vering. Deze banden passen er zonder aanpassingen onder.
casejxu
Zie dat deze met SBG/raven is. Waar pakt ventielenblok de olie weg? Of hoe is deze aangesloten?
BvdD
@casejxu haha ik heb hem er wel zelf op gezet. Maar kan me niet herinneren waar ik de olie vandaan heb gehaald. Is al weer heel wat jaartjes geleden. Ik kan wel even kijken als je het weten wil
casejxu
@BvdD ja als je zou willen😅
BvdD
@casejxu recht van de stuurpomp

(klik om te vergroten)

+1
casejxu
@BvdD top. Zit bij deze waar ik t op moet maken apart pompje boven hydrauliek pomp maar zou niet uit moeten maken. Mocht t toen van sbg niet zo opbouwen maar door hun manier hielden ze geen werkhydraukiek over. Alles ging traag. Deze set is over gezet op spuittrekker maar gps erop word wel gemist. Dus gaan het nu op andere manier proberen

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz-Fahr Agrotron 85 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!