De afgelopen weken op zaterdag eind vd dag wat aan de MF gewerkt. Eerst warm alle olie en filters eraf en een weekje laten uitlekken. Nieuwe erop. Achterbanden vervangen met eerst de velgranden met lu

Massey Ferguson 165

+16
WaterDeutzer
De afgelopen weken op zaterdag eind vd dag wat aan de MF gewerkt. Eerst warm alle olie en filters eraf en een weekje laten uitlekken. Nieuwe erop. Achterbanden vervangen met eerst de velgranden met luchtrotor borstel gladgemaakt en in zincspray gezet met vernis erover. Hoeven de banden er volgende keer niet vanaf als ik de velgen ga spuiten. De 58jaar jonge spatborden zijn nog wonderbaarlijk gaaf, maar toch een paar kleine roestgaten die ik eerst wil inlassen. Rolbeugelsteunen van eerdere cabine verwijderd. Dan zit spatbord weer op goede hoogte. Plaats ze straks wel 1 profielgat meer naar buiten. Is niet origineel, maar vult de banden beter en je hebt meer ruimte om de zitplaats.

Reacties

+4
Bauwz
Is deze nog met 203 motor?
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Bauwz:
Is deze nog met 203 motor

Klopt, '65 is het 1e productiejaar, je kunt ze herkennen aan de pijp links.
+3
Bauwz
@WaterDeutzer Ik heb er nooit op gelet,maar heb de oude spatborden met gietstukken nooit eerder gezien met de nieuwere motorkap/dashboard bij 165.
Wel bij de Mf175.
Zal er is op letten.
+1
siem
@Bauwz Waar de breedte lichten in zitten ,zijn dat gietstukken?
+3
WaterDeutzer
@siem Ja, aluminium. Standaard met alleen een breedtelicht, optie combi richtingaanwijzer die ik ook ga plaatsen.
+1
siem
@WaterDeutzer dat kende ik niet, die gietstukken waar de breedte lichten in zitten, wij hebben geen 100 serie gehad ouder dan 1969
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @siem:
dat kende ik niet, die gietstukken

Dit type 165 heeft ook een heel eigen karakter welke ik de mooiste vind. Zal ook wel te maken hebben met mijn jeugdige indrukken wanneer ik als tiener heb leren trekker rijden op dit model 165.
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Bauwz:
gietstukken nooit eerder gezien met de nieuwere motorkap/dashboard bij 165

De eerste serie 165 van '65&'66 is ook wel bijzonder. Heeft technisch veel trekjes van de 65: geen handremhendel, 3-bak, oliebadluchtfilter terwijl er heel bijzonder wel al een scharnierbaar 165 schild zit voor droge patronen. Inrichting van dashbord is ook nog soberder dan de latere 165.

(klik om te vergroten)

1e onderhoud setje
+1
Hidde Gröniger
@WaterDeutzer had de 175 ook. Een van de eerste modellen met ronde achterbrug oliebadluxhtfilter en de gietijzeren houders aan het spatbord. En het logo was ook klapbaar.
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Hidde Gröniger :
En het logo was ook klapbaar.

Toch wel bijzonder dat linkse klapbare schild: er was op dat moment nog geen enkel model met luchtfilterpatronen. MF had kennelijk een glazen bol op de design tafels.😊
+1
siem
@WaterDeutzer net als later de eerste 3000 serie in 1986 ook al een lege ruimte had in het dashboard voor de dynashift lampjes terwijl de dynashift pas in 1992 geleverd werd begreep dat het idee van de dynashift er toen al was, maar dat ze de aansturing niet voor elkaar kregen
+4
a3vandiejen
Goed bezig Nico, en zo doe je toch elke week wat aan de 165.
Mooi project.👌
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @a3vandiejen:
zo doe je toch elke week wat aan de 165

Eerst technisch in orde zetten met ook nieuwe verlichting, plaatwerk strak maken waarna ik er mee kan rijden & werken. Over een jaar pas besluiten of ik 'm wel of niet ga spuiten.
+2
a3vandiejen
@WaterDeutzer Dat is verstandig Nico, ik zie bij de Drago dat het blok eigenlijk te snel gedaan is. Na het spuiten lekke stoterpijpjes, lekkage bij het potje van de stuurbekrachtiging, tank lek enz.
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @a3vandiejen:
eigenlijk te snel gedaan is

Ja, beter eerst stap voor stap alle aanpassingen, dan hoef je niet voorzichtig te doen met lassen en slijpen. Ga ook zelf een beugel met raampje voor een jas maken. Dinsdag ga ik in Swifterbant een complete originele trekhaak unit halen. Dan komt er later (uiteraard!) nog de nodige hydro systemen op. Maar misschien is afwerken met bijverven en goed poetsen ook naar tevredenheid?
a3vandiejen
@WaterDeutzer Ja dat zou eigenlijk wel een keer moeten. Mooi dat je zelf een frame maakt van de sirocco.
+5
mf 35x
Mooi project
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mf 35x:
Mooi project

Vooral omdat hij nog in redelijk goede staat is. Van de zomer baaltjes maken met een even oude NH68 😉, ideaal met de Multipower.
+2
a3vandiejen
@WaterDeutzer Dat word wel gaaf Nico.
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @a3vandiejen:
Dat word wel gaaf Nico

@mf35x komt de pakjesfabriek binnenkort afleveren.🤩
+1
a3vandiejen
@WaterDeutzer Gezellig dat Michiel komt. Zo doe ik nog wel eens opperen met zijn broer Jan. Die zit op een spiering.
+2
a3vandiejen
@WaterDeutzer Heb nooit met multipower gereden, moet je die laag in toeren gebruiken? ...of kan het als je er de vaart in hebt met persen gewoon gebruiken?
Is hij op de jouwe nog goed Nico?
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @a3vandiejen:
Heb nooit met multipower gereden

Je kan er mee doen wat en wanneer je wilt, maar bedienen met tussengas is het soepelste. Maar met persen op handgas, kun je gewoon hoog/laag.
a3vandiejen
@WaterDeutzer Gaaf, mooi hoor.
+3
Massey 2705
Hij word onderhande genomen door een vakman 😉.Ga je de center plaat van de velg nog grijs maken , zo als je vader het had ? Of laat je deze rood zoals ze nu zijn.
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Massey 2705:
Of laat je deze rood zoals ze nu zijn

Deze 1e serie uit '65-'66 waren origineel rood. Thuis ook, dus laat ik dat zo. Vind het persoonlijk zelf ook heel mooi staan.
+2
steyrlanzboy
Mooi
+2
Rondeutz06
Je hebt er een paar mooie trekkers aan, de MF is groter dan ik in gedachten had, als ik deze neus op dezelfde hoogte zie staan als de 8006.
Toch maar weer eens die kant op komen.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Rondeutz06:
deze neus op dezelfde hoogte zie staan als de 8006

Ze kijken elkaar recht in de ogen.😅 En dan gaat de 165 het later nog winnen als de vooras aangepast is naar rowcrop.
+3
kramer
Quote Reactie van @WaterDeutzer:
aangepast is naar rowcrop.
Zelf fusees aanpassen of andere as?
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @kramer:
Zelf fusees aanpassen of andere as?

De fusee assen zijn universeel schappelijk te krijgen, de asstompen ga ik zelf verlengen met een tussenbus lassen. Ik ga meteen aan fusee's degelijke steuntjes aanlassen voor later spatbordjes. In UK kun je nog wel hele rowcrop as als sloop vinden, maar mijn eigen as is net als de hele trekker nog als nieuw. Zonde om weg te doen.
+2
kramer
@WaterDeutzer Net wat je zegt, zonde om weg te doen wat goed is. Er staat er wel èèn te koop met hoge as.
+1
siem
@WaterDeutzer komt de trekker dan niet achterover te staan?
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @siem:
komt de trekker dan niet achterover te staan

Dat is juist wat ik wil. Vroeger thuis de 1e 165 in '65 met rowcrop, de 2e in '66 zelfde model maar dan standaard vooras stond iets omlaag. De 1e was gewoon 'de baas'.😋

(klik om te vergroten)

Goed te zien de rowcrop as. Toen was deze '65 165 nog vrij nieuw met onderuitlaat, later is de pijp omhoog geplaatst.
+2
a3vandiejen
@Rondeutz06 Dacht precies hetzelfde Ron.
+3
toonvanbergen361
Mooi project!
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @toonvanbergen361:
Mooi project

Zou nog mooier zijn als ik morgen met pensioen kon.🙈
+1
lanzkundendienst
Mooi rijdend project, lees nu dat er ook nog multipower op zit, prachtig!
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @lanzkundendienst:
lees nu dat er ook nog multipower op zit, prachtig

Ik heb ook zo'n 20jaar geduld geoefend om de juiste te vinden.😇
+3
WaterDeutzer
De velgrandjes met drukloze krokante oude bandjes nog opgeknapt. Lekker knoeien, nu het nog kon. Bij de bandenboer bleek de binnenkant van velg nog geheel metallic grijs, geen roest te vinden. Terwijl normaal bij deze leeftijd de binnenband zit vastgeroest.

(klik om te vergroten)

Krokante bandjes
+1
siem
@WaterDeutzer electrische Linde?
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @siem:
electrische Linde

Ja, een E16C-02 van '05. Heb ik al 16 jaar naar tevredenheid in gebruik met nog steeds de '05 batterij.👌🏻

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 165 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!