Foto van een Veenhuis Giertank met MF 8s255Vandaag weer mooie slag geslagen met bemesten. De komende dagen kunnen we helaas weer uitrusten ben ik bang...

Veenhuis Giertank

+5
Ruben-Wind
Foto van een Veenhuis Giertank met MF 8s255
Vandaag weer mooie slag geslagen met bemesten. De komende dagen kunnen we helaas weer uitrusten ben ik bang...

Reacties

+4
Fendt926Driver
Zo een stond er vandaag ook bij beverdam machinery.
Bouwjaar 2022.
Heb het type plaatje nog gefotografeerd

(klik om te vergroten)

Leeg gewicht 14460 kg
Maximaal gewicht 24 ton
Met de verdeling op de tabel erachter 4 ton oplegdruk en 10 ton per as.
Maar er gaat wel 20.000 liter in....
Kaartje zal wel voor op straat zijn.
In het land mag die wel vol
+3
Herbert
@Fendt926Driver 14 ton weegt mn joskin vol nog nieteens🤣
+1
mdoornekamp
@Fendt926Driver eigen gewicht van je mest tank wil je liever niet weten. Tis allemaal zwaar. Vacuum vat weegt al tonnen. Of je moet een Zúmhammer nemen.
+1
RaHeados
@mdoornekamp dan krijg je weer van de comments met de chauffeur laat de boterhammen thuis om gewicht te besparen.
Te zwaar is t toch al gouw🤷‍♂️
Fendt926Driver
Quote Reactie van @mdoornekamp:
eigen gewicht van je mest tank wil je liever niet weten

Nou ik vond die van mij al zwaar

(klik om te vergroten)

10 ton leeg. Maar wel eerlijk met ruim 30 ton totaal gewicht als er 20 ton mest in kan
mdoornekamp
@Fendt926Driver
Quote:
10 ton leeg

is dat bij jou met of zonder bemester?
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @mdoornekamp:
met of zonder

Zonder bemester.
Dat is ook een verwisselbaar aankoppel stuk.
Dus die hoort nooit bij het machine type plaatje
hoekske
@Fendt926Driver
Quote:

Nou ik vond die van mij al zwaar

(klik om te vergroten)

10 ton leeg. Maar wel eerlijk met ruim 30 ton totaal gewicht als er 20 ton mest in kan


Denk da als je em op de weegbrug zet hij nog wel wat zwaarder is. Type plaatje bij onze schuitemaker is ook voor de wetgeving zeer correct maar de weegbrug beweert wa anders🫣😂
@mdoornekamp 4 ton weegt onze 10 kuubs tank zonder bemester
mdoornekamp
@MaartenMandemaker 4 ton lijkt me vrij licht. Een 12 cubs 4 in line tank zit zo aan de 10 ton incl bemester
Ruben-Wind
@mdoornekamp dat is ook een heel andere tank en de bemester kan ook zo 2500 kg wegen. Onze slootsmid 10,5m3 tank was 8,5 ton met bemester
+1
Herbert
@mdoornekamp Trekker blad heeft eens een artikel over een joskin gemaakt. Wel de 2 m3 grotere 11m3 versie. Mag er toch van uit gaan dat die gewichten dan wel kloppen

(klik om te vergroten)

+1
Favorit614
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Een 12 cubs 4 in line tank zit zo aan de 10 ton incl bemester

Mijn Roelama 14M³ met bemester zo uit het werk 11.800 .
dus met krap een halve kub mest, en 3 ton bemester.
mdoornekamp
@Favorit614 ik dacht een veenhuis 14 cub eco quad net zoiets
+1
CaseCS130
@mdoornekamp Ja dat klopt wel ongeveer die 10 ton. Maar denk je dat een 12 kuubs Zunhammer met bemester en zuigarm dan vele malen lichter is? Denk dat het niet meer als 2 ton schelen zal.
Siebenga
@CaseCS130

Die weddenschap durf ik wel aan
+5
CaseCS130
@Siebenga Nou kom eens met getallen. Ze roepen altijd wel veel bij Rosier, maar weegbrug getallen zie ik nooit. Onze 10.700 dubbeltwin weegt 7 ton zonder bemester. Lijkt me sterk dat een vergelijkbare grootte tank van zunhammer onder de 5 ton duikt. Of er moet geen bemester achter kunnen, dan kun je met een heel licht frame toe.
Ares550rz
@CaseCS130 Is een dubbeltwin dan nog wel zo interessant als die leeg al zo zwaar zijn?
+2
CaseCS130
@Ares550rz Het is de enige tank van over de 10 kuub die geen sporen rijdt hier in de buurt. Al geef je me 25000 euro toe dan wil ik nog niet ruilen met een gewone 1050 band enkelasser.
+1
Siebenga
@CaseCS130 ik weet niks van de dubbeltwin, geen appels met peren vergelijken.

Maar als jij een zelfde tank van veenhuis of schuitemaker met zelfde opties naast de zunhammer zet waar ik mee rijd durf ik wel te beweren een kg’tje of 4000 minder zwaar te zijn
Hurli356
@Siebenga Dat is wel interessant ja.. @harald vrieling heeft ook een Zunhammer gehad en die had het er wel over dat gewichtsbesparing tegenviel geloof ik?
CaseCS130
@Siebenga tja net wat je zegt, tis altijd een beetje appels en peren. De echte loonwerkerstanken van veenhuis en sr zijn idd loeizwaar, maar dan heb je ook wel alles erop wat je kan bedenken en qua bouw enorm degelijk en gemaakt om met 3 ton bemesters heel veel uren te maken. Pak je dan een zunhammer die eigenlijk gebouwt is voor sleepslangbemesters of helemaal geen bemesters dan zal die bij grote inhouden al snel een stuk lichter zijn. Of die ook zo lang mee gaat waag ik te betwijfelen.
In het boerensegment met kleinere inhouden en veel minder opties en wat minder zwaar gebouwd zoals onze joskin krijg je nooit die grote gewichtsverschillen met alleen een polyester tank.
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @CaseCS130:
tja net wat je zegt, tis altijd een beetje appels en peren. De echte loonwerkerstanken van veenhuis en sr zijn idd loeizwaar

Ik zet de tank binnenkort wel een keer zonder bemester en met water iets doorgespoeld en leeg laten lopen op de steunpoot op de weegbrug om dan toch 99% zeker het totaal gewicht te hebben van mijn tank.
Ben er wel nieuwsgierig naar.

Ben ook wel nieuwsgierig of @harald vrieling wil zeggen of die zunnhammer die hij heeft gehad nu echt veel lichter was dan een vergelijkbare tank met stalen opbouw.
+3
CaseCS130
@Fendt926Driver Ja dat is de enige manier om er zeker van te zijn. Dealer van ons had dat toen ook gedaan met een nieuwe Joskin dubbeltwin, heb het weegbriefje toen gezien.
Siebenga
@Fendt926Driver

Dik 11 ton zo uit het werk met bemester op de steunpoot
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Siebenga:
Dik 11 ton zo uit het werk met bemester op de steunpoot

Is mij even niet duidelijk over welke machine jij dan nu praat
Een zunhammer??
Hoeveel m³
Enkelas tandem?
Siebenga
@Fendt926Driver

14 kuub met alle denkbare opties op aandrijving op de wielen en ldw na dan

CaseCS130
@Siebenga even zwaar als @Favorit614 zijn 14 kuuber dus. Verschillend concept tank maar wel beide 14 kuub en loonwerkerstank. Misschien dat @johndeere6230 het weegbrug gewicht weet van de 14 kuub tandem veenhuis waar hij wel mee rijdt. Dat is ook een tandem met schuif as.
+1
fan van trekkers
@CaseCS130 4 in line en tandemasser zijn van verre weg niet dezelfde tanken. Als je om gewicht gaat neem je bij veenhuis de profiline S van 14 kuub. Die zijn ook al een stuk lichter dan die hier op de foto staat
CaseCS130
@fan van trekkers Ik snap ook wel dat het een ander type tank is. Maar aan het eind vd rit nemen ze beide 14 kuub mee en zijn geschikt voor loonwerk. Het verhaal was dat zunhammer veel lichter is dan een stalen tank. Maar die vlieger gaat alleen op als je perse een tandemas tank wilt en dan moet het ook vergeleken worden met de zwaarste uitvoeringen die er te koop zijn wil er echt groot gewicht verschil zijn.
Dat maakt Zunhammer ook een beetje het niche product wat het is in Nederland in mijn ogen. Ruigweg gezegd maakt op het zand die laatste paar ton niet uit, op klei doet dubbeltwin shift het beter door minder wielen door hetzelfde spoor. Hou je veengrond over. Bij ons op het veen doet dubbeltwin het ook prima maar kan me voorstellen dat als de grond echt voor je opgolft een tandemasser met zo laag mogelijk gewicht de beste oplossing is.
Siebenga
@CaseCS130 vind wel dat je heel makkelijk over het verhaal heen stapt "loonwerkerstanken". en ze dan maar over een zelfde kam scheren.

ff ter aanvulling
Grote zuigarm +/- 1000 kg
Schuifas +/- 1000 kg
Dubbele pomp hydraulisch aangedreven +/- 1000 kg.

Alles wel ruim genomen maar als je het zo bekijkt en je meer de zelfde opties als de 4 in lijn tank van borst neemt toch snel dik 2000 kg minder zwaar. Waar komt dat wrok van de firma uit Winsum vandaan begin ik mij af te vragen?
+1
CaseCS130
@Siebenga Ik heb helemaal geen wrok tegenover de firma. Ik stel hun claims ter discussie en daar blijkt wel uit dat die claims alleen terecht zijn onder hele specifieke condities. Kijk in jullie werkgebied past zo'n tank heel mooi en dan begrijp ik de keuze ook wel. Maar op veel plekken kun je met wat anders ook heel goed uit de voeten. En ja dat zijn dan appels en peren, maar als de peer zijn werk even goed doet als de appel mag je ze rustig vergelijken. Zo is een schuifas op een tandemas mooi, maar op een dubbeltwin heb je zonder schuifas evenveel wielen door hetzelfde spoor. Dus die plus 1000kg is dan al niet meer nodig.
+1
NH-Ford
@CaseCS130 Een Roelama 10m3 dubbeltwin met Slootsmid SZB 6.40 zodebemester weegt 10.000 kg leeg.
johndeere6230
@CaseCS130

Ik zou het niet durven zeggen, weet wel dat die er mooier overheen loopt dan de oude 12m3 schuitemaker robusta enkelasser zonder drukwissel. Als je zelf maar boven de zode blijft met er overheen lopen dan de set op 0.8 bar vaak ook wel.
johndeere6230

(klik om te vergroten)

Dit is 16 februari bemest, foto is van vanmiddag. Ziet er niks van weer, met onze eigen 7 kuubs tank op 23.1-26 banden zie je er meer van terug.

(klik om te vergroten)

Dit is eind februari bemest, foto is van een week of 3 terug. Hier zie je er eigenlijk al nagenoeg niks meer van terug.
+1
Ruben-Wind
@johndeere6230 vind ik ook ja. Durf met zekerheid te zeggen dat we hier minder snel mee een spoor maken als met de slootsmid tank
CaseCS130
@johndeere6230 Jammer, dacht misschien weet je het. Als je de banden zo mooi laag in spanning kan hebben maakt het gewicht ook niet veel uit is mijn ervaring ook. Bij ons rijd de 10,7 kuub tank er ook mooier overheen dan de oude 6.8, maar zit ook ruim 1 bar bandenspanning verschil in.
johndeere6230
@CaseCS130

Dat idee heb ik ook ja, vorig jaar keer (bijna) vast gezeten. Was zonder na te denken een drijfwei, in de schaduw ingereden, die klant jaagt de koeien daarin voor die ze de weg over jaagt. Had op de weg knopje ingedrukt om af te laten lopen, dus reed erin op 1,4 bar oid. Kwam ik op een keer niet meer vooruit of achteruit, werkgever gebeld of die met trekker kon komen. Toen waren de banden afgelopen op 0.8, nog 1x geprobeerd en toen liep die er ook zo uit zonder problemen 😅
Hurli356
@CaseCS130 massa rijklaar van de tank waar @johndeere6230 mee rijdt is volgens RDW 11.740 kg. En dan nog bemester erachter en hopen dat de informatie juist is 😅
Siebenga
@CaseCS130 neem maar van mij aan dat vergelijkbare tanken van andere merken hier uit nl eerder richting 15 ton gaan dan de 10.

Joskin komfort 2 tandem van 14 kuub was met bemester net geen 9 ton, simpelste uitvoering denkbaar
Hurli356
@Siebenga was dat niet die tank die overal scheurde met een bemester erachter? Die @bikkertie toen ook had?
Ruben-Wind
@Siebenga ja die woog weinig maar kon je ook vaak aan repareren. M’n broertje reed paar jaar met zuhammer was ook vaak wat mee vooral met de het plastic gedeelte. Ik verwacht dat deze tank over 25 jaar nog steeds mee kan komen met de concurrentie van dan.
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Siebenga:
14 kuub met alle denkbare opties op aandrijving op de wielen en ldw na dan

Net mijn 20m³ schuitemaker robusta op de weegbrug gehad en die woog 11.8 ton zonder bemester.
Heb de tank op de steunpoot gezet net iets van de kogelkop.
Maar de slangen en topdruk cylinder laten zitten

(klik om te vergroten)

dx11
@Fendt926Driver hmm. Als mijn 20kuuber klaar is ook maar eens wegen. Hoop dat die er nog onder de 10 ton blijft, al valt dit mij enorm mee als ik zie wat een beetje Veenhuis al op het plaatje heeft staan qua gewicht
Siebenga
@Fendt926Driver moet eerlijk bekennen dat het mij nog niet tegen valt, maar zoals ik al zei met vergelijkbare opties zit je richting 15 ton
fan van trekkers
@Fendt926Driver die zunnie is qua werk en leeftijd behoorlijk vergelijkbaar met die van ons, maar ik schat zo in dat de zunnie minder onkosten heeft gehad dan de vmr. Veenhuis heeft het op het hydraulische gedeelte laten liggen, zijn dure onderdelen om dit te repareren en dan moet je ze nog kunnen krijgen.
Hurli356
@Fendt926Driver tractorfan.nl/picture/1216487/…
Had hij hier al gezegd dat het niets uitmaakte. Lag me al bij dat het daar over gegaan was
+1
harald vrieling
@Fendt926Driver niet bepaald lichter . Maar daar kom je pas achter na je hem gekocht hebt.
Duport 4 in line praktisch net zo zwaar.
Maar dat is geen tandem
+2
MaartenMandemaker
@mdoornekamp E.A Om nog even op deze discussie terug te komen, onze 10 kuubs tank vandaag ook even op.de weegbrug gehad. 5700 kilo zo uit het werk. Met bouwlandbemester erachter van 700 kilo.
Ruben-Wind
@MaartenMandemaker 20 kuub? Typ foutje zeker ?
mdoornekamp
@Ruben-Wind denk 10
+1
MaartenMandemaker
@Ruben-Wind Sorry, wilde groter doen dan ik ben 😂
Ruben-Wind
@MaartenMandemaker ik zat al bij je foto’s te kijken, ik dacht die tank is naar mijn mening toch kleiner.😜
+2
MaartenMandemaker
@Ruben-Wind Misschien als ik er eens goed veel druk op zet dat hij groter word 😅
fendt308-driver
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Of je moet een Zúmhammer nemen.

Die hebben weer een frame zo zwaar. Om te compenseren dat de tank zelf niks draagt. Dingen zijn weinig lichter dan een normale tank
caseboy
@fendt308-driver volgens mij valt da best mee. Volgens de website van Zunhammer is het leeggewicht van een 18,5 kuubs tandem 4,5 ton en van een 21 kuubs tridem 8,75 ton.

(klik om te vergroten)

fendt308-driver
@caseboy in de folder weegt mn fendtje ook maar krap 5,5 ton. Toch is de werkelijkheid dat ie over de 6,5 gaat
caseboy
@fendt308-driver ja maar dan zal zo'n Zunhammer nog langena niet aan de 14 ton komen wat die Veenhuis leeg weegt.
fendt308-driver
@caseboy ik ben benieuwd. Als het echt zo'n wonder was had iedereen het wel gereden. Zal vast een mooi product zijn maar dat ze zo geheimzinnig over de gewichten doen zegt mij al genoeg
caseboy
@fendt308-driver hoezo geheimzinnig? Bij zunnhamer staan er gewichten vermeld op de website. Bij Joskin en Veenhuis kan ik ze nie vinde.
caseboy
@Fendt926Driver tja het rdw wil ook wat.
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @caseboy:
het rdw wil ook wat.

In het geval van mijn type plaatje is het een in duitsland geleverde tank.
Dus dit zal voor de tuv zijn
marco955
@Fendt926Driver en nog wat leuks gevonden bij beverdam. Ik ben er ook geweest 🤣
Fendt926Driver
Quote Reactie van @marco955:
en nog wat leuks gevonden bij beverdam

Ja 7 leuke dingen....
Deze week maar eens een keer zien wat we er wel of niet van betalen kunnen
+2
marco955
@Fendt926Driver ik zag ook wel leuk spul staan. Maar als je op de site kijkt dan mag je wel op een stoel zitten met goede rugleuning. 🤣 anders flikker je achterover 🤣🤣🤣🤣
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @marco955:
ik zag ook wel leuk spul staan.

Wij kijken ook bij de onderdelen en dat hoeft van ons ook geen 100 euro per stuk te kosten van ons 😁😁
Maar wim kan dat best wel iets duurder zien
+1
Ruben-Wind
@Fendt926Driver ik heb geen idee wat deze leeg weegt. Rolt er mooi over zo, de nattere hoekjes doen we toch met de 8 kuub zonder bemester daar kan weinig tegen aan.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Ruben-Wind:
heb geen idee wat deze leeg weegt.

Tussen de zuigarm en het eerste wiel zit het typeplaatje op de frame balk met de gewichten
+1
fan van trekkers
@Fendt926Driver ik heb deze tank ook voorbij zien komen. Dit is bij veenhuis wel de meest luxe en grote serie die je kan krijgen. Deze tanken zijn meer voor het buitenland gebouwd. Met opties zoals een vulklep bovenop en een in delen opklapbare zuigarm boven op de tank. In nederland zijn ze zoals je zelf al zegt, te zwaar. Voor nederland is de profiline of de premiumline geschikter en vaak ook al bompvol opties.
Andre150
Die tank reed afgelopen week hier in de buurt
+1
Ruben-Wind
@Andre150 ja bemester omwisselen
fan van trekkers
Deze combi heb ik effe gemist op tractorfan 🙈. Mooi spul! Hier kan je mooi een tijd mee vooruit. Heeft het een rede waarom er geen vmr bemester achter zit?
+1
Ruben-Wind
@fan van trekkers deze kan ook op bouwland zitten ook tandjes aan. Had zelf liever gewoon eenvoudige ecoject gehad die zit er veel dichter aan deze steekt er zo ver achter uit.
fan van trekkers
@Ruben-Wind Vandaar die grote schijven. Voordeel is dat je met deze bemester ook een beetje kan sturen, dat kan bij de ecoject niet. Heb je er geen last van dat de tank achterover gaat hangen? Je ziet ook wel eens voorbij komen dat ze voorop vanaf fabriek verzwaard worden met gewichten
Ruben-Wind
@fan van trekkers beetje wel ja. Nee geen last van of in verneem het gewoon niet 😂
fan van trekkers
@Ruben-Wind tank heeft ook asontlasting dus kan best zijn dat je het niet verneemt🙈
+2
marco955
Zolang de kostprijs per m3 uitgereden mest laag is loopt er niet snel iemand te zeuren over de rekening. Geduld om op het land te kunnen werken verdien je meestal het meeste mee
ljdekker
Hoe bevalt zon bemester? Zou hier ook een bredere bemester willen hebben, maar die krengen zijn zo zwaar
Ruben-Wind
@ljdekker systeem en idee is wel goed, alleen is die opgeklapt ook nog 3 m breed. Dat samen met dat die ook nog behoorlijk lang is maakt dat die behoorlijk uit zwenkt. Gewicht viel mij nog mee, is 2700 of 2800kg volgens de verkoper.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Veenhuis Giertank ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!