Gisteren samen met mijne pa weer eens richting Duitsland gereden om de volledig gereviseerde versnellingsbak op te halen. Letterlijk elke bout en moer is er van los geweest. De volledige remmerij is v

Schlüter Super 1500TVL

+25
Gavrie Willemsen
Gisteren samen met mijne pa weer eens richting Duitsland gereden om de volledig gereviseerde versnellingsbak op te halen. Letterlijk elke bout en moer is er van los geweest. De volledige remmerij is vernieuwd. Nieuwe remschoenen voor de gewone remmen alsook voor de handrem en 2 nieuwe remzuigers. Er zijn meerdere tandwielen vervangen alsook synchro’s. Ook zijn er meerdere lagers in de bak vervangen. De rekening was pittig maar nu weet ik zeker dat alles terug is zoals het moet zijn. Zoals jullie weten wipte hij steeds uit zijn achteruit-versnelling. Uiteindelijk bleek er veel meer mis inwendig als eerst gedacht. Er is ook een 3de dubbelwerkend ventiel bijgeplaatst dat ik via een Duitser gekocht had. De man heeft ook de nieuwe koppeling gemonteerd die ik reeds bij mijn eigen dealer gekocht had. Er is ook een nieuwe schakelhendel op gemonteerd. Deze was onderaan afgebroken door een onhandige beweging van mezelf. In het terugrijden naar huis zijn we langs de snelweg gestopt om op ons gemak een lekker hapje te eten.
+9
schluterman
@Gavrie Willemsen en de 1455 staat mooi te kijken hoe zijn Duitse broer terug komt 😉

Reacties

+10
MF 2725
Zo, dat gedeelte is dus weer als nieuw.
Gelijk alles goed aangepakt.
+9
Rondeutz06
Dure grap, maar je weet nu wel dat alles weer perfect is
+12
Gavrie Willemsen
@Rondeutz06 ja was effe pittig maar in zou mezelf voor de kop slaan moest hij binnenin ergens tekort komen als hij eenmaal gereed is
+6
mdoornekamp
Mooi werk. Kun je nu met de opbouw beginnen of mis je nog grote delen.

Assen zien er wel lekker degelijk uit
+7
schluterman
@mdoornekamp het is ook schlüter he alles aan zoiets is degelijk
+7
Fendttrisixfan
@schluterman denk dat grootste deel op de foto ZF is 🙈
+3
schluterman
@Fendttrisixfan meestal is het bij schlüter allemaal net wat zwaarder als bij de concurrentie
+11
RPCounty
@schluterman het is maar een bromfiets versnellingsbakje vergeleken met een TW🤣🤣🤣
+4
Gavrie Willemsen
@RPCounty ja groot en robuust zijn die tandwielen niet ze die in die bak zitten 🫣
+2
Schluterfan
@Gavrie Willemsen

Dat zegt niet alles. Je kan alles groot en lomp maken, maar uit minderwaardig materiaal, of alles berekend, verfijnt en uit kwaliteitsmateriaal. Ik heb de versnellingsbak van de 6600 uit elkaar liggen. Ik denk dat de trekker ook ruim 20.000u heeft, maar aan de versnellingsbak zie ik weinig slijtage. Syncromesh van de 6de versnelling loopt op zijn einde. Maar verder... ik heb jouw trekker ook gezien, over service die hij gehad heeft gaan we ons niet uiten, maar dat zegt meestal genoeg. De trekker heeft eerst jaren in de bossen gezeten aan een bosfrees, om later dan een leven te leiden op overmaatse banden, weinig onderhoud,...Doe dit een ander merk aan en je krijgt hetzelfde.
+5
Gavrie Willemsen
@schluterman nogthans is de bak van mijn 1455 een ZF in HD (Heavy Duty) uitvoering en van mijn Schlüter niet
+2
Schluterfan
@Gavrie Willemsen

Dat had met de achteras te maken geloof ik.
+3
@Schluterfan de HD uitvoering zit hem wel degelijk in de versnellingsbak zelf. Hierbij wordt het ingaand toerental in de versnellingsbak verhoogd omdat hogere toerentallen meer vermogen kunnen overbrengen. Gevolg is dat de eindvertragingen dan zwaarder moeten zijn om het toerental terug naar beneden te brengen.
+2
Schluterfan
@tractorquintentje

Bedankt, weer wat geleerd! Dat is bij de Super 2000TVL ook zo, die zitten met een reductie tussen de koppeling en de versnellingsbak. Dat kan je zien aan het koppelingshuis, die schuin naar achteren loopt.
+3
Gavrie Willemsen
@Fendttrisixfan alles zelfs….
+6
Gavrie Willemsen
@mdoornekamp alleen de vooras moet nog in elkaar gestoken worden maar in principe kunnen we voorlopig goed voort nu
+4
Kramer U800
@Gavrie Willemsen Was de vooras ook versleten Gavrie?
+2
Gavrie Willemsen
@Kramer U800 ja de kruiskoppelingen hingen er letterlijk los in
+4
Kramer U800
@Gavrie Willemsen Oei, dan word het wel eens tijd. Zijn helaas geen goedkope onderdelen die (dubbele)kruiskoppelingen .
+3
Gavrie Willemsen
@Kramer U800 nee, die mannen van ZF kunnen goed tellen 😏😏
+3
gaituuth
Goed bezig @Gavrie Willemsen. Het is een dure hobby maar je krijgt er een boel voor terug straks.
+6
Wimariete
Mooi werk Gavrie. Dat komt weer super professioneel inorde. Daar krijg je geen spijt van.
+6
toonvanbergen361
Mooi werk, dat is veel een hele en betrouwbare stap vooruit! Tja, zal wel effe “pittig “ geweest zijn! Maat inderdaad, kan je zo extra werkzaamheden achteraf vermijden, en dan kost het waarschijnlijk nog meer!
+7
Kramer U800
Hopelijk schakelt hij weer als een nieuw nu al deze werkzaamheden zijn verricht. Ik kon het bij mijn Kramer duidelijk merken. Het kost een hoop werk en geld om zo'n versnellingsbak te reviseren maar als je geluk hebt zit het ook weer 30 jaar.
+10
a3vandiejen
Leuk om dit soort dingen met je pa te doen, met deze Schlüter gaat het helemaal goed komen.
+5
R Bouwmeesters
Mooie uitleg !👍
Dan heb je nu alle verrassingen ook gehad denk ik? Of zijn er nog onderdelen waar nog niet naar gekeken is?
+2
Gavrie Willemsen
@R Bouwmeesters alleen de volledige electra is nog 1 grote puinhoop maar dat komt wel snor
+4
Schluterfan
Zo te zien zitten er kruipversnellingen op ook.
+3
WaterDeutzer
Je zal 't wel eerder vermeld hebben, maar hoeveel uren heeft jou Schlüter op de klok? Al met al mankeert (mankeerde) er toch wel heel veel aan deze trekker. Misschien een slechte baas/bazen gehad?
+3
mdoornekamp
@WaterDeutzer
Quote:
hoeveel uren

Ik meende wel veel uren hoor.
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Ik meende wel veel uren hoor.

Dat geloof ik, maar 'meerdere tandwielen vervangen' is niet meteen aan veel uren te linken. Meer aan achterstallig onderhoud, of ruw schakelen.
+3
Gavrie Willemsen
@WaterDeutzer ik meende rond de 22.000 uren
+4
Schluterfan
@Gavrie Willemsen

Iets meer dan 18000, toen ik ermee reed werkte die, heb ik op gelet.
+3
Gavrie Willemsen
@WaterDeutzer @Schluterfan weet ook wel iets meer van die urenstand
+3
Gavrie Willemsen
@WaterDeutzer vooral een heel werkzaam leven heeft hij al achter de rug had ik begrepen
+1
deerejohn
Is dit eenzelfde bak als de 1455
+1
Gavrie Willemsen
@deerejohn op zich wel alleen heeft een 1455 een HD uitvoering.
+3
jehan
Eten onder weg zal wel iets goedkoper zijn dan het restaureren van de bak

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Super 1500TVL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!