Sinds mijn ouders van de boerderij af zijn zij zich grotendeels  hebben teruggetrokken in de dagelijkse werkzaamheden heb ik weinig tijd over voor leuke grote projecten. Een reparatie aan een van mijn

Zelfbouw fronthef

+13
dx11
Sinds mijn ouders van de boerderij af zijn zij zich grotendeels hebben teruggetrokken in de dagelijkse werkzaamheden heb ik weinig tijd over voor leuke grote projecten. Een reparatie aan een van mijn trekkers met versnellingsbak schade heb ik al uitbesteed. Toch heb ik deze klus nog aangepakt. Voor mijn vriendin haar werk ( zij is een groenteteler bij een hotel restaurant) heb ik een fronthef op een deutz dx3.50 gemaakt zodat men werkgangen in de bedden teelt kan combineren, en zodat er een schoffel voorop kan

Reacties

+1
dx11
.
+3
2850Johndeere6R
Netjes Jan 👌🏽 geven de koplampen nog genoeg licht naar voren toe met die schoor ervoor langs? Het kan natuurlijk makkelijk als die weinig uren in het donker maakt
+3
Herbert
@2850Johndeere6R heel veel licht komt er toch al niet uit die lampen🤣
+2
dx11
@Herbert Nee klopt, maar valt mij mee hoe goed hij er nog overheen schijnt
+13
dx11
Ik heb de hef zelf ontworpen. Het doel was om het geheel zeer compact, en niet al te zwaar te maken. Er is gekozen voor een Cat1 hef, hefvermogen zou in theorie 1200kg moeten zijn. Er is gekozen voor vaste kogels, omdat er in de praktijk (zowel in de achterhef als de fronthef) met een akkoordsnelwisselbok gewerkt wordt.
De hefarmen zijn opklapbaar, waardoor de trekker niet langer is als dat hij met het orginele moederblok was.

Ik heb de hef elk onderdeel apart uitgetekend op papier. De smid hier een km verderop heeft de onderdelen uitgesneden. Hij heeft een snijtafel met een optisch oog, die zonder de tekening te digitaliseren de delen 1op1 kan uitsnijden.

Vervolgens ben ik gaan lassen, nog maals meten, proberen, lassen en verven

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+4
stijn-de-bock
@dx11 heel netjes gemaakt den ik dan.
+1
stijn-de-bock
@dx11 niet bang om het khd logo te verliezen op die manier 😅
+1
huub
Quote Reactie van @stijn-de-bock:
niet bang om het khd logo te verliezen op die manier

Living on the edge 😎
+3
valtraaa
Vakwerk! Prachtig ook de uitleg erbij.
+4
CaseCS130
Heel netjes. Als je morgen niet meer kon boeren kon je overmorgen beginnen in de metaal en constructie sector. 👌
+3
stegboer
Mooi project. En vakkundig gemaakt. Dit vind ik nu mooie dingen top👌🏻
+3
MF 2725
Mooi project en supernetjes gemaakt.
Vakwerk!
+1
bart-spies
Ik vind het knap, Zou hier ff een keer terug moeten schakelen als het niet meer in CAD getekend wordt. Vooral parametriseren voor het "optimale" ontwerp is iets dat soms best makkelijk is
Pieter Buren
@bart-spies kun je die laatste zin eens uitleggen?
bart-spies
@Pieter Buren Tuurlijk. Als ik iets ontwerp dan maak ik het model zo dat verschillende maten niet vast staan, maar in een tabel aan te passen zijn. De lengte van de cilinder is dus niet 100, maar x. Als je het model dan opzet dat de maten van elkaar afhankelijk zijn, dan kun je de lengte van de cilinder in die tabel aanpassen aan de maten die je hebt uitgerekend als optimaal, en dan past het hele model zich aan aan de lengte van de cilinder. Denk hierbij aan de flensplaten waar de cilinder aan vast zit. Zo hoef je niet elk onderdeel opnieuw te tekenen als je een maat aanpast.
Deze manier kost in het begin iets meer tijd om op te zetten, maar aan het einde kom je heel vaak dingen tegen die niet helemaal zijn zoals je hoopt (aanslagen die niet kloppen of onderdelen met interferentie) en die zijn dan makkelijk aan te passen.
+2
dx11
@bart-spies hier wist ik welke slag ik wilde, 10cm van de grond, tot 75cm van de grond. Ik wist hoe hoog ik de bodemvrijheid wilde hebben vanaf de bevestiging aan de trekker (niet onder de onderkant vooras) en ik wist welke maten cilinders er in de standaard serie van Kramp leverbaar zijn. Dat heb ik gewoon met een geodriehoek en een passer eerst uitgetekend en toen was die ruwe maatvoering al vrij snel rond
+2
PieterA
@dx11 Dat lijkt mij de goede werkwijze👌. Slim gedaan Jan! Leuk project!
+1
Pieter Buren
@bart-spies ah zo. Op mijn werk tekenen we niet met een parametrisch pakket maar met direct modeling. Daar staat eigenlijk niks vast. Relaties tussen onderdelen blijven niet behouden. Je kunt bijvoorbeeld een gat wel uitlijnen met een pen, maar daarna kun je de pen gewoon nog verplaatsen zonder dat de rest van het model meegaat. Dat heeft voor- en nadelen. Grootste voordeel vind ik dat je in principe gewoon 10x alles kunt aanpassen zonder dat het programma begint te zeuren dat de relaties tussen onderdelen niet meer mogelijk zijn. Vaak begin je bij ons toch met een bestaand model dat je aanpast (veel klantspecifieke machines).
Verschillende standen van de fronthef zouden we met configuraties maken. Dat is wel iets omslachtiger dan een waarde invullen voor x. Om het eindpunt van de cilinder te bepalen zouden we eerst ook een schets in het scherm moeten maken met 2 cirkels om de scharnierende punten. Dan de ogen van de cilinders in het snijpunt van de cirkels zetten. Vervolgens moeten we de hefarmen apart nog verdraaien over het scharnierpunt en dan kunnen we, net als jij, zien of alles uitkomt komt of niet.
+1
assink
@Pieter Buren
Ik heb 6 jaar met die ellende van direct modelling mogen werken. Ben blij dat ik weer terug ben bij het parametrisch tekenen en van die ellende verlost ben. Voor mij eens en nooit weer in ieder geval 😀
Maar de variant van Jan op cad, Cardboard Aided Design werkt ook prima in sommige gevallen 😀
dian-waalderink
Prachtig gemaakt👌🏻 toevallig het oude moederblok nog liggen? Ben nog op zoek naar zo’n blok😁
+2
dx11
@dian-waalderink daar heb ik al meteen een bestemming voor gevonden, namelijk mijn eigen dx 😋
dian-waalderink
@dx11 Ahh dat kan natuurlijk ook😁 daar had je nog niks aan zitten?
+2
sallander
Heel netjes gemaakt, zowel het ontwerp en de uitvoering
+4
Rondeutz06
Dat ziet er professioneel uit, netjes hoor.
Mooi project
deutzisthebest
Netjes gemaakt!
bart-spies
.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Zelfbouw fronthef ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!