Vandaag werd door de chauffeur deze foto in onze bedrijfs-whatsapp groep gezet. De trekker is nu 3 jaar en 3 maanden in gebruik. Hij heeft ook letterlijk 5000 uur al aan de 3-assige grondkar gehangen.

Fendt 826

+4
Gavrie Willemsen
Vandaag werd door de chauffeur deze foto in onze bedrijfs-whatsapp groep gezet. De trekker is nu 3 jaar en 3 maanden in gebruik. Hij heeft ook letterlijk 5000 uur al aan de 3-assige grondkar gehangen. Hij wordt alleen afgepikt wanneer hij naar de jaarlijkse keuring moet. Onderhoud wordt meestal gedaan met de kar er gewoon achter. In het begin hebben we wat lekkages aan de vooras gehad die toen verholpen zijn door de dealer. We rijden sinds vorige week met een ander merk AdBlue. Het type is OptiSpray, zou speciaal voor Fendts zijn. Vooral onze oudere 828 SCR is nogal gevoelig aan alles wat met AdBlue te maken heeft.
+3
josje
@Gavrie Willemsen wij gebruiken inderdaad ook opti spray in onze 700 scr trekkers.
En hebben geen last meer van aangekoekte Uitlaat systemen.
Daarbij gebruiken we nog deutz synpro additieven, voor in de brandstof systeem om de injectoren te beschermen tegen bio afzetting.
Dit is nu sinds kort een eigen agco middel geworden.
+1
Terwisscha
@josje aangekoekte uitlaat? Dat systeem reinigt zich zelf eens in de zoveel uur toch? Of gaan de uitlaatgassen kristalliseren wat terug te zien is als een aangekoekte uitlaat?
Of zie ik het dan verkeerd?
+1
josje
@Terwisscha bij het in spuitventiel koekt hij langzaam aan door het kristalliseren inderdaad.
+1
lucas712
@josje komt dit ook niet deels door dat motor niet goed op temperatuur is?
+1
josje
@lucas712 ja klopt met veel stationair werk. maar er is ook nog een modificatie geweest van nozzle 3 gats naar 5 gats dat zal ook zeker schelen.
+1
walker1
Quote Reactie van @lucas712:
komt dit ook niet deels door dat motor niet goed op temperatuur is?

Met 5000 uur in 3 jaar wordt die heus wel warm.
+1
lucas712
@walker1 als je veel stationair uren hebt koelt elke keer motor wel af dus dat zegt helemaal niks
+1
walker1
Quote Reactie van @lucas712:
als je veel stationair uren hebt koelt elke keer motor wel af dus dat zegt helemaal niks

Ja, iemand koopt een 826 om die 5000 uur stationair te laten draaien... Dat ding staat voor een 3 asser is het grond en sloopwerk. Die draait alleen stationair als die geladen wordt of onderweg voor het rode licht stil staat.
+2
caseboy
@Terwisscha dat die zichschelf schoonstookt is om het roetfilter te reinigen, dit staat los van het adblue systeem. AdBlue kristaliseert, dit zijn die witte sporen die je vaak bij een adblue tank ziet, dat kristaliseren gebeurt ook in de demper en dan raakt een demper verstopt met blokken gekristaliseerde adblue.
+1
fendt815
@caseboy Ging laatst een vaag verhaal in de rondte dat als je het uitlaatstuk voor de demper helemaal vol hebt zitten met aangekoekte adblue, je deze kon schoonbranden door de nozzle weg te halen, die stukken goed in te weken met adblue en de trekker dan direct te laten regenereren. Heeft iemand hier al eens wat ervaring mee of wel eens geprobeerd of die dit verhaal kent? Hier ook meerdere 700's S4 met een uitlaat vol aangekoekte troep gehad met nodige storingen. Wij gebruiken volledig optiespray.
+1
fendt815
Misschien @josje
+1
josje
@fendt815
Wat jij zegt weet ik niet of dat kan.
Ik heb hier alleen nog maar scr types dus die kun je niet schoon laten branden.
Ik weet wel dat een dealer hem voor de water rem kan zetten en dan tijdelijk de ad bleu systeem kan stil leggen, om schoon te stoken maar of dat echt lukt vraag ik mij af.
Hier haal ik de uitlaat eraf en met de hoge druk spuit met heel heet water uit spoelen.
Maar wij hebben zeker 4 jaar opti spray en nooit geen problemen meer gehad.
+1
caseboy
@fendt815 ik geloof wel dat hier een kern van waarheid in kan zitten maar niet op de manier met zelf adblue in de demper gieten. Adblue lost ook op in warm water. Ik denk als een voertuig regenereert en de nozzld spuit voldoende adblue bij in dat dit mischien wel kan helpen om een bonk gekristalliseerde adblue te verkleinen.
+1
bikkertie
@josje wij rijden ook sinds dag 1 met optispray, is gewoon universeel te krijgen, dit verkristaliseerd als goed is niet in de uitlaat.
+2
PieterA
@bikkertie Hier ook Optispray. In het begin niet; toen hadden we alleen New-Holland met adblue. Sinds we ook Deutzen met adblue hebben zijn we overgestapt op Optispray.
+1
valmet6400power
@PieterA
M’n buurman had bij z’n 6160 TTV een ringetje of wat extra tussen de temperatuur voeler gedaan in de uitlaat zodat die sensor nooit de meting deed dat de uitlaat op temperatuur was. Resultaat, 0 gebruik adblue.
Maar de precieze werking zal @casejxu wel weten want met de verkeerde adblue en lage motor belasting kristalliseerde ook de hele uitlaatdemper en dan ging hij in noodloop..
+2
casejxu
@valmet6400power jaaa.... die trekker heel wat keren leeg gebikt en voor vermogenstester gehad om "schoon" te branden. Beste remedie... van 540e afhalen en gas geven. Later temperatuur sensor uit uitlaat buis geschroefd en M14 blinddop erin. Werkt super bij de 1e generatie. Geen idee wanneer dat ophield dat t werkte
+1
mdoornekamp
@josje
Quote:
injectoren beschermen tegen bio afzetting

Wij gebruiken al jaren geen B7 meer. Dat is de gangbare diesel met 7% bio toevoeging. Eerst paar jaar B nul gebruikt. Laatste tijd Hvo 7. Dat is diesel met 7% hvo diesel. Maar in ieder geval geen bio hier😁
+1
lucas712
@mdoornekamp wij rijden al jaren op B0 dat bevalt ons erg goed. nooit geen verstopte leidingen en filters
+3
mdoornekamp
@lucas712 ja klopt. Simtec filter op de tank zit er gewoon 100.000 liter op. Met B7 moest filter na 15.000 vervangen worden.
+1
Favorit614
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Dat is diesel met 7% hvo diesel

Hvo mix 20 heb ik hier gehad. Maar dan krijg je ook de standaard diesel met 20% hvo.
Daar heb ik int verleden wel problemen mee gehad.
Nu stook ik al weer een paar jaar B0 , en heb geen problemen meer gehad.
+1
Mario-fransen
@Gavrie Willemsen mooie uren stand, goede productie jaren.
Met de optispray dat ga je wel merken, wij gebruiken het inmiddels al weer jaren ivm ook veel AdBlue storingen met de liebherr machines, en het resultaat is goed. Wel jammer dat het zoveel schuimt om de tank echt mooi vol te krijgen.
+2
lucas712
@Mario-fransen er zit iets van zeep in dacht ik dat zou inderdaad schuim kunnen verklaren. zelf heb ik er geen ervaring mee
+2
Mario-fransen
@lucas712 ja klopt de zeep laat het schuimen. en zoals je in de andere reactie meld het verkristalisserd niet in het uitlaatsysteem. Wij gebruiken het in alle machines, maar de liebherr’s hebben net als Fendt wat ik hoorde een gevoelig systeem.
+1
Jeroen 86
@Gavrie Willemsen wij zijn na veel stotingen bij onze deutz ook overgestapt op optispray.

Reacties

+3
B - W
Verdorie, nou heeft ie me ingehaald 😬
+2
Towaberg
Alweer wat bijgeleerd, wist niet dat er meerdere types adblue bestonden 😉

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 826 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!