De meeste mensen kennen mij met een voorkeur voor het rode, duitse merk, maar stiekem hou ik wel van alle iconische tractoren. Een tijd geleden kreeg ik de kans om deze Ford 8210 generatie 2 te kopen.

Ford 8210 Gen. II

+14
tractorquintentje
De meeste mensen kennen mij met een voorkeur voor het rode, duitse merk, maar stiekem hou ik wel van alle iconische tractoren.
Een tijd geleden kreeg ik de kans om deze Ford 8210 generatie 2 te kopen. Deze Ford was uitgerust met 40KM bak, lucht- en hydraulische remmen, 3DW ventielen en een originele Turboset. De Ford had slechts 4400 originele werkuren. Hieronder zal ik nog even het levensverhaal van deze Ford vertellen.

Reacties

+8
new holland koen
Dat is wel een hele prachtige!
+15
tractorquintentje
Het verhaal van deze Ford start in 1986. Een Hoogstraatse loonwerker "Bellens & Zonen" rijdt met Ford en Fendt tractoren. Het loonbedrijf werd gerund door vader en zoon. De oprichter van dit loonbedrijf kocht deze 8210 voor zichzelf om mee te rijden. Een tractor waar niemand anders mee mocht rijden, die volledig naar zijn wensen klaargemaakt was. Het loonbedrijf had verschillende 8210s, maar deze was speciaal voor de oprichter gekocht. Uitgerust met turboset en 3DW ventielen, kon de tractor vlot mee voor alle werkzaamheden.
De voornaamste werkzaamheden waren toen pakjes persen, ploegen, meerijden met de hakselploeg,...
Jaren later overlijdt de oprichter en wordt de tractor in de hoek gezet. De kinderen vinden het moeilijk om iemand anders er mee te laten rijden. Het was namelijk de "tractor van hun vader". Bijgevolg wordt de tractor ergens in de hoek van de schuur gestald voor heel wat jaren.

Na heel wat jaren (begin jaren 2000) besluit de loonwerker om de tractor terug uit de hoek te halen. Hij stond zo immers ook maar te verkommeren en was nog in nieuwstaat. Gedurende enkele jaren wordt de tractor terug ingezet voor allerlei werkzaamheden in het loonwerk. Gaande van grondwerk, ploegen, hakselen, frezen, klepelen,...
tractorfan.nl/picture/218250/…
Hier staan nog enkele foto's van op tractorfan, bij de toenmalige account van de zoon van de loonwerker.
In 2008 wordt de tractor dan ingeruild op een nieuwe Fendt 820. Op tractorfan is ook nog een foto te vinden van hoe hij is ingeruild.

(klik om te vergroten)

In actie bij de loonwerker tijdens het grashakselen.

(klik om te vergroten)

Zoals hij ingeruild is op de Fendt 820.
+8
stijn-de-bock
Prachtig, succes met je mooie aanwinst(( die je alweer terug verkocht hebt😅))
+2
tractorquintentje
@stijn-de-bock Danku. Ik heb hem een dik jaar gehad. Eigenlijk ook nooit echt gepland dat die op termijn zou blijven. 🙂 . Je kan nu eenmaal niet alles bijhouden. Ik vind dan ook zoveel tractors mooi. Komt wel keer wat anders terug. 😁
+5
B - W
Mooie machine, met een verhaal 👍
Vind je niet weer met deze urenstand
+14
tractorquintentje
De tractor wordt ingeruild bij landbouwmechanisatiebedrijf Briton. Briton vindt een nieuwe klant: Ipsam Fabriek in Essen.
De tractor gaat bij Briton binnen en krijgt een groot onderhoud voor hij vertrekt naar zijn nieuwe eigenaar. Ook luchtremmen worden opgebouwd en alle trekhaken worden voorzien om mesttanken te kunnen testen. De tractor staat hier jaren buiten en wordt sporadisch gebruikt om met een nieuwe mesttank te testen en ermee naar de keuring te rijden. Hierdoor maakt de tractor ook geen uren meer en wordt er eigenlijk ook bijna niet naar gekeken. De tractor bleef buiten staan en begon te verduren.

Jaren later gaat Ipsam failliet. Ipsam wordt opgekocht door Peeters ruimingsdienst uit Herentals. Via via kwam ik in contact met iemand van Peeters, die de tractor moest verkopen. Toen ben ik gaan kijken en heb een bod gedaan en zodoende werd ik eigenaar.
De tractor stond er dof en roestig bij. Toen ik hem wou gaan halen, viel de tractor stil toen ik wou vertrekken. Toen maar met de dieplader afgehaald en bleek achteraf de opvoerpomp kapot.

(klik om te vergroten)

De tractor toen ik hem op ging halen en de opvoerpomp kapot bleek (bij testrijden toen ik hem kocht, functioneerde alles nog)

(klik om te vergroten)

De eerste foto's die ik van de tractor kreeg, toen hij me werd aangeboden.

(klik om te vergroten)

De tractor opgehaald met de dieplader in stijl.
+13
tractorquintentje
Toen ik de tractor thuis had, waren er nog enkele kleine details die mechanisch inorde moesten worden gebracht. Zo moest ik nog een stuurkogel vervangen, nieuwe koppeling, wat elektrische dingetjes inorde maken en heb ik hem een groot onderhoud gegeven.
Een keer goed wassen fristte de Ford al helemaal op, maar hij werd pas echt mooi toen hij volledig gepolijst werd. De achtervelgen zijn herspoten en voorop kwam terug 540/65r28 zoals hij jaren geleden bij de loonwerker rondreed.
Ondertussen heb ik met de tractor wat landbouwwerk gedaan, om toch het gevoel te krijgen van met een Ford te rijden. 😉
Ook heb ik er enkele trekkertrekwedstrijden mee mee gedaan. Met zo'n beest van een tractor was dat dan ook goed te doen. Dat resulteerde in Indoor Etten-Leur in een 1e plaats.

Na lang wikken en wegen toch besloten de tractor te verkopen. Omdat ik nog altijd opensta voor nieuwe projecten en je nu eenmaal niet alles kunt houden... Maar nu kan ik toch maar mooi zeggen, dat ik deze parel gehad heb. 🙂

(klik om te vergroten)

Bij de eerste wasbeurt na thuiskomst.

(klik om te vergroten)

Polijsten van alle plaatwerk en grillen. Buiten de velgen is er niets aan de tractor herspoten!

(klik om te vergroten)

De eerste Trekkertrekwedstrijd in Rijsbergen. Toen lagen de 540's er net op.

(klik om te vergroten)

Diepwoelen met de 8210.

(klik om te vergroten)

De eerste foto's met de gespoten velgen.

(klik om te vergroten)

De wedstrijd in Etten-Leur met als resultaat een 1e plaats.

(klik om te vergroten)

De laatste wasbeurt van de Ford.

(klik om te vergroten)

De laatste foto's voor vertrek.

(klik om te vergroten)

Toen die werd opgehaald door de nieuwe eigenaar.
+4
peter-witvliet
@tractorquintentje mooie trekker met mooi verhaal.
+1
new holland koen
@tractorquintentje Heb je daar mee geadverteerd ergens?
Ik kan niet zeggen dat ik hem ergens voorbij heb zien komen. Al zal hij wel snel weg zijn geweest natuurlijk😅
+2
tractorquintentje
@new holland koen nee, er is niet mee geadverteerd. De interesse vanuit omgeving was al groot toen de meesten wisten dat die wegging. En de deal is gesloten voor die ooit op internet geadverteerd is. 😃
+7
Rondeutz06
Prachtige trekker en een mooi verhaal erbij
+6
GerbertXL
Mooi man, leuk verhaal.
+2
dennisbouter
Heb je toevallig ook een foto hoe de luchtrem compressor zit opgebouwd?
+1
tractorquintentje
@dennisbouter Die heb ik denk ik nog wel ergens. Zal wel eens kijken of ik wat vind en pb doen.
+4
Massey 2705
Prachtig verhaal, van een mooie trekker....!👍
+6
2850Johndeere6R
Beest van een trekker met een aangrijpend, tikje emotioneel maar prachtig stukje verhaal er bij.
+3
MF 2725
Prachtige iconische Ford.
+7
a3vandiejen
Zo,n stukje geschiedenis leerde ik niet op school, schitterend.
+2
tombo
Prachtig verhaal ! En waar zit de trekker nu ?
+4
tractorquintentje
@tombo de tractor is verkocht aan een Ford-liefhebber uit Mechelen (België). De beste man gaat er voornamelijk trekkertrek mee rijden, maar hij heeft beloofd er goed voor te zorgen. 🙂
+11
Fendt926Driver
De mooiste ford ooit.
De 8210.
En dan ook nog een 40km bak en turbo.
Genieters uitvoering.
En inderdaad je kunt zeggen dat je hem oit gereden hebt.
En nu verder naar de volgende uitdaging.
Wat gaat er nu terug komen??
+3
tractorquintentje
@Fendt926Driver Zo is het. Het volgende project is al aanwezig. Dat wordt er weer een van mijn vertrouwde merk Case IH. Maar als die een keer af raakt, volgt dat verhaal ook weer vanzelf. 😀
Sanderford
@tractorquintentje welk project is er bij gekomen dan? 😉
dennisbouter
@Fendt926Driver ik zal iedereen even uit de droom helpen , een 40 bak bestaat niet op een Ford 10 serie voor zover mij bekend , maar 2600 toeren en een setje 650's doen wonderen 😂
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @dennisbouter:
ik zal iedereen even uit de droom helpen

Ok dat wist ik niet.
Dacht net als bij de 8630 dat je een 30 en 40 km bak kon bestellen af fabriek.
Misschien dat @RPCounty ons even kan bijpraten.
dennisbouter
@Fendt926Driver wat ik van een 30 serie (powerschift bak) wel eens lees in het forum is dat een 30km bak begrenst is doormiddel van de computer maar verder weet ik daar ook niet van
+1
fordt5110
@dennisbouter de 30 serie heb je met 30 en 40 km bak. Maar ik heb een 40 bak die begrenst is op 30 km. Maar normaal gesproken wil een 30 bak ook maar 30
tractorquintentje
@dennisbouter Of het "officieel" een 40km bak is, durf ik niet zeggen. Maar ik weet wel dat je uitvoeringen hebben, die krap 30km/h halen en uitvoeringen die tegen de 40km/h aanzitten.
De loonwerker heeft 3 8210's gehad en deze was de enige snelle uitvoering van de 3. Ik geloof zelfs dat hij zei dat deze na aankoop nog omgebouwd was tot snelloper.
dennisbouter
@tractorquintentje wat ik wel eens begrepen heb is dat een 8210. gen 1 en 2 een 25 bak hadden ipv een 30 bak, wat ik hier op het forum wel gelezen heb of aan mijn verteld is, dat er nog wel eens een kroon-pingonwiel uit een 4000 industrie ingezet werd en dan liepen ze 50, maar
+5
caseboy
Prachtige Ford en het mooiste is nog de geschiedenis die erbij zit. Dit lees ik graag
+3
Fast Eddy
Quote:
maar stiekem hou ik wel van alle iconische tractoren.

Dat gaat mij net zo.
Mooi verhaal bij een net zo mooie trekker.
+1
tractorquintentje
@Gavrie Willemsen Deze tractor zal jij ooit al meer gezien hebben, denk ik? 😜
+2
Gavrie Willemsen
@tractorquintentje ja ik heb die inderdaad ooit daar wel eens op die fabriek zien staan maar dat is misschien al wel 15 jaar geleden
+2
maarten-suykerbuyk
@Gavrie Willemsen amaaai!

Knap verhaal @tractorquintentje !!!
+4
rommert14
Mooi verhaal maar dat zo'n trekker uiteindelijk toch ingeruild wordt snap ik dan weer niet
+3
B - W
@rommert14 als ik de zoon van die eigenaar was geweest, was die trekker wel binnen het bedrijf gebleven ja, mooi plekje binnen in de schuur en een beetje mooie klusjes ermee doen, pakjes persen ofzo 😬🤘
+3
rommert14
@B - W ja, fiatje van mn opa staat ook nog steeds hier in de werkplaats, mooi droog maar jammer dat ie niet 50 pk meer heeft en een cabine 😜
+2
tractorquintentje
@rommert14 en @B - W Dat heeft met meerdere zaken te maken, maar 15-jaar geleden was dit nog gewoon een oude tractor met weinig waarde. Net zoals een TW of een 1455XL toen als "afgeschreven" of "export" beschouwd werd. Bovendien was de toenmalige eigenaar ook meer een Fendt-liefhebber dan een Ford/New holland liefhebber. De laatste New holland die ze gehad hebben was een 8360/TM. Daarna is alles naar Fendt overgeschakeld.
Het loonbedrijf bestaat ook niet meer sinds vorig jaar (eigenaar is op pensioen en kinderen zetten het niet verder). Een tiental jaar geleden zijn ze gestopt met hakselen en langzamerhand steeds minder loonwerk gaan doen en overgeschakeld op grondwerk. Vorig jaar is het grondwerkbedrijf dan verkocht aan een collega.
+12
B - W
@tractorquintentje dat idee had ik al een beetje hoor! Maar daarom typ ik ook, als ik de zoon van de eigenaar was geweest😬
Maar idd, ma zegt altijd, andermans boeken zijn duister om te lezen, dus hoe het bij een ander gaat, weet je niet altijd de achtergrond informatie van..

Ik heb een 7810 aan stukken staan binnen, die heb ik zo van pa gekocht een jaar of 8 geleden denk ik, heb er nog vrij weinig aan gedaan in die jaren,
De mensen zeggen allemaal, verkoop dat ding gewoon joh!
Maar geen haar op m’n hoofd die er aan denkt. Het is de laatste trekker die pa ooit gekocht heeft, en pa is vorig jaar overleden, dus die trekker doe ik nooit meer weg, en als die wel weg moet, verkoop ik m aan m’n broer.
Op de een of andere manier kreeg die trekker voor mij gewoon meer waarde.
Ik woon zelf in een rijtjeshuis, dus zal toch een keer onderdak gaan moeten zoeken voor hem, thuis kan ik m niet hebben. Maar komt goed. Word vervolgd met foto’s hier op de site.. ooittt… 😬
+1
dennisbouter
@B - W ik heb nieuws voor je, ze krijgen ook steeds meer waarde 😉
+1
Arnoldvd
@B - W bij schimmel kan hij ook slaapen 😉

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 8210 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!