Ford 8210 Gen. II
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Ford 8210 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Een tijd geleden kreeg ik de kans om deze Ford 8210 generatie 2 te kopen. Deze Ford was uitgerust met 40KM bak, lucht- en hydraulische remmen, 3DW ventielen en een originele Turboset. De Ford had slechts 4400 originele werkuren. Hieronder zal ik nog even het levensverhaal van deze Ford vertellen.
Laatste
Reacties
De voornaamste werkzaamheden waren toen pakjes persen, ploegen, meerijden met de hakselploeg,...
Jaren later overlijdt de oprichter en wordt de tractor in de hoek gezet. De kinderen vinden het moeilijk om iemand anders er mee te laten rijden. Het was namelijk de "tractor van hun vader". Bijgevolg wordt de tractor ergens in de hoek van de schuur gestald voor heel wat jaren.
Na heel wat jaren (begin jaren 2000) besluit de loonwerker om de tractor terug uit de hoek te halen. Hij stond zo immers ook maar te verkommeren en was nog in nieuwstaat. Gedurende enkele jaren wordt de tractor terug ingezet voor allerlei werkzaamheden in het loonwerk. Gaande van grondwerk, ploegen, hakselen, frezen, klepelen,...
tractorfan.nl/picture/218250/…
Hier staan nog enkele foto's van op tractorfan, bij de toenmalige account van de zoon van de loonwerker.
In 2008 wordt de tractor dan ingeruild op een nieuwe Fendt 820. Op tractorfan is ook nog een foto te vinden van hoe hij is ingeruild.
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Vind je niet weer met deze urenstand
De tractor gaat bij Briton binnen en krijgt een groot onderhoud voor hij vertrekt naar zijn nieuwe eigenaar. Ook luchtremmen worden opgebouwd en alle trekhaken worden voorzien om mesttanken te kunnen testen. De tractor staat hier jaren buiten en wordt sporadisch gebruikt om met een nieuwe mesttank te testen en ermee naar de keuring te rijden. Hierdoor maakt de tractor ook geen uren meer en wordt er eigenlijk ook bijna niet naar gekeken. De tractor bleef buiten staan en begon te verduren.
Jaren later gaat Ipsam failliet. Ipsam wordt opgekocht door Peeters ruimingsdienst uit Herentals. Via via kwam ik in contact met iemand van Peeters, die de tractor moest verkopen. Toen ben ik gaan kijken en heb een bod gedaan en zodoende werd ik eigenaar.
De tractor stond er dof en roestig bij. Toen ik hem wou gaan halen, viel de tractor stil toen ik wou vertrekken. Toen maar met de dieplader afgehaald en bleek achteraf de opvoerpomp kapot.
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Een keer goed wassen fristte de Ford al helemaal op, maar hij werd pas echt mooi toen hij volledig gepolijst werd. De achtervelgen zijn herspoten en voorop kwam terug 540/65r28 zoals hij jaren geleden bij de loonwerker rondreed.
Ondertussen heb ik met de tractor wat landbouwwerk gedaan, om toch het gevoel te krijgen van met een Ford te rijden.
Ook heb ik er enkele trekkertrekwedstrijden mee mee gedaan. Met zo'n beest van een tractor was dat dan ook goed te doen. Dat resulteerde in Indoor Etten-Leur in een 1e plaats.
Na lang wikken en wegen toch besloten de tractor te verkopen. Omdat ik nog altijd opensta voor nieuwe projecten en je nu eenmaal niet alles kunt houden... Maar nu kan ik toch maar mooi zeggen, dat ik deze parel gehad heb.
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
De 8210.
En dan ook nog een 40km bak en turbo.
Genieters uitvoering.
En inderdaad je kunt zeggen dat je hem oit gereden hebt.
En nu verder naar de volgende uitdaging.
Wat gaat er nu terug komen??
Dat gaat mij net zo.
Mooi verhaal bij een net zo mooie trekker.